G: Ohjeita muilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Minua on alkanut risomaan äitini ja anoppini vaivihkaiset ohjeistukset vauvan hoitoon. Heidän mielestään en ilmeisesti osaa hoitaa 3,5 kk:n ikäistä vauvaani oikein, joten he yrittävät tuputtaa omia 35 vuotta vanhoja oppejaan.

Tässä muutama asia listattuna, jota he eivät voi käsittää:
1. vauvan nukuttaminen sisällä
2. pelkkä maito riittää, vettä ei tarvitse antaa
3. vauva nukkuu päiväunia lyhyissä pätkissä (+piitkät yöunet)
4. rintoja ei huuhdella vedellä ennen imetystä
5. tyttövauvan häpyhuulien väliä ei puhdisteta
6. alle 1-vuotiasta ei saunoteta.
7. maidon lypsäminen ennen vauvan syöttöä (vauva on pulska, eikä todellakaan kärsi nälästä)

Meidän tyttömme on maailman tyytyväisin vauva ja on pysynyt terveenä, joten en ole katsonut tarpeelliseksi muuttaa hoitotapojani. En käsitä, miksi nämä vanhemmat ihmiset katsovat asiakseen taivastella meidän perheen tapoja. Se, että itse olen nukkunut vauvana yli 4 tunnin päikkäreitä, ei tarkoita, että myös minun lapseni nukkuisi samalla tavalla. Joku tapa toimii joissakin perheissä loistavasti, mutta toisissa taas ei toimi lainkaan. Miksi tätä asiaa on niin vaikea käsittää?

Ärsyttää, kun muut arvostelevat tapojani, vaikka itse tunnen vauvani parhaiten ja tiedän mikä hänelle sopii. Eivätkö he tosiaan käsitä, että stressaannun heidän arvostelustaan ja siitä voi olla seurauksena esim. maidontuotannon loppuminen. Hyvää tarkoittavilla ohjeillaan he siis vain pahentavat asioita. Yritän siis sulkea korvani heidän puheiltaan.

Löytyykö teidän lähipiiristä näitä raivostuttavia neuvojia? Millaisia ohjeita olette saaneet?

Löytyy lähipiiristä anoppi, joka esim. arvosteli kovin maidontuotantoani.. tuli ihan itku silmään asiasta. Ihan kun en muka tekisi kaikkea lapseni eteen. Raivostuttavaa!

miten niin ei häpyhuulien välistä puhdisteta. aattele nyt jos siellä muhii monen päivän läärykakkojen bakteerit ni huh. vai mistä oot tommosen neuvon saanu?
ja kyl meidän neiti on saunonu 4-kuisesta asti ja kovasti tykkää.
muut listasi hommat kyl käyvät ihan järkeen.

Synnytyssairaalasta annettiin ohjeet, ettei häpyhuulien väleistä saa kaivella siellä mahdollisesti olevaa valkoista eritettä, vaan se tulee sieltä itsekseen pois. Kakat lähtevät normaalissa pyllynpesussa pois.

Saunomisohje taas löytyy jokaisesta nykyaikaisesta vauvanhoito-opuksesta. Koska vauvan lämmönsäätelyjärjestelmä ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt, vauvaa uhkaa kuumassa saunassa helposti ylikuumenisvaara.

Kyllä nuo meilläkin tuntuis olevan suunnilleen kaikki samoja. Kylläkin päikkärit nukutaan ulkona mutta sehän on ihan itsestä kiinni.
Saunaan ei todellakaan saa viedä! Ainoastaan alalauteella ilman löylyä voi vähän aikaa olla esim uimahallissa uinnin jälkeen.
Sen häpyhuulijutun olen myös kuullut jo sairaalassa.

Meille ei kukaan ole onneksi tuputtamassa neuvojaan.. en välttämättä ihan hyvin ottais niitä vastaan ;) Riippuu tietty asiasta mut kyllä nämä perusjutut on ihan selvillä ja kokemus opettaa.

Ei se vauvan ""saunottaminen"" varmaan tarkotakkaan sitä että sinne mennään vauvan kanssa heittämään löylyjä! Meidän mukelot on alottanu ""saunomisen"" pari kuisina. Alalauteilla lämmitellään EIKÄ HEITETÄ LÖYLYJÄ! Puol vuotiaina on pisara puotetu kiukaalle.

Juu täälläkin heti sairaalassa sanottiin toi häpyhuuli juttu. Ei saa turhia ronkkia. Meilläkään ei ex miehen äiti sitä tajunnu. Ja tämä ex anoppi oli kans just semmonen neuvoja että kyllä monet itkut sain heti synnytyksen jälkeen kun olen aina ollut herkkä ja silloin vielä teki hormoonitoimintakin omat itkuisuudet.
-ethän sinä osaa edes pukea tota vauvaa
-tolla vauvalla on ihan liikaa päällä (kun syksyllä oli pitkähihainen body ja potkarit päällä sisällä ollessa)
-tota vauvaa on pakko nukuttaa ulkona
-syötä tota vauvaa, se on nälkänen kun tota tuttia vaan hamuaa (vauva paino syntyissään reilu 2kg ja ruoka ajat ja määrät saatiin lääkäriltä minkä mukaan piti toimia kunnes paino nousee 3kg ja keskostippojakin piti antaa, ja tätä kun ei ex anoppi tajunnu)
-toi vauva kylvetetään joka ilta ja pestään kunnolla

En enää edes jaksa muistaa kaikkea mitä se eukko minulle selitti. Ja vastaan sanomiset ei auttanut. Yritti lähes väkisin ottaa vauvan ja tehdä niinkuin hänen mukaansa piti tehdä. Kaikki mitä minä tein, oli väärin. Jos ei muuta keksinyt niin otti esim. sukat pois vauvalta ja laitto ne toisiin jalkoihin!
No nykyään ex anoppi on ihan mukava kun käy lapsen lapsiaan katsomassa ja on ihan mukavaa jutella. Ei ole neuvoja tullut enää.

Sen saa vedellä huuhdellen pois. Se valkoinen mömmö suojaa herkkiä limakalvoja esim. kuivamiselta jne.. joten kyllä uskon että synnärillä tiedetään neuvoa niinkuin parasta on. Vauva myös pissaa aikas usein eli sekin ""huuhtelee"" vakosta :D eli ihan ronkkimaan ei varmaankaan kannata sinne mennä.

Niin, kyllä itse olen ottanut kostutetulla vanutupolla ym. kakkaa häpyhuulien välistä, ei se kyllä hanan alla lähde mihinkään.

Meillä anoppi alkoi listailla omia juttujaan, vaikka meillä jo kuitenkin kolmas lapsi. Ihmetteli kun nukutin alussa vieressä vauvaa, ettei sais etten tukehduta häntä (itse oli nukuttanut alusta lähtien mahallaan omiaan, enkä ymärrä kumpi näistä nyt on pahempi, sillä voihan mahallaan olevakin vauva tukehtua, kätkytkuolema). Hälle sanoinkin, että minä en kyllä uskalla mahallaan nukuttaa, meni hiljaiseksi. Vauvaa hän oli kuulemma kylvettänyt joka päivä, pesuaineiden kera, ihmetteli sitä kun en itse vastasyntynyttä kylvetä joka päivä. Sanoinkin, että eiköhän siihen pidä vähän kerrassaan totutella ja katsoa miten iho alkaa kestää, ns. tarpeiden mukaan. Syöttää ois pitänyt koko ajan, vaikka ois nukkunut 15 min. niin heti rinta rintaa...yritin hälle sanoa, että kyllä vauva ilmoittaa kun on nälkä ja vieläkin vaikka vauva on jo isompi niin aina pitäis antaa jotain syömistä kun narahtaa, vaikka just ois syötetty....esim. hänen sylissään vauvalla kuuma, niin eikun syömistä...huh... olen vain yrittänyt sitkeästi sanoa, että ei nyt ole ruoasta kysymys, taitaa olla väsymys, kuuma ym. Ja vauva heti saunaan, itse oli saunottanut ylälauteilla lies alusta saakka ja kuulemma niin, että hiki tippui...kyllä itsekin aion totuttaa meidän pienokaista, vaan nuo kunnon hikilöylyt voi jätää myöhemmäksi...ja hän on kovasti jaksanut kehua kun omassa imetyksessäni oli ongelmia, miten hällä tuli maitoa niin kamalasti. Työpäivän jälkeen kun kotiin tuli, niin norona valui, ekastaan vaan puhunut, pitänee jossain vaiheessa kysäistä kun muista ei ole puhunut, että mites niiden muiden lasten laita? Ja kun puhuin hälle alussa meidän vauvan huonosta päivänukkumisesta, niin oli sitä mieltä, että yöllä sitten nukkuu hyvin...joka ei ole meillä kyllä pitänyt millään lailla paikkaansa; nyt kun alkanut nukkua päivällä hyvin, on myös yöt olleet levollisempia. Että kyllä näitä on oppeja on, täälläkin kyllä välillä ÄRSYTTÄÄ! Otan osaa:)

""""Puol vuotiaina on pisara puotetu kiukaalle.""""

Siis tippa vai? Miten se totuttaa lasta löylyihin? Eihän pisara edes sihahda??

Saunassa on yleensä 60 astetta lämmintä vaikkei kiukaalle heitettäisikään vettä (=liian kuuma pienelle vauvalle).

Sympatiat :D

Mun anoppi on vielä valittanut seuraavista:
1. VIELÄKÖ imetät?? Etkö ole aloittanut perunan antoa?? Tyttö silloin alle 3kk...
2. Saanko jo viedä tytön löylyihin?? (Tyttö alle 3kk)
3. Missä se vesipullo on?? (Mä en edes tajunnu mikä on vesipullo :D)
4. Vaippa pitää vaihtaa useammin (lapsi kakkasi alle 3kk iässä koko ajan!)

Nyt kun tyttö oppi kääntymään, niin se pitäisi laittaa leikkikehään...

Ja vielä kaiken tämän jälkeen MUN pitäisi jättää pieni prinsessani sille viikoksi hoitoon!!! Tyttö on nyt 4,5kk...

Meneepäs vähän aiheen vierestä nuo jutut... Aika turhaa kiistellä vauvan saunottamisesta. Ohjehan kai on, että ei vauvaa saunaan, mutta jos joku nyt pariksi minuutiksi vie alalauteelle, tuskin se on kauhean vaarallista. Mutta ei kai vauva nyt saunottamista tarvitse? Eli tehköön kukin tavallaan...

No pitääkös nyt ihan pikkutarkka olla! Siis se tippa ei ole ruiskulla puotettu todellakin tippa, vaan siis miten sen nyt sanois.. no kuitekii tippa puotetaan kiukaalle ehkä noin 10ml vettä on siinä tipassa. Eikä sen tarvii totuttaakkaa vauvaa löylyihin vaan se on siis ihan näön vuoksi tai jotain! Ja me asutaan kerrostalossa ja täällä on saunan alalauteilla on lähes kylmä (jos oikean saunan kuumuuteen verrataan) kun 2 saunan oven alla on niin iso aukko että aikuinenkin mahtuisi oven ali ryömimään. On 2 suihkupuolta ja 1 löylypuoli ja siksi 2 ovea. Ei ole mikään paras sauna mutta ylälauteilla saa todella kuumat löylyt! Jos mittarin pistäisi tämän saunan alalauteelle niin varmaan näyttäisi vaa 40 astetta. Ollaan parin mökin saunassa käyty mutta niihin ei vauva voisi edes alalauteelle mennä kun ovet on umpinaiset ja niissä on todella kuuma!
Mutta eikös jokainen voi tehä tyylillään ja elää tavallaan?! Meidän muksut ei ole kärsinyt eikä kärsi! Vauvan ""saunominen"" ei ole sama asia kuin aikuisen SAUNOMINEN!

Tämä saunominen tuntuu olevan kuumaperuna, sorry ap kun lipsuu..
Meillä on myös saunotettu vauvoja kaksiviikkoisesta asti, koska on ulkosauna. Pitäisi jättää vauva yksin sisälle saunomisen ajaksi, tai sitten mennä kahdessa 'ryhmässä', isä ja äiti erikseen, mikä on tylsä vaihtoehto..

Myös äitini piti meitä lapsia saunassa vauvasta asti. Vauva ei läkähdy kun on vettä vannassa lähellä ja vauva pidetään alhalla. Meillä pesusoikot on lattialla, missä lapset istuu. Vauvaa pitää tietenkin kannatella.

Ymmärsin mami-81:en löylynheitonkin - nykyäideiltä puuttuu sitä tervettä maalaisjärkeä, kun kaikki pitää selittää..

Meidän Anopin suusta: ""älä imetä vauvaa noin usein, neljän tunnin välein riittää."" - ""onpa omituinen vauva kun ei syö tuttia, pakko se on opettaa."" - ""onpa omituinen vauva, kun ei syö pullosta, pakko sekin opettaa."" - ""vauvan täytyy viihtyä sitterissä tai lattialla yksinään, liikaa pidetään sylissä..."". - ""eikö se nuku ulkona, opeta nyt väkisin."" - ""vettä pitää antaa pullosta, auttaa mahavaivoihin."" - ""on se kyllä iso vauva, saanut varmaan liian usein rintaa."" - ""kai sinä jo annat lisäruokaa, kun tuo vauva on jo 2kk?"" - ""lapsella olisi varmaan mukavampaa tarhassa, hänhän on jo yli vuoden ja kaipaa leikkikavereita, meidän pojat meni hoitoon jo puolivuotiaana."" - ""kylläpäs vauva nukkuu vähän päivällä, meidän pojat nukkuivat vähintään neljän tunnin unia"" (meillä nukutaan yöt kokonaan, ja päivällakin ihan tarpeeksi!). Että tälläisiä tosi ""nykyaikaisia"" neuvoja minä olen saanut, mutta olenkin ilmoittanut anopille, että meillä toimitaan juuri niin kuin minä haluan ja koen parhaaksi.

Meidän Anopin suusta: ""älä imetä vauvaa noin usein, neljän tunnin välein riittää."" - ""onpa omituinen vauva kun ei syö tuttia, pakko se on opettaa."" - ""onpa omituinen vauva, kun ei syö pullosta, pakko sekin opettaa."" - ""vauvan täytyy viihtyä sitterissä tai lattialla yksinään, liikaa pidetään sylissä..."". - ""eikö se nuku ulkona, opeta nyt väkisin."" - ""vettä pitää antaa pullosta, auttaa mahavaivoihin."" - ""on se kyllä iso vauva, saanut varmaan liian usein rintaa."" - ""kai sinä jo annat lisäruokaa, kun tuo vauva on jo 2kk?"" - ""lapsella olisi varmaan mukavampaa tarhassa, hänhän on jo yli vuoden ja kaipaa leikkikavereita, meidän pojat meni hoitoon jo puolivuotiaana."" - ""kylläpäs vauva nukkuu vähän päivällä, meidän pojat nukkuivat vähintään neljän tunnin unia"" (meillä nukutaan yöt kokonaan, ja päivällakin ihan tarpeeksi!). Että tälläisiä tosi ""nykyaikaisia"" neuvoja minä olen saanut, mutta olenkin ilmoittanut anopille, että meillä toimitaan juuri niin kuin minä haluan ja koen parhaaksi.

Juu,tutulle kuulostaa moni näistä:) Oma äiti ja anoppi kummasteli mm.näitä:
- miksi en anna vettä vauvalle
-miksi ei muka syö tuttia,rupeaa varmasti imemään peukkua ja se on hienostelua kun ei anna tuttia
-miksi en anna kiinteitä,kun poika on jo 3kk

Mummit ei onneksi koskaan pahasti noita sanoneet vaan ihan normaalilla äänellä ihmettelivät. Ei tollasesta jaksa suuttua/loukkaantua,en ole niin yliherkkä. Heidän aikaan vaan opetettiin toisin.

70-lukulaisille äideillemme on käsittämätöntä se, ettei vauvaa röyhtäytetä. Olen selittänyt, ettei nykyään tutkimusten mukaan tarvitse ja että meidän vauva ei edes röyhtäise. ""No kyllä se röyhtäisee, roikutat sitä niin kauan olalla että jotain tulee!"" Tosi kiva neuvo sellaiselle, jonka on muutenkin vaikea saada vauvaa syötön jälkeen nukkumaan. Ei varmana herää, jos roikutetaan puoli tuntia ja hakataan selkää, ei..

50-lukulainen mummo taas sanoo, että sen takia meidän vauva itkee, kun ""olemme olleet sen kanssa liikaa"". Kapaloon vaan ja omaan sänkyyn, kyllä se itku lakkaa kun huomaa ettei voi juoksuttaa vanhempia miten vaan! (vauva 3vk vanha). Ei auta vaikka selittää, että lastenpsykiatrit ovat sitä mieltä, että jos vauvaa itkettää ja lopulta se lakkaa itkemästä, se on luovuttanut toivon saada vanhemmiltaan mitään hellyyttä ja kanssakäymistä..

Ja tosi paljon kiukuttaa, etteivät ihmiset tajua vauvojen olevan yksilöitä ja että joillekin on ollut helpompaa saada vauva omaan sänkyyn nukkumaan tai imettää tai ihan mitä vaan. Ne ärsyttävät neuvot tulevat aina sellaisilta, joilla on ollut ns. helppo vauva. Onneksi on myös järkeviä äitejä/isiä joilta saa ihan oikeasti hyviä neuvoja eikä alentuvaa suhtautumista tyyliin ""et osaa hoitaa omaa vauvaasi, koska se käyttäytyy eri lailla kun meidän vauva"".

Miten niin ei tarvitse röyhtäyttää? Ei meille ainakaan sellaista neuvoa ole annettu. Onko muille sitten yleisesti? Ei vauva aina röyhtäise, mutta kun räyhtäisee niin tuntuu se helpottavan vatsakipuihin. Edes osa ilmasta on poistunut pikkumasusta.

Nyt varmaan joku saa heparit mutta meillä on neiti käyny saunassa jo kaksi viikkoisesta. Ei tietenkään heitetä löylyjä mutta makailee sylissä alalauteillä ja vaan lämmitellään. Saunan ovi on koko ajan auki ja lämpötila on saunomisvaihessa ollu siinä 50 astetta. Nyt pikku hiljaa on heitetty pari kertaa vettä kiukaalle että tottuu sihinään.
Näin meillä on tehty kahden isommankin kanssa ja ihan normaaleja ovat:)

Niin ja sitten siitä alapään pyyhkimisestä. Meillä ainakin sontaa tulee niin paljon että sitä ei saa pestyä pois vaan aina kakkaushetken jälkeen alapää on sisältä niiiin tavarassa että se on pakko pyyhkiä pois. Alkuunsa kun tytöiltä tulee äidin hormoonien takia valkovuotoa niin sitä ei saa pyyhkiä mutta kyllä sonnat. Mulle itseasissa ekalla neuvola kerralla täti oikein näytti miten se pyyhitään joten äin meillä.....

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä