G: Mikä on lapsesi pituusennuste?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ''a.p''
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen jostain lukenut, että nuo pituusennusteet eivät kuulemma enää oikein pidä paikkaansa, kun pikkulasten kasvukäyrät ovat niin muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana. Lapset siis keskimäärin kasvavat nopeammin täyteen pituuteen, eli ovat pidempiä mitä lapset siinä iässä aikaisemmin. Tästä huolimatta keskipituudet eivät kuulemma ole merkittävästi kasvaneet. Yleistäen, lapset siis kasvavat nopeammin mitä vanhempansa, mutta eivät kuitenkaan pidemmiksi mitä vanhempansa.

Meillä on mielenkiintosta nähdä mikä on, sillä pojan ja tytön kasvuennusteet ovat samat, eli 175 cm. :)

161,3 cm näyttäis tuo tytölle. Itse olen 170 cm ja mies 185 cm joten epäilen vanhavsti että tyttö jäisi noin lyhyeksi. Mieskin oli luokkansa lyhyimpiä koko ala-asteen ja kiri sitten yläasteella reilummin, eli taitaa olla tytöllä geeneissä olla lapsena hieman lyhyt ikäisekseen, mutta eiköhän hänkin kiinni ota myöhemmin.

Neuvolathan ei enää noita pituusennusteita tee juuri siksi, ettei kukaan kasva niin suoraviivaisesti, että voitaisiin alle kouluikäisenä tehdä mitään päätelmiä oikeasti. Enkä kyllä tiedän ketään josta olisi tullut sen pituinen kuin koulunkaan pituusarvioinneissa sanottiin.

[QUOTE="Minä";24773356]Olen jostain lukenut, että nuo pituusennusteet eivät kuulemma enää oikein pidä paikkaansa, kun pikkulasten kasvukäyrät ovat niin muuttuneet viimeisen 20 vuoden aikana. Lapset siis keskimäärin kasvavat nopeammin täyteen pituuteen, eli ovat pidempiä mitä lapset siinä iässä aikaisemmin. Tästä huolimatta keskipituudet eivät kuulemma ole merkittävästi kasvaneet. Yleistäen, lapset siis kasvavat nopeammin mitä vanhempansa, mutta eivät kuitenkaan pidemmiksi mitä vanhempansa.

Meillä on mielenkiintosta nähdä mikä on, sillä pojan ja tytön kasvuennusteet ovat samat, eli 175 cm. :)[/QUOTE]

Niinpä. Täälläkin hyvin monesta tulisi yli 190cm melkein kaksi metrisiä jopa. No uskoo ken tahtoo. Ei varmasti olisi edes kiva olla noin pitkä.

Tuon laskurin mukaan:
esikoinen (tyttö) 168
toinen (tyttö) 171
kuopus (poika) 191

Me vanhemmat olemme 179 ja 190

Aikoinaan neuvolasta saimme esikoiselle pituusennusteeksi 173, muille neuvola ei ole arvioita tehnytkään.

[QUOTE="vieras";24773421]En usko että ihan noin pitkä tulee kun vanhemmat suht. lyhyitä.[/QUOTE]

Ja tuossahan kirjoitinkin että joka siis varmasti muuttuu. Harvemmin 5kk pituusennuste pitää paikkansa !

Tuli tytön pituus ennusteeksi 169.1, joka on millin enempiku isin pituus. Äiti ei ole kuin 158 cm pitkä 8 siinäki voi olla sentti kehumista). Mutta/ehkä/onneksi on saanu molempien suvusta" pitkät" geenit, että ei jää tälläsiksi perjalkasiksi.

Pojan pituusennuste on tuon mukaan 190 cm (neuvolan mukaan 191,4 cm).

Tytön pituusennuste on 168,5 cm (neuvolan mukaan tuo sama).

Minä oon 168 cm ja mies 174 cm. Poika siis kasvaa aika lailla meitä pidemmäksi, jos ennuste sattuu pitämään kutinsa.

Tuon mukaan 170,7 cm. Mutta tytölle sanottiinviime viikolla koulun terveystarkastuksessa, ettei pituutta ilmeisesti tule enää lisää, on nyt 164 cm.

Mä olen 162 ja mies 190.

Yhteistyössä