G: Miten parantaisit tätä kirjoitusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kirjoita taiten.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kirjoita taiten.

Vieras
Just äsken mies ja lapsi tuli kotiin kaupasta ja poika moikkasi mua vaikka istun yläkerrassa. Kuuntelin cd:eitä tietsikalla, mutta olin juuri hiljentänyt kajarit, koska puhelin soi. Sehän oli mun mies, joka kysyi mitä oikein toivoinkaan ostettavan. Samalla kun vastasin kännykkään, huomasin, että koira tahtoo ulos ja olihan sillä asiaa.

En jaksa kirjottaa koko tekstiä,mutta yhtenäistäisin kieltä.. Nyt toi on tollasta puoliks puhe- ja puoliks kirjakieltä. Eli esim "olin juuri hiljentänyt kajarit,.." -> "olin juuri hiljentänyt kaiuttimet,.." tai "olin just hiljentäny/mutennu kajarit,.." Toinen esim "Sehän oli mun mies,joka kysyi.." -> "Sehän oli mieheni,joka kysyi.." tai "Se oli (mun) mies joka kysy.."

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25242627:
Painamalla melkoisen pitkään deleteä.
Tästä on kyllä ihan hyvä lähteä tätä hommaa purkamaan.
Mutta jos siihen jotain haluaa jättää niin kannattaisi ihen ensimmäisenä tarkistaa vaikka pilkkujen paikat joskaan mitään bestselleriä siitä siltikään tulee.

En mitenkään. Nettipalstalla ihan ok teksti.

Itsekin kirjoitan netissä murteella, rennosti ja teen tietoisia virheitä, vaikka osaan kirjoittaa teknisesti paremmin kuin monikaan tuntemani ihminen.

Enemmän vituttaa, jos teksti on yhtä pötköä ilman lukemista helpottavaa jakoa.

[QUOTE="miikkis";25242746]Nettipalstalla ihan ok teksti.[/QUOTE]
Sanotaan mielummin että nettipalstalla ihan normiteksti mutta ei missään tapauksessa ok. Aika kammottavaa luettavaa oikeastaan.

[QUOTE="miikkis";25242746]Itsekin kirjoitan netissä murteella, rennosti ja teen tietoisia virheitä, vaikka osaan kirjoittaa teknisesti paremmin kuin monikaan tuntemani ihminen.[/QUOTE]
Murteella väännetty kirjoitus on myös erittäin rasittavaa sekä teinien puhekieli jossa sanat loppuvat l- tai s-kirjaimeen (kävin kaupas ja siel oli...)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;25242763:
Sanotaan mielummin että nettipalstalla ihan normiteksti mutta ei missään tapauksessa ok. Aika kammottavaa luettavaa oikeastaan.

Minusta tällaisella chat-tyyppisellä palstalla ihan ok. Ei parhaimmistoa, mutta asia menee perille joka tapauksessa.
Usein täällä käydään aloittajan kimppuun kieliasioiden perusteella, eikä vastata itse aiheeseen. Ihmisillä on eri vahvuusalueet, jokainen esittää asiansa tavallaan. Jos ei jutusta saa selvää, en yleensä lue sitä loppuun ja jää sitten kommentoimatta.

Esimerkkiteksti on aika järjetön, selkeästi keksitty. Samantyyppisiä on ollut kielenhuollon kursseilla, opettajan itsensä vääntämiä tekovirheellisiä juttuja.

[QUOTE="miikkis";25242784]Esimerkkiteksti on aika järjetön, selkeästi keksitty. Samantyyppisiä on ollut kielenhuollon kursseilla, opettajan itsensä vääntämiä tekovirheellisiä juttuja.[/QUOTE]
Aivan.

Riippuu tietenkin mihin käyttöön teksti on tarkoitettu, mutta jos on tarkoitus saada yleiskielistä, muodollista ja äidinkielen sääntöjä noudattelevaa tekstiä niin muuttaisin lähes kaiken. Itsekin ihmettelen tuota aikajanaa, siis soittaako juuri kaupasta tullut mies kotoaan yläkerrassa olevalle vaimolleen, että mitä kaupasta tuodaan?

Kyllä delete-nappula taitaa olla ainoa oikea tapa selvitä tästä. :D Tottahan chattiin tms. voi laittaa mitään tajunnanvirtaa hyvänsä, mutta mitä järkeä siinä on?

Noin keskimäärin puhekielelläkin kirjoitettu teksti saisi mielellään olla ymmärrettävää. Minä en ainakaan ymmärtänyt ollenkaan, mitä tapahtui ja missä järjestyksessä. Oliko koiralla asiaa vai miehellä ja sitä rataa... :D

Yhteistyössä