G: munasolujen luovutus? (kaikille!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
1. Voisitko luovuttaa munasolujasi?
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa?
3. Haittaako sinua, jos mahd. lapsi ottaisi sinuun 18v:nä yhteyttä?
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa?
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi?
6. Pystyisitkö olla ajattelematta, missä mahd. lapsi on ja mitä hänelle kuuluu?

1. Voisitko luovuttaa munasolujasi En!
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa? En tykkäisi!
Juu, ei haittaa, kun näin alkunsa saanutaa lasta ei voi olla olemassakaan.

Kyllä
Ei siinä mitään pahaa olisi. Jos haluaa saa hän luovuttaa vaikka saavillisen.
Ei.
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa?
Ei.
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi?
Ei, koska lapsi ei olisi minun lapseni, vaan jonkun muun lapsi.
Totta kai miettisin olisiko munasoluistani mihinkään. Onko niistä edes kehittynyt mitään ja onko joku saanut kaipaamansa lapsen. Huolissani en hänestä olisi.

Periaatteessa voisin luovuttaa, eikä sille olisi mitään esteitä, mutta käytännössä en voisi... minusta se on ihan mahdollista, että munasolustani kasvanut lasten puolisisarus voisi tutustua ja rakastua lapsiini, ja seuraukset eivät olisi mukavia. Suomi on kuitenkin pieni maa...

Mieheni ei luovuttaisi spermaa ja se sopii minulle.

Loppuihin kysymyksiin ei varmaankaan tarvitse vastailla asioiden ollessa näin

=)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 22:01 RubiiniSukka kirjoitti:
Kyllä
Ei.
Ei.
Totta kai miettisin olisiko munasoluistani mihinkään. Onko niistä edes kehittynyt mitään ja onko joku saanut kaipaamansa lapsen. Huolissani en hänestä olisi.

Miten niin ei olisi lapsesi? Biologisesti olisi sun lapsi, jota joku muu on kasvattanut!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 21:57 vieras kirjoitti:
1. Voisitko luovuttaa munasolujasi? Voisin
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa?Ihan ok, jos henkilöllisyys pysyisi ikuisesti salassa.
3. Haittaako sinua, jos mahd. lapsi ottaisi sinuun 18v:nä yhteyttä? Kyllä haittaisi. Mielestäni luovuttajan tietoja ei saisi antaa.
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa?Ei Haittaa.
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi? Siihen pitää osata asennoitua etukäteen. Jos olen lahjoittanut munasoluni, silloin siitä mahdollisesti syntyvä lapsi on uuden omistajan oma, ei minun. Sen vanhempia ovat ne ihmiset, joiden kanssa se elää.
6. Pystyisitkö olla ajattelematta, missä mahd. lapsi on ja mitä hänelle kuuluu? Voisihan se joskus käväistä mielessä.

Mä en jaksa käsittää noita ihmisiä jotka jaksaa jauhaa et ei olisi minun lapsi...

Se olisi just juuri sinua....

Oikeesti pitäs kieltää et sais niinku luovuttaa yhtään munasolua oudoille.Pitäisi sallia vaan noita hoitoja yleensääkkin pariskunnille,siis miehelle ja naiselle.

1. Voisitko luovuttaa munasolujasi? Kyllä ja näin teinkin juuri viime viikolla.
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa? Ei mitään olisi sitä vastaan.
3. Haittaako sinua, jos mahd. lapsi ottaisi sinuun 18v:nä yhteyttä? Ei haittaisi.
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa? Ei.
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi? Ei, enhän ole odottanut ja synnyttänyt häntä enkä kasvattanut, en siis tunne lasta.
6. Pystyisitkö olla ajattelematta, missä mahd. lapsi on ja mitä hänelle kuuluu? Näin myös aion tehdä. Minulle kerrotaan vain onko raskaus lähtenyt alulle... sen jälkeen tiedon saanti loppuu ja tähän tietoon olen myös tyytyväinen enkä tunne tarvetta tietää tätä enempää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 22:04 just kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 22:01 RubiiniSukka kirjoitti:
Kyllä
Ei.
Ei.

Miten niin ei olisi lapsesi? Biologisesti olisi sun lapsi, jota joku muu on kasvattanut!

Koska vanhemmuus ja äitiys on muutakin kuin DNA:ta, geenejä ja perimää, siksi. Niin yksinkertaista. Minä en häntä kasvattaisi, vaan joku muu. Minä antaisin vain pois omistani sen verran, että hänet saatettaisiin alkuun. Hän ei todellakaan olisi minun lapseni kuin perimältään, joista ilmiasussa ei välttämättä tulisi esille puoliakaan.

1. Voisitko luovuttaa munasolujasi? Voisin ja olen joskus sitä harkinnutkin.
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa? Senkun, jos itse haluaa.
3. Haittaako sinua, jos mahd. lapsi ottaisi sinuun 18v:nä yhteyttä? No eipä haittaa. Olen aina valmis tutustumaan uusiin ihmisiin. :)
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa? Ei.
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi? Merkkaa, kun ajattelen, että olen auttanut jotakuta saamaan kaipaamansa lapsen.
6. Pystyisitkö olla ajattelematta, missä mahd. lapsi on ja mitä hänelle kuuluu? Ehkä se joskus tulee mieleen, mutta tuskin se millään lailla elämääni vaikuttaa.

Mielestäni lapsi ei ole MINUN LAPSENI, ainoastaan saanut alkunsa solustani. Samalla lailla voisi ajatella, että jos luovutan verta, niin pohtisin, että missähän "osa minua" nyt elää... Tai jos lähisukulaisesi olisi tehnyt elinluovutustestamentin ja joku saisi vaikkapa hänen munuaisensa ja sydämensä, niin ovatko nämä hlöt sukulaisiasi...? :laugh: En vaan tajua tuota ajattelutapaa...

1. Voisitko luovuttaa munasolujasi? En voisi
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa? En tykkäisi
3. Haittaako sinua, jos mahd. lapsi ottaisi sinuun 18v:nä yhteyttä? Siksi juuri en pystyisi luovuttamaan
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa? Häiritsisi sekin syynä etten voisi luovuttaa munasolujani
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi? Merkkaisi paljonkin kts.ed.vast
6. Pystyisitkö olla ajattelematta, missä mahd. lapsi on ja mitä hänelle kuuluu? En pystyisi

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 22:25 vieras kirjoitti:
heippa!sinä ketä olet luovuttanut munasolusi ni miten se oikein tapahtuu?mä olen mieheni kanssa tätä mietitty ja oltais halukkaita auttamaan. :flower: :heart:

http://www.felicitas.fi/suomi/tietopankki/Kuukauden%20kysymykset/050901_Kukavoilahjoittaamunasoluja.aspx

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 22:25 vieras kirjoitti:
heippa!sinä ketä olet luovuttanut munasolusi ni miten se oikein tapahtuu?mä olen mieheni kanssa tätä mietitty ja oltais halukkaita auttamaan. :flower: :heart:

Joo ei mikään paha homma ollu =)
Tai siis minäkin piikkikammoisena opin itse pistämään itseäni.
Koko prosessi mulla kesti (siis kun laskee myös sen ajan mukaan kun söin ylim. päivät pillereitä) n. 3 viikkoa.
Ja se punktiokaan ei ollu mikään pahakokemus vaan kaikki meni loistavasti.

Itse kävin Fertinovalla luovuttamassa ja siellä kaikki toimi tosi hyvin ja oli tosi mukava henkilökunta.

jos on kiinnostusta niin suosittelen käymään keskustelemassa asiasta.
Mulle voi myös laittaa yv:tä jos asia kiinnostaa.

\
[/quote

1. pystyisin, mutta vain yksinäisille naisille ja naispareille
2. ei haittaisi minua, jos itse niin haluaisi
3. haittaisi. en haluaisi minuu otettavan yhteyttä.
4. en ajattelisi sitä sisarena, joten ei haittaisi
5. ei tippaakaan. vanhemmuus syntyy jostain ihan muusta kuin biologisesta siteestä
6. helposti.

\

1. kyllä
2. ei haittaisi
3. ei haittaisi,vieras ihminenhän tuo olisi
4. en ajattelisi hänen olevan "oma lapsi",mä en ole häntä kasvattanut ja rakastanut.
5. ei merkkaa
6. enhän edes saisi kai tietää onko luovuttamistani munasoluista syntynyt lapsi,en siis ajattelisi asiaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.05.2007 klo 08:42 Helmi-Kana kirjoitti:
Äiti lapselle on se, joka lapsen sisällään kantaa ja synnyttää. =)

Sit varmaan isälläkään ei ole väliä, kun siltäkin tulee vaan geenejä, ei kanna lasta.

Siis huhhuh mitä ajattelua. Etkö osaa kuvitella omalle kohdalle miltä tuntuis, jos et koskaan sais tietää biologisia juurias? Musta se olis tosi ahdistavaa ja vaivais mua ikuisesti, jos en tietäis missä mun oikeet vanhemmat on. :(
Itsekästä, ajatellaan vaan omaa napaa.
Eikö jo ole tarpeeksi lapsia joita voisi adoptoida, eikä lisää tehdä juurettomia ja onnettomia ihmisiä. :o

1. Voisitko luovuttaa munasolujasi? Kyllä, mutten saa.
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa? Ei haittaisi.
3. Haittaako sinua, jos mahd. lapsi ottaisi sinuun 18v:nä yhteyttä? Ei haittaisi, mutta en ymmärrä miksi niin tekisi.
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa? Ei häiritse.
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi? Ei merkitse.
6. Pystyisitkö olla ajattelematta, missä mahd. lapsi on ja mitä hänelle kuuluu? Kyllä pystyisin.

\
1. Voisitko luovuttaa munasolujasi? Omien lasten tekeminen on ollut jo niin vaikeaa, että en enää näkisi samaa vaivaa.
2. Mitä tykkäisit, jos miehesi luovuttaisi spermaa? Anonyyminä OK. Tosiasiassa ei voisi luovuttaa, koska lapsettomuuden syy on ollut lähinnä siinä.
3. Haittaako sinua, jos mahd. lapsi ottaisi sinuun 18v:nä yhteyttä? Kyllä se haittaisi.
4. Eikö sinua häiritsisi, että munasolustasi syntyvä lapsi olisi muiden lastesi sisarus, jota lapsesi eivät koskaan tapaa? Tämäkin olisi ongelma.
5. Eikö se merkkaa sinulle mitään, että lapsi on biologisesti sinun jälkeläisesi, omaa lihaasi ja vertasi? Merkitsee hyvinkin paljon, pelkäisin, ettei hän saisi riittävän paljon rakkautta ja hellyyttä, kun omani olen kasvattanut hyvin kärsivällisesti ja hellästi. Pelkäisin, että hänelle joku toinen äiti huutaisi eikä ehkä hyväksyisi häntä sellaisena kuin on vaan pyrkisi muuttamaan.
6. Pystyisitkö olla ajattelematta, missä mahd. lapsi on ja mitä hänelle kuuluu? Enpystyisi.

Yhteistyössä