ymmärrän tietty, mut typerää se silti on. Ja epäreilua niitä kohtaan jotka on ihan vaan isänmaallisia ilman mitään negatiivisiä piirteitä. Mun mielestä vaakuna ei ole asenteellinen, toisin kuin vaikkapa rauhanmerkki tai hakaristi.Alkuperäinen kirjoittaja no häh vaan sulle;23787433:Sinänsähän se ei olekaan, mutta ymmärrät kai, että sitä käyttää niin paljon tietyt ryhmät, että se liitetään siihen helposti. Ainakin vaatetuksessa. Ja en vaan tajua, miksi pieni lapsi pitää pukea asenteelliseen vaatteeseen.
Nytkö täällä jo määrätään että mitä sanoja saa käyttää. Huoh sentään.Ymmärtää on varman väärä sana. Kyllä mä ymmärrän miksi joku pukee lapsen jotenkin vaikken itse pitäisi ko. vaatteista. Miten ymmärrys liittyy koko asiaan? Miksei voi puhua tykkäämisestä? Ymmärryksenhän voi aina kumota tiedolla. Mä nyt kerron sulle, että jotkut pitää noita vaatteita koska tykkäävät niitä pitää. Nyt et voi enää sanoa, ettet muka ymmärrä.
Olen pukenut ja riisunut lapsia päiväkodissa noin 12 vuoden ajan. Urani alkuaikoina lapsilla oli pääsääntöisesti trikoo- ja collegevaatteita päiväkotivaatteina. Niiden kanssa oli helppoa opetella pukemiset ja riisumiset ja aika pienetkin lapset oppivat nopeasti omatoimisiksi vessahommissa. Nykyisessä työpaikassani olen ollut 4 vuotta ja trendinä tuntuu olevan nämä PolarnO´Pyretit sun muut, toki kauniita ja osa jopa käytännöllisiä. Mutta kyllä siellä joukossa on myös niitä vaatteita, joiden kanssa lapsen arki ei vain toimi. Jos hoitajallakin on jo sormet verillä 10 pikkuruisen tiukan paidannapin kanssa niin kuinka niistä selviytyisi 2-vuotias lapsi? Ja kyllä, näitä lapsia ON ja niitä on USEITA joilla ei ole muunlaisia vaatteita päiväkodissa.
Ei ehkä enään pikkutyttö, mutta kuvailit melko hyvin meidän tokaluokkalaisen vaatetuksen. Tykkää mustasta, tällä hetkellä eniten pop om mustat legginsit joiden päällä vaaleat minifarkkushortsit ja musta lyhythihainen pääkallopaita =)(Legginsit+)minishortsit pikkutytöllä, pikkutopit, just noi pääkallovaatteet yms printtipaidat, teinimäiset vaatteet erityisesti pienillä tytöillä.
Minä pelkään tuota aurinkoa sen verran, että puon helteillä ilmavia, ohkasia, mutta kuitenkin suojaavia vaatteita ja siis vaaleita. Olkepäät ainakin palaa helposti. Viime kesäni puolenpäivän aikoihin tultiin aina sisiälle ja ulos iltapäivällä, kun pahin porotus väistyi.Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;23787309:pakko kysyä muuten vielä, että entäpä hellepukeutuminen ?! omalla 2-veellä kun on muutama hihaton toppi/mekko sekä pari lyhyttä hametta ja tiedän joistakin tämä on niin tuomittavaa, niin tuomittavaa. hitto vie, jos lämmintä on 30c, en tod. ala kiduttamaan muksua pitkähihaisissa & lahkeisissa- vaatteissa ! |O :headwall: esim. capripituiset ohuet trikoot & hihaton toppi ( + lippis/lierihattu) on hyvä & toimiva asu. on tytöllä t-paitojakin, sekä pari ohutta pitkähihaista, mutta yleensä kovilla helteillä siis hihaton päällä...
tekonahkarotsi pienellä pojalla
liekkivaatteet
yhdistelmäcollegeasut tyyliä marketti
kiiltävät verkkarit erityisesti napeilla
nämä saavat aikaan vilunväristyksiä. Tosin en ymmärrä noita aikuisillakaan
Millä tavalla ne rajoittaa, ainakin tuo meidän poitsu pystyy touhuamaan ihan samalla tavalla oli farkut tai colleget, tosin colleget meillä yleensä on.Farkkuja leikkipuistossa pikkulapsilla.
Nehän rajoittaa liikkumista ja puuhamista ihan kamalasti.
Joopa. Mä ajattelin myös ennen ensifarkkujen hankintaa, että ne ovat vaan sellaiset kyläilyhousut. Mutta likkahan tahtoikin vetää ne aina ulos lähtiessään päälle. Ja eivät ole huonot, vaan joustavat, kestävät vyötäröllä jne. Eikä meillä ollut mittään onkelmia pukemisessa tai riisumisessakaan. Kovat mekot ovat ns. liivareita (oisko meillä yksi) eikä sekään haittaa yhtään liikkumista. Toki joissakin mekoissa (paidoissakin) on nappeja (pieniä, hankalia, takana jne.), ei sitten sellaisia laiteta päiväkotiin, jos ne kerta niin hankalia. Mutta velourpöksyt olivat vauvajuttu ja nyt ne ovat lähinnä kotipökät niin kuin äidilläkin, paitsi ettei likalla sellaisia nyt juuri ole. Kyllä tuo kaksivuotias jo itse tietää, mitkä on hyviä päällä. Eikä ole kyllä mikään pottailua, askartelua yms. yms. touhua haitannut, vaikka monia näistä täällä mainituista 'epämukavista' vaatteista onkin käytössä. Niin ja se villakangastakkikin löytyy ja vaikka ohjeessa sanotaan kemiallinen pesu, niin hyvin olen omanikin villaohjelmalla saanut puhtaiksi ja kauniiksi. Ja joo tuo shopaholic-paitakin löytyy (oli lähes ainoa turkoosi teeppari minkä löysin) plus muitakin tekstipaitoja. Itseäni kammoksuttaa vaan liian pienet tai risaiset vaatteet, liian suuret vain jos niistä haittaa lapselle. Ja meillä tullaan ehdottomasti käyttämään pääasiassa mekkoja, hameita ja tunikoita tarhassa + leggareita/sukkiksia, koska niissä neiti viihtyy parhaiten ja on 'oppinut' äidiltään, että ne on ne kivimmat. Muskarissa sain kuulla, että likka on aina niin fiininä. Mulle (itsellenikin: mekkoja, tunikoita, hameita, nättejä vaatteita) ihan perustapa pukeutua eikä toisaalta ole ollut tarjolla kumminkaiman vanhoja vaatteita, vaan olen itse nettikirpparilta kolunnut kivannäköisiä kuteita ja osan ommellut. Ehkä mun sitten täytyy sanoa, etten omalle lapselleni laittaisi päälle tusinakamaa ;D eli M&I:tä ei meillä tule olemaan.Eniten säälittää ne sievät pikkutytöt, iältään 1-3 -vuotiaat, joilla on päällä farkkuja, joustamattomasta kankaasta tehtyjä mekkoja tai paitoja tiukoilla pikkuruisilla napeilla tai muita epäkäytännöllisiä ja touhuamista haittaavia vaatteita. Opettele siinä sitten itse pukemaan ja riisumaan, pesemään käsiä tai käärimään hihoja askartelua varten.