G. Millainen koulutus sun vanhemmilla / isovanhemmilla on?

  • Viestiketjun aloittaja "Ninni"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26142646]Iso-isovanhemmat: kiertokoulu (osa oli maanviljelijöitä, osa käsityöläisiä ja osa pelimanneja)
Isovanhemmat: kiertokoulu/kansakoulu (ompelija, muurari, teurastaja, sihteeri)
Vanhemmat: kansakoulu+ oppisopimus (kondiittori, ompelija)

Minä: Muotoilija amk (yrittäjä)
Veli: Yo-merkonomi (yrittäjä)[/QUOTE]

Saako kysyä millaista yritystoimintaa pyörität muotoilijana?
Yhdellä tyttäristäni nimittäin sama koulutus ja työnsä kiehtoo minua monipuolisuudellaan.

:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Suvussa siis kulkee teilläkin koulutus.

Oletko nyt "valmis"? Työelämässä? Sisältyvätkö kandit maisteritutkintoosi, vai ihan erillisiä? Kieltenopettajilla kai usein syntyy kielistä erillisiä kanditutkintoja.
Ihan viittä vaille valmis, viimeisiä tenttejä vielä parin viikon sisään muutama (eli en siis ole ihan vielä maisteri, mutta ihan kohta olen). En ole työelämässä, enkä ihan heti menekään kun meille syntyy toinen lapsi touko-kesäkuun vaihteessa :). Suunnitelmissa on opettaa muutama vuosi, ja sitten ehkä vielä palata koulunpenkille (toivottavasti onnistuisi osa-aikaisesti) lukemaan vielä yksi kieli tuohon tutkinnon jatkeeksi.Se ei onneksi vaadi kokonaista kanditutkintoa, ainoastaan kielen perus- ja aineopinnot.
Toinen kandi on ihan erillinen, toinen sisältyy tähän maisterintutkintoon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Ok, hyvä harrastus onkin. :)
Onko sinulla ollut koskaan pitkää työpaikkaa, vai oletko free? Tuletko toimeen pelkällä kirjoittamisella?

(Mitä muuten sanot työksesi, jos kysytään. Kirjoittaja?)
Minulla on ollut muutama pidempi vakipaikka (lähinnä paikallislehtien toimituksissa), mutta pääosin olen työskennellyt freenä.
Toimeen tulen, mutta rikastumaan en kyllä pääse (toisaalta suurperhe estää sekin osaltaan ylimääräisen mammonan karttumisen.)

Sanon olevani kirjoittaja kun ammattia kysytään.
Verottaja sen sijaan määrittelee minut toimittajaksi, mikä lie ymmärrettävää vaikka ei mielestäni ihan oikein, koska aika iso osa leivästä tulee esim. viihdenovellien kirjoittamisesta ja se ei ole kyllä mitään varsinaista toimitustyötä.

:)
 
"juu"
[QUOTE="juu";26142672]Vanhemmat kuusikymppisiä maistereita. Isovanhemmista kaksi oli maistereita, yksi insinööri ja yksi käynyt kansakoulun.[/QUOTE]

Itse olen myös maisteri, kun sitä joku kyseli.
 
[QUOTE="vieras";26142692]Olen suuntautunut sisustus- ja tekstiilisuunnitteluun. Toimin sisustus-ja tekstiilisuunnittelijana sekä lisäksi valmistan omia tuotteita joita myyn jälleenmyyjien sekä oman työhuoneen kautta :)[/QUOTE]

Kuulostaa aika samantyyppiseltä työltä, kuin mitä tytär tekee.
Tekstiilisuunnitelua, sisustusprojekteja, huonekalusuunnittelua ja jonkin verran omaa käsityötuotantoa. Tytär myös opettaa vähän.

Teillä kiva ammatti. Ainakin näin ulkoa katsoen näyttää kovin kiehtovalle, hauskalla tavalla monipuoliselle ja haastavalle.

:)
 
"vieras"
Kuulostaa aika samantyyppiseltä työltä, kuin mitä tytär tekee.
Tekstiilisuunnitelua, sisustusprojekteja, huonekalusuunnittelua ja jonkin verran omaa käsityötuotantoa. Tytär myös opettaa vähän.

Teillä kiva ammatti. Ainakin näin ulkoa katsoen näyttää kovin kiehtovalle, hauskalla tavalla monipuoliselle ja haastavalle.

:)
Onhan se, vaik ei tälkään rikastumaan pääse. Tai tietysti jos käy hyvä lykky ja saa kehiteltyä mahtituotteen tai luotua hyvät kontaktit. Ite tässä haaveilen, et jos kävis viel puu- ja metalliartesaanin opinnot, voisi vähän monipuolistaa tuotantoa :) Toisaalta olis houkuttelevaa opiskella keramiikkaa, lasinpuhallusta tai suutariksi.
 
jeutro
Isovanhemmilla ei koulutusta. Kansakoulu pohja.

Äiti: Kansakoulu ja yhteiskoulu
isä: Kansakoulu, 4 vuotta ainoastaan. Joutui rengiksi vanhimpana lapsena 11 vuotiaana jotta saivat perheelleen ruokaan rahaa.

Minä: dippainssi.
 
Isä, 53v, diplomi-insinööri (opiskelee tällä hetkellä kasvatustieteiden maisteriksi)
Äiti, kuoli 54v, vanhustyöntekijä (opiskeli laitoshuoltajaksi 51v)

Isovanhemmat kansakoulupohjaisia, äidin isä ja äiti olivat töissä turkisalalla, isän puolelta äiti ja isä tekivät töitä tehtaalla. Molemmat papat kuolleet, toinen mummu on 82v ja toinen 83v.
 
[QUOTE="vieras";26142764]Onhan se, vaik ei tälkään rikastumaan pääse. Tai tietysti jos käy hyvä lykky ja saa kehiteltyä mahtituotteen tai luotua hyvät kontaktit. Ite tässä haaveilen, et jos kävis viel puu- ja metalliartesaanin opinnot, voisi vähän monipuolistaa tuotantoa :) Toisaalta olis houkuttelevaa opiskella keramiikkaa, lasinpuhallusta tai suutariksi.[/QUOTE]

Minulla on yhdellä pojista hienopuusepän koulutus ja sen alan yritys ja toinen poika opiskelee puuartesaaniksi eli nuo kolme voivat tehdä aika paljon yhteistyötä keskenään. Plussaa kaikille.


:)
 
vierailija
Isoisät, syntyneet 1900 ja 1906, maanviljelijä, torppari.
Isoäidit s.1907, 1911, maatalonemäntä, torpan emäntä/lehdenjakaja.

Äiti s.1935 . Meijerityöntekijä, ompelija, kotirouva
Isä s.1938. Putkiasentaja, kirvesmies. Koulutus: Ammattikoulu. Kaikki kuolleet.
1939, 1969, 1977,1986, 1986, 1991
 
Isovanhemmat oivat siltä ajalta jolloin ei pahemmin kouluja tarvinnut töihin päästäkseen. Toinen isosisäni kävi siitä huolimatta maamieskoulun. Päivätöikseen työskenteli rautaruukilla mutta muistanpa elävästi kasvihuoneessa pomppineet petopunkit ja muut uudenaikaiset oudot jutut.


Vanhemmat taas käviväät kumpikin kotikonnuillaan lukion ja löysivät toisensa sairaanhoito-oppillaitoksesta, toinen valmistui perushoitajaksi, toinen mieliesairaanhoitajaksi.
 

Yhteistyössä