G: Miten oisit halunnut elää lapsena?

hm
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Yritän vielä tiivistää ajatukseni.

Jos on vaihtoehtoja erilaisiin perheisiin, on äiti yksin, isä yksin, kaks äitiä tai kaks isää, tai äiti ja isä. Jokaisessa vaihtoehdossa perhe on hyvä, lapsi kasvaa turvallisessa ja onnellisessa ympäristössä jne.

Niin eikö silloin paras vaihtoehto lapselle ole äiti ja isä? Vai eikö sillä ole merkitystä?
Ei ole merkitystä. Lapsi tarvitsee vähintään yhden pyyteettömän kiintymyssuhteen. Monet muut tekijät elämässä ratkaisevat. Moni muu asia on onnen kauppaa.

Täydellistä ihmistä ei ole.
Eli jos saisit valita perheeseesi sekä isän että äidin, niin sinä et sitä tekisi?
Sellainen tilanne, että isä ja äiti molemmat ovat täydellisiä vanhempia ja heillä on rutkasti aikaa lapsille on mahdottoman harvinainen. Usein pikkulapsiaikana ydinperheen tilanne on, että joko molemmat kieli pitkällä raatavat töissä tai sitten toinen tekee sitä rahaa ja toinen uupuneena kotona kaiken.

Usein erinäiset seikat vaikuttavat, että esim. eroperheen lapset saavat käytännössä aikuisen aikaa enemmän.

Jokaisella lapsella on sekä isä että äiti. Olivat he saman katon alla tai ei.
Minusta ei käytännössä ole mitään väliä, olisi mahdottoman hieno tilanne, että olisi 2 rakastavaa vanhempaa olemassa. Se, asuisivatko he saman katon alla, ei ole ratkaisevaa.
 
harmaana
No niin että molemmat vanhemmat on läsnä. isä kuoli kun olin 10v. maalla asuttiin. äiti teki pitkää päivää, me veljen kanssa jouduttiin miesten töihin, töitä oli pakko tehdä äiti ei kaikkeen ehtinyt. oltiin aika omillamme kun äidillä ei ollut aikaa.
molemmat vanhemmat jos olis ollu, meidän ei olis tarvinnu tehdä aikuisten töitä ja minullakin olis selkä ehkä kunnossa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Mitä sä nyt tällä pyrit todistamaan?
On mielestäni pöyristyttävää väittää, ettei isä ja äiti saman katon alla, onnellisessa parisuhteessa, ole lapselle paras mahdollinen perhe.
Mä en ole lukenut mitään muuta aiheeseen littyvää ketjua.
Mutta mä tajuan ehkä sen pointin silti.

Kun mä jäin yksinhuoltajaksi raskausaikana, olisin voinut sanoa et pelkkä äiti on paras mahdollinen perhe lapselle, ja meidän tilanteessa se tosiaan oli niin.
Ja jos joku olis sannonut niinkuin sä tossa ylhäällä et onnellisessa parisuhteessa olevat äiti ja isä on paras mahdollinen perhe, olisin kokenut sen niin et sun mielestä muunlaisilla perheillä ei ole arvoa tai ne on huonoja lapselle.
Nyt kun elämme perhessä jossa on jo useampi lapsi ja isä, olen samaa mieltä, tavallaan, et ihanne on äiti ja isä jotka on onnellisia yhdessä ja lapsella on kaksi vanhempaa kotona.
Mutta en silti sanoisi ettei muunlaiset perheet olis ihan yhtä hyviä ja onnellisia, ne on vaan erilaisia. Mut se on varmaan asia jota ei voi tajuta jos ei ole kokenut molempia vaihtoehtoja ja aika harva on.
Eli erilaisuus ei ole automaattisesti huonompaa, vaikka toki lapselle on rikkaus et on sekä isä että äiti arjessa läsnä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ole lukenut mitään muuta aiheeseen littyvää ketjua.
Mutta mä tajuan ehkä sen pointin silti.

Kun mä jäin yksinhuoltajaksi raskausaikana, olisin voinut sanoa et pelkkä äiti on paras mahdollinen perhe lapselle, ja meidän tilanteessa se tosiaan oli niin.
Ja jos joku olis sannonut niinkuin sä tossa ylhäällä et onnellisessa parisuhteessa olevat äiti ja isä on paras mahdollinen perhe, olisin kokenut sen niin et sun mielestä muunlaisilla perheillä ei ole arvoa tai ne on huonoja lapselle.
Nyt kun elämme perhessä jossa on jo useampi lapsi ja isä, olen samaa mieltä, tavallaan, et ihanne on äiti ja isä jotka on onnellisia yhdessä ja lapsella on kaksi vanhempaa kotona.
Mutta en silti sanoisi ettei muunlaiset perheet olis ihan yhtä hyviä ja onnellisia, ne on vaan erilaisia. Mut se on varmaan asia jota ei voi tajuta jos ei ole kokenut molempia vaihtoehtoja ja aika harva on.
Eli erilaisuus ei ole automaattisesti huonompaa, vaikka toki lapselle on rikkaus et on sekä isä että äiti arjessa läsnä.
Tuota tummennettua kohtaa mä tässä haen takaa. Se on lapsen etu ja rikkaus, nimenomaan ja just se.

Enkä tietenkään pidä huonoina mitään vaihtoehtoja, kunhan lapsi on vain onnellinen. Ite myös oon kokenut kaikenlaisia perhemuotoja lapsena ja nuorena.
 

Yhteistyössä