G: Minkä ikäisenä pois pinnasängystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Raivotar

Aktiivinen jäsen
27.11.2005
3 665
0
36
Poika täytti juuri vuoden ja nyt sitten pähkäilen, että missä vaiheessa kannattaa siirtyä pinnasängystä "tavalliseen" sänkyyn... Siinä vaiheessako kun pinnasänky tulee vaaralliseksi kun taapero kiipeää siitä itse pois...? ;)

Itse vaihtaisin vasta, kun on selkeä syy. Eli pakko vaihtaa, jos kiipeilee reunan yli tai tulee pikkusisarus,joka tarvitsee pinniksen. Turhan aikaisin vaihtamisesta ei ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa. Paljon on saanut palstoilla lukea, miten 1-vuotiaat juoksevat sängystä pois tuntikausia jne. Omani pidin 2,2v ikään pinniksessä. Vähän aikaan sitten vaihdettiin ja odotin vaikeuksia, kun täältä nitä saa yleensä lukea, kun ihmiset niin aikaisin vaihtavat. Meillä ei ollut mitään ongelmia eli poika oli niin sanotusti kypsä siirtymään.Poika kipeää itse sänkyyn, mutta ei tule sieltä pois vaan nukahtaa ihan niin kuin ennenkin. Minä olisin ehkä kuitenkin vieläkin pitänyt pinniksessä,mutta pikkusisarus syntyy kohta eli pakko vaihtaa. Pinniksessä on minusta vain niin paljon hyviä puolia: sen kanssa pystyy pitämään unipussia eikä tarvinnut sählätä peiton kanssa, siellä pysytään varmasti eli yläkerran porttia ei tarvi öisin pitää kiinni jne jne.Eli sinuna en pitäisi kiirettä.

Meillä siirtyi 1v5kk ikäisenä ja hyvin meni. Kuukauden nukkui ennen kuin tajusi, että poiskin pääsee. Nykyäänkin jää helposti nukkumaan, mutta yöllä tai aamuyöllä saattaa alkaa vaellukset pois sängystä. Aika hyvin on kuitenkin oppinut, että sängyssä ollaan ja pysytään, sillä palautetaan aina takaisin jos pois tulee. Aamulla saa tulla vanhempien viereen. (tietty tuon ikäisen on ehkä vaikea tietää herättyään onko yö vai aamu)

Poika viikon päästä 1 v 8 kk enkä suunnittelekaan vielä pinniksestä poissiirtymistä- siinä on niin paljon hyviä puolia ja kun poika ei vielä kiipeilekään sieltä pois niin ei ole mitään mieltä ruveta vaihtamaan tavalliseen!

Esikko siirtyi noin 1 v ja pari kuukautta päälle. Pakkorako kun pikkusisko oli jo tuloillaan tuolloin. Alku meni hyvin, sitten piti alkaa piiiitkäveteiset ja väsyttävät nukutusrumbat kun tyttö ei vaan suostunut jäämään sänkyynsä ja nukahtamaan itse eikä myöskään malttanut alkaa nukkumaan, jos joku oli vieressä. Niskakarvat vieläkin nousee pystyyn kun tuota aikaa ajattelen ja sitä showta meni varmaan vuosi puolitoista ennen kuin tyttö alkoi taas nukahtamaan itsekseen.

Kuopusta kokeiltiin jatkettavaan saman ikäisenä kuin isoa siskoaan aikanaan kun pinnasänky siirtyi seuraavalle käyttäjälle muualle sukuun. Hommasta ei kertakaikkiaan tullut mitään ja minä kun en enää suostu samaan hulluuteen kuin tuon isomman tytön kanssa, niin haettiin matkasänky tuolle lapselle ja siinä hän sitten nukkui puolisen vuotta kunnes oppi yks kaks kiipeämään siitä ulos ja nyt 1 v 9 kk ikäisenä nukkuu siis taas jatkettavassaan. Onneksi tämä tapaus rauhoittuu ihan muutamassa minuutissa nykyään ja jää sänkyynsä itsekseen odottelemaan unen tuloa.

Meillä vaihdettiin jatkettavaan sänkyyn, kun pojalle tuli ikää vuosi. Pikku sisar oli tuloillaan. Meillä meni tosi hyvin siirtyminen. Poika nukahtaa paremmin isoon sänkyyn kun pinnikseen. Pinnikseen nukahtamiseen saattoi mennä tunti, nyt ei mene kuin vartti. Ei tule itse pois, eikä lähde vaeltamaan, vaikka osaa sängyltä itse pois tullakkin. :)

Pojat oli 1v2-3kk kun siirtyivät jatkettavaan ja selvä ero oli yöunien laadussa, heitä pinnasänky ikäänkuin ahdisti. Tyttö täyttää 1v ja tulee isosiskoksi 1v2-3kk iässä, ostetaan toinen pinnasänky, koska tämä tyttönen on eka lapsi meillä joka viihtyy pinnasängyssä taistelematta.

esikoinen oli 1v3kk kun siirtyi omaan huoneeseen ja jatkettavaan sänkyyn.
alusta asti on nätisti nukkunut sängyssä. eikä ole pudonnut eikä tullut pois eikä seissy tai pomppinut sängyssä.
kuopuskin siirtyy omaan sänkyyn kunhan oppii kävelee ja tulemaan nätisti alas sängystä. =)

Meillä tavalliseen sänkyyn siirryttiin hieman alle 1,5vuotiaana. Eräänä iltana pappa vain oli kaivanut vanhan sänkyni varastosta esille ja koonnut sen tytön huoneeseen. Hetki sitä ihasteltiin ja siihen samantien nukkumaankin tyttö kävi. 3 kertaa illassaan taisi käydä maksimissaan eka viikon aikana ovella kurkkimassa. Nyt nukkunut siinä kuukauden ajan ja itse sanoo aa-aa hampaidenpesun jälkeen ja menee nukkumaan =)

Meillä esikoinen siirtyi pinnasängystä lastensänkyyn 1v 6kk ikäisenä ja jos olisin tajunnut kuinka lapsi siitä tykkäsi niin olisin siiränyt jo aikaisemmin. Tätä kuopusta en ole vielä ajatellutkaan siirtää pois pinniksestä kun hän on sellainen ikiliikkuja ettei varmasti pysyisi yötä lastensängyssä. Ja kun ei ole vielä hoksannut edes yrittää pois pinnasängystä ja tuntuu siellä hyvin viihtyvän niin mitä sitä turhia kiirehtimään.

Yhteistyössä