G: Ohjeita muilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No näin minulle opetettiin Kätilöopistolla, jossa koulutetut imetysasiantuntijat tuntevat viime vuosien tutkimukset hyvin ja niiden mukaan röyhtäyttämisestä ei ole hyötyä. Toki niin saa tehdä jos haluaa, vaikka päivällä jos lapsi on hereillä. Yöllä on turha herättää lasta sen takia.

Vikke: Sama täällä, kyllä röyhtäyttäminen kannattaa,jos on vaavilla mahavaivoja. Nykyohjeiden mukaan ei vaan kannata nostaa liikaa olkapäätä vasten,ettei paina vauvan mahaa.Riittää,kun nostaa pystyasentoon. Jostain neuvola oppaasta tämänkin luin. Meidän neuvolasta ainakin sai kasan erilaisia oppaita. (Eikö kukaan ole lukenut niitä,kun täällä eri keskusteluissa kysytään sellaisia asioita,jotka selviää kyllä niistä oppaista??

Minulle ei ole ohjeita erityisemmin sadellut, itse olen kyllä äidiltäni kysellyt ohjeita eri tilanteissa.

Alkuperäiselle:
En halua tuomita tai sanoa että teet väärin, olen vain utelias: miksi nukutatte vauvaa sisällä? Onko ulos vieminen hankalaa (ei parveketta jne)? Ajattelin vaan että se voi liittyä tytön lyhyihin päiväuniin. Meillä ainakin tyttö (8 kk) on aina nukkunut selvästi paremmin raittiissa ulkoilmassa.

Tosin suosittelen myös sisällä nukuttamista silloin tällöin, sillä tämä meidän neitimme ei suostu enää nukkumaan sisällä LAINKAAN... Pinnasänkyhän on päivisin vain leikkimistä varten, aargh.

Röyhtäyttäminen estää puklailemista aika tehokkaasti. Ilmahan se on joka nostaa sen maidon ylöspäin. Joten ihmettelen suuresti tätä ""ei tarvitse röyhtäyttää""-juttua.

Kun lapsi puklaa esim. nukkuessaan, on iso vaara, että lapsi tukehtuu omaan oksennukseensa. Kyllä minä ainakin röyhtäytän tuommoisista väitteistä huolimatta.

Ja se joka vie lapsensa 2 viikkoisena 50 asteiseen saunaan; en todellakaan suosittele!
Sen ikäinen lapsi ei saa edes kylpeä yli 40 asteissa vedessä, saati sitten olla 50 asteisessakaan saunassa!
Pienen lapsen lämmönsäätelyjärjestelmä ei toimi ja vauvat ei hikoile yhtä tehokkaasti kuin aikuiset.
Lapsi saattaa saada lämpöhalvauksen.

Mutta toki jokainen saa tehdä niinkuin lystää mutta ei pitäisi vaarantaa pientä puolustuskyvyntä vauvaa..:/

meidän tyttö ei edes suostu kylpemään kylmässä saunassa vaan hutaa kurkkusuorana kylmyyttä joka ympärillä on. Meillä on aina lämmitetty sauna ja kylvetetty vauva lämpimässä saunassa ja mukavaa on sekä äidillä että vauvalla, ja ei kyllä mitään lämpöhalvauksia vauva saa pienestä lämmöstä ympärillä, haloo!!!!!!

Haloo?

Voit etsiä tietoa mistä tahansa, mutta jokaisen pitäisi tietää, ettei pienen lapsen lämmönsäätöjärjestelmä toimi kuten aikuisen.
Kuten tuolla alempana joku sanoikin, vauvaa ei saa edes kylvettää yli 40 c vedessä!

Että kyllä se lapsi voi lämpöhalvauksen saada mutta sittenhän ei ole muita syyttäminen kuin itseään jos niin käy.
Joten kukin tekee juuri kuin lystää.

On ihan eri asia olla 40-asteisessa vedessä kuin 40-asteisessa ilmassa! Olet ehkä huomannut että vesi kuljettaa lämpöä tehokkaammin (siksi pakasteet sulaa nopeammin kylmässä vedessä kuin huoneenlämmössä), ja vedessä haihtuminen (hiki tai vedellä kasteltu iho) ei viilennä.

Mun mielestä ei kuulosta mitenkään pahalta viedä vaikka vastasyntynyt läträämään vedellä saunan alalauteelle, jossa lämpötila on yleensä paljon matalampi kuin siellä ylhäällä missä mittari on.

Mutta jokaisen oma asia miten toimii. Normaalijärkinen aikuinen osaa huolehtia siitä ettei vauvan ruumiinlämpö nouse liikaa.

siis okei ei yli 40c vedessä, mutta kuka sanoi että vesi on yli 37c??

siis vesi normaalilämpöistä eli 37c ja saunassa ehkä 50c ja alalauteilla varmaan 40c jossa kyvetys tapahtuu, siis olenko tyhmä vai enkö vaan tajua mutta mielestäni tuossa lämpötilassa lapsi ei kyllä mitään halvauksia saa???
Aivan kuten nimim. fyysikko kirjoitti.

Hei, tässä on nyt varmaan käynyt niin että yksi puhuu aidasta ja toinen seipäästä! Eli joillekin saunominen tarkoittaa tosiaan _saunomista_, kuumassa löylyssä hikoillen puoli tuntia kerrallaan nahka punaisena ja mittari lähellä sataa. Toisille taas saunominen on lähinnä peseytymistä ja lämmittelyä vähän normaalia kylppäriä lämpimämmässä tilassa.

Ei sitten ihme jos ""tosisaunojat"" kavahtavat vauvan viemistä saunaan, ja joillekin se on vaan mukavampi tapa kylvettää lapsi.

Vähän sama asia kuin kysyisi ""voiko juoda alkoholia raskausaikana?"" Se ""juominen"" tarkoittaa eri ihmisille niin eri asioita... :-)

Auroralle vastaan, että lyhyet päiväunet johtuvat pitkistä yöunista. Vauva ei siis kärsi univajeesta.

Ulkona nukuttaminen on hankalaa, koska asumme hissittömässä kerrostalossa. Monen tunnin ulkolenkkejä en vauvan kanssa voi tehdä, koska hän herää huutamaan nälkäänsä (syö parin tunnin välein) kesken lenkin. Parvekkeella nukutus pelkässä kopassa ei onnistu, koska vaavi alkaa huutamaan aina kun puetaan ja laitetaan koppaan. Vasta liike rauhoittaa. En jaksa heilutella vauvaa ja vaunukoppaa. Lisäksi asumme vilkkaan tien varrella, jossa autot tupruttavat pakokaasuja liikennevaloissa seisossa. Ulkona nukuttamista ei siis puolla edes raitis ilma.

Kyllä on tullut meillekin ohjeita, ei niinkään anopilta, mutta omalta äidiltä. Ja kyllä ottaa luonnonpäälle kun vauva itkee vatsavaivojaan ja valvottaa niin toinen tulee sanomaan että ei vauvaa saa syöttää noin usein, ja te (tarkoittaa siis minua ja siskoa) ette koskaan valvottaneet... plaah ei vois vähempää kiinnostaa.. Niin ja toisekseen kun meillä nyt vaan ei satu olemaan vielä 3 kuisen kanssa mitään rytmiä, niin äidillä kuulemma oli, aina oltiin aamukävelyllä ennen yhdeksää ja koti imuroituna ennen sitä, ja töihinhän lähti kun olin 2kk, sitä ennen hän oli saanut kaikki hommat luistamaan ja arki sujui.. heh niin kai se aika kuultaa muistot.. pitänee vaan ottaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos..

Kuulostaa ihan meidän mutsilta! ;o)
Oltiin kuulemma niin helppoja vauvoja että! Ei kuulemma ikinä edes itketty ja puhuttiin jo puoli vuotiaana. Taitaa mummoilla vähän muisti pettää..

Tuo yleistys, että vauva nukkuu ulkona paremmin kuin sisällä, ei ainakaan meidän vauvalla pidä paikkaansa. Olen yrittänyt joskus nukuttaa ulkona ja saattaakin nukkua tunnin ja joskus jopa kaksi. Mutta sisällä nukkumisaika on poikkeuksetta 2-4 tuntia. Pienempänä aina tuon 4 tuntia ja nykyisinkin vielä 2-3 tuntia.

Muutenkin ap:n lista oli järkevä!

ohjeet muilta ärsyttävät varmaan kaikkia, siis jos ne eivät ole omasta mielestään oikeita ja tarpeellisia.

saunomisesta on ihan pakko sanoa että miettikääpä paikkoja joissa ei ole suihkuja ja muutenkin ainut paikka missä saa lämmintä vettä on sauna. kesällähän pesu onnistuu niin että pesee saunassa lämmitetyssä vedessä ulkona, mutta entä sitten talvella? en todellakaan usko että jos vauvan vie saunaan pesulle ennen muiden saunomista ja pesee vauvan sielä ilman löylyjä että mitään lämpöhalvausta tulee. onhan esim. oman äitini kotipaikka juuri sellainen missä ei ole suihkua ja kun oma äitini oli vauva ei myös lämintä vettä tullut sisälle vaan kaikki sisarusparven kymmenen lasta ovat pesty saunassa aivan vauvasta lähtien ja varmasti vielä usemmin kuin nykyinen suositus on. kaikki ovat aivan terveitä eikä mitään komplikaatioita koskaan tämän järjestelyn vuoksi ole tullut.
itse en aijo vauvaani ""kylvettää"" saunassa mutta aivan varmasti käymme saunan puolella ennen tuota sallittua vuoden ikää.

ja tuosta röyhtäisystä kun joku kysyi mitä ohjeita on annettu, niin mielle sanottiin synnärillä että rinta vauvaa ei tarvitse röyhtäyttää, mutta kun joudun käyttämään rintakumia niin (en tiedä johtuuko siitä) miedän tyttö ainakin röyhtäisee syötön jälkeen ja syötön välissä joskus jopa kolme pitkää isän kateellisekis tekevää röyhtäisyä:) ja tämä on auttanut puklailuun.

meillä röytäytetään olkaa vasten koska röyhtäys tulee näin parhaiten (ei kylläkään ""hakkailla"" pyllylle, tulee röyty muutenkin). joku kirjotti että painaa mahaa..?? miellä on kovin vatsavauvainen vauva ja sen vuoksi usein syötön ja röyhtäisyn jälkeen jää mahalleen makoilemaan iskän tai äitin vatsan päälle ja siihen rauhoittuu parhaiten ja pierut pääsevät hyvin ulos. joten en kyllä itse allekirjoita tuota vatsan painamista.

Ne ohjeet annetaan sun kaltaisia luupäitä varten, jotka ei muuten osaa ajatella. Miten pienet lapset elävät maissa joissa lämpötila yli 40 astetta? Ei niiden geeniperimä lämmönsietoon ole niin erilainen, se on puhtaasti tottumuskysymys.....

Mihinkään muuhun en puutu paitsi tuohon imetykseen.

Miksi ihmeessä ap lypsää rinnat ennen imetystä? Miksei vasta sen jälkeen, jos tarvetta on? Jos kerta vauva vielä haluaa ruokaakin joka toinen tunti. Sehän tarkoittaa sitä, että vauva saa kerralla liian vähän.

Olen raskaana vasta, joten lapsenhoitokokemusta ei ole. Röyhtäytyksestä vaan sen verran, että kysyin siitä muutama viikko sitten perhevalmennuksessa. Terkka sanoi, että suositus nykyään on, että päivällä röyhtäytetään, mutta yöllä ei tarvii. Jos vauva esim nukahtaa tissille, niin turhaa herätellä röyhtäilemään. Sitten kuulemma kannattaa yölläkin, jos vauvalla on vatsavaivoja.

Yöllä lasta ei tarvi röyhtäyttää koka vauva (jos on normaalirytmi) nukkuu yöllä enemmän ja nukastaa heti syötön jälkeen. Vauva on rauhllisempi yöllä ja syö rauhallisemmin-> ilmaa menee vähemmän sisään ja siksi ei tavi röyhtäyttää.Päivällä valoisassa vauvat taas ovat virkeitä ja innokkaista ja saattavat syödä hieman liian nopeasti jolloin ilmaa menee enemmän sisään. Silloin vauva kannattaa ottaa syliin pystyasennossa. Jos ilmaa on nielty se kyllä tulee ulos, mutta ei vauvoja kannata ""röyhtäyttää"". Eli nostaa olkaa vasten ja läpsiä persuksille.

Katiska:Se olkaa vasten röyhtäyttäminen oli mainittu turhaksi jossain neuvolan oppaassa tai vauvanhoitokirjassa, en toki sitä itse ole keksinyt.
Ja kyllä meilläkin paremmin röyhtäisee kun nostaa olkaa vasten, ei pelkkä pystyasento riitä.

Ja kyllä hotkiva vauva hotkii ilmaa imi sitten tissiä tai pulloa tai rintakumia.

kiitos solvauksesta.. Osaatko keskustella asiallisesti?
Ylläpito selvittää parhaillaan ip-osoitettasi. Toiset meistä kun ovat soneralla töissä.

Näillä foorumeilla on myöskin ohjeet joita tulee noudattaa, onko nekin vain luupäitä varten?

Niin, vauvathan röyhtäisevät myös makuullaan, ja useimmiten myös puklaavat tällöin helpommin.

Röyhtäisee helpommin olkaa vasten koska tulee hieman ""painoa"" vatsaan.

Makuulla röyhtäisemisessä myös tukehtumisen vaara. jos puklua joutuu nieluun.

Yhteistyössä