G: Miten säästätte ympäristöä?

+ Lajittelen biojätteen erikseen ihan vapaaehtoisesti (piti siis hommata itse se pönttö jne koska täällä maalla se ei ole pakollista)
+ Lajittelen lisäksi patterit ja lasipurkit, sanomalehdet jne. Pahvinkeräystä ei täällä käpykylässä ole.
+ Kierrätän vaatteita yms. käyttötavaraa.
+ Käytän jälkilämpöä ruoan valmistuksessa ja valmistan kerralla 2-3 päivän ruoan.
+ Pesen vain täysiä koneellisia pyykkiä ja astioita.
+ Pesuaineista yritän valita ne ympäristömerkilliset paketit, ja lattioita en yleensä pese pesuaineilla, paitsi keittiön.
+ Ulkokukat yms. kasvit kastellaan sadevedellä.
+ Turhat valot sammutellaan ja television yms. standbytila ei ole käytössä. hankin erillisen katkaisijan pistorasiaan.
+ Kuljen pienet matkat kävellen, samoin kerhoreissut lapsen kanssa. Keskitän ostokset yleensä kertaan viikossa, jolloin käyn autolla.
+ Sisälämpötila on jossain 18-19 hujakoilla.

Eli meillä kulutetaan vettä keskivertoa vähemmän, samoin sähköä hieman vähemmän. (En muista enää niitä lukuja, jostain netistä ne löytyy.)

Miinusta tulee siitä, että saunomme melkein jokapäivä (sähkökiuas) ja ulkovalotkin palaa pihalla (täällä ei ole katuvaloja). Käyn autolla töissä, 35km matkaa eikä ole julkista liikennettä. Ei siis vaihtoehtoja, koska maaseudullakin pitää asua. Öljylämmitys on, mutta toimivaa ja melko uutta järjestelmää ei kannata vaihtaa vielä. Samoin tietokone on usein turhaan päällä.


 
lajittelen paristot, pahvin, paperin, muovin, metallin...
energiasäästölamput käytössä
huoneissa ei pala valot jos siellä ei ketään ole
lattialämmitys säädetty +20 asteeseen
pyykkikone ja tiskikone pyörii vaan täytenä
 
ensiksi on pakko sanoa, että aivan liian vähän teen tuon asian eteen :snotty:

+lajittelen roskat
+käytetään energiansäästölamppuja
+käytän ympäristöystävällisiä pesuaineita, täydet pesukoneet
+ei käytetä lentokonetta :D
+kuljen paljon kävellen, palvelut on lähellä onneksi

-asuntomme lämpötila on 23-24 astetta eli liian lämmin
-käytän lapsella kertiksiä
-oma auto

noi nyt tuli ekana mieleen
 
Noista perusasioista on helpompi listata mitä en tee. Eli

- en lajittele metallijätettä tällähetkellä (ei ole astiaa lähellä ja olen laiska...)
- en laske lämpöä alle +21

Muuten teen samat mitä edellä mainittu, lisänä kestovaipat ja muuta hörpellystä, olen vähentänyt lihan syöntiä ja etenkin naudanlihaa vähennetty.
 
Tipu Topakka
Luonnonsäästämistä tapahtuu lähinnä oman edun vuoksi :ashamed: Meille rakennetaan energian säätötalo vesi-ilmalämpöpumpulla (hoitoo koko talon lämmityksen+lämpimänveden yms..) sen sähköntuotantoa tulee tukemaan aurinkopaneelit. Kierrätettään hyvin tarkasti ja lajitellaan kaikki roskat (roskahuolto on täällä helevetin kallista!). Huonelämpötila ei ole liian korkea (ja taas iskee nuukuus), sanoin energian säästö lamput. Kesällä käytetään sadevettä kasteluun. Kesällä pyöräilen ja lapset kulkee siinä takana tamdem kärryssä.
 
anna
Me myös lajitellaan ja kierrätetään (paperit, pahvit, lasi, metalli, muovi, tekstiilit, käyttökelpoiset huonekalut, ongelmajätteet jne.). Komposti löytyy kotoa. Pyrimme säästämään sähköä ja vettä ap:n tyyliin. Olemme harkitsevia ostajia (mieluummin kunnollista harvemmin) ja pyrimme suosimaan luomua, kotimaisuutta ja eettisesti kestäviä tuotteita. Luovuimme toisesta autosta, se lisäsi merkittävästi julkisten käyttöä perheessämme. Mitäs vielä..? Lämmitämme osittain puulla (vaikkei sekään ongelmatonta..). Ilmalämpöpumppu tulee ihan pian, aurinkopaneeli on myös suunnitelmissa. Aika paljon saamme ruokaa omasta maasta.

Mutta niitä miinuksia...
- Auto (välttämätön toisen vanhemman työmatkojen vuoksi)
- Maalla asuminen, omakotitalo (tässä elämänlaatu meni ympäristön edelle)
- Välillä sorrumme lentämiseen
- Emme ole kestovaippailleet, ekovaippoja toki suosimme. Tästä TOSI huono omatunto!
 
+ Lajitellaan jätteet (bio, lasi, metalli, pahvi, lehdet)
+ Sammutetaan valot aina siitä huoneesta, missä ei olla
+ Öisin ei vedetä vessaa
+ Hanoja ei avata täysille, jos tarvii vaan huuhtasta jotain
+ Meillä on ilmalämpöpumppu
+ Ostetaan joutsenmerkki- tuotteita
+ Ostetaan luomua aina kun on rahaa tai jos luomu on suht edullista
+ Ostetaan kotimaista
+ Kierrätetään lastenvaatteita
+ Ajetaan autolla taloudellisella ajotavalla
+ Tehdään itse vauvanruoat
+ Käytetään kestovaippoja ja -siteitä + kuukuppia
+ Meillä on puusauna, joka lämmitetään 2x viikkoon

- Käytetään paljon autoa, koska asutaan maaseudulla ja välimatkat on pitkät
- Kodinkoneet on vanhoja energiasyöppöjä
- Pesen kestovaippoja vajaalla koneellisella, koska vaippoja ei ole niin paljoa, että täyttäisivät koneen, enkä tykkää laittaa vaatteita sinne sekaan :ashamed:
- Meillä on kuivausrumpu
- Tietokone on päällä 24h ja kaikki olkkarin elektroniikka on stand-by:lla :whistle:
 
Kestovaipoille mä en oo edes ajatusta suonut :snotty: mut niitä ekomalleja oon nyt ostanut.

Mua rupee aina välillä ahdistaan, kun joka tuutista tulee, että "säästäkää, ajatelkaa ympäristöä, kuluttakaa vähemmän", ihan niinkuin mä olisin joku maailman suurin saastuttaja. Kun joka tapauksessa teen sen mitä pystyn ihan totaalisesti elämän laatua unohtamatta.
 

Yhteistyössä