G: Matkustaako 2-vuotias lapsesi selkä vai kasvot menosuuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piip:
[ote]

mutta jos ostaa hyvän istuimen joka suunniteltu kasvot menosuuntaan, niin se voi olla silti parempi kuin huonoin selkä-menosuuntaan istuin!!!! Kannattaa ehkä tutustua vähän paremmin noihin testeihin, ennenkuin alkaa niistä täällä saarnaamaan!

ja kuten sanoin, se nokkakolari tulee helv. paljon todennäköisemmin jos kuski ajaa stressissä ja joutuu kitisevää lasta kuuntelemaan kuin rauhassa ajaessaan! Tätä seikkaa ei ole testeissä huomioitu, mutta uskaltaisin väittää että on ehkä suurin tekijä!!!!!!

No ei kyl pidä paikkaansa.
Mikä istuin teillä sit oikein on?

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
käsittämättömän vähän ihmiset välittävät lapsistaan :/mitäpä väliä sillä on jos kolarissa niskat menee poikki :(

Jos me säännöllisesti matkustettaisiin autolla (ja olisi oma auto) niin luultavasti lapsi olisi edelleen selkä ajosuuntaan.

Niin onnettomuuttahan ei tietenkään voi sattua kuin säännöllisesti matkustaessa.

Missasit pointin. Selvennänpä sitten, jos meillä olisi oma auto niin olisi mahdollista ostaa istuin jonka voi pysyvästi kiinnittää penkkiin ja näin luultavasti olisi mahdollista että istuimen malli olisi sellainen jota voi pitää selkä ajosuuntaan hamaan tulevaisuuteen asti. Mutta kun näin ei ole, vaan on 2 täysin erilaista autoa joilla kuljetaan ja istuimen pitää olla sellainen että se molempiin sopii. Sekä on järkevästi liikuteltavissa. Löydettiin onneksemme istuinmalli jossa sallitaan mahd. pitkään selkä ajosuuntaan matkustaminen eikä kiloraja tullut vastaan vasta kuin yli 2-vuotiaana jolloin vaihto tuli ajankohtaiseksi.

Jos löytyy lisää saivarreltavaa selvennän mielelläni ;)

ja tuon selityksen pointti oli mikä? koska turvallisuudesta on liikaa vaivaa niin emme välitä siitä?

Meillä 2v4kk matkustaa vielä selkä menosuuntaan, mutta kohta on kääntö edessä. Tyttö on pitkä, nyt pituutta melkein metri ja pää tulee jo turvaistuimen yläreunan yli, joten edessä on viimeistään kesän lopulla turvavyöistuimen osto ja kääntö. Kesän yli jos vielä nykyisessä menee niin hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Meillä 2v4kk matkustaa vielä selkä menosuuntaan, mutta kohta on kääntö edessä. Tyttö on pitkä, nyt pituutta melkein metri ja pää tulee jo turvaistuimen yläreunan yli, joten edessä on viimeistään kesän lopulla turvavyöistuimen osto ja kääntö. Kesän yli jos vielä nykyisessä menee niin hyvä.

Mikä istuin sulla sit on jos jo metrisen muksun pää tulee yli yläreunan?

mä en usko että kukaan välinpitämättömyyttään lastaan naama menosuuntaan istuttaa.
meillä muksu oli polvet suussa 2.5 vuotiaana kun selkä oli menosuuntaan niin käännettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
käsittämättömän vähän ihmiset välittävät lapsistaan :/mitäpä väliä sillä on jos kolarissa niskat menee poikki :(

No, onneksi sinä sentään pääsit kiillottamaan kruunuasi.

Niinpä!:D Nämä jeesustelijat saa aina hymyn huulille.:)

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

Gracon cosmic. Meillä tyttö on lisäksi malliltaan varsin pitkäselkäinen, joten sekin vaikuttaa tuohon, että pää tulee yli.

Istuimen oikea kiinnitys on tärkein tapa estää onnettomuudet. Suurin osa selkä menosuuntaan kiinnitettävistä istuimista on hankala kiinnittää ja ne sopivat perheille joissa on oma auto. Meillä ei ole. Näin ollen hankimme istuimen, jossa matkustetaan kasvot menosuuntaan, mutta jonka kuka tahansa saa autoon kiinni hyvin ja turvallisesti.

[

Gracon cosmic. Meillä tyttö on lisäksi malliltaan varsin pitkäselkäinen, joten sekin vaikuttaa tuohon, että pää tulee yli.

No onpa mukava istuin sitten, mulla olis toi cosmic xtp myynnissä ja siinä luvattiin, että käyttöaika on 5kk-6v. :o

Mua kiinnostaa noi istuinten merkit, mikä mitenkin sopii.

Meillä esikoinen (ihan isokokonen) oli 3v2kk asti selkämenosuuntaan Gracon cosmicissa, etupenkille ei kovin hyvin mahtunut. Nyt 3v istuu Britaxin securassa eikä ihan heti näytä tarvivan ostaa turvavyöistuinta ja auto on Grand Voyager ja eteen mahtuu hyvin istumaan. Ja kolmosella 1v3kk on myös secura.

Selkä menosuuntaan 2x 2-v ja yksi 3-v. Yksi vuotias matkustaa vielä kaukalossa ja pitäs tuo 3-v siirtää naama menosuuntaan, että 1-v saa tilavamman istuimen. 5-v vyöistuimessa ja 6-v korokkeella.

[

No onpa mukava istuin sitten, mulla olis toi cosmic xtp myynnissä ja siinä luvattiin, että käyttöaika on 5kk-6v. :o

No vaikea kuvitella että tuohon menis 6-vuotias. :whistle: :xmas: Tai sit on aika pienen sorttinen sellainen... Meillä tosiaan pitkä tyttö ikäisekseen, luullaan aika usein vuotta vanhemmaksi pituuden takia. Esikoinen meni tuohon samaan istuimeen n.2½-vuotiaaksi, jolloin ostettiin turvavyöistuin ja käännettiin. Juuri muutama päivä sitten huomasin, kun laitoin tyttöä istuimeen, että päästä tulee lähemmäs 1/3 yläreunan yli. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:

Tätä mäkin mietin :(
Tuudutaudutaan vain siihen että "ei meille kuitenkaan satu juuri tällä matkalla onnettomuutta ja jos sattuu niin lapset on kuolemattomia ja vahvoja kuitenkin ja se onnettomuus on niin lievä ettei sen väliä".

Riippuu ihan millanen kolari tulee (ajatko itse nokkakolarin vai ajaako joku toinen perään), et milloin niskat venähtää...

Meillä 1 v selkä menosuuntaan, 4 v kasvot menosuuntaan istuimessa ja 6 v korokkeella.
llaan vaihdettu n. 2 v kasvot menosuuntaan ihan käytännön syistä.

Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
mä en usko että kukaan välinpitämättömyyttään lastaan naama menosuuntaan istuttaa.
meillä muksu oli polvet suussa 2.5 vuotiaana kun selkä oli menosuuntaan niin käännettiin.

eli katkennut niska on parempi kuin istua polvet koukussa?

Mua kiinnostaa noi istuinten merkit, mikä mitenkin sopii.

Meillä on tuolla 2v5kk Concord Trimax kasvot menosuuntaan. 7kk ikäisellä on Concord Ultimax selkä menosuuntaan ja ei kyllä ikinä tuo 2 vuotias siihen mahtuisi noin päin.

Voithan sä itekin istua jalat koukussa samanlaisessa asennossa 2-3 tuntia ja koittaa miltä tuntuu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Voithan sä itekin istua jalat koukussa samanlaisessa asennossa 2-3 tuntia ja koittaa miltä tuntuu...

Lapsilla se on vähän eri istua jalat koukussa kuin aikuisella!! Verenkierto ja kudokset on erilaiset, ei jalat koukussa istuminen haittaa heitä yhtään!!

Mua hämää toi, että Suomessa yleisimpiä kolareita muka olis nokkakolarit.
Itse en ainakaan tunne yhtään nokkakolarissa ollutta, mutta peräänajossa olleita valtavan määrän.
Onko toi muka totta, että Suomessa tapahtuu enemmän nokkakolareita? Millaisissa tilanteissa ne sitten oikein tapahtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Itse en ainakaan tunne yhtään nokkakolarissa ollutta, mutta peräänajossa olleita valtavan määrän.
Onko toi muka totta, että Suomessa tapahtuu enemmän nokkakolareita? Millaisissa tilanteissa ne sitten oikein tapahtuu?

Mä olen ollut nokkakolarissa.
Niitä tapahtuu mm. huolimattomissa ohitustilanteissa, risteysalueilla ja talvella kun auto lähtee esimerkiksi kaarteessa luisuun.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

nakkakolareitahan on kaikki ojaanajot, johonkin törmäämiset (esim. liikennemerkit, tolpat, puut tms. ), peräänajon toinen osapuoli ym... Ja Nokkakolarissa on AINA huomattavasti kovemmat nopeudet kuin peräänajossa!

Yhteistyössä