G:Monta raskaana tupakoinutta tunnet?Millainen lapsi?

• Viestiketjun aloittaja --a
  • Ensimmäinen viesti
...
Minä tupakoin alkuraskauden esikoistamme oottaessa, kuin myös vaimoni kun hän odotti toista lastamme.

Viikolla 11 ollaan kumpikin lopetettu, vielä ei ainakaan ole huomattu mitään poikkeavaa tytöissämme. Ainakin ihan normaaleilta vaikuttaa, normaalipainoisinakin syntyivät.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no haen sitä, että AINA ne merkit lapsessa näkyy. Vaikka äiti väittäisi mitä.
pah minun poika on niin hyvätapainen kiltti ja todella hyvin kehittynyt. Pieni oli syntyessään ensimmäisen kerran oli kipeänä yli vuoden ikäisenä. Ei oo ollut korvatulehduksia. ja todella harvoin kipeä muutenkin. Päiväkodissa kehuttu hyvin kehittyneeksi jne... Ehkäpä haet takaa tätä että tupakoiva äiti on välinpitämätön paskiainen joka ei osaa huolehtia lapsista ja tästä johtuen lapset on tyhmiä.

Mutta sitten jos mennään muutaman tupakoimattoman äidin lapsia katsomaan niin niiltä löytyy sitten vaikka mitä allergioita ja korvatulehduksia. Itse en tiedä Yhtäkään raskaana ollessa tupakoivaa kenellä olisi lapsella jotain sairauksia.
Olen kanssa sitä mieltä ettei ne tupakoinnin jäljet aina näy. Toisaalta ei ole myöskään mahdollista nähdä millainen kyseisestä lapsesta olisi tullut ilman äidin tupakointia ja vaikea loppupelissä sanoa mitkä mahdolliset ongelmat ovat sitten johtuneet juuri tupakoinnista. Silti jaksan uskoa tupakoinnin olevan haitaksi sikiölle, vaikka näitä ns. terveitä lapsi tupakoitsijoille syntyykin.

Ei se tupakoimattomuus ole mikään takuu terveestä lapsesta. Itse en ole koskaan tupakoinut, olin raskaana ollessani normaalipainoinen, en käyttänyt alkoholia, pyrin syömään terveellisesti jne. Silti minulla on kaksi autistista lasta joista vanhemmalla on lisäksi downin syndrooma, kilpirauhasen vajaatoiminta, infektioastma, yleisesti infektioherkkä lapsi jolla korvat on putkitettu jne.

Eräs tuttu joka itse tupakoi raskauden loppuun asti normaalisti totesi juuri että kaikilla hänen tuntemillaan tupakoivilla äideillä on terveet lapset ja kaikki hänen tuntemansa vammaiset, sairaat tai muuten erityislapset ovat syntyneet juuri tupakoimattomille äideille. Siksi hän piti järkevimpänä tupakoida loppuun asti.

Itse en usko että minkään tupakointi olisi tehnyt näitä lapsiani terveiksi, päinvastoin voisin kuvitella että tupakointini myötä heidän ongelmansa olisivat voineet olla jopa huomattavasti nykyistä suurempia. Ainakin sen tiedän että jos olisin raskaana ollessani tupakoinut, niin monet kerrat olisin saanut katua ja tuntea syyllisyyttä katsoessani lapseni sairastamista tai muita kehityksen/käytöksen ongelmia.

Nyt odotan kolmatta lasta enkä tälläkään kertaa alkanut tupakoimaan.

jostain syystä poltin
Esikoisen aikaan poltin pari tupakkaa,lopetin heti plussattuani.
Toisen aikaan poltin aika säännöllisen epäsäännöllisesti 0-8 tupakkaa päivässä.Välillä pari viikkoa polttamatta.
Kolmatta odottaessa lopetin n.rv20.

Lapsilla ei mitään,lukuun ottamatta esikoisen ADHD epäilyä.
Enkä todellakaan pidä tupakoimista raskausaikana oikeana,se nyt vain meni niin.

kk
Yhden perheen kolmesta lapsesta kahdella on merkittäviä ongelmia puheen kehityksessä, yhdellä paha astma, kaksi on pienikokoisia ja kouluikäisellä on tosi vaikeaa koulussa. Sairastelivat myös pienempinä koko ajan. Äiti on tupakoinut kaikkia odottaessaan enkä usko että kaikki lasten ongelmat ovat pelkkää sattumaa.

Yhteistyössä