G: Mikä on haastavin ruoka/leivonnainen, jonka osaat tehdä ilman ohjetta?

"tiipii"
Mä oon niin onneton, että vaikka teen ja olen tehnyt esim.pizzapohjan itse noin parikymmentä vuotta joka viikko, niin siltikin aina sitkeästi kaivan sen ohjeen esiin! En uskaltaisi tehdä muuta leivonnaista ilman ohjetta kuin jo lapsena oppimani kakkohjeen; lasillinen munia, lasillinen jauhoja ja ja ...en edes muista, mitä muuta...Eli en tekisi MITÄÄN ilman ohjeen tarkistamista.. Ei tulisi leipuria tästä tädistä.
 
Mä teen aika paljon ilman ohjeita, ja usein ilman mittaakin. Ei mulla kuitenkaan mitään kauhean erikoisia tuotoksia lähde ihan hihasta vetämällä, mutta tavalliset kotiruuat, pulla-, pizza-, kakku- ja muffinssitaikinat, myös keksipohjaisen hyydykekakun voin tehdä ilman reseptiä, sekä konjakkisinappia. Siinä nyt ne, mitä näin äkkiseltään tuli mieleen.
 
"vieras"
Kotiruuat (mihinkään ruokaan en yleensä ohjeita kauheesti katsele ;) ), täytekakku, hyydykekakut, porkkanakakku, kääretorttu, pulla, (kinkku)piirakka, pizza, kaurakeksit... Eli ihan perusjuttuja, helppoja ohjeita kaikissa :) Ehkä joku muukin, ei nyt vaan tuu äkkiseltään mieleen.
 
"tiipii"
[QUOTE="tiipii";28210330]Mä oon niin onneton, että vaikka teen ja olen tehnyt esim.pizzapohjan itse noin parikymmentä vuotta joka viikko, niin siltikin aina sitkeästi kaivan sen ohjeen esiin! En uskaltaisi tehdä muuta leivonnaista ilman ohjetta kuin jo lapsena oppimani kakkohjeen; lasillinen munia, lasillinen jauhoja ja ja ...en edes muista, mitä muuta...Eli en tekisi MITÄÄN ilman ohjeen tarkistamista.. Ei tulisi leipuria tästä tädistä.[/QUOTE]

Sen verran täytyy tarkentaa, että yleensä kaikki RUOAT teen kyllä ilman ohjeita, mutta jotenkin takerruin tuohon leivonnais-juttuun, ja niissä olen ihan reseptien orja.. Perhe saa siis ihan omatekemää ruokaa:O)
 
lucifer
en käytä ikinä ohjeita kun teen ruokaa. teen sormituntumalla ja makumuistilla. eli siis jos syön jossakin jotain erityisen hyvää teen kotona samaa ihan makumuistilla. sisaruksilla on sama "taito".

leipominen menee myös pitkälle ihan rutiinilla ja ulkomuistilla ja näppituntumalla. olen tehnyt hommaa niin paljon työksenikin että harvemmin ohjeita tulee käytettyä tai sitten jos otan ohjeen en käytä sitä.
 

Yhteistyössä