G: neuvolavälit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eka käynti neuvolassa oli rv 12 + 0, aikasempaa en saanut koska hoitaja sairastui. Ekan lääkärikäynnin korvasin käymällä gynekologillani, koska sopivia aikoja ei oikeilla viikoilla ollut (Helsinki, Puistola). Toka neuvola lähes 4 viikon päästä edellisestä eli rv 15 + 5. Sitten muutin ja sain kolmannen käynnin hoitajan kesäloman jälkeen eli rv 22 + 5 (Hki, Laakso), siis 7 viikkoa edellisestä. Tänään (rv 27 +1) kävin jälleen neuvolassa ja myös lääkärillä. Seuraava neuvola on rv 29 + 5 eli 2 1/2 viikon kuluttua.

Olen ensisynnyttäjä ja yli 35-vuotias.

Noniin. Niin olen minäkin 35-vuotias ja ensisynnyttäjä. Edellisestä ja ainoasta kerrasta aikaa 7 viikkoa. Neuvolassa sanottiin eilen, että minua ekalla kerralla hoitanut terveydenhoitaja on lähtenyt talosta. Mutta ei se saa olla syy, etten sovi sitten kenenkään kalenteriin. Jos nyt odottelen vielä 8-9 viikkoa seuraavaan kertaan, on väli kohtuuttoman pitkä. Koska kerran kaikki muutkin halutaan tutkia paljon useammin, miksei sitten minua. Soitan tänään vielä takaisin neuvolaan ja kysyn, että onko tämä nyt oikeasti tasa-arvoista toimintaa näin!

Hei Katariina, minä myös Porissa ja mulla ainakin toiminut neuvolakäynnit hyvin. Eka kerran kävin rv 9+5, seuraavat kerrat on ollu 11+4 (lääkäri), 12+4 (np-ultra), 15+3, 18+3, 20+2 (rakenneultra), 22+4, 27+4 (lääkäri), 30+4 ja 32+5. Ens viikolla ois taas aika. Nyt rv 33+5.

Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä ja vaatia vastausta, et miks sun kohdalla toimitaan näin. Mulle ekalla kerralla sanottiin et aluks käydään noin kuukauden välein, ja rv 30 lähtien parin viikon välein ja rv 36 lähtien viikon välein.

Onnea odotukseen!

Meillä neuvolakäynnit menivät esikoisen kanssa näin:

rv
9+ terveydenhoitaja
12 th (samalla viikolla np-ultra)
16 th + lääkäri
21 th (samalla viikolla rakenneultra)
25 th + lkr
27 th
29 th
31 th
34 th + lkr
36 th
37 th
38 th
39 th
40 th
41 th
42 äitiyspoliklinikka

Ohjeellinen käyntitiheys taitaa olla n. 13-14 käyntiä ennen laskettua aikaa, itselläni tuli 15 käyntiä kaikkiaan.

http://www.stakes.fi/verkkojulk/pdf/op34.pdf
s. 16-17 neuvolakäynnit ja niiden sisältö

Sain kuin sainkin soitettua neuvolaan. Ensin tätiä ei saanut millään kiinni, ja kun lopulta sai, sanoi heti ettei noin pitkää (16 viikkoa) väliä voi pitää. Vaikka itse sitä keskiviikkona ehdotti! No, ensi viikolla hän ei ole paikalla, joten aika meni nytkin vajaan parin viikon päähän. Pääasia että edes silloin!

Vähän jäi kyllä mietittymään, milla logiikalla nämä käynnit kohdallani järjestetään, neuvolakertojen väliksi kun jäi nytkin 3 kuukautta!

Mulla menossa raskausviikko 20 ja olen käynyt kerran neuvolassa ja sitten niskapoimu ja rakenneultrassa.

Seuraava kerta eli toka kerta neuvolassa kun raskausviikko 23 on menossa noin kahden ja puolen viikon päästä.

Olen myöskin rh-plussa ja alkuraskaus on ollut ongelmallinen - kävin yksityisellä kun ei neuvola järjestelmä toiminut...

Miten tämä on mahdollista? Miksi systeemi ei toimi kaikilla samoin ja tasapuolisesti?! Ihmettelen todella. Varsinaista hoitotakuuta tässä meille odottajille.

Marica Twerin: oletko itse ottanut yhteyttä neuvolaan ja kysynyt miksi noin hemmetin pitkä väli neuvolakerroilla? Yksityinen maksaa. Kuka sen maksaa, jos valtion systeemi ei toimi tasapuolisesti kaikilla?

Katariina: hyvä kun soitit uudestaan ja vaadit itsellesi aikaa jo aiemmin. Tuo 9 viikkoakin on liian pitkä väli, jos muut pääsevät neljän viikon välein.

Onpa räikeän eriävät käytännöt!

Olen käynyt itse terkkarilla rv 8, 17, 23, 30. Lisäksi alkuraskauden uä rv 10. Lääkärit on ollu rv 12, rv26 ja rv36. Eli pari kertaa on ollut 6vkon väli ettei ole ollut mitään kontrollia. Nyt vikat käynnit on joka viikko eli rv 37,38,39 ja 40. Siitä en tiedä miten tiheästi täytyy käydä jos menee yli.

Pupu ja pikkumies rv36

Hoitotakuuhan tarkoittaa sitä, että jos tervedyenhuollon ammattilainen arvioi henkilön olevan hoidon tarpeessa,hänen on saatava sitä lainsäädännön määräämien aikarajojen puitteissa. Tällöin siis oltava joku sairaus tms. Neuvola on (periaatteessa) terveille ihmisille suunnattu palvelu, joka ei kuulu hoitotakuuseen. Toki silloin, jos ongelmia raskaudessa on, on päästävä lääkäriin tai terkkarin vastaanotolle.

Yhteistyössä