G: milloin takaisin töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duuniasiat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duuniasiat

Vieras
Eli milloin olet palannut/palaamassa takaisin töihin vanhempainvapaan tai mahd. hoitovapaan jälkeen? Ja miksi juuri niin, mitkä tärkeimmät syyt? Millaisiin hoitojärjestelyihin päädyitte?

Itse aion tod.näk. palata töihin kun lapsi täyttää vuoden. En halua laittaa häntä vielä vieraalle hoitoon ja meillä ei mahdollisuutta muuhun. Sitten vuoden ikäisenä perhepäivähoitoon kun itse palaan työelämään.

Olen palaamassa syyskuussa kun tyttö on viikkoa vaille puolitoistavuotias. Olemme palkkaamassa kolmen muun perheen kanssa vuodeksi hoitajaa. Syynä ne tavalliset: isot ryhmät, häly ja hulina jne.. Oma hoitaja kolmen perheen kesken maksaa noin kaksinverroin kuin kunnallinen, mutta on mielestäni sen arvoista, tyttö saa olla kotona joka toinen viikko koska hoitopaikkana kaksi kotia vaikka meitä on kolme perhettä. Toinen paikka onkin melkein naapuritalossa.

Täällä Helsingissä ei meidän alueella ole perhepäivähoitopaikkoja tarjolla, harkitsin itse ryhtymistä yksityiseksi pph:ksi vuoden ajaksi vaan nollaantuu ansiosidonnaisen mahdollisuus. Se on omalla suhdanneherkällä alallani liian suuri riski meidän perheen taloudelle.

Toivottavasti kaikki menee hyvin, meillä on tosi mahtava tyyppi jo valittuna.. suurin riski/ongelmahan on varahoitopaikan puute, jos hoitaja on sairas niin sitten on vaan jonkun ringistä jäätävä kotiin vuoropäivin.

Vuoden päästä sitten tarhaan, 2,5-vuotias on jo ihan eri asia kuin puolitoistavuotias.
Näin meillä.

Aion olla kotona kunnes toinen lapsi täyttää 3 vuotta. Hoitomaksut ovat sen verran suuret, että minun ei pienellä palkalla kannata lähteä töihin ennenkuin kotihoidontukin lakkaa. Kun palkastani vähentää hoitomaksut, ero on muutama satanen, joten ei kannata lähteä puskemaan. Olen nyt ollut kotona 2,5 vuotta eikä ole mikään kiire vielä töihin... :)

Palaan töihin elokuussa kun lapsi on n. 1,5-vuotias. Hain hoitovapaata kahdessa osassa: ensin 4 kk ja sitten toiset 4 kk. Syynä tähän oli se että ekan kerran hoitovapaata hakiessani en tiennyt miten pitkälle rahani (säästöni + kotihoidontuki) riittävät. Kun näytti siltä että saan venytettyä säästöjäni pitemmälle, jatkoin hoitovapaata. Olisin halunnut hoitaa lapsen kotona 2-vuotiaaksi mutta siihen talous ei antanut myöten. Olen surrut asiaa kovasti, ehkä liikaakin - sen asian pohdiskelu on varjostanut tätä aikaa, jonka olen pystynyt olemaan kotona.

En halua ruotia perheemme raha-asioita kovin yksityiskohtaisesti, mutta meillä on se tilanne ettemme pärjää pelkästään miehen tuloilla. Lisäksi asunto, jossa asumme, on minun omistamani. Eli siis asuntolainakin on yksin minun. Olen pitänyt puoli vuotta lyhennysvapaata asuntolainasta mutta loputtomiin ei sitäkään ole järkevää jatkaa. Minä olen perheen hyvätuloinen joten olisi loogista että minä menen töihin ja mies jää kotiin, mutta mies ei ole halukas jäämään koti-isäksi eikä kyllä kovin helposti pystyisikään koska hänellä on omat lainansa maksettavana.

Jatkan kuitenkin pari vuotta osittaisella hoitovapaalla että lapsella on lyhyemmät hoitopäivät. Hoitopaikkana tulee olemaan pieni päiväkoti, ihan kivan tuntuinen paikka. Ollaan käyty kerran tutustumassa ja elokuun alussa aloitetaan varsinainen totuttelujakso lapsen kanssa. Jännittää kyllä kovasti miten se menee. Tiedän että itkua ja stressiä on alussa kovasti sekä lapsella että äidillä. Onneksi lapsi osaa jo esim. syödä itse ja sanavarastokin on kohtuu laaja ikäisekseen. Mutta kova paikka se on pienelle. :(

Syyskuussa tyttö menossa hoitoon, ikää tuolloin 1v10kk. Pahalta tuntuu, mutta en uskalla olla pois työelämästä pidempään tässä vaiheessa. Onneksi saimme mukavalta utnuvan perhepäivähoitopaikan!

Palaan töihin elokuussa, kun lapsi on 1 v 8 kk. Lapsi sai paikan perhepäivähoitajalta. Töihin palaan rahan takia, emme pysty elämään vain miehen tuloilla (pienet tulot). Muuten olisin kotona varmaan vielä vuoden. Tähän asti ollaan jotenkuten sinnitelty, luottokorttilasku on kasvanut kauheaksi ja välillä olin työttömänäkin (ansiosidonnaisella) kun rahat eivät muuten olisi riittäneet... Minulla ei siis ole vakituista työpaikkaa, mutta nyt on elokuusta eteenpäin työtä (määräaikaista) tiedossa.

... ja ihan vaan siksi, että kenenkään mies ei ole jäämässä kotiin. Miksi ei?

Miten niin lapsi on automaattiosesti äidin hoidettavissa, kun siinä on puolet sitä miestä? Muissa Pohjoismaissa on ihan toisenlainen tilanne, lapsi on kotona kauemmin, koska ISÄ on kotona myös. Tää on niin takapajula...

Raivotar,
minua kiinnostaa tietää miten hankitte hoitajan lapsillenne? Onko toisten perheiden kanssa ollut helppoa sopia hoitojärjestelyistä? Onko teillä kirjallista sopimusta keskenänne? Onko sinulla antaa muita vinkkejä hoitajan palkkaamista harkitsevalle?

Meille syntyi helmikuussa kolmas lapsi, ja kalliiden hoitomaksujen takia hoitajan palkkaaminen kotiin saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Kahdella vanhemmalla lapsella on takuupaikat hyvässä tarhassa ensi vuoden elokuulle, jolloin pikkuveli on 1,5-vuotias. Itselläni on työpaikan etsiminen edessä joten menen töihin kun paikka löytyy, mutta haluaisin olla kotona vielä vuoden. Mies voi jäädä hoitovapaalle jos se sopii hänen projektiluontoisen työn aikatauluun (hän on ollut kotona 4 kk kahden vanhimman lapsen kanssa).

Itse aloitan työt aivan kohta ja pienokaisemme on 1v 3 kk alottaessaan hoidossa perhepäivähoitajalla. Taloudellisesta tilanteesta johtuen menen töihin, toki olisi kotona ollut kiva olla pidempäänkin, mutta myös jollain tavalla odotan jo kovin töihin menoa, niin tulee elämään vähän muutakin...

Taidan vetää pohjat ;(. Töihin palaan syyskuussa, kun lapsi on 1v. Onneksi kuitenkin kotiin tulee hoitamaan mummo, joka jää vuorotteluvapaalle puoleksi vuodeksi. Sen jälkeen 1,5 vuotias joutuu menemään vuoropäivähoitoon. Syynä töihin palaamiseen on tietysti raha... Haluaisin olla vielä 0,5-1 vuotta kotona...

Minua myös kiinnostaisi tietää enemmän tästä oman hoitajan palkkaamisesta. Kuinka monta lasta teillä on tämän hoitajan hoidettavana?

Näin meillä:
Palasin töihin lapsen ollessa 9kk ja saatiin miehen kanssa järjestettyä niin, että molemmat oli töissä ja lapsi hoidettiin kotona. Ei siinä toisia pahemmin kerennyt nähdä. Töitä ei kuitenkaan saanut pidemmän päälle järjestymään ja jäin hoitovapaalle pojan ollessa 1v2kk ja palasin töihin jälleen pojan ollessa 1v8kk kun saatiin taas aiempi järjestely toimimaan. Lapsen ollessa 2v saimme paikan yksityiseltä pph:lta ja lapsi oli siellä 2v4kk ikään asti kun yllättäen hoitosuhde päättyi. Saimme onneksi tarhapaikan 2kk myöhemmin. Tämän ajan menimme mm sossun avulla.
Töihin palasin rahan takia.
Jälkikäteen ajateltuna olisin mieluummin laittanut lapsen tarhaan jo 1v iässä, sillä sopeutuminen tarhaan kesti nyt 2kk ja varmasti pienemmän kanssa olisi ollut helpompaa sopeuttaa.

...vauva on 6kk vanha. Päivät limitetään miehen kanssa niin että kotihoitajaa tarvitaan vain 4-6h päivässä. Saatan käydä päivälläkin kotona kokousten välissä.
Esikoisen kanssa olin 9kk. Hän meni sitten 1v iässä pieneen yksityiseen päiväkotiin, kuten toinen lapsemmekin tulee menemään.
Meillä tämä toimii ja olemme koko perhe onnellisia.

Olisin mielellään kotona vaikka aina, mutta valitettavasti joudun palaamaan opiskelujen pariin kuopuksen ollessa 1 v. Aivan kamalaa. :( Kun saan opiskelut loppuun, niin en kyllä aio silloinkaan antaa aikaani työlle vaan perheelle. Tutkinto on intohimoni, mutta suureksi osaksi turvaverkkomme. Aion jatkaa töitä vain osa-aikaisena, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä, ellei toisin käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
Raivotar,
minua kiinnostaa tietää miten hankitte hoitajan lapsillenne? Onko toisten perheiden kanssa ollut helppoa sopia hoitojärjestelyistä? Onko teillä kirjallista sopimusta keskenänne? Onko sinulla antaa muita vinkkejä hoitajan palkkaamista harkitsevalle?

Meille syntyi helmikuussa kolmas lapsi, ja kalliiden hoitomaksujen takia hoitajan palkkaaminen kotiin saattaisi olla hyvä vaihtoehto. Kahdella vanhemmalla lapsella on takuupaikat hyvässä tarhassa ensi vuoden elokuulle, jolloin pikkuveli on 1,5-vuotias. Itselläni on työpaikan etsiminen edessä joten menen töihin kun paikka löytyy, mutta haluaisin olla kotona vielä vuoden. Mies voi jäädä hoitovapaalle jos se sopii hänen projektiluontoisen työn aikatauluun (hän on ollut kotona 4 kk kahden vanhimman lapsen kanssa).

Ihan työkkärin sivuille laitettiin ilmoitus, hakemuksia tuli noin 30 joista 10 oli oikeasti mielenkiintoisia.
Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin muiden perheiden kanssa, meillä vielä edessä noiden papereiden teko mutta teemme keskinäisen sopimuksen jossa sovitaan rahahommat, kuka vastaa työnantajamaksuista sekä ennakonpidätyksistä, sopimussakko ja irtisanomisaika jos joku vetäytyy pois systeemistä etc..

Kelan sivuilla on tosi hyvä opas jossa viranomaisten vaateet selvennetty. Sen kummemmin en vielä osaa vinkata, meidän perheringissä on yksi vanhempi rekrytoinnin ammattilainen joten ollaan päästy aika helpolla noissa haastatteluhommeleissa yms.

Mutta varmaan vuoden päästä olen monta kokemusta viisaampi!

Alkuperäinen kirjoittaja Surullista lukea:

Miten niin lapsi on automaattiosesti äidin hoidettavissa, kun siinä on puolet sitä miestä? Muissa Pohjoismaissa on ihan toisenlainen tilanne, lapsi on kotona kauemmin, koska ISÄ on kotona myös. Tää on niin takapajula...

Niin ja jos tädillä olis munat niin se olis setä.....

Luulen että suurin osa normiperheistä on tilanteessa jossa mies tienaa senverran enemmän ettei perheen kokonaistilanteen kannalta ole järkevää että Rouva Perushoitaja menee "tienaamaan" ja Herra Insinööri jää hiekkalaatikon laidalle.

Alkuperäinen kirjoittaja FRumpan:

Miten niin lapsi on automaattiosesti äidin hoidettavissa, kun siinä on puolet sitä miestä? Muissa ohjoismaissa on ihan toisenlainen tilanne, lapsi on kotona kauemmin, koska ISÄ on kotona myös. Tää on niin takapajula...

Meillä minä palaan töihin lapsen ollessa 9kk ikäinen ja mies jää kotiin. Tämä siksi, että minulla on huoattavasti suurempi palkka. Luulisin että usein juuri suurempipalkkainen menee töihin. Itse olen muutaman kuukauden töissä ja sitten taas vaihdamme "osia" kun miehen työ on kausiluontesta joten talvella palkkamme ovat suunnilleen samansuuruiset ja minä tykkään enemmän kotonaolosta. Mieskin tykkää mutta hän kaipaa enemmän töihin joten siksi hän on vaan 3kk kotona. Itse olen sitten marraskuusta lähtien ainakin ensi vuoden elokuuhun ja sitten katsotaan tilanne uudestaan taas. Täytyy olla kiitollinen että hoitovapaata voi näin sumplia ja pitää kahdessa eri osassa molemmat vanhemmat.

Palasin töihin, kun vauva oli 8 kk. Mies hoitaa tyttöä nyt 4 kk ja vuoden ikäisenä sitten tarhaan.
Teen tutkimustyötä alalla, joka menee kovaa vauhtia eteenpäin ja siksi palasin töihin suht aikaisin. Miehelläni on taas selvästi minua parempi palkka, joten hänen täytyy palata töihin taloutemme takia.
Olen itse ollut vuoden ikäisestä tarhassa ja viihdyin siellä oikein hyvin ja luotan tarhaan enemmän kuin tuntemattomaan perhepäivähoitajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja FRumpan:

Niin ja jos tädillä olis munat niin se olis setä.....

Luulen että suurin osa normiperheistä on tilanteessa jossa mies tienaa senverran enemmän ettei perheen kokonaistilanteen kannalta ole järkevää että Rouva Perushoitaja menee "tienaamaan" ja Herra Insinööri jää hiekkalaatikon laidalle.

Noh, meillä herra insinööri on tienannut niin paljon, että on jäänyt jotain säästöönkin minkä vuoksi hän voi jäädä puoleksi vuodeksi kotiin lapsen kanssa. Sairaanhoitaja äiti menee töihin lapsen ollessa 1,6 vuotta.

Noh, tulipas hassusti osaksi lainattua tekstiä.Eli tässä vielä uudestaan.

Noh, meillä herra insinööri on tienannut niin paljon, että on jäänyt jotain säästöönkin minkä vuoksi hän voi jäädä puoleksi vuodeksi kotiin lapsen kanssa. Sairaanhoitaja äiti menee töihin lapsen ollessa 1,6 vuotta.

äiti meni töihin kahdeksi kuukaudeksi pojan ollessa 1v 8kk, tämän 2 kk isä oli hoitovapaalla. Sitten äiti hoitovapaili vielä 2kk ja poika meni päiväkotiin just 2 vuotta täytettyään.

Lapset nyt 3v ja 1v ja koko ajan oon ollu kotona. Vielä ainakin 2 vuotta aion olla kotona ja sen jälkeenkin jos rahat riittää... Unelma olis olla kotona siihen asti kunnes lapset menee kouluun.

Minä palasin työhön viime syksynä lasten ollessa 3v10kk ja 2v6kk. Syksy oli paras aika töiden ja hoidonaloituksen kannalta, paikkoja kun on silloin enemmän tarjolla. Oli viimeinen mahdollinen syksy kun kuopuksella olisi tullut 3v raja vastaan ennen sauraavaa syksyä, eikä meillä olisi ollut rahallisesti mahdollista että olisin ollut kotona lasten kanssa ilman kotihoidontukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Raivotar:
Alkuperäinen kirjoittaja Aurora Vee:
Raivotar,

Ihan työkkärin sivuille laitettiin ilmoitus, hakemuksia tuli noin 30 joista 10 oli oikeasti mielenkiintoisia.
Toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin muiden perheiden kanssa, meillä vielä edessä noiden papereiden teko mutta teemme keskinäisen sopimuksen jossa sovitaan rahahommat, kuka vastaa työnantajamaksuista sekä ennakonpidätyksistä, sopimussakko ja irtisanomisaika jos joku vetäytyy pois systeemistä etc..

Kelan sivuilla on tosi hyvä opas jossa viranomaisten vaateet selvennetty. Sen kummemmin en vielä osaa vinkata, meidän perheringissä on yksi vanhempi rekrytoinnin ammattilainen joten ollaan päästy aika helpolla noissa haastatteluhommeleissa yms.

Mutta varmaan vuoden päästä olen monta kokemusta viisaampi!

Lisäilen tähän tilanteen kehittymisestä sen verran että meillä kävi niin upea tuuri että kaupunki tarjoutui palkkaamaan löytämämme hoitajan palkkalistoilleen, näinollen paperityön määrä putosi nollaan, hoitajaa saa parempaa liksaa, meidän maksut alenee ja kaupunki vastaa varahoitajan järkkäämisestä omamme sairastuessa ja lomien ajaksi. Hip huraa! Hoitomuoto muuttui siis kunnalliseksi kolmiperhehoidoksi. Jes.

Haitteko itse tuota päätöstä, vai hakiko hoitaja itse vai miten meni?

Hieno juttu. Itseköön en todellakaan laita vuoden ikäistä isoon ryhmään hulinan keskellä, ei. Jään itse kotiin. Mies jäisi mieluusti myös, mutta palkka 3 kertaa suurempi kuin minulla joten valinta sillä selvä. oishan se hienoa jos olisi palkka isompi. Plus kamala eroahdistus, ei tulisi mieleenkään laittaa tarhaan hoitoon.

Yhteistyössä