g: montako tuntia nukut yössä/paljonko tarvitset unta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vakkari harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä nukun niin katkonaisesti, että vaikea arvioida mikä olisi riittävästi. Yleensä en nuku riittävästi. Viime yönä olin sängyssä klo 23-11. Siitä valvoin osan, osan nukuin suunnilleen 45-60 min pätkissä. Aamulla väsytti, yhdeltä olisi tarvinnut jo päiväunet :)

Mä jotenkin ajattelen, että kyse on enemmän laadusta kuin määrästä. Sellainen yhtenäinen muutaman tunnin yöuni olisi ihanaa. Ja mielettömän upeaa olisi nukkua 7-8 tuntia kertaakaan heräämättä välillä. Mutta minkäs teet, kun heräät :/

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24971807:
Mä nukun niin katkonaisesti, että vaikea arvioida mikä olisi riittävästi. Yleensä en nuku riittävästi. Viime yönä olin sängyssä klo 23-11. Siitä valvoin osan, osan nukuin suunnilleen 45-60 min pätkissä. Aamulla väsytti, yhdeltä olisi tarvinnut jo päiväunet :)

Mä jotenkin ajattelen, että kyse on enemmän laadusta kuin määrästä. Sellainen yhtenäinen muutaman tunnin yöuni olisi ihanaa. Ja mielettömän upeaa olisi nukkua 7-8 tuntia kertaakaan heräämättä välillä. Mutta minkäs teet, kun heräät :/

Tiedän mistä puhut... Ihan sama kauanko mä sängys vietän aikaa kun yhtenäistä unta tulee ihan säälittävä määrä... Ja ne vähät tunnit mitkä nukun, nään painajaisia. Eli ei kovin levollista sekään...

Mä tarvitsisin noin 9 tunnin yöunet, mielummin 10. Harvoin saan nukkua noin kauan kuitenkaan, mutta välillä nukun univelkoja pois sitten :) Ennen nukuin aina tunnin päiväunet (joskus kauemminkin) jos pääsin aikaisin töistä tai koulusta niin jaksoin 8 tunnin yöunilla, tai menin tosi aikaisin nukkumaan että sain nukkua 10-11 tuntia. Nykyään en saa unta päivällä, kun vauvan päiväunet on vaihdelleet niin paljon, että odotan vain, koska se herää jos koitan nukkua päivällä :D

En tiedä onko mun unenlaatu sitten jotenkin huonoa kun tuntuu, että tarvitsen unta enemmän kuin muut tuntemani ihmiset. Näen tosi paljon unia ja muistan niitä hyvin herätessäni. Joskus käy niin, että herään yöllä vauvan itkuun tai vessaan tmv. ja luulen, että on jo aamuyö, vaikka todellisuudessa olen nukkunut vasta 2-3 tuntia, ja olen ihan virkeä. Silloin en muista ainakaan edes nähneeni unta. Yleensäkin tuntuu, että jos joskus harvoin en muista nähneeni unta ollenkaan, ei väsytä läheskään yhtä paljon.

Siitä kun nukahdan parasta olisi nukkua 4-6tuntia PUTKEEN ja jaksaisin hyvin. Noiden öiden jälkeen olen ok. Jos taas olen sängyssä 8-10 tuntia, mutta herään jatkuvasti, on päivät yhtä kidutusta.

Ei se määrä vaan laatu. Eli kunnon syvänunen putki ja jaksan loistavasti.

Ennen lasta nukuin 10-12h. Nyt noin 7h. Molemmilla jaksan jos saan nukkua sikeästi.

Nukun 8-9h koska tuntuu että tarvin unta sen verran. Pitäis ehkä nukkua vähemmän, sillä lapsena ja teininä nukuin aina 7h ja olin tosi pirteä aina. Nykyään kuitenkin väsyttää jos yritän nukkua vaan 7h, outoa. Toivottavasti pärjään vielä joskus tuolla 7:llä tunnilla, sillä se ois kiva rytmi että nukkumaan puolilta öin ja seiskalta ylös.

Nukun vain silloin, kun raja tulee vastaan. Välillä saatan valvoa montakin päivää peräkkäin, koska lukiossa ei muuten pärjää. Kokeita on jatkuvasti, essee-tehtäviä, ja vaikka mitä. Viikossa nukun yhteensä n. 30h

9 tuntia olisi ihanne, mutta yleensä jää 6-7 tuntiin. Olen pirun kiukkuinen kun en saa tarpeeksi nukuttua.
Olen se ihana asiakaspalvelija, joka ei jaksa kuunnella turhaa kitinää...

Imetysaikana sitä pärjäsi 4h unilla.
Normaali minä nukkuu 5-7h.
Nyt masennuksesta toipuessa unen tarve on yhä suurta (masennus oirehtii mm. suurena väsymyksenä) 9-10h yössä + 1,5-3h päikkärit.

Yhteistyössä