G: Minkäkokoinen on mielestäsi pieni vauva

  • Viestiketjun aloittaja "Juu"
  • Ensimmäinen viesti
"Juu"
esimerkiksi minkäkokoinen on pieni 6kk ikäinen tai pieni 10 kk ikäinen? Ja ei kiitos vastauksia keskosten vanhemmilta tähän. Tarkoitan ihan normaalikokoisena 3,5 kg ---> syntyneitä, joilla on hidasta kasvu? Kun tuntuu että nykyään kaikki lapset ovat pieniä tai kamalan isoja, ainakin vanhempien mukaan. Minkäkokoinen on sitten iso 6kk ikäinen tai 10 kk ikäinen? En tiedä onko tämä vanhempien halua kuvitella että oma lapsi on jotenkin erityisen pieni tai erityisen iso.
 
alle näiden
Normi koko vauvoille menee näin
6 kk
Tyttövauva painaa keskimäärin 6–9,1 kg ja on 63–71 cm pitkä. Poikavauva painaa 6,8–9,8 kg ja on 64–74 cm pitkä.
10 kk
Tyttövauva painaa keskimäärin 7,4–11 kg ja on 68–77 cm pitkä. Poikavauva painaa 7,9–11,8 kg ja on 69–79 cm pitkä.
 
"Solina"
noh, meidän esikoinen oli syntyessään 2.2kg ja hän ei ollut keskonen. Ok, painon puolesta olisi voinut olla. Mutta hän oli täysaikainen eikä täyttänyt mitään keskosuuden merkkejä.

Meidän kaikki kolme ovat olleet vuoden iässä n. 8kg ja 2v n. 10kg, poika vähän allekkin. Tiedän että pienempiäkin on. Mutta ei heitä voi isoiksikaan väittää.
Esikoistyttö täyttää pian 7v ja painoa on n. 16kg, toivottavasti edes sen verran.


Poika meillä on ollut kaikista pienin. 6kk 5.5kg ja 10kk 7kg Ja hän oli 3.4kg syntyessään. Täysin terve lapsi, ei allergioita.



Mutta toki se on aina katsojasta kiinni onko lapsi pieni vai iso. Mutta kovin isoina ei ketään meidän kolmesta voine pitää.
 
"hermoheikko"
Meidän "pikkuinen" oli syntyessään 4030g ja 50 cm
6 kk 6715g ja 67.2 cm
10 kk 7900g ja 71,5 cm

Ja hänest sanottiin et on kovin pieni, verrattuna ilmeisesti syntymäpainoon. Toki nti oli kovin siro ja on edelleenkin. Alkuun jouduttiin ravamaan neuvolassa punnituksissa ja antamaan ruokaöljyä lisänä. Mutta hän kasvoi omalla käyrällään tasaisesti vaikka paino olikin jonnin verran miinuksella.
 
Meillä poika syntyi kuukautta ennen laskettua ja syntymäpaino oli 2,7 kg. Ja nyt on kohta 9 kk ja paino on 10,5 kg :D Painoon kyllä vaikuttaa se että poikamme jätti ryömisen väliin ja nyt haetaan konttaus asentoa eli ei paljon liiku vielä. Mutta meille sanottiin synnärillä et monet pienikokoisina syntyneet vauvat kirivät painon jossain vaiheessa. Meillä ekat 3kk huomasi et on pienikokoisena syntynyt sen jälkeen paino lähti nousemaan vauhdilla :D
 
aaaapeeeee
meilläkin lopulta isoin vauva oli 3,1 kg syntynyt esikoinen :) Ihan mietin vaan näitä mielenkiinnosta, kun meidän tyttöä niin monet ovat pieneksi sanoneet, 6kk iässä oli 64 cm ja 5.9 kg, 10 kk 69 cm ja 6,5 kg. Kun ei se mun silmään niiin pieneltä tunnu.Toisaalta taas tutun vauva oli 6 kk iässä 7 kg ja hän kovasti tohotti että on pieni vauva, mietin vaan että mikä nyt on sitten pieni ja mikä iso, toisaalta kakkonen oli viiden kuukauden iässä yli 8 kg ja mun mielestä oli suht kookas, tosin oli sitten 2v 10 kg. Kiitoksia vastauksistanne, lisää saa tulla. Ja mitat syntyessään kolmosella oli 3,9 kg ja kakkosella 4,2 kg
 
sds
Nettisivulla "sairaslapsi.com" on keskiarvot suomalaisille lapsille eri iässä. Esim pojat 6kk taulukko on seuraava: Pieni lapsi 6,5kg, keskikokoinen 8,5kg ja iso 10kg. Pituus: pieni 64cm, kesk 70, suuri 75cm.

Naurattaa, kun taulukon alla lukee: "Suurin osa suomalaisista lapsista sijoittuu pienen ja suuren lapsen välimaastoon." Hmm.. mihinkäs muuallekaan!
 
aaapeee
niinhän se on, että suurinosa sijoittuu pienen ja ison väliin ja jokainen on omanlaisensa ja omanlaisena ihana, oli sitten iso tai pieni. Musta vaan jotenkin tuntuu hassulta, niin moni joutuu nykyään erilaisiin kontrolleihin, kun on niin kamalan pieni, niinn rupesin itse miettimään, että mikä sitten on pieni? Ison koon takia ei kait kauhean usein jouduta mihkään kontrolleihin. Kun monasti kuulee, että tossa 7-10 kk iässä joudutaan ylimääräisiin kontrolleihin kun ei paino ole noussut kuin 200-400g/kk, jotenkin tuo oma järki sanoo, ettei lapsi voi kasvaa kokoajan samaa tahtia ja mitä enemmän liikkuu, sitä enemmän kuluttaa. Näin ainakin meidän kaikilla lapsilla on 6kk+ hidastunut kasvu.
 
aaapee
vielä ja tokihan syntymäpainokin voi vaikuttaa ja varsinkin keskosten kohdalla kun on oikea ikä ja ns korjattu ikä, niin kuulostaahan se pieneltä että on 7 kg ja 70 cm 1 vuotias, mutta jos taas korjattua ikää onkin se 9-10 kk, niin ei se sitten niin pieneltä kuulosta. No joo, kunhan näin kiirastorstain kunniaksi pohdin
 
pienii
Normaali syntymäpaino on 2,8 - 4,5 kg välillä. Toi 3,5 kg on keskiverto.

Mun eka oli syntyessään 2,8 kg ja vuoden ikäisenä 7,8 kg ja 71 cm. Päänympärys 41 cm.
Kuopus syntyi yliaikaisena 3,3 kg, vuoden ikäisenä 7,6 kg ja 70 cm. Päänympärys 41,9 cm.

Nää on oikeasti pieniä, mutta en kyllä leuhki asialla sen kummemmin.
 
niinno
No meidän esikoinen syntyi 42+3 ja oli 3220g ja 50cm. Vuoden iässä 10kg ja 71,8cm. 3 veenä oli 94,5cm ja 12kg.

Kuopus syntyi 39+0, oli 2955g ja 48cm. vuoden iässä 10,5kg ja 76cm ja vika mittaus 1,5v. 11kg ja 83cm.

Tyttöjä molemmat. mielestäni syntyessään normikokoisia, eivät pieniä. esikoinen oli pikkanen 1veenä, nyt jo täysin ikäistensä 0-käyrällä. Kuopus hieman pidempi, myöskin minusta normikokoinen.
 
isojen äiti
Kuule ap, ole huoletta, jos tasaisesti omalla käyrällään kasvaa. Juu minun vauvoihin verrattuna on pieniä mutta mitä sitten. Ei se varmaan haittaa. Mun poika on ollut 1kk vanhana 59,5 cm ja 6,15 kg. Eli riippuu varmaan siitä mihin vertaa mutta kunhan omassa tahdissan pysyy.
 
"aapee"
mä vauvelista huolissani ole, kunhan kyselin ja pohdin samalla että onko toi nyt muka niin pieni, siis joo on monia ikätovereita pienempi, mutta ei se nyt musta niiin pikkuinen ole, lastentarvikeliikkeessa katseltiin pitkään kun vauva oli manducassa ja olin turvaistuinta katselemassa, että kuinka pienelle meinaat ostaa, sanoin sitten no on tää nyt jo 10 kk, myyjä vaan ai kun oli niin pieni :O

Minä olen ollut pieni ja neuvolasta eivät ole olleet huolissaan, käydään kyllä kerran kuukaudessa katselemassa että olisko vähän kasvanut :) Neuvola ei ole huolissaan, enkä minäkään, kunhan vain pohdin :)
 
"mamii"
Meidän poitsu oli syntyessään 2,8kg ja 47cm nyt puolivuotiaana n.66cm ja 7,4kg ja on kaikkien mielestä niiiiiiiiin pieni. Pakko myöntää että välillä vähän loukkaannun (kyllä, ensimmäinen lapsi ja olen muutenkin herkkä ja kovasti stressaava ihminen) kun kaikki on aina että "voi miten se on pieni, syntyi varmaan keskosena?" :( Omasta mielestäni tuo on kasvanut oikein hyvin ja on aina iloinen ja tyytyväinen poika. Tiedän että tuollaisten kommentien pitäisi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos muttakun..... eikö teitä muita yhtään häiritse pienuuteen liittyvät ainaiset kommentit? Meillä kaikkien tuttujen lapset ovat painaneet syntyessään yli 4kg joten onhan se hassua että tutun 3kk vauva oli äskettäin melkeen saman kokoinen kun meidän 6kk! :)
 

Yhteistyössä