G: Millaisilla valinnoilla vaikutat omalta osaltasi eettisyyteen/ekologisuuteen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23075066]Ja sinusta tässä ei ole mitään väärää, ettei sinua kiinnosta kuin oma (ja lapsesi) napa? Noh, se vaatiikin keskivertoa kehittyneempää empatiakykyä, ajattelua ja moraalia, että kykenee välittämään muistakin kuin itsestään. Etkö siis välitä muista läheisistäkään kuin lapsestasi? Et ikinä auta ketään? Kulkisit vain ohi, jos näkisit apua tarvitsevia? Jättäisit ihmisen kuolemaan vaikka voisit auttaa? Tuskin. Eli taisit vähän kärjistää.[/QUOTE]

Vaatii keskivertoa kehittyneempää empatiakykyä tajuta etteivät kaikki istu samaan muottiin ja syyllistäminen on täysin turhaa ja aiheuttaa usein vastareaktion joka tekee vain enemmän hallaa alkuperäiseen nähden.

Vaatii keskivertoa kehittyneempää ajattelua nähdä ja hahmottaa kokonaisuuksia ja ymmärtää oma osansa kaikkeudessa, kuten myös sen oman osansa ja panoksensa merkitys ja se millä on sitten laajemmassa mittakaavassa vaikutusta ihan sen omankin kulutuksen kohdalla.

Vaatii todellakin keskivertoa kehittyneempää moraalia tuntea itsensä niin vastuulliseksi maailman asioista että lähtee niitä tosissaan muuttamaan eikä vain mouhoa mammapalstalla miten on parempi ihminen kuin muut. Kierrätys ei tee kenestäkään ylivertaista yhtään missään, eikä kierrättämättä jättäminen kenestäkään itse paholaista.

Se, että voi sanoa ettei välitä niin paljon kehitysmaiden lapsista tai edes suomalaisista lapsista että sen eteen haluaisi ylimääräistä vaivaa nähdä, ei todellakaan tarkoita että jättäisi esim. ihmisen kuolemaan ja kävelisi ohi tai ettei voisi tuntea empatiaa niitä kehitysmaiden lapsia kohtaan jotka kärsivät syystä tai toisesta. Kukahan tässä kärjistää ja tarpeettoman typerästi.

Kuinka moni muuten harrastaa edes satunnaisesti lentomatkustamista, varsinkin näistä ekoilija-moralisteista? Sehän se on pahimpia ekotekoja mitä suinkaan voi tehdä :whistle:
 
Vaatii keskivertoa kehittyneempää empatiakykyä tajuta etteivät kaikki istu samaan muottiin ja syyllistäminen on täysin turhaa ja aiheuttaa usein vastareaktion joka tekee vain enemmän hallaa alkuperäiseen nähden.

Vaatii keskivertoa kehittyneempää ajattelua nähdä ja hahmottaa kokonaisuuksia ja ymmärtää oma osansa kaikkeudessa, kuten myös sen oman osansa ja panoksensa merkitys ja se millä on sitten laajemmassa mittakaavassa vaikutusta ihan sen omankin kulutuksen kohdalla.

Vaatii todellakin keskivertoa kehittyneempää moraalia tuntea itsensä niin vastuulliseksi maailman asioista että lähtee niitä tosissaan muuttamaan eikä vain mouhoa mammapalstalla miten on parempi ihminen kuin muut. Kierrätys ei tee kenestäkään ylivertaista yhtään missään, eikä kierrättämättä jättäminen kenestäkään itse paholaista.

Se, että voi sanoa ettei välitä niin paljon kehitysmaiden lapsista tai edes suomalaisista lapsista että sen eteen haluaisi ylimääräistä vaivaa nähdä, ei todellakaan tarkoita että jättäisi esim. ihmisen kuolemaan ja kävelisi ohi tai ettei voisi tuntea empatiaa niitä kehitysmaiden lapsia kohtaan jotka kärsivät syystä tai toisesta. Kukahan tässä kärjistää ja tarpeettoman typerästi.

Kuinka moni muuten harrastaa edes satunnaisesti lentomatkustamista, varsinkin näistä ekoilija-moralisteista? Sehän se on pahimpia ekotekoja mitä suinkaan voi tehdä :whistle:
Eikä noi Itämeren risteilytkään ihan paras juttu ole... :whistle:

Ihan parastahan olisi pysyä ihan siinä omilla kulmilla ja viljellä suurin osa itse. Liikkua vain jalan ja elää vaatimattomasti. Mutta mitähän se tekisi tälle maailman taloudelle...?
 
Vaatii keskivertoa kehittyneempää empatiakykyä tajuta etteivät kaikki istu samaan muottiin ja syyllistäminen on täysin turhaa ja aiheuttaa usein vastareaktion joka tekee vain enemmän hallaa alkuperäiseen nähden.

Vaatii keskivertoa kehittyneempää ajattelua nähdä ja hahmottaa kokonaisuuksia ja ymmärtää oma osansa kaikkeudessa, kuten myös sen oman osansa ja panoksensa merkitys ja se millä on sitten laajemmassa mittakaavassa vaikutusta ihan sen omankin kulutuksen kohdalla.

Vaatii todellakin keskivertoa kehittyneempää moraalia tuntea itsensä niin vastuulliseksi maailman asioista että lähtee niitä tosissaan muuttamaan eikä vain mouhoa mammapalstalla miten on parempi ihminen kuin muut. Kierrätys ei tee kenestäkään ylivertaista yhtään missään, eikä kierrättämättä jättäminen kenestäkään itse paholaista.

Se, että voi sanoa ettei välitä niin paljon kehitysmaiden lapsista tai edes suomalaisista lapsista että sen eteen haluaisi ylimääräistä vaivaa nähdä, ei todellakaan tarkoita että jättäisi esim. ihmisen kuolemaan ja kävelisi ohi tai ettei voisi tuntea empatiaa niitä kehitysmaiden lapsia kohtaan jotka kärsivät syystä tai toisesta. Kukahan tässä kärjistää ja tarpeettoman typerästi.

Kuinka moni muuten harrastaa edes satunnaisesti lentomatkustamista, varsinkin näistä ekoilija-moralisteista? Sehän se on pahimpia ekotekoja mitä suinkaan voi tehdä :whistle:
:flower: Näin!

Itse kierrätän kaikkein eniten siksi, että se pienentää jätemaksua, en siksi, että pelastaisin maailman.

Minuakin aina naurattaa appivanhemmat, jotka jaksavat jeesustella lihatuotannon epäekologosuudesta, ja että kuinka he ovat siirtymässä pääosin kasvisruokaan. Samaan aikaan tämä virkeä eläkeläispariskunta matkustelee n. 5-8 kertaa vuodessa ulkoimaille, siis lentävät. Pari kertaa olemme miehen kanssa tässä hyväntahtoisesti kuittailleet, ja saaneet vastaukseksi epämääräistä mutinaa.

Että kyllä minä uskon, että aika ihmiset ovat ekologisia hyvin pitkälle siksi, että he vain ajattelevat sen "olevan oikein" ja kunnon ihmisen hommaa. Mutta vain sillä omalla mukavuusaluella ;)
 
Traffel
Mun ainoa ekoteko taitaa olla maalämmön käyttäminen :D
Lyhyet matkat kävelen
Matkustelen
Tuhlailen
Poltan tupakkia
Ostan 'riisto'vaatteita
Asun omakotitalossa
Asun maaseudulla
Mitähän vielä..
 
:flower: Näin!

Itse kierrätän kaikkein eniten siksi, että se pienentää jätemaksua, en siksi, että pelastaisin maailman.

Minuakin aina naurattaa appivanhemmat, jotka jaksavat jeesustella lihatuotannon epäekologosuudesta, ja että kuinka he ovat siirtymässä pääosin kasvisruokaan. Samaan aikaan tämä virkeä eläkeläispariskunta matkustelee n. 5-8 kertaa vuodessa ulkoimaille, siis lentävät. Pari kertaa olemme miehen kanssa tässä hyväntahtoisesti kuittailleet, ja saaneet vastaukseksi epämääräistä mutinaa.

Että kyllä minä uskon, että aika ihmiset ovat ekologisia hyvin pitkälle siksi, että he vain ajattelevat sen "olevan oikein" ja kunnon ihmisen hommaa. Mutta vain sillä omalla mukavuusaluella ;)
Niin. Varmasti totta. Toisaalta eihän yhden ihmisen pidäkään tehdä kaikkea...
 
Että kyllä minä uskon, että aika ihmiset ovat ekologisia hyvin pitkälle siksi, että he vain ajattelevat sen "olevan oikein" ja kunnon ihmisen hommaa. Mutta vain sillä omalla mukavuusaluella ;)
Ottavat huomioon kuitenkin jossain.
Vaihtoehto on olla ottamatta missään.

Ja kuten jo aiemmin sanoin, se että on ekologinen jossain asiassa, ei silti velvoita olla olemaan sitä kaikessa. Mukavuusalueella, kyllä vain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23076043:
Ottavat huomioon kuitenkin jossain.
Vaihtoehto on olla ottamatta missään.

Ja kuten jo aiemmin sanoin, se että on ekologinen jossain asiassa, ei silti velvoita olla olemaan sitä kaikessa. Mukavuusalueella, kyllä vain.
Joo, näinhän mäkin ajattelen.. mutta silloin (kuten tuossa esimerkkitapauksessani) ei ole hirveästi varaa sitten arvostella toisten valveutuneisuutta maailman pelastamisen suhteen :D
 
"Kenguru"
Vaatii keskivertoa kehittyneempää empatiakykyä tajuta etteivät kaikki istu samaan muottiin ja syyllistäminen on täysin turhaa ja aiheuttaa usein vastareaktion joka tekee vain enemmän hallaa alkuperäiseen nähden.

Vaatii keskivertoa kehittyneempää ajattelua nähdä ja hahmottaa kokonaisuuksia ja ymmärtää oma osansa kaikkeudessa, kuten myös sen oman osansa ja panoksensa merkitys ja se millä on sitten laajemmassa mittakaavassa vaikutusta ihan sen omankin kulutuksen kohdalla.

Vaatii todellakin keskivertoa kehittyneempää moraalia tuntea itsensä niin vastuulliseksi maailman asioista että lähtee niitä tosissaan muuttamaan eikä vain mouhoa mammapalstalla miten on parempi ihminen kuin muut. Kierrätys ei tee kenestäkään ylivertaista yhtään missään, eikä kierrättämättä jättäminen kenestäkään itse paholaista.

Se, että voi sanoa ettei välitä niin paljon kehitysmaiden lapsista tai edes suomalaisista lapsista että sen eteen haluaisi ylimääräistä vaivaa nähdä, ei todellakaan tarkoita että jättäisi esim. ihmisen kuolemaan ja kävelisi ohi tai ettei voisi tuntea empatiaa niitä kehitysmaiden lapsia kohtaan jotka kärsivät syystä tai toisesta. Kukahan tässä kärjistää ja tarpeettoman typerästi.

Kuinka moni muuten harrastaa edes satunnaisesti lentomatkustamista, varsinkin näistä ekoilija-moralisteista? Sehän se on pahimpia ekotekoja mitä suinkaan voi tehdä :whistle:
100% samaa mieltä! Veit siis sanat näppäimiltäni!
 
"Kenguru"
Vähän omaa kommenttia vielä, että meillä töissä eräs nainen saa lähes kohtauksen, jos joku heittää banaanin kuoret tavalliseen roskikseen. Silti tekee lomamatkoja lentäen, ja päivittelee jos ei saa Finnairin lentopisteitään hyödynnettyä. Sanoinki siihen, että egohimisenähän et edes halua käytää niitä. Hänen puolustus on, että mutta kun lennän niin vähän ja harvoin (lentää n. 2 x/vuosi, ja pitkälle).
Minua säälittää ja riipoo kehitysmaiden lapset, ja sydän itkee verta Brasilian kaatopaikkalasten vuoksi, mutta kovin vähän loppupelissä teen noiden asioiden eteen. Joten onko minun empatiasta paljoakaan hyötyä? Hyvähän se on että asioita ajatellaan ja niitä yritetään muuttaa, mutta sellainen älytön syyllistäminen ja päivittely kumpaankaan suntaan ei kyllä auta ketään.

Itse kulutan mahdollisimman vähän, kierrätän jotain, vältän lentämistä (työn vuoksi joskus on pakko), en risteile (en tuota kyllä tarkoituksella ekologisuuden vuoksi tee, risteilyt on muuten vaan tylsiä), valot on meillä päällä vain tarvittaessa, en myöskään osta tuplapakattuja tuotteita jos vain mahdollista, ostan reilunkaupan tuotteita satunnaisesti, ostan kotimaista mahdollisimman paljon.
 
"vieras"
Ihan parastahan olisi pysyä ihan siinä omilla kulmilla ja viljellä suurin osa itse. Liikkua vain jalan ja elää vaatimattomasti. Mutta mitähän se tekisi tälle maailman taloudelle...?[/QUOTE]

No siinäpä se, maailma ehkä pelastuisi, talouskasvu tuhoaa maapallon.
 
"Kenguru"
[QUOTE="vieras";23076506]Ihan parastahan olisi pysyä ihan siinä omilla kulmilla ja viljellä suurin osa itse. Liikkua vain jalan ja elää vaatimattomasti. Mutta mitähän se tekisi tälle maailman taloudelle...?[/QUOTE]

No siinäpä se, maailma ehkä pelastuisi, talouskasvu tuhoaa maapallon.[/QUOTE]

Niin, jos ainakin suurin osa ihmisistä tekisi niin....siinäpä onkin haastetta.
 
"sone"
Käyn kirppiksillä ja ompelen kierrätysmateriaaleista. En tupakoi. Komposti käytössä, nyt talvella se on jäässä joten on jäänyt tauolle. Puulämmitys. Yritetään ettei ruokaa menis roskiin vaan tähteet tulsi aina syötyy. Kestojakin käytettiin miun äitiysloman ajan, mut ne jäi miehen koti-isä vuotena pois.
 
"JiiKOo"
Käytän vihreää sähköä (Vattenfall), ostan todella harkiten ja yritän ostaa mm. sellaisia vaatteita jotka kestää aikaa, hankin käytettynä tavaroita aina kun voin Netcyclerista (http://www.netcycler.fi/) ja kierrätän ylimääräiset tavarat siellä myös, lajittelen jätteet (paperi, lasi, metalli, bio, pahvi), en omista autoa, yritän vähentää lihansyöntiä (käytännössä syödä vähemmän lihaa per ateria ja yks vegepäivä).
 
tiimarinvihko harmaana
En ainakaan löytänyt omaa vastaustani ketjusta.

-en autoile.

-en lennä. (kumpaankaan ei olisi kyllä varaakaan)

-lajittelen jätteet: biojätteen, lasin, paperin ja pahvin.

-pyrin valitsemaan rahatilanteen mukaan eettisiä valintoja kaupassa, eli suosiä lähituotantoa ja luomua. Mutta sallin itselleni kuitenkin myös melko paljon lipsahduksiakin. Kuitenkin uskon, että parempi valinta edes silloin tällöin on parempi kun ei koskaan.

-ajattelen ympäristöä yleensä aina, tiedostan sen, en hautaa asiaa mappi ö:hön ajattelemalla, että en pysty vaikuttaa mihinkään. Lähes kaikissa pienissä asioissa pyrin ajattelemaan, että miten tämän voi tehdä ympäristöä kunnioittaen ja säästäen. Ja kannan jatkuvaa huonoa omaatuntoa huonoista valinnoista, joita myös teen mukavuudenhalustani aivan jatkuvasti. Kuten käytän kertakäyttöisiä vaippoja.

-en heitä roskiin vaatteita, tavaroita tai mitään, josta voisi olla jollekin muulle vielä iloa.
Kierrätän vaatteet ja käytän lapsilla osin kierrätettyjä vaatteita.

-pyrin välttämään turhaa ostelua ja yritän opettaa lapseni tähän myös.
Yritän opettaa ympäristökasvatusta jälkeläisillenikin.

...
 
-ostetaan mahdollisimman paljon luomua (täälä pikkukaupungissa luomua ei kyllä kovin hirveästi saa..), kasvatetaan myös itse juureksia, salaattia yms
-harvoin ajellaan autolla turhaan, ukko kulkee pyörällä päivittäin tuon n. 3km matkan, myös 30 asteen pakkasella. Kauppareissut koitetaan sijoittaa lauhempien ilmojen päiviin.
-lajitellaan roskat
-kierrätys noin muuten on ollu melko vähäistä, mutta yritetään sitäki. Oon esim miettiny, että tekisin omista pieneksi jääneistä tai muuten käytöstä poistuneista vaatteista lapselle vaatteita, saa nähdä...
-ei ostella paljoa turhaa (jotain esim pelejä ostetaan kyllä sillon tällön)
-koitetaan suosia luonnonmateriaaleja, puuta, luonnonkuitua, ja sit terästä tai lasia muovin sijasta
-nyt ku on vauvanvaatteitten osto ollu ajankohtaista, oon vähän kääntynyt siihen että ostetaan luomupuuvillaista jos sitä saa (tai sitten muuten puuvillaa, bambua, hamppua, villaa), ja vältetään halvan työvoiman maissa tehtyjä vaatteita (kirpparilta voin ostaa semmosiaki). Keinokuituja vältetään sen mitä kohtuudella voi.
-kestovaipat on tarkoitus tulla käyttöön. Itellä on kuukuppi.
-ekologiset pesuaineet ja kosmetiikka (meikit on ihan tavallista, en kauheasti sitä kyllä käytä)
-töllöä, valoja ym ei pidetä turhaan päällä. Tietokone pistetään "nukkumaan" päivällä kun ei käytetä, yöksi suljetaan kokonaan. Käytän kyllä konetta ihan liikaa...
 
Niin. Varmasti totta. Toisaalta eihän yhden ihmisen pidäkään tehdä kaikkea...
Se tekopyhyys on se mikä korpeaa. En usko että täälläkään kirjoittelee yksikään sellainen maailmanpelastaja jolla oikeasti on varaa moralisoida muita kovin kärkkääseen sävyyn. Kannustaa kannattaa ja antaa vinkkejä millä lähteä omaa ekologista jalanjälkeään pienentämään, mutta syyllistäminen ja itsensä jalustalle nostaminen on todella typerää ja hyödytöntä.

Niin, eihän täällä voi sellaisia parhauksia kirjoitella koska eiväthän he mitään sähköä tuhlaa käyttämällä kamalia riistoluonnonvaroin tuotettuja tietokoneita, vai onko näistäkin jo ekomalleja liikkeellä? :saint:
 
Huom harmaana
Tuli tästä ketjusta mieleen ihan konkreettinen asia. Sain tänään jätetilaston laskun mukana.
Sen mukaan keskivertoasukas tuottaa sekajätettä pk-seudulla 200 kg vuodessa, meillä lukema on noin 80 kg. Lajitellaan kaikki mahdollinen ja kompostoidaan. Yhteinen pieni jäteastia naapurin kanssa.
Jätetilanne oli ihan sama lapsen vaippa-aikana eli yhteinen jäteastia riitti silloinkin, kun käytettiin pääasiassa kestoja.

Tulee tehtyä paljonkin asioita ekologisuuden ja eettisyyden nimissä, mutta eiköhän ne ole tässä ketjussa jo moneen kertaan mainittu.
 
mitä häh
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23075859:
100% ituhippi en kykene olemaan, mutta

-lajittelen jätteet ja kompostoin biojätteen
-kissanhiekka on puupohjaista- menee siis biojätteeseen eikä kaatopaikalle
-en osta moneen kertaan pakattuja tuotteita, eli vaikka hammastahnaa pahvikotelossa
-kaupungilla parkkeeraan auton ja kävelen paikasta toiseen, en siis siirrä autoa joka kerta
-ostan mieluummin lähellä tuotettua ja kannatan paikallisia yrittäjiä -aina kun mahdollista
-koetan ostaa mahdollisimman luonnollista ruokaa, lankaa, tms
-jos jostakin voi tehdä kestoversion, sen yleensä teen tai hankin
-käytän ekologisia pesuaineita
-käytän tuotteet loppuun ja ostan hyvin paljon käytettynä esim huonekalut ja vaatteet



Jos jonkun mielestä listasta puuttu jokin, hän älkööt ivatko. Ekokylän asukiksi horsmapaidassa mua ei tällä hetkellä saa eikä koko maailman tila ole vastuullani. Mutta hiukan voi jokainen vaikuttaa ja minä teen sen näin.
eihän kissanhiekkaa saa laittaa biojätteeseen :O
 
insinööri
- En osta kotimaisia tomaatteja tai kurkkuja talvella (kuluttaa valtavasti energiaa)
- En syö kotimaisia viljatuotteita (saastuttaa vesistöjä)
- Vältän julkisia liikennemuotoja (saastuttavia ja tehottomia)
- En tankkaa sademetsää tuhoavia polttoaineita (E10)
- Hamstraan ja käytän hehkulamppuja (ei elohopeaa, hukkalämpö menee lämmitykseen)
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja insinööri;23102441:
- En osta kotimaisia tomaatteja tai kurkkuja talvella (kuluttaa valtavasti energiaa)
)
Itse asiassa kurkku ei ole niin paha kuin tomaatti, sillä kurkut eivät vaadi valoa yhtä paljon kuin tomaatit. Kurkkujen kasvihuoneita lämmitetään usein myös ns. hukkalämmöllä.
Itsekään en osta kotimaisia tomaatteja, mutta kurkkuja ostan. Maun vuoksi.
Olen miettinyt että menee suunnilleen plusmiinusnolla lennättämisen kanssa tuo lämmitys.
 

Yhteistyössä