G: Missä arkipäivän asioissa säästät ja miten?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
jos kauppaan pääsee kävellen, niin kävelen. Ostan pirkkaa, extraa ja muita "halpamerkkejä".
Aika paljon säästää jos käy ostamassa kirpputorilta joitain asioita. mm. lastenvaatteita yms.... Kyllähän noita on paljon......

h
Käytän leivinpaperit useampaan kertaan. Jos siis ovat vielä siistejä, en tietty mitään rasvaisia käytä.
Käytän pyykinpesuainetta paljon vähemmän kun ohje sanoo. Tulee puhdasta kyllä ja luontokin säästyy:)

minka
* tiskikone/pesukone käy aina täynnä olevana ja miel. yösähköllä jos mahdollista
* suunnittelen ostokset etukäteen useammaksi päiväksi
* käytän kestovaippoja vaavilla
* teen "vichyt" ja limpparit limppari koneella, säästää oikeasti rahaa jos perheessä noita juodaan

pihi
No ainakin teen itse kaikki perheen ruoat ja leivonnaiset, pesen pyykit ja tiskikoneelliset täysinä yö-tai viikonloppusähköllä, pyöräile/kävelen aina kun mahdollista, suljen tv:n kun katsomani ohjelma loppuu,otan töihn eväät ja tietysti pöllin aina tilaisuuden tullen naapurin Hesarin(vitsi vitsi)

mm näin
Syödään kotiruokaa ja ostan tarjouksesta aineksia isot määrät pakkaseen. Esim. viimeks kaupan omaa irtojauhelihaa 2 kg kun hinta oli 4.95kg. Prismasta haetaan kuiva yms. säilyvät tuotteet kerran kuussa ja myös isompia hankintoja harkitaan ja katsellaan ensin ennenkun ostetaan esim. poikien harrastusvälineet. Olut on halvinta kotona nautittuna ja
24 pack kerralla ostettuna, pitää sitä vanhemmillaki jotain kivaa joskus olla. Miesten hiukset leikkaa mummi kotiparturilla ja mulla tosi halpa kampaaja(leikkaus ja väri 63e). Eiköhän siinä jo tullutkin.

Menee kauppaan täydellä vatsalla, kauppalapun kera. Hyödynnän tarjoukset, lihoista yms. -30%. Teen isoja määriä ruokaa kerralla, voi laittaa pakkaseen tai ottaa töihin seuraavaksi päiviksi. Kävelen oikeastaan joka paikkaan. Tiskirätit pestäviä, talouspaperia koitetaan käyttää mahdollisimman vähän. Pesu- ja huuhteluainetta käytän vähemmän kun ohjeessa sanotaan. Pyrin tekemään paljon perunaruokia, koska perunat on halpoja..

chloe
- Meillä ei ole käytössä lainkaan talouspaperia
- Meillä on kodin pesuaineissa (ei shamppoot tms) halpismerkkejä
- syömme vain kotiruokaa, töissä on eväät aina molemmilla
- Meillä on vishy kone ja jos lapset haluaa joskus limpparia niin ostamme limu/mehu tiivisteitä..
- Ostamme laatutuotteita jotka ovat kalliimpia mutta myös kestävämpiä. mm cliniquen 60eur kasvovesi kestää vuoden ja miehellä on käytössä joku kalliimpi kasvovoide joka on kestävämpää..

Alkuperäinen kirjoittaja sammakko:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
En käy kaupassa, tai jos käyn, jätän jonkun tuotteen ostamatta kokonaan. Sellaiset olishan se kiva syödä-tuotteet usein jätän vaan ostamatta.
Kukas teille sitten ruokaa ostaa? Ostaako kukaan?
Ostaa toki, mutta olen vähentänyt kaupassakäyntien määrää. Rahaa säästyy, kun on harvemmin päättämässä mitäs kaikkea tekeekään mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Käytän leivinpaperit useampaan kertaan. Jos siis ovat vielä siistejä, en tietty mitään rasvaisia käytä.
Käytän pyykinpesuainetta paljon vähemmän kun ohje sanoo. Tulee puhdasta kyllä ja luontokin säästyy:)
Näin meilläkin. Ja ruokatuotteista valitsen aina sen halvemman(esim.euroshopperia merkkituotteen sijaan), vessapaperit ostetaan isoissa erissä kun yleensä säästyy verrattuna yksittäispakkauksiin. Siivousaineita hyvin säästellen, laimennettu Fairyliuos putsaa erinomaisesti pinnat halvemmalla kuin varsinaiset siivousaineet.

Tea
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
olen vähentänyt kaupassakäyntien määrää. Rahaa säästyy, kun on harvemmin päättämässä mitäs kaikkea tekeekään mieli.
Tämä on totta, olen huomannut saman. En siis mene kauppaan kuin silloin kun on ihan pakko, ja silloinkin yritän(heh) pitää kiinni listasta.

Anne
Käytän keittiöpyyhkeitä ja rättejä (pestäviä ), en talouspaperia.

Pesen pyykit sukulaisilla :ashamed: (Mielummin pesisin kotona, muttei ole konetta ja olen muuttamassa asuntoon jossa on joten en ole ostamassakaan juuri nyt)

Vertailen hintoja kaupassa/ostan tarjoustuotteita.

Ostan viikon ruuat kerralla, ostoslista mukana kaupassa.

Kuljen julkisilla (oma autokin on, mutta bussilla pääsee ilmaiseksi)

Olen tehnyt vauvalle soseet itse.

Ostan leivät tehtaan myymälästä silloin kun siellä on esimerkiksi ruisleivät alle euron pussi. (ostan kerralla paljon ja laitan pakastimeen)

Leikkaan (tasoitus) ja värjään hiukseni itse.

Ostan lapsen vaatteet kirpputorilta ja alennuksista. Samoin kuin omat ostan alennusmyynneistä/second hand liikkeistä tai liikkeistä joihin on etukortti.

Aika harvoin on valoja tai tv päällä kotona.

-käytän enimmäkseen kestovaippoja, ja pelkästään kestoliivinsuojuksia
- käyn kaupassa vain kerran pari viikossa ostamassa isomman satsin kauppalistan kanssa, ei tule heräteostoksia
- ostan suurimman osan vaatteista kirppareilta
- pesen tiskirätit pesukoneessa muun pyykin kanssa
- pesen vain täysiä koneellisia
- ostan pesuaineet ym. käyttötavarat halpahalleista
- ostan kaupasta halpismerkkejä (rainbow, x-tra...)
- en juurikaan osta eineksiä
- teen itse ruuat ja leivon

asd
Aika moni tuntuu säästävän ruoassa. No, ruokakauppaanhan saa kyllä uppoamaan ison summan, jos käy monta kertaa viikossa kaupassa, menee kauppaan nälkäisenä ja ostaa vaan laatumerkkejä.

Muuten taloudenhoidossa vois säästää vaikka Marttojen vinkeillä...

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/rahat/saastovinkit/nikseja_saastamiseen/

Yhteistyössä