G: Miten ja milloin (ja miksi) lopetit imetyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vellielli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vellielli

Vieras
Tämä siis tietysti suunnattu teille, jotka eivät nyt vauvaile esikoisensa kanssa.

Kaipaisin kovasti tietoa vaihtoehdoista!

Eli miten lopetit imetyksen? Täyttikö lapsi vuoden, kyllästyitkö tai uuvuitko imetykseen vai mitä? Lopetitko astettain yhden imetyskerran viikossa? Annoitko korviketta vai siirryitkö suoraan lehmänmaitoon?

Itselläni on kahden lapsen kohdalla loppunut imetys n . 10kk iässä. Imetyskerrat alkoivat vähentyä pikkuhiljaa, kun yöimetys jäi/jätettiin pois ja kiinteät alkoivat maistua paremmin. Molempien lasten kohdalla imetys loppui etupäässä vauvan "tahdosta" eli eivät olleet enää kiinnostuneita tissistä. Esikoisen ollessa 9kk aloitin tosin työtkin isäkuukauden ajaksi, mikä vähensi imetystä huomattavasti eikä siitä enää lisääntynyt kun jäin takaisin kotiin.

Meillä imetys loppui lähellä 1v synttäriä. Imetyskertoja oli enää kaksi (aamulla ja illalla). Huomasin että minä annoin aina aloitteen imetykselle ja kun lakkasin tarjoamasta, ei lapsikaan sitä enää pytänyt, kertaakaan. Siirryttiin suoraan lehmänmaitoon (luomu).

Meillä imetys takkusi alusta asti, mutta osittaista imetystä onnistuin ylläpitämään 5 kk asti. Sitten menkat alkoivat ja vauva ei yksinkertaisesti suostunut ottamaan rintaa edes yöllä unenpöpperössä. Tämän jälkeen lypsin kolme kuukautta, jotta vauva sai edes vähän rintamaitoa.

Esikoista imetin 7,5kk ja sitten poika vieroitti itse itsensä, eli enää ei tissi kelvannut. Tarjosin kyllä, mutta ei niin ei ;). Eli tosi helposti kävi vieroitus, siis ihan itsestään. Sitten juotiin korviketta pullosta ja tavis maitoa 1v. alkaen. Nyt odotan toista vauvaa ja toivottavasti saan imetettyä vähintään yhtä kauan.

Meillä aloitettiin suunnitelmallinen lopetus lapsen ollessa puoli vuotias.
Töihin paluun takia. Enkä pysty imettäään työni takia.
Vauva lopetti itse yö syönnin n.5kk ikäisenä joka, helpotti imetys kertojen vähentämistä.
1-2viikon välein vähensin päivä imetyksiä ja lisäsin kiinteitä.
Tutti pullo ei kelvannut, mutta sitkeän yrityksen ansiosta nokka mukista kelpasi korvike.
7,5 kk ikäisenä loppui viimeinen,eli ilta/nukahtamis imetys. Isä nukutti viereen noin viikon ajan. Yllättävän kivuttomasti meni lopetus vauvan osalta.
Mutta ne omat fiilikset.... :(

Täällä imetys loppui vauvan ollessa 11kk. Jätti tissittelyn itse pois, ei ehkä jaksanut enää keskittyä? Parin viimeisen viikon aikana kävi rinnalla niin että sai maidon nousemaan ja sitten kiitti moi taas matka jatkui. Meillä täysimetettiin 5kk ja 9kk vanhana oppi pullolle kipeänä ollessaan, kun niin sai nuhanenä juotua paremmin… Ajattelin että vieroitus olisi hankala, koska tissi aiemmin ollut niin tärkeä, mutta toisin kävi ja äiti jäi hämilleen, kun olin itse ajatellut imettäväni pidempääm.

Esikoista imetin 7,5kk ja sitten poika vieroitti itse itsensä, eli enää ei tissi kelvannut. Tarjosin kyllä, mutta ei niin ei ;). Eli tosi helposti kävi vieroitus, siis ihan itsestään. Sitten juotiin korviketta pullosta ja tavis maitoa 1v. alkaen. Nyt odotan toista vauvaa ja toivottavasti saan imetettyä vähintään yhtä kauan.

Hei löytyi toinenkin jonka vauva on itse vierottanut itsensä... meillä napero oli 6kk kun alkoi takkuamaan eikä olis ottanu tissiä kun yöllä.. kuukauden verran yritin ja yritin että se jois ja jois mut ei.. sit sanoin et selvä, tää riitti sitten ja tarjosin pulloa.. kuinka ollakaan niin rupes juomaan kun mikäkin.. tissiä tarjosin huvikseen pari päivää ja ei kelvannut ei.. sitten pidin tissistä muutaman päivän tauon ja tarjosin niin lapsi katto hämmästyneenä että mitä sä oikein teet, eikä innostunut ollenkaan.. itelle tuli vähän tyhmä olo :D
eli 7kk lopetti itsekseen, maitoa olis tullut vielä mutta pumppaamaan en enää jaksanut ruveta, muutakun pakolliset ettei "tuntuisi". tosin mulla ei menkat vaikuttanut mitenkään kun alkoi täysimetyksen aikana kun vauva oli 2kk.. ja lehmänmaitoon siirryttiin vaiheittain 10kk-> pieniä määriä kerrallaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja meillänäin..;10372479:
Hei löytyi toinenkin jonka vauva on itse vierottanut itsensä...

No ei se itsevieroitus nyt niin kamalan harvinaista ole. Tiedän montakin tapausta. Ja meillä tyttö päätti jo 3 kk:n iässä ettei tissiä enää syö. Ei auttanut mikään vaikka monta viikkoa yritti rintaa tarjota eri tilanteissa. Tosin siihenkin asti imetys oli melkoista takkuamista jatkuvien rintaraivareiden takia. 3kk mentiin siis osaimetyksellä. Siihen päälle jaksoin pumpata reilun kuukauden ajan. Meillä siis imetys kesti aika paljon lyhyemmän aikaa kuin oli suunniteltu mutta näin se joskus menee.

Esikoisen kohdalla aloin 9kk iässä jättää päiväimetyksiä yksitellen pois viikon välein ja tilalle annoin nokkamukista korviketta. Yötyötöt jätin pois jo 7kk iässä. Kokonaan imetyksen lopetin reilun 11kk iässä, koska olin menossa töihin kun lapsi oli 13kk ja pikkuhiljaa vaihdettiin korvike tavallisenn maitoon. Kaikki meni helposti.

Kakkonen nyt 11kk ja yösyötöt lopetin pari viikkoa sitten, koska kiinteitä meni niin huonosti ja yöllä söi selkeästi nälkäänsä, kasvukin selvästi hidastui. Nyt kiinteitä menee ihan eri määrät ja olen pikkuhiljaa vähentämässä päiväimetyksiä yksitellen ja tarjoan tilalle nokkamukista korviketta. Tämän kohdalla tuntuu vaan paljon vaikeammalta kuin esikoisen, vauva itse haluaisi edelleen jatkaa tissittelyä. Joka tapauksessa koetan jatkaa näin koska haluan lopettaa imetyksen kokonaan kun lapsi noin vuoden, vaikken nyt olekaan ihan heti töihin menossa. Taaperoimetys ei vaan ole mun juttu.

Minä täysimetin neljä kuukautta. Sen jälkeen aloiteltiin kiinteitä ruokia. Jos nyt saisi kääntää aikaa taaksepäin, niin koettaisin täysimettää puoleen ikävuoteen asti. Meillä nimittäin puhkesi atooppinen ihottuma ja ruoka-aineallergiat kiinteiden aloittamisen myötä. Vaikka lastenlääkäri sanoi, että sillä ei ole allergioiden puhkeamisen kannalta merkitystä, aloitetaanko kiinteät 4 kk:n vaiko 6 kk:n ikäisenä, niin silti kokeilisin nyt toisin. Ja meidän lapsi kasvoi todella hyvin yläkäyrillä koko täysimetyksen ajan, niin olen nyt ihmetellyt näin jälkikäteen, että miksi ihmeessä neuvolassakin hoputettiin aloittamaan nuo kiinteät niin aikaisin. Ja esikoisen äitinä tietysti kiltisti tottelin neuvolan tätiä... Mutta vauvan 7. ja 8. ikäkuukaudet olivat todella raskaat todella pahassa kunnossa olevan ihon takia. Vauva heräili öisin puolen tunnin välein ja mitään ei voinut tehdä vauvan hyväksi, että kutina olisi hellittänyt. Todella rankkaa :´(

No, jatkoin imetystä 10 kk:n ikään saakka, sitä ennen reilun kuukauden ajan vähensin imetyskertoja vähitellen. Jouduin siis lopettamaan imetyksen lapsen allergioitten takia, sillä minä en saanut loppuajasta syödä enää juuri mitään, eli kävi liian rankaksi minulle. Itse en siis olisi vielä halunnut lopettaa imetystä ja lapsikin olisi vielä halunnut imeä. Loppuajasta, kun imetyskertoja oli enää yksi, niin lapsi saattoi olla kiukkuinen koko päivän, mutta sitten kun paljastin rintani ja imetystuokio alkoi, niin lapsi oikein hykerteli innoissaan, että jee, nyt saa tissiä :) Ikävää siis, että jouduttiin lopettamaan ennen aikojaan :´( Mutta lapsen iho kyllä alkoi parantumaan aika pian imetyksen lopettamisen jälkeen, eli tiukasta imetysdieetistä huolimatta hän vielä sai minun rintamaidon kautta joitakin allergeeneja.

Voih, kaiholla nyt muistelen noita imetyshetkiä :) Kaikillehan imetys ei todellakaan ole helppoa ja kaikilta se ei edes onnistu ja kaikki eivät siitä edes pidä. Itsekin välillä kiroilin, että minä inhoan koko touhua! Minulla oli aika usein tosi kipeitä rintatiehyetukoksia, jotka saattoivat kestää parikin päivää, kun ei meinanut millään saada tukosta laukeamaan. Sitten oli rinta kipeänä jopa viikon verran. Mutta oli niitä aivan ihaniakin hetkiä! Tekeeköhän kaikki vauvat samoin, mutta meidän vauva ainakin alkoi jossakin vaiheessa aina kujertelemaan; alkoi tapittaa silmiin, rupesi hymyilemään, irrotti otteensa nännistä ja alkoi ääntelemään "höy, höy" :) Aivan ihania muistoja!

Niin, lopettaminen onnistui kuitenkin yllättävän hyvin. Johtuen varmaan siitä, että vähensin imetyskertoja pitkän aikaa, sillä tiesin, että joudun lopettamaan imetyksen. Rinnat sopeutuivat hyvin, pari kertaa jouduin imetyksen lopettamisen jälkeen pumppaamaan, kun tuli muutamia paakkuja. Ja vauvakin unohti rinnan parin vähän itkuisemman päivän jälkeen, eikä ole sen jälkeen enää edes hamuillut rintaa.

Täysimetin 6kk, sitten yli 1v aloin pikkuhiljaa vähentämään imetystä, lopulta imetin vain iltaisin ja öisin, iltaimetyksen lopetin kun lapsi oli 1v8kk ja viimeinen (yö)imetys kun lapsi 1v9kk. Lopetus meni itkuitta, mutta lapsi ei olisi itse vielä lopettanut. Itse tunsin, että oli hyvä aika ja halusin raskautua uudelleen (imetys, erityisesti yöimetys voi sitä vähän haitata), mutta aika lailla lapsen mukaan mentiin. Siirtyi siis suoraan lehmänmaitoon ja tuttipullosta on ikänsä aikana juonut vain pari kertaa vettä. Ei käyttänyt tuttiakaan eli siitä ei tarvinnut vierottaa. Ruokien kanssa ihan pienestä hörppyytettiin vettä tai lypsettyä maitoa pikku mukista/lasista, myöhemmin oppi myös juomaan nokkamukista, mutta ruoan kanssa aina hörppyytys lasista. Lapseni selvästi nautti imetyksestä, 10kk iässä aina oikein nauroi kun tiesi, että imetys on tulollaan ;) Oli siis tissitakiainen. Ja hoidin siis kotona (ja hoidan edelleen) eli sen puolesta ei tarvinnut imetystä rajoittaa tai lopettaa "liian aikaisin".

Meillä täysimetin 6kk jonka jälkeenkin ruokamäärät oli tosi pieniä ja söi pääasiassa maitoa. Oli aikoja jolloin ei meinnanut maistua mutta taas sitten palasi paremmin tissille. Yösyötöt lopetin 11kk iässä kun alkoi edellisen 1 kerran sijasta heräillä tiuhempaan. Tässä iässä päivällä söi aika vähän tissiä, pääasiassa aamulla ja vähän illalla. Yleensä päivällä haki vain turvaa ja lohtua joskus jos oli jotain uutta menoa niin sitten piti päästä tissittelemään. 1v jouduin lopettamaan oman lääkekuurin vuoksi. Se meni hyvin. Lapselle henkisesti tärkeä aamumaitoilu on korvattu pullolla ja se kelpaa. Juo suoraan kauramaitoa, en ole enää antanut korvikkeita kun joskus. Nyt 1v2kk.

Mörri, lapsenne siis siirtyi äidinmaidosta kauramaitoon, jos oikein ymmärsin? Eli ei ilmeisesti käytä lehmänmaitoa ollenkaan jostain syystä, vai onko kauramaidon käyttöön muu syy? Ihan uteliaisuudesta kysyn vaan, mitä korviketta teillä käytettiin imetystä lopeteltaessa?

Mörri, lapsenne siis siirtyi äidinmaidosta kauramaitoon, jos oikein ymmärsin? Eli ei ilmeisesti käytä lehmänmaitoa ollenkaan jostain syystä, vai onko kauramaidon käyttöön muu syy? Ihan uteliaisuudesta kysyn vaan, mitä korviketta teillä käytettiin imetystä lopeteltaessa?

Joo totta meillä lapsi ei saa lehmänmaitoa lainkaan mutta hapanmaitotuotteita (luonnonjugurttia ja rahkaa) kyllä syö. Aika monissa eri tahoissa on tutkimustuloksia siitä että lehmänmaito ei välttämättä ole hyväksi, lisää limaneritystä ja infektiotaipumusta ja monet infektiokierteessä olevat lapset ovatkin hyötyneet lehmänmaidon poisjättämisestä. Ongelmana silloin on kalsium (ja kasvissyöjällä proteiinit). Meillä syödään kalsiumrikastettua kauramaitoa (tai riisimaitoa) joten ongelmaa sen suhteen ei ole. Korvikkeita meillä ei ole käytetty lainkaan koska imetys loppui 1vuotiaana, eli lapsi oli riittävän vanha siirtymään suoraan muihin valmisteisiin. Olen silloin tällöin tosin antanut purkin tuttelia jos on itsellä tullut olo että proteiineja tarvitsisi lisätä (lapsi on kasvis-kala syöjä) mutta muuten periaatteessa en anna korvikkeitakaan. Terve tuo lapsi on ollut (vaikka on riskiryhmässä infektiokierteisiin).

Mörri

Viimeksi muokattu:
Ok, olen miettinyt, että voiko 1-vuotiaana siirtyä suoraan imetyksestä "aikuisten" kaura- ja soijamaitoihin, jos siis lehmänmaito ei syystä tai toisesta käy? Ilmeisesti tämä on mahdollista, eli mitään korviketta ei tarvitse enää noin vanhalle. Tosin jostain ravitsemussuosituksesta luin, ettei alle 2-vuotiaalle saisi antaa tavallista lehmänmaitoakaan vaan pitäisi antaa korviketta tai jotain semmoista lasten maitojuomaa, mutta tätä suositusta ei kyllä näytetä noudattavan...

Ok, olen miettinyt, että voiko 1-vuotiaana siirtyä suoraan imetyksestä "aikuisten" kaura- ja soijamaitoihin, jos siis lehmänmaito ei syystä tai toisesta käy? Ilmeisesti tämä on mahdollista, eli mitään korviketta ei tarvitse enää noin vanhalle. Tosin jostain ravitsemussuosituksesta luin, ettei alle 2-vuotiaalle saisi antaa tavallista lehmänmaitoakaan vaan pitäisi antaa korviketta tai jotain semmoista lasten maitojuomaa, mutta tätä suositusta ei kyllä näytetä noudattavan...

No suositukset on suosituksia, minulle itselleni alettiin antaa lehmänmaitoa 6kk neuvolan suosituksesta (siis 70-luvulla) ja ihan terve minäkin olen :)) mutta nykysuositus on että maitoa ei alla 1v ja sitten osa on sitä mieltä ettei koskaan. Kyllä nuo erikoismaidot käy mutta on oltava tarkkana että lukee purkin kyljestä että voiko antaa. Esim joissain on B-vitamiinejakin laitettu ja niitä ei saisi antaa alle 3-vuotiaalle. Sen sijaan ne missä on kalsiumia ja D-vitamiinia käy 1v eteenpäin. Myös soijamaidosta on vähän keskustelua että paljonko sitä on hyvä antaa koska se sisältää kasviestrogeeneja. Useissa soijamaidoissa on myös sokeria mikä ei ole hyvä juttu. Ilman sokeria ne taas ei ole kovin makeita. Sen sijaan esim kauramaito maistuu vähän makealle joten lapsen on helpompi hyväksyä se. Mutta siis mitä tulee kasviestrogeeneihin niin poikalapsen kohdalla olen ratkaissut asian niin että saa soijatuotteita mutta maltillisesti. Olen myös antanut mantelimaitoa (olisi tosi hyvät protskut ja rasvahapot) mutta siitä ei oikein tykkää. Jos ei ole allergioita niin sekin vaihtoehto on yli 1v.

Viimeksi muokattu:
Esikoista imetin 8kk, jonka jälkeen hän itse vieroitti itsensä eli kieltäytyi tissistä. Jatkoimme sitten tuttelilla, jonka olimme aloittaneet muistaakseni 5-6kk kohdalla, kiinteiden ohella.

Kakkosta imetin 6kk, ja hänkin lopetti itse tissittelyn. Kakkosen kanssa jouduin kyllä aloittamaan tuttelin antamisen jo 3kk jälkeen, ja hän aloitti kiinteät ruuat 4kk iässä.

Imetyksen lopettaminen on siis ollut "pakon sanelemaa", koska en yksinkertaisesti enää viitsinyt "väkisin" imettää kun toinen ei halunnut tissiä. :( Itse olisin halunnut jatkaa molempien kohdalla pitempään. Imettämistä on vieläkin ikävä...

Täysimetystä puoli vuotta, sitten kuukausi kerrallaan eteenpäin siten, että kymmenkuisena mukaan tulivat hapanmaitotuotteet ja piimä. Tällöin imetin enää aamuisin ja iltaisin. Sitten noin yhdentoista kuukauden ikäisenä imetin enää aamuisin, muilla aterioilla joi piimää ja söi hapanmaitotuotteita. Osan ruoista tein jo lehmänmaitoon.

Hieman alle yksivuotiaana ei aamuimetyksestäkään ollut mitään iloa enää, kun tyttö jo iniin paljon muita maitotuotteita (ei lehmänmaitoa vielä). Eli imetys jäi siinä itsekseen.

Olen iloinen, että rinnat saivat tottua näin pitkän ajan kuluessa hiljalleen vähentämään maidontuotantoa.

olisi tavoite. Siis että silloin olisi suurinpiirtein ohi. Vielä jatketaan jonkin aikaa, kun hyvin menee. Paitsi että lapsi haluaa rintaa yölläkin taas useammin. Nukutaan aika huonosti, joten haluan vähitellen lopettaa. Ensin kuvittelin, että hyvä jos 1-vuotiaaksi jaksaisi, niin pärjäisi ilman korvikkeita. Nyt olen sitä mieltä, että 2 vuotta olisi meille kaikille hyvä ratkaisu. Vähennetään vähitellen. Kovin tärkeä nayttää tissi olevan lapselle ainakin kotona ollessa, että hän kai se on imetysfanaatikko...

Tämä siis tietysti suunnattu teille, jotka eivät nyt vauvaile esikoisensa kanssa.

Kaipaisin kovasti tietoa vaihtoehdoista!

Eli miten lopetit imetyksen? Täyttikö lapsi vuoden, kyllästyitkö tai uuvuitko imetykseen vai mitä? Lopetitko astettain yhden imetyskerran viikossa? Annoitko korviketta vai siirryitkö suoraan lehmänmaitoon?

Kiinteitä alettiin maistelemaan 5kk iässä, maitoa sai about vuoden ikäiseksi aina kun halusi, muistelisin. Pikkuhiljaa siirryin antamaan päivisin vain ruuan jälkeen, ja yöllä yritin vähentää ja antaa ennemmin vettä tm - lapsi ei tähän suotunut, ja pitkään vähentämistä koitettuna lopetin yöimetykset kokonaan vajaan 2 v iässä. 2-vuotiaana aloin vähitellen vähentää myös päiväimetyksiä, imetys kerrallaan mutta joustavasti - erityisen väsyneenä ja itkuisena annoin ylimääräisiäkin kertoja. Lehmänmaitoa aloimme tarjota vasta lähempänä 2 vuoden ikää, muistelisin, hapanmaitotuotteita noin vuoden iästä alkaen. Viimeisimmiksi jäivät ilta- ja aamumaito (molemmat ilta/aamupalan jälkeen), ja ihan viimeiseksi iltamaito. Imetys loppui, kun lapsi oli noin 2v 8kk, pääasiassa siksi, koska aloin odottaa toista lasta. Muuten olisin jatkanut pidempäänkin, koska tuntui niin luonnolliselta ja sujui hyvin.

Viimeksi muokattu:
Lopetin imetyksen, kun lapsi ei tissiä enää vaatinut, vähän yli vuoden ikäisenä. Sitä ennen taisi kuukausi-pari mennä niin, että sai maitoa illalla nukkumaan mennessä ja aamulla herätessä. Nukkumaanmenorutiinin alkoi hoitaa isi, eikä tissiä enää kaivattukaan sitten nukahtamiseen. Aamullakin alkoi olla jo muita hommia, kuten potalla istuminen ja lelujen tervehtiminen, niin siinä se sitten unohtui lapselta, enkä itsekään tyrkyttänyt. Mitään tavoitteita ei imettämisen lopettamiselle ehtinytkään olla.

Korviketta ei käytetty meillä ollenkaan, siirryttiin hieman takkuillen suoraan lehmänmaitoon. Lapsi olisi vaan juonut mieluummin vain vettä.

Yhteistyössä