G: Monta vuotta olet sitten kun lapsesi on täysi-ikäinen?

  • Viestiketjun aloittaja tsau
  • Ensimmäinen viesti
"mimmi"
Olen 37, esikois tytär täytti juuri 18. Ja tähän jatkopohdintaan lisään, että tyttäreni kirjoittaa ylioppilaaksi ensi keväänä:) vaikka en tuota kirjoittamista minään "sivistyksen meriittinä" pidäkkään.
 
"pipo"
39v kun eka täyttää 18, mutta kun viimonen on vielä vasta haaveissa, niin ainakin 46v kun viimesin on täysikänen. tai vanhempikin, riippuu miten nopeesti tässä raskautuu ;P
 
"Chick"
Esikoinen kun täyttää 18-vuotta, olen toivottavasti 44-vuotias ja kuopuksen saauttaessa täysi-ikäisyyden olisin 48-vuotias. Eli jos vaan kunnossa ollaan, niin ihan hyvässä iässä nuo alkais pikku hiljaa itsenäistymään :)
 
"vieras"
Olen 40- vuotias kun esikoinen täyttää 18 ja 42- vuotias kun nuorempi täyttää. Eli nuori vielä silloin.

Mitä tuohon kouluttautumiseen tulee, niin itse kyllä ehdin käydä ammattilukion ja olla töissäkin vuoden ennenkuin esikoiseni syntyi. Äitiysloman jälkeen sain vakituisen työpaikan, jossa ehdin myös jonkin aikaa olla ennen toisen lapsen syntymää. Äitiyslomalla päätin jatkaa koulua ja nyt olen viimeistä vuotta ammattikorkeakoulussa. Tämän jälkeen olen jonkin aikaa töissä, sitten alan jatkamaan perheyritystä.
Itse pidän koulutusta tärkeänä, mutta esimerkiksi mieheni, joka on yrittäjä ei ole käynyt korkeakoulututkintoja eikä lukiota. Hän on käynyt kaksivuotisen ammattikoulun ja sen jälkeen ammattikoulututkintoja on yrittäjyyden ohella kertynyt useita. Ikinä hän ei ole työttömänä ollut ja joissakin aineissa, kuten matematiikassa hän on kyllä todella hyvä. Tyhmäksi ei kyllä voi sanoa, niin leikiten hän suoriutuu monista tehtävistään.
Todella moni nainen kuvittelee, että koulutus ja hyvä työpaikka ovat kiinni siitä, että tekee mahdollisimman myöhäisessä iässä lapsia, mikä todellakaan ei pidä paikkansa. Jokaiselle on omat aikansa, milloin lapsia on hyvä tehdä, mutta mielestäni koulutuksen ja työpaikan saaminen eivät ole sellaisia kriteerejä, joiden takia lasten "tekemistä" kannattaa siirtää tulevaisuuteen. Ne ehtii hankkia kyllä myöhemminkin ja monen työnantajan silmissä plussaa on todellakin se, että on jo lapset tehnyt eikä jää äitiyslomalle ehkä enää.
 

Yhteistyössä