G: milloin takaisin töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duuniasiat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menin töihin, kun lapseni täytti vuoden. mies jäi kotiin 4 kuukaudeksi sitten tyttö hoitoon 5 h/pv. Nyt kaduttaa töihin meno. Hoito on mennyt hyvin ja kertaakaan lapsi ei ole itkenyt ja on tarhatädin unelma. Tuntui hyvältä mennä ensin töihin, mutta sitten alkoi kaduttaa. Yritän nyt neuvotella, että alkaisin tekemään 80% työviikkoa. Olin niin intensiivisesti kotona äitiysloman aikana, että töihinpaluu alkoi kiinnostamaan. Jos saamme, joskun toisen lapsen, niin pitää yrittää ottaa vähän iisimmin, niin viihtyy kotona kauemmin. Pitäää myös katsella vähän helpompaa työtä, koska nykyinen työ ei ole oikein perhe-elämän kanssa yhteensopivaa. Joku voisi luulla, että olen ura-ihminen, mutta en ole sitä ollenkaan. Pehe on ykkössijalla.

Alkuperäinen kirjoittaja raksunaksu:
Menin töihin, kun lapseni täytti vuoden. mies jäi kotiin 4 kuukaudeksi sitten tyttö hoitoon 5 h/pv. Nyt kaduttaa töihin meno. Hoito on mennyt hyvin ja kertaakaan lapsi ei ole itkenyt ja on tarhatädin unelma. Tuntui hyvältä mennä ensin töihin, mutta sitten alkoi kaduttaa. Yritän nyt neuvotella, että alkaisin tekemään 80% työviikkoa. Olin niin intensiivisesti kotona äitiysloman aikana, että töihinpaluu alkoi kiinnostamaan. Jos saamme, joskun toisen lapsen, niin pitää yrittää ottaa vähän iisimmin, niin viihtyy kotona kauemmin. Pitäää myös katsella vähän helpompaa työtä, koska nykyinen työ ei ole oikein perhe-elämän kanssa yhteensopivaa. Joku voisi luulla, että olen ura-ihminen, mutta en ole sitä ollenkaan. Pehe on ykkössijalla.

Voithan jäädä uudelleen hoitovapaalle? Vai onko lapsesi jo yli kolme? Itse olen nyt menossa takaisin töihin ja mies jää kotiin. Jos ratkaisu ei tunnukaan hyvältä vaihdamme takaisin "osia".

KOLMIPERHEHOITO
Kannattaa kysellä kotikunnasta, ovatko innokkaita lähtemään mukaan siihen, että maksavat kolmiperhehoidosta. Kaverini teki niin, että ystäväperheen kanssa heidän neljä lastaan muodostivat sopivan kokoisen hoitoryppään. Kaupungin kautta löytyi sopiva työntekijä (muuten olisivat etsineet itse hoitajan), joka oli jo aiemmin ollut perhepäivähoitajana. Hoito toimi sillä systeemillä, että vuoroviikoin aina kotona ja sitten toisen perheen kotona. Se, jonka kodissa lapset ovat, tekee ruoat, joten se ruoanlaitto on tietysti pieni vaiva. Toisaalta kaverini käytti sunnuntaiaamuisin pari tuntia aikaa ja teki pakastimeen ruoat valmiiksi, jolloin hoitotädin ei tarvinnut kuin keittää perunat ja ottaa pakastimesta kastike sulamaan jne. Heillä hoitorinki kaatui siihen, kun kaverini alkoi odottaa kolmatta lasta ja hän jäi sitten tietysti äippälomalle.

MIEHEN ISYYSLOMA/HOITOVAPAA
Kannattaa muistaa, ettei kaikista miehistä ole kokopäiväiseksi isäksi. Oma mieheni on täydellinen isä lapsille: hän oma-aloitteisesti käy vaihtamassa vaipat, vie lapset pulkkamäkeen ja puistoon, tekee ruokaa, osallistuu aktiivisesti siivouspäivinä kodin hoitamiseen jne. Hänelle kuitenkin työ ja työkaverit (jotka ovat muutenkin hänen kavereitaan) on ihan älyttömän tärkeä. Hän jaksaa loistavasti osa-aikaisen isyyden (illat ja viikonloput), mutta tietää itsekin, että hänestä tulisi kiukkuinen, tiuskiva ja hermostunut, jos hän olisi isän roolissa jatkuvasti. Tämän huomaa nimittäin kesälomilla, jolloin hän kaipaa jo takaisin töihin ja alkaa hermostumaan lapsille. Miksi siis väkisin pistää isää koti-isäksi, jos hän ei sitä halua?

Meillä on se tilanne, että tienaamme kumpikin suunnilleen saman verran (hieman keskivertosuomalaisia enemmän), joten siinä mielessä meillä ei ole sitä perinteistä vastakkainasettelua, että mies tienaisi selkeästi enemmän. Jos minä itse tienaisin vähän, niin voisin jäädä kotiäidiksi, mutta niitä ansioitani tarvitaan asuntolainan lyhentämiseksi. Omakotitalo on meidän kummankin iso toteutunut unelma, emmekä ole siitä valmiita tinkimään. Siksi meillä lapset on viety päiväkotiin (toinen 1 v ikäisenä, toinen 2 v iässä). Perhepäivähoitajaa harkitsin vakavasti, mutta alueemme perhepäivähoitaja ei ollut mielestäni hyvä. Oman urani kannalta en voinut kuvitella sitä vaihtoehtoa, että olisin jäänyt kotiin perhepäivähoitajaksi.

Meillä on nyt mies jäämässä kotiin 3v ja 1v lasten kanssa ja minä menossa töihin. Anottiin miehelle hoitovapaata ensin vaan kolmeksi kuukaudeksi jotta nyt kuukausi on ihan stresittömästi aikaa katsoa viihtyykö hän kotona kaiket päivät vai hajaako pää. 1kk päästä sitten anon minä hoitovapaalle jääntiä uudelleen jos mies ei kotona olosta nauti ja sit on se 2kk mikä mun täytyy antaa työnantajalle aikaa ilmoittaa hoitovapaalle jäämisestä. Mies on hyvä isä ja aviomies mutta menevä, harrastaa ja pulailee kaikkea, on koko ajan liikkeessä, työkin on liikkuva. Minä olen kotihiiri joka rakastan olla lasten kanssa kotona. Nyt vaan minulle tarjottii tosi hyväpalkkaista työpaikkaa niin siksi kokeillaan näin päin välillä. Mies on innoissaan jäämässä mutta myöntää että vähän hirvittää päivien kulku, samat rutiinit toistaa itseään 5pvää viikossa kahdeksasta neljään ja kahvihetket ja ex-tempore reissut jäävät ohjelmistosta. Jossain perheessä toisinpäin; isä tykkää kotona olosta ja äiti on menevämpi. Ei se tee kenestäkään sen huonompaa vanhempaa jos ei kolmea vuotta jaksa olla kotona lapsen/lasten kanssa. Meillä ehkä mies tykkäisi enemmän jos hänellä olisi auto päivisin käytössä, pääsis käymään erilailla jossain päivän aikana kuin vaunuilla. Minä kuitenkin tarvitsen työmatkoihin nyt auton.

Katsotaan kuinka käy ;)

esikoinen on ollut 9kk iästä hoidossa ja kuopukselle tulee kotihoitaja 6kk iässä. Esikoinen aivan ihana aurinkoinen 5v lapsi ja hyvin viihtynyt pienessä tarhassa. Toki emme tee pitkää päivää - säädämme päivämme itse ja usein ovat kovin vajaita kun on kiire lasten luo.
t. onnelliset vanhemmat ja lapset.

Minä aion mennä töihin heti vanhempainvapaan jälkeen eli kun lapsi on sen 9 kk, mutta teen vain 3 pv viikossa ja mummi hoitaa lastamme nuo työpäivät kotona. Lisäksi mieheni on luokanopettaja eli hänellä on hyvät lomat ja välillä lyhyitä päiviä eli kovin pitkiä aikoja lapsi ei "joudu" hoidossa olemaan. Ihan varma en vielä ole kuinka pitkään teen 60 prosenttista työviikkoa, ainakin siihen asti kun lapsi täyttää vuoden, mutta mahdollisesti pidempäänkin. Todennäköisesti haemme kuitenkin lapsellemme sitten hoitopaikkaa perhepäivähoidosta. Ratkaisuun vaikutti luonnollisesti raha (hoitovapaan tuki vs. palkka) ja toisaalta olen myös ihan kiinnostunut aloittamaan tällai kevyesti, saa myös vähän muuta ohjelmaa ja ajateltavaa ja sit taas jaksaa paremmin arkea. Lisäksi mummi ja lapsi varmasti viihtyy keskenään hoitopäivät :) En palaisi näin äkkiä ellei mummi voisi tulla hoitajaksi. Lisäksi olemme suunnitelleet toista lasta suht pian eli en halua työni kannalta olla liian pitkään poissa työelämästä, kun taas uusi äitiysloma koittaa.

Meillä poika meni hoitoon muutamaa päivää vaille 1v ikäisenä.
Kunnallisessa ryhmäperhepäivähoidossa on ollut nyt pari kuukautta, josta 3 viikkoa kesälomalla, joten vielä on vähän aikaista sanoa miten sujuu. Mutta alku ainakin meni ihan yli odotusten. Ei vierasta yhtään ja kertaakaan ei ole itkien joutunut hoitoon jättämään. On 12 lapsesta pienin ja siis kaikkien lemmikki, tytöt käyvät vuoroin paijaamassa... Loman jälkeen kun menee takaisin hoitoon, sitten vasta näkee miten hoito todellisuudessa lähtee menemään, hoitajat ainakin varoittelivat, että usein hoitoon jäämisen kapinoiminen alkaa vasta useamman hoitoviikon jälkeen kun lapsi ymmärtää, että tämä onkin pysyvä juttu eikä mikään väliaikainen. Mutta toivossa eletään.
Olen lyhentänyt omaa työpäivääni siten, että heti päiväunien jälkeen haen pojan kotiin, ja näinollen ehditään vielä illalla viettää aikaa hyvin yhdessä.

Ja töihin oli pakko palata, koska yrittäjänä minulla ei valitettavasti ollut muuta vaihtoehtoa, jos siis yritystoimintaa aikoo jatkaa, ja kun työllistää itsensä lisäksi 7 muutakin, ei oikein muut vaihtoehdot tulleet kyseeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Raivotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Raivotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
Raivotar,
minua kiinnostaa tietää miten hankitte hoitajan lapsillenne? Onko toisten perheiden kanssa ollut helppoa sopia hoitojärjestelyistä? Onko teillä kirjallista sopimusta keskenänne? Onko sinulla antaa muita vinkkejä hoitajan palkkaamista harkitsevalle?

Meille syntyi helmikuussa kolmas lapsi, ja kalliiden hoitomaksujen takia hoitajan palkkaaminen kotiin saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Kahdella vanhemmalla lapsella on takuupaikat hyvässä tarhassa ensi vuoden elokuulle, jolloin pikkuveli on 1,5-vuotias. Itselläni on työpaikan etsiminen edessä joten menen töihin kun paikka löytyy, mutta haluaisin olla kotona vielä vuoden. Mies voi jäädä hoitovapaalle jos se sopii hänen projektiluontoisen työn aikatauluun (hän on ollut kotona 4 kk kahden vanhimman lapsen kanssa).

Ihan työkkärin sivuille laitettiin ilmoitus, hakemuksia tuli noin 30 joista 10 oli oikeasti mielenkiintoisia.
Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin muiden perheiden kanssa, meillä vielä edessä noiden papereiden teko mutta teemme keskinäisen sopimuksen jossa sovitaan rahahommat, kuka vastaa työnantajamaksuista sekä ennakonpidätyksistä, sopimussakko ja irtisanomisaika jos joku vetäytyy pois systeemistä etc..

Kelan sivuilla on tosi hyvä opas jossa viranomaisten vaateet selvennetty. Sen kummemmin en vielä osaa vinkata, meidän perheringissä on yksi vanhempi rekrytoinnin ammattilainen joten ollaan päästy aika helpolla noissa haastatteluhommeleissa yms.

Mutta varmaan vuoden päästä olen monta kokemusta viisaampi!

Lisäilen tähän tilanteen kehittymisestä sen verran että meillä kävi niin upea tuuri että kaupunki tarjoutui palkkaamaan löytämämme hoitajan palkkalistoilleen, näinollen paperityön määrä putosi nollaan, hoitajaa saa parempaa liksaa, meidän maksut alenee ja kaupunki vastaa varahoitajan järkkäämisestä omamme sairastuessa ja lomien ajaksi. Hip huraa! Hoitomuoto muuttui siis kunnalliseksi kolmiperhehoidoksi. Jes.

Päivitän nyt tätä meidän stooria vähän lisää taas :)

Tuo kolmiperhehoito-hommeli peruuntui kun oli sijainen mennyt lupailemaan mahdottomia.. päivähoitoalueen pomo tuli töihin ja meidän suunnitelmat palautuivat alkuperäiseen elikkä hoitajan palkkaaminen yksityisesti.

Iloiseksi yllätykseksemme yksityisen hoidon tuen Helsinki-lisään on tullut elokuun alusta roima korotus, ja kolmen perheen yhteenlasketut tuet kattavat hoitajan koko palkan, ja meille jää vain työnantajamaksut. Ei siis paha. Kaikki nuo lakisääteisetkin tuntuu hoituvan kivasti palkka.fi -palvelun kautta.

Mutta voin kyllä sanoa että tuon nykyisen yksityisen hoidon tuella hoitaja kotiin palkkaaminen on kyllä ihan oikea vaihtoehto muiden hoitomuotojen seassa. Alle 3v:n Helsinki-lisä on nykyjään 490 eur!

Yhteistyössä