G: Matkustaako 2-vuotias lapsesi selkä vai kasvot menosuuntaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja se ei mene niin, että juuri edellisenä yönä ennen 3- vuotis synttäreitä lapsen niska kehittyy sillä tavalla, että voi siirtyä turvaistuimessa menosuuntaan. Usein isompi lapsi on jämäkämpi kuin heiveröinen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja gfv:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Oho..mä olen luullut, että kaikki pitää lastaan suosituksen mukaan ainakin kolme vuotiaaksi selkä menosuuntaan....mutta nyt olin kyllä totaalisen väärässä. :whistle:

Meillä 2,8v. vielä selkä menosuuntaan. Vaikka tottahan se on , että tila alkaa jaloilta loppua. :|

Turvaistuimissa on painorajoitukset ja turvallisuus ei ole taattu jos niitä käytetään niin, että lapsen paino on suurempi.

Öhniin?...meillä on Cosmic, oliko se nyt Graco/craco..miten se nyt kirjotetaan..ja painorajoitus oli muistaakseni 25kg.

Alkuperäinen kirjoittaja gfv:
Oho..mä olen luullut, että kaikki pitää lastaan suosituksen mukaan ainakin kolme vuotiaaksi selkä menosuuntaan....mutta nyt olin kyllä totaalisen väärässä. :whistle:

Meillä 2,8v. vielä selkä menosuuntaan. Vaikka tottahan se on , että tila alkaa jaloilta loppua. :|

Turvaistuimissa on painorajoitukset ja turvallisuus ei ole taattu jos niitä käytetään niin, että lapsen paino on suurempi.

Öhniin?...meillä on Cosmic, oliko se nyt Graco/craco..miten se nyt kirjotetaan..ja painorajoitus oli muistaakseni 25kg.

Meillä on 18 kg

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee:
1v10kk ja kasvot menosuuntaan. On sen verran isokin ettei mahdu enää ns. turvaistuimeen vaan istuu jo turvavyöistuimessa.

Oho! Kuin iso tää lapsi oikein on??

Saman haluaisin tietää...

Toivotaan, että kuitenkin > 15kg, koska sen kevyempiä ei turvavyöistuimessa saa kuljettaa!

Pääsen vasta nyt vastaamaan, olen siis tuo sama vieras jolla on 1v10kk lapsi turvavyöistuimessa.
Hän on lähes metrin pitkä ja painaa 17kg. Eli istuu turvavyöistuimessa täysin luontevasti. Siinä teille päivittelijöille.

Aika jännä, minun 5v10kk tyttö on 110cm ja 17kg :D

Alkuperäinen kirjoittaja vbv:
Jos on niin puusilmä, että ei kykene havannoimaan edessäolevaa liikennettä ja pitämänn turvavälejä kannattaa toki laittaa lapsi vasta rippikouluikäisenä istumaan kasvot menosuuntaan.

Ei se turvaväli paljoo auta, jos vastaantuleva rattijuoppo tulee samaa kaistaa vastaan! Tässäpä yllä oli päivän tyhmin kommentti!

Henkilöautossa selkä menosuuntaan.
Pakussa kasvot eteenpäin (Maxi Cosin istuin, joka on helppo kiinnittää )

Meillä esikoinenkin matkusti selkä menosuuntaan sinne 3-vuotiaaksi asti. Raasu olikin ihan polvet suussa viimeiset kuukaudet. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Jos on niin puusilmä, että ei kykene havannoimaan edessäolevaa liikennettä ja pitämänn turvavälejä kannattaa toki laittaa lapsi vasta rippikouluikäisenä istumaan kasvot menosuuntaan.

Ei se turvaväli paljoo auta, jos vastaantuleva rattijuoppo tulee samaa kaistaa vastaan! Tässäpä yllä oli päivän tyhmin kommentti!

Mutta se rattijuoppo voi ajaa täysillä peräänkin...

Niin ne ainakin autokoulussa sanoi, että n. lapsen niskaranka alkaa oleen vasta 15-vuotiaana lähes kehittynyt..joten kyllähän tuota rippikouluikää voisi suositella. :D

no, eiköhän jokainen vanhempi mieti asian parhaakseensa. Suositukset on suosituksia, osassa valmistajat suosittelee että kasvot menosuuntaan vasta 4v, mutta toisissa sanotaan että 9kg on rajana tähän. Kaikkea voi sattua tai olla sattumatta, aikoinaanhan ei ollut edes turvavöitä autoissa (joka ei tietysti tähän kuulu..) Mutta pointtina se, että asiasta turha väitellä, yhtä oikeaa vastausta kun ei oo, ei edes asiantuntijoiden mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja glup:
1v10kk ja kasvot menosuuntaan. On sen verran isokin ettei mahdu enää ns. turvaistuimeen vaan istuu jo turvavyöistuimessa.

Toivotaan, että kuitenkin > 15kg, koska sen kevyempiä ei turvavyöistuimessa saa kuljettaa!

Pääsen vasta nyt vastaamaan, olen siis tuo sama vieras jolla on 1v10kk lapsi turvavyöistuimessa.
Hän on lähes metrin pitkä ja painaa 17kg. Eli istuu turvavyöistuimessa täysin luontevasti. Siinä teille päivittelijöille.

Aika jännä, minun 5v10kk tyttö on 110cm ja 17kg :D

No, vähän asian vierestä :D.. mut munkin tyttö on 2v ja pituutta 100cm.. Mitä ihmeellistä siinä on?

Niin ne ainakin autokoulussa sanoi, että n. lapsen niskaranka alkaa oleen vasta 15-vuotiaana lähes kehittynyt..joten kyllähän tuota rippikouluikää voisi suositella. :D

Heheh- tulihan kunnon vastaus tuohon omaan kommenttiini jonka heitin ihan fleimatakseni. :D

Meidän 3v on matkustanut nenä menosuuntaan 9kk lähtien koska huusi autossa aivan hirveästi eikä matkanteosta tullut mitään. Heti viihtyi paremmin kun laitettiin isompaan istuimeen.
Istuimena Recaro Young Sport ja autona Chevy Vandura mikä ei mene lyttyyn millään, on jopa karjapuskuri.

Eikö turvavyöistuinta suositella vasta 4-vuotiaasta eteenpäin?

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja :(:
Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
mä en usko että kukaan välinpitämättömyyttään lastaan naama menosuuntaan istuttaa.
meillä muksu oli polvet suussa 2.5 vuotiaana kun selkä oli menosuuntaan niin käännettiin.

eli katkennut niska on parempi kuin istua polvet koukussa?

Voithan sä itekin istua jalat koukussa samanlaisessa asennossa 2-3 tuntia ja koittaa miltä tuntuu...

Lapsilla se on vähän eri istua jalat koukussa kuin aikuisella!! Verenkierto ja kudokset on erilaiset, ei jalat koukussa istuminen haittaa heitä yhtään!!

Ei se koukussa istuminen haittaakaan, mutta kyllä lastakin haittaa jos hän ei mahdu liikuttelemaan jalkojaan, vaan joutuu istumaan jalat samassa asennossa monta tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
no me vaihdettiin 1 vuotiaana kasvot menosuuntaan. tyttö on niin pitkä ettei mitenkään mahtunut enää olemaan toisinpäin. ja meillä on recaron penkki, lastentarvikkeessakin myyjä sanoi että tällä voi matkustaa jo 1 v kasvot menosuuntaan.
ei vaan ollu enää muuta vaihtoehtoa

Kuinka pitkä teidän tyttö on?.

Hui :o !!

Meillä todellakin lähes 2v selkä menosuuntaan.

Mun sukulaislikka on isokokoinen, jo vajaa 1 v oli 86 vaatteet pieniä. Että on tosiaan isompia lapsia. Ja nyt on koulun aloittanut, ja jo reilusti yli 150 pitkä. Kuitnekin normilapsi kaikin puolin.

Hohhoijaa taas!
Kysytään tässä samassa ketjussa sitten, että minkälaisessa autossa nuo istuimenne ovat. Jos ja kun lapsi istuu 3 vuotiaaksi asti selkämenosuuntaan jossain 90-luvun vanhassa paskassa, joka menee täysin palasiksi kunnon kolarissa niin ei se selkämenosuuntaan ole istuin siinä tilanteessa paljoa auta. Että voisi myös ihmiset ajatella lastensa turvallisuutta autoa valitessaan. Kiitos, että sain avautua :)

Kyllä ne vanhat autot paremmin kasassa pysyvät kun uudet "kunnonautot".

Hui :o !!

Meillä todellakin lähes 2v selkä menosuuntaan.

Mun sukulaislikka on isokokoinen, jo vajaa 1 v oli 86 vaatteet pieniä. Että on tosiaan isompia lapsia. Ja nyt on koulun aloittanut, ja jo reilusti yli 150 pitkä. Kuitnekin normilapsi kaikin puolin.

Meillä 1v 92cm pitkä eikä mitään ongelmaa istua selkämenosuuntaan, asenne vamma se vanhemman päässä on.

Yhteistyössä