G: miten hoidatte rahaasioita puolisonne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
1. Onko teillä yhteinen tili vai jokaisella oma? (Jos on sekä että, niin laitatteko saman verran rahaa taloustilille vai suhteessa palkkaan)
2. Miten maksatte laskut (se jolla sillä hetkellä on rahaa/tietyt laskut maksaa toinen ja loput jää toiselle/kaikki samalta taloustililtä ym)?
3. Miten säästätte (jokainen omalla tilille/yhteiselle tilille ym)
4. Miten/kumpi maksaa isommat menot (esim matkan, pesukoneen ym)
5. Tiedätkö paljonko puolisollasi on säästössä rahaa (jos on eri tilit)?
6. Pyydätkö/saatko rahaa toiselta,jos tarvii/huomaat, ettei menot mene tasaan?
7. Miten usein keskustelette rahasta? Mikä on yleisin aihe/syy?

1. Sekä että. Taloustilille kumpikin laittaa saman summan kuussa, ja se summa kattaa yhteiset menot kuten asumisen, syömisen, sähköt, veden, vakuutukset, lainanlyhennykset jne. Molemmat tekee ylijäävällä osuudella mitä lystää.
2. Taloustililtä yhteiset laskut, omat laskut omilta tileiltä.
3. Taloustilille yleensä hiljalleen kertyy vähän säästöön koska summa on pyöristetty hiukan yläkanttiin. Niitä käytetään sitten esim. lomiin tai isompiin hankintoihin. Omistaan kumpikin säästää tai on säästämättä siinä määrin kun tykkää.
4. Matkat ja isommat hankinnat maksetaan yhteiseltä tililtä, johon raha on mennyt puoliksi eli yhdessä maksetaan. Paitsi omat isommat menot, esim. harrastuksiin tai muut omat kulut tietysti maksaa se jonka ne on.
5. En tiedä. Eikä hän tiedä paljonko mulla.
6. Menot ei tietenkään mene välttämättä tasan, koska kumpikin päättää itse menoistaan. Koska päätän itse menoistani, en myös usko että pyytäisin toiselta rahaa. Ehkä jos tulisi joku yllättävä oma meno johon en oo osannu varautua enkä säästää, silloin varmaan ensisijaisesti maksaisin luottokortilta ja toissijaisesti pyytäisin lainaksi ja maksaisin takaisin.
7. Eipä juuri kovin usein, tämä on niin toimiva ja helppo systeemi ettei tarvitse pohtia. Laskut ja tilisiirrot rullaa sähköisinä ja hyvin menee ilman tarvetta neuvotella. Välillä katsotaan menoja ja yhteisen tilin tilannetta ja sovitaan lasketaanko/nostetaanko kuukausittain siirrettävää summaa yhteiselle tilille.

Yksinkertaista, kaikki yhteistä. Kumpikin osaa harkita pienempien ostosten osalta rahankäytön. Ja suuremmista päätetään yhdessä. Lasku maksetaan siltä tililtä millä rahaa sillä hetkellä enemmän (omat tilit kuitenkin )

Ei ole tarttenut rahasta tapella koskaan. Ehkä siksi kun arvomaailma on samanlainen rahansuhteen.

Yhteinen tili ja säästötili. Mies tienannut lähes kaikki rahat, minä olen ollut kotona lasten kanssa. Nyt olen siirtymässä työelämään. Kaikki isommat ostokset päätetään yhdessä. Minä en osta käytännössä muuta kuin ruokaa, lapsille vaatetta tarpeeseen ja tankkaan auton. Emme ole ikinä tapelleet rahasta.

Yhteinen tili ja säästötili. Mies tienannut lähes kaikki rahat, minä olen ollut kotona lasten kanssa. Nyt olen siirtymässä työelämään. Kaikki isommat ostokset päätetään yhdessä. Minä en osta käytännössä muuta kuin ruokaa, lapsille vaatetta tarpeeseen ja tankkaan auton. Emme ole ikinä tapelleet rahasta.
Yhteinen tili ei kannata. Meinaan jos sinulle tai miehelle sattuu jotain - pahimmillaan kuolema, tiliä ei saa käyttää tai voidaan tarvita edunvalvojaa tms. Appivanhemmilla tuli juuri tuollainen kriittinen tilanne eteen kun anoppi sairastui ja kuoli yllättäen.

1. Onko teillä yhteinen tili vai jokaisella oma? (Jos on sekä että, niin laitatteko saman verran rahaa taloustilille vai suhteessa palkkaan)

Molemmilla omat tilit. Teemme talouslaskelman aika ajoin (kerran vuodessa) ja sovimme että kuka maksaa ja mitä. Sitten juoksevat muut kulut 50-50. Tällä hetkellä lähtökohtaisesti maksamme kaikki puoliksi. Omat jutut ja harrastukset luonnollisesti omasta pussista.

2. Miten maksatte laskut (se jolla sillä hetkellä on rahaa/tietyt laskut maksaa toinen ja loput jää toiselle/kaikki samalta taloustililtä ym)?

Miehellä on aina ylimääräistä, joskus lainaan siltä.

Minä ne onnistu säästämään. Mies säästää ja sijoittaa, joskaan ei suuren suuria summia.

Mies maksaa, minä jään velkaa. Tosin yleensä multakin se 400-500 "ylimääräistä" löytyy, joten sillä selviää suurimmasta osasta.

Hänellä on käyttötilillä jotain 5000 euroa, sijoituksina n. 10 000.

Pyydän ja saan.

Keskustelemme usein ihan käytännön asioista. Riidan aihe on se, että miehen mielestä munkin pitäis pystyä säästämään edes vähän.

Molemmilla oma tili. Yhteinen luotollinen tili, eli luottokortti on molemmilla. Yhteiset ostokset ostetaan luotolle, joka sitten maksetaan kerran kuukaudessa nollille. Näin rahaa menee juuri se mitä käytetään ja säästämisen voi kumpikin hoitaa haluamallaan tavalla.

Mies maksaa sen yhteisen luottokortin velan ja vaimo maksaa muut juoksevat kulut sähköstä nettiin. Sitten katsotaan jääkö jompi kumpi merkittävästi ns. velkaa toiselle. Jos jää, hän maksaa sen esim. 250€ toiselle.

Molemmilla on rahastoja ja omat säästötilit. Molemmat tekee tai on tekemättä miten itse haluaa.

Sillä yhteisellä luottokortilla. Tai siis toki molemmilla on lompakossaan oma muoviläpyskä, mutta ne menevät samaan laskuun.

Ei kumpikaan tiedä tarkalleen. Miehellä noin 50k ja vaimolla noin 20k. Mutta säästäminen on molempien oma asia. Kumpikaan ei salaile mitään ja varmaan kysyessä kertoisi. Se vain kun ei vaikuta itseen, niin ei noista turhia turista.

Ei kummankaan ole tarvinnut koskaan pyytää. Varmaan saisi jos tarvitsisi.

Joka kuukausi, kun yhteisen luottokortin saldo tasataan muiden menojen suhteessa. Erotuksen ollessa kymppejä, se jää sikseen. Jos ero on oikeasti iso, niin toinen siirtää puuttuvan osuutensa toiselle.

1. Sekä että. Taloustilille kumpikin laittaa saman summan kuussa, ja se summa kattaa yhteiset menot kuten asumisen, syömisen, sähköt, veden, vakuutukset, lainanlyhennykset jne. Molemmat tekee ylijäävällä osuudella mitä lystää.
2. Taloustililtä yhteiset laskut, omat laskut omilta tileiltä.
3. Taloustilille yleensä hiljalleen kertyy vähän säästöön koska summa on pyöristetty hiukan yläkanttiin. Niitä käytetään sitten esim. lomiin tai isompiin hankintoihin. Omistaan kumpikin säästää tai on säästämättä siinä määrin kun tykkää.
4. Matkat ja isommat hankinnat maksetaan yhteiseltä tililtä, johon raha on mennyt puoliksi eli yhdessä maksetaan. Paitsi omat isommat menot, esim. harrastuksiin tai muut omat kulut tietysti maksaa se jonka ne on.
5. En tiedä. Eikä hän tiedä paljonko mulla.
6. Menot ei tietenkään mene välttämättä tasan, koska kumpikin päättää itse menoistaan. Koska päätän itse menoistani, en myös usko että pyytäisin toiselta rahaa. Ehkä jos tulisi joku yllättävä oma meno johon en oo osannu varautua enkä säästää, silloin varmaan ensisijaisesti maksaisin luottokortilta ja toissijaisesti pyytäisin lainaksi ja maksaisin takaisin.
7. Eipä juuri kovin usein, tämä on niin toimiva ja helppo systeemi ettei tarvitse pohtia. Laskut ja tilisiirrot rullaa sähköisinä ja hyvin menee ilman tarvetta neuvotella. Välillä katsotaan menoja ja yhteisen tilin tilannetta ja sovitaan lasketaanko/nostetaanko kuukausittain siirrettävää summaa yhteiselle tilille.

Meillä jää sama summa kummallekin omaan käyttöön. Loppu menee yhteiseen pottiin, josta maksetaan yhteiset menot. Säästötilit on kummallakin omat. Mieheni ei ole lainkaan perillä raha- asioista me, koska häntä ei kiinnosta.

Meillä mies siirtää mun tilille ja mä maksan kaikki laskut, lasten vaatteet, ruoat, siis kaiken. Ja välillä tuntuu, etten saa säästettyä tarpeeksi, koska menot paisuu melkein kuin hiivataikina kuukausi kuukaudelta. Mutta nolottaa pyytää mieheltä rahaa vaikka tiedän, että hän saa säästettyä ja tuhlattua itseensä enemmän

Meillä se käy kaupassa kenellä on rahaa. Ei ole mitään yhteistä tiliä, kun me ihan aikuisina ihmisinä osataan ostaa ihan omaltakin pankkitililtä. Naimisissa kun ollaan, niin ei me kustannuksia eurolleen jaeta. Edelleenkin se käy kaupassa kenellä on tilillä rahaa. Laskujen suhteen molemmat maksaa mitä on tilannut tai yhteisen laskun maksaa taas se kenellä on tilillä katetta. Mies saa palkan kuun puolivälissä ja minä kuun lopussa, niin sekin vähän jo luonnollisesti painottaa sitä kuka maksaa milloinkin.

Yksi yhteinen tili "lomakassa" meiltä löytyy. Sinne koitetaan aina joskus kun muistaa niin siirtää jotain sivuun. Aina ei oikein muista :D Mutta on se kiva kun sitten kesällä ja joulun aikana on jotain extraa säästössä, niin voi jotain tehdäkin.

Meillä se käy kaupassa kenellä on rahaa. Ei ole mitään yhteistä tiliä, kun me ihan aikuisina ihmisinä osataan ostaa ihan omaltakin pankkitililtä. Naimisissa kun ollaan, niin ei me kustannuksia eurolleen jaeta. Edelleenkin se käy kaupassa kenellä on tilillä rahaa. Laskujen suhteen molemmat maksaa mitä on tilannut tai yhteisen laskun maksaa taas se kenellä on tilillä katetta. Mies saa palkan kuun puolivälissä ja minä kuun lopussa, niin sekin vähän jo luonnollisesti painottaa sitä kuka maksaa milloinkin.

Yksi yhteinen tili "lomakassa" meiltä löytyy. Sinne koitetaan aina joskus kun muistaa niin siirtää jotain sivuun. Aina ei oikein muista :D Mutta on se kiva kun sitten kesällä ja joulun aikana on jotain extraa säästössä, niin voi jotain tehdäkin.
Elättekö "kaikki menee mitä tulee"? Itse en pystyisi näin, minun täytyy tietää, että lapset saa leivän myös huomenna vaikka joku sairastuisi tai jäisi työttömäkdi

1. Onko teillä yhteinen tili vai jokaisella oma?
- yhteinen tili, lisäksi minulla S-tili jota ei käytetty ennen lainkaan, mutta kun nyt tilataan ruuat noutopalvelusta ja pakko maksaa verkossa kortilla enkö halua pitää masterin internetkäyttöä sallittuna, niin noutopalvelumaksut kiertää s-tilin kautta

2. Miten maksatte laskut?
- yhteiseltä tililtä, minä käytännössä hoidan maksamisen yleensä

3. Miten säästätte?
- yhteiselle tilille jää se mikä ei ole käytetty, pidetään reilua puskuria mutta sit kun tilin saldo taas paisuu tarpeettomasti niin aina on listalla joku remppakohde, reissu tms.

4. Miten/kumpi maksaa isommat menot?
- sieltä yhteiseltä tililtä

- kumpikin tietää mitä päätilillä on, ja kumpikaan ei tiedä mitä s-tilillä on - heitän sinne tonnin välillä mutulla tai jos olen unohtanut niin verkkomaksupalvelu ilmoittaa ettei maksu onnistu ja tajuan siirtää

- en

- vaikea sanoa... onhan se rahasta puhumista jos totean että "kiinteistöverot tuli, maksan molemmat" tai että "otetaanko nämä vai noi halvemmat kehykset" tai että "sain 29 euron palkankorotuksen, jei"? Kai se aina käytännön elämässä pyörii mukana mutta mitään suuria rahakeskusteluja käydään harvemmin. Tietysti esim. remontit suunnitellaan ja lasketaan yhdessä, isommat henkilökohtaiset hankinnat hyväksytetään muodon vuoksi aina toisella mutta ollaan niin samanlaisia rahankäyttäjiä että ei ole tarvinnut olla eri mieltä. Minä välillä ehdotan että maksettaisiin reippaammin asuntolainaa pois kun tilillä sitä rahaa on, mutta mies tarvitsee enemmän "liikkuvaa rahaa" tunteakseen olonsa turvalliseksi ja vapaaksi, se hänelle suotakoon. Kertaakaan ei 18 vuoteen olla rahasta riidelty.

Meillä mies maksaa ja mies säästää. Toimeentulotukeakaan en saa. Mies siirtää käyttörahaa 800€/kk, eli 200€ aina viikkoa kohden. Meillä mies on perheen talouden pää.

1. Onko teillä yhteinen tili vai jokaisella oma?
- yhteinen tili, lisäksi minulla S-tili jota ei käytetty ennen lainkaan, mutta kun nyt tilataan ruuat noutopalvelusta ja pakko maksaa verkossa kortilla enkö halua pitää masterin internetkäyttöä sallittuna, niin noutopalvelumaksut kiertää s-tilin kautta

2. Miten maksatte laskut?
- yhteiseltä tililtä, minä käytännössä hoidan maksamisen yleensä

3. Miten säästätte?
- yhteiselle tilille jää se mikä ei ole käytetty, pidetään reilua puskuria mutta sit kun tilin saldo taas paisuu tarpeettomasti niin aina on listalla joku remppakohde, reissu tms.

4. Miten/kumpi maksaa isommat menot?
- sieltä yhteiseltä tililtä

- kumpikin tietää mitä päätilillä on, ja kumpikaan ei tiedä mitä s-tilillä on - heitän sinne tonnin välillä mutulla tai jos olen unohtanut niin verkkomaksupalvelu ilmoittaa ettei maksu onnistu ja tajuan siirtää

- en

- vaikea sanoa... onhan se rahasta puhumista jos totean että "kiinteistöverot tuli, maksan molemmat" tai että "otetaanko nämä vai noi halvemmat kehykset" tai että "sain 29 euron palkankorotuksen, jei"? Kai se aina käytännön elämässä pyörii mukana mutta mitään suuria rahakeskusteluja käydään harvemmin. Tietysti esim. remontit suunnitellaan ja lasketaan yhdessä, isommat henkilökohtaiset hankinnat hyväksytetään muodon vuoksi aina toisella mutta ollaan niin samanlaisia rahankäyttäjiä että ei ole tarvinnut olla eri mieltä. Minä välillä ehdotan että maksettaisiin reippaammin asuntolainaa pois kun tilillä sitä rahaa on, mutta mies tarvitsee enemmän "liikkuvaa rahaa" tunteakseen olonsa turvalliseksi ja vapaaksi, se hänelle suotakoon. Kertaakaan ei 18 vuoteen olla rahasta riidelty.
Meillä sama juttu s-kortin kanssa, paitsi, ettei siellä ole tonnia. Maksan sillä noutoruoat ja ulkomaaostokset

Omat tilit

Mies maksaa taloon liittyvät lainat, sähkölaskut, vakuutukset, oman auton, omat menot. Mä maksan ruokalaskut, lasten harrastukset, vaatteet, omat kulut, oman auton. Ei olla tutkittu, meneekö maksut tasan vai ei. Meillä on maksukäytännöt muodostunut ilman sen kummempia keskusteluja. Isommat tavaraostot jää usein miehen kontolle.

Kumpikin säästää itse. Oma säästäminen nyt ei ole onnistunut. Jos joskus tulee itselle enemmän rahaa, jotenkin sitä keksii, mihin sen saa kulumaan.

Mä haluan matkustaa, joten pääosin matkat maksan minä. Tosin välillä mies maksaa osan. Isommat ostokset ostaa mies, elleivät ne selkeästi ole minun omia ostoksiani.

Tiedän.

Jos on jotain isoa yhteistä ostettavaa, tai jos suunniteltu matka on kalliimpi kuin normi lyhyt reissu, niin voin mainita että mies voi maksaa tällä kertaa. Mutta en ole laskimella laskenut, milloin olen minä tai mies enemmän maksanut.

Harvoin. Toistaiseksi rahat on riittänyt tällä systeemillä, joten ei ole tullut ihmeemmin keskusteltua. Joskus kyllä mietitään, mitä kalliimpaa kannattaa hommata vai ostetaanko ollenkaan. Pikkuostoksista ei keskustelua synny ja omista hankinnoista en pahemmin puhele, ostan jos katson tarpeelliseksi.

Yhteistyössä