G: Mitä puuhaatte äitiyslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippälomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippälomalainen

Vieras
Eli kiinnostaisi tietää mitä muut puuhailette/olette puuhailleet äitiyslomalla vauvan kanssa. Käyttekö harrastuksissa, touhuilette kotona vai tapaatte muita mammoja, muita ystäviä vai mitä?

Itse olen nyt ensimmäisen lapsen kanssa kotona, ikää tytöllä 7 kk. Ilmoittauduttiin nyt muskariin ja avoimeen päiväkotiin olisi myös tarkoitus mennä. Silloin tällöin tapaan parin kaverin kanssa, joilla myös pieniä lapsia, mutta varsinaisia mammarinkejä ei ystäväpiirissäni valitettavsti ole. Siis sellaisia että olisi samanikäisiä lapsia. Yleensä päivisin touhuillaankin kotona, käydään ulkoilemassa, kaupungilla ym.

Mun on pakko tähän alkuun heti nillittää, että kyse ei suinkaan ole enää äitiysvapaasta vaan VANHEMPAINVAPAASTA. Sen voi pitää isä tai äiti.

Ihmettelin kysymystäsi, että eihän äitiysloma ole kuin hetkisen ja vauva niin pieni... Mutta vanhempain- tai ainakin hoitovapaalla harrastuksia toki jo tarvitsee. Niin, pian saatat olla jo hoitovapaalla.

Tarkkuutta näihin, ei pidetä me naisetkaan itsestään selvänä sitä, että ne vapaat (ei lomat) on äitien vapaita.

Mä olin kotona kunnes lapsi oli 1 v 8 kk. Ekat 3-4 kuukautta oltiin ihan kotona ja tutustuttiin toisiimme. Sitten alettiin käymään kerran viikossa avoimen päiväkodin "vanhempi-vauva"-kerhossa. Vauvan ollessa 8 kk alettin käymään myös muskarissa, kerran viikossa sekin. Eli 2 harrastusta meillä oli joka viikko. Muuten oltiin kotona, käytiin kaupungilla, kaupassa, tavattiin joskus mun kavereita joko kahvilassa tai kotona, ulkoiltiin, lenkkeiltiin jne. Mullakaan ei ollut mitään "mammarinkiä", ihan vaan siellä avoimessa päiväkodissa tavattiin muita äitejä ja vauvoja. Omilla kavereilla ei monella ollut lapsia, ja niillä joilla oli, olivat jo työelämässä. Eli ei juurikaan päivisin nähty kavereita. Viihdyin yleensä kyllä ihan hyvin, mutta välillä oli tylsää. Olis ollut kiva että olis just joku samanikäinen vauva ollut jollain lähellä asuvalla kaverilla. Olisihan siellä muskarissa tai vauvakerhossa voinut tutustua lähemmin ja pyytää jotain näkemään "vapaa-ajallakin", mutta mä olen vähän huono sellaisessa...

Me oltiin myös pääsääntöisesti kotona koko ensimmäinen vuosi. 8kk iässä alkoi muskari kerran viikossa. Se olikin ainut aika, milloin nähtiin muita lapsia ja vanhempia. Meillä kaikilla kavereilla on jo isommat lapset ja ne muutamat jotka olivat kotona samaan aikaan asuivat pitkän matkan päässä (noin 100km). Itse kyllä kävin ensimmäisenä vuotena 3-4 kertaa viikossa omissa harrastuksissa, joten ihan en päässyt mökkihöperöitymään. Lähimpään kerhoon (seurakunta tai mll) on matkaa 30km.

Alkuperäinen kirjoittaja Se ei ole äitiysvapaa:
Mun on pakko tähän alkuun heti nillittää, että kyse ei suinkaan ole enää äitiysvapaasta vaan VANHEMPAINVAPAASTA. Sen voi pitää isä tai äiti.

Ihmettelin kysymystäsi, että eihän äitiysloma ole kuin hetkisen ja vauva niin pieni... Mutta vanhempain- tai ainakin hoitovapaalla harrastuksia toki jo tarvitsee. Niin, pian saatat olla jo hoitovapaalla.

Tarkkuutta näihin, ei pidetä me naisetkaan itsestään selvänä sitä, että ne vapaat (ei lomat) on äitien vapaita.

No OMG! Naurettavaa!!! :D

Puuhaan mitä äidit nyt yleensä puuhaavatkin, eli hoidan kotia ja lapsia. :) Jos jotain tarvitaan, niin käydään kaupoissa, mutta muuten meillä on täällä kotonakin tarpeeksi tekemistä. Joskus käydään kyllä mummilla ja sukulaisilla, että heitäkin opitaan tuntemaan. Toisia äitejä ja lapsia ei hirveän usein nähdä, kun ei jakseta kuunnella juttuja kakkavaipoista päiviä pitkiä, sillä niitä näkee ihan tarpeeksi omasta takaa. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Se ei ole äitiysvapaa:

No joo, tiedän kyllä että se on vanhempainvapaa, ja että sen voi pitää joko äiti tai isä. Tuo äitiysloma nyt vaan sattuu olemaan enemmän käytössä puhekielessä, sen takia sen tuohonkin laitoin. Eli toki isätkin saa tähän gallupiin vastata, jos vanhempainvapaata viettävät, useimmiten se kuitenkin on äiti :)

Ja miten niin ihmettelet kysymystäni? Vaikka vauva on vain hetkisen pieni, niin eikö silloin voi tehdä mitään muuta kuin olla kotona vauvaa ihmettelemässä? Tarkoituksena oli nimenomaaN gallupoida sitä, miten muut tätä VANHEMPAINVAPAATA viettävät. Ja vielä, en aio jäädä hoitovapaalle.

Mun on pakko päästä pois kodista joka päivä vähintään kerran. Muuten tulen turhautuneeksi ja lyhytpinnaiseksi. Meillä on siis siitä asti kun vauva oli 4 kk jokaiselle aamupäivälle jotakin puuhaa, kerhoa tai kahvittelua ym, ja iltapäivällä ulkoillaan tunti tai kaksi (käytän siis koiraa ja sen jälkeen lapsi on saanut leikkiä ulkona sen minkä on iältään pystynyt).

Ihailen äitejä, jotka jaksaa olla kahdestaan lapsen kanssa koko päivän! Mut onneksi lapsestakin on kasvanut sellainen, että nauttii ihmisten kanssa olemisesta ja kyläilystä, eikä stressaannu siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja gibkh:
Puuhaan mitä äidit nyt yleensä puuhaavatkin, eli hoidan kotia ja lapsia. :) Jos jotain tarvitaan, niin käydään kaupoissa, mutta muuten meillä on täällä kotonakin tarpeeksi tekemistä. Joskus käydään kyllä mummilla ja sukulaisilla, että heitäkin opitaan tuntemaan. Toisia äitejä ja lapsia ei hirveän usein nähdä, kun ei jakseta kuunnella juttuja kakkavaipoista päiviä pitkiä, sillä niitä näkee ihan tarpeeksi omasta takaa. ;)

Olipas negatiivinen vastaus. Kertooko ne toiset lapset ja äidit sinulle vai myös lapsillekin koko päivän kakkavaipoista? Kun puhuit monikossa, että "ei jakseta kuunnella juttuja kakkavaipoista päiviä pitkiä". Oletko miettinyt, että lapsillesi voisi olla kivakin nähdä muita lapsia ja he voivat keksiä muutakin puhumista kuin kakkavaipoista vaikka sinä et keksisikään.

Me ainakin pyritään näkemään muita lapsia melkein joka päivä, vaikka toki myös hoidan kotia ja lapsia kuten sinäkin ja kaupassakin joskus käydään. Tottakai ne päivät menee nopeasti kun kotona on paljon puuhaa, mutta ulkoillaan kuitenkin useita tunteja joka päivä ja on kiva että lapsilla on myös samanikäistä leikkiseuraa pihalla/puistossa, välillä kutsutaan myös kavereita meille leikkimään tai he kutsuvat meitä heille, tuo mukavasti vaihtelua. Tietty jos on esikoisen kanssa äitiys/vanhempainlomalla niin ei vielä ole niitä leikkikavereita paljoa kertynyt, mutta perhekahviloista ym. ollaan löydetty kavereita joista on myöhemmin lasten kasvaessa tullut hyviä leikkikavereita.

Olemme käyneet pojan kanssa seurakunnan vauvakerhossa siitä lähtien kun poika oli 7 viikkoa ja kerhossa nuorimmat ovat jopa vain 3 viikkoa. Nyt kun ikää pojalla on 7 kk:ta, niin meillä alkaa kerhon lisäksi vauvatanssi. Ajattelin myös käydä avoimessa päiväkodissa käymässä, mutta pojan päiväunet osuvat kyllä juuri siihen aikaan kun siellä on ohjelmaa... Mulla on myös kaksi ystävää joilla toisella on muutaman päivän ikäerolla poika ja toisella syntyi tässä tämän kuun aikana. Täytyyhän meidän myös tutustuttaa lapsemme. ;) Suurimmalta osalta ollaan kotona.

Ei tuolla meidän vauvakerhossa mistään kakkavaipoista puhuta. Ohjelmassa on tietenkin lapsiin liittyvää ja puhetta riittää lapsista, enemmänkin siitä mitä on opittu jne. Kerhossa suurimmalta osalta kyllä esikoisten äitejä, joten se varmasti vaikuttaa, koska kaikki on vielä uutta. Kun ollaan kotona kaksistaan niin on hiljaista ja yritän totuttaa poikaa hälyyn ja muihin lapsiin. Vaikka poika tulee olemaan vielä vuoden kotona, vielä jonkin aikaa minun kanssa ja sitten isänsä kanssa. Isä suunnittelee jo innoissaan junamatkoja (tykkää matkustaa junalla...) pojan kanssa kahdestaan. :) Hauskaa, kun mies odottaa innoissaan kun SAA olla kaksistaan pojan kanssa ja touhuta hänen kanssaan ilman minua. :)

Kun olin hiljattain äitiyslomalla lähdin aamulla vaunulenkille. Ja sitten oltiin kotona tai lähdettiin kavereiden luokse tai kaupungille kahviloihin, kirjastoon tms. Illalla kun mies tuli kotiin, minä lähdin yleensä jumppaan tai itsekseni kavereiden luokse tai sitten ihan perheen kesken vaan oleiltiin. Viikonloppuisin oltiin koko perhe yhdessä tai sitten käytiin ulkona vähän kavereita tapaamassa vuoroiltoina. Näinhän ne kuukaudet vierähtivät. Nyt ollaan kumpikin töissä ja aikaa harrastuksille ei ole samalla tavoin, koska illat haluaa toki olla lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hceriuhf:
Alkuperäinen kirjoittaja gibkh:

Olipas negatiivinen vastaus. Kertooko ne toiset lapset ja äidit sinulle vai myös lapsillekin koko päivän kakkavaipoista? Kun puhuit monikossa, että "ei jakseta kuunnella juttuja kakkavaipoista päiviä pitkiä". Oletko miettinyt, että lapsillesi voisi olla kivakin nähdä muita lapsia ja he voivat keksiä muutakin puhumista kuin kakkavaipoista vaikka sinä et keksisikään.

Jokaisella on oikeus omanlaisiinsa juttuihin. Kaikki äidit ei jaksa/halua kuunnella juttuja "kakkavaipoista". En minäkään :-) Siksi tapaan erityisen mielelläni kavereitani, joilla ei ole enää pikkulapsia, tai lapsia ollenkaan. Vauvat eivät sitä paitsi kaipaa vielä toisten lasten seuraa, nythän kyseltiin vanhempainvapaalla olevien puuhia, ei esim. isompien lasten kanssa kotona olevien.

Minulla äitiysloma esikoisen kohdalla kului ihan vaan lapsen- ja kodinhoidon merkeissä. Vauva oli ns.vaativa vauva, joten hänen ehdoillaan mentiin. Ulkoiltiin kahdesti päivässä, jolloin saatettiin käydä vähän kaupoissa tai muita asioita hoitamassa, ja muuten oltiin lähinnä kotosalla. Ystäviä ja sukulaisia toki tavattiin jonkin verran.

Ekat 3kk kökittiin kotona ja käytiin vain vaunulenkeillä. Ystäviä kävi meillä jonkin verran kylässä. Sitten alettiin käymään perhekahvilassa sekä vauvakerhossa tapaamassa muita äitejä. Nyt lapsi 10kk ja käydään edelleen perhekahvilassa, nyt jo lapsikin on kiinnostuneempi muista lapsista ja leikeistä. Harrastuksia ei ole vielä ollut, mutta muskari alkaa nyt syksyllä. Muuten ollaan tavattu ystäviä, shoppailtu, kävelty. Nyt 10kk kanssa myös käydään ulkona keinumassa, istumassa nurmikolla, kokeilemassa vähän puskien lehtiä ja muuta ulkoilmamenoa. Enimmäkseen ollaan kotona, lauletaan, leikitään, syödään, luetaan kirjoja, joskus kuunnellaan musiikkia ja minä teen kotihommia useinkin lapsi kantorepussa (edelleen väsyneenä tykkää siinä olla). Näin meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja asdfdsafsadf:
Ekat 3kk kökittiin kotona ja käytiin vain vaunulenkeillä. Ystäviä kävi meillä jonkin verran kylässä. Sitten alettiin käymään perhekahvilassa sekä vauvakerhossa tapaamassa muita äitejä. Nyt lapsi 10kk ja käydään edelleen perhekahvilassa, nyt jo lapsikin on kiinnostuneempi muista lapsista ja leikeistä. Harrastuksia ei ole vielä ollut, mutta muskari alkaa nyt syksyllä. Muuten ollaan tavattu ystäviä, shoppailtu, kävelty. Nyt 10kk kanssa myös käydään ulkona keinumassa, istumassa nurmikolla, kokeilemassa vähän puskien lehtiä ja muuta ulkoilmamenoa. Enimmäkseen ollaan kotona, lauletaan, leikitään, syödään, luetaan kirjoja, joskus kuunnellaan musiikkia ja minä teen kotihommia useinkin lapsi kantorepussa (edelleen väsyneenä tykkää siinä olla). Näin meillä.

Niin joo, tajusin juuri että enhän enää ole vanhempainvapaalla vaan juuri alkoi hoitovapaa...

Yhteistyössä