G: Lempparimuseosi?

Tällainen gallup vaihteeksi, en muista aiemmin nähneeni :).

Eli mikä on paras tai kiinnostavin museo, missä oot käynyt joko Suomessa tai ulkomailla? Tai sellainen, mihin palaat aina uudelleen?
Oliko joku museo paha pettymys tai toisenlainen kuin odotit?
Käytkö museoissa yksin, vai otatko niihin mukaan lapset/kaverin/puolison?

Kaikki vastaamaan!! :)
 
Mä oon käynyt kans tuolla kahvikuppimestassa. Vinkeä :D.

Omia suosikkeja on Ateneum ja Sinebrychoffin taidemuseo + kaupunginmuseon toimipisteet Helsingissä (mm. ratikkamuseo), Salvador Dali-museo Lontoossa ja muutamat muut, en muista millään kaikkia :). Ainakin Egyptiläinen Museo Berliinissä ja sitten Amsterdamissa oli yksi hieno, mikä oli sisustettu 1600-luvun taloudeksi ja yläkerroksista löytyi oman aikansa salainen kirkko, nimeä en muista...
 
Eremitaasiin minäkin haluaisin ja odotukset on kieltämättä kasvaneet aika massiivisiksi. Oon käynyt Pietarissa kahdesti, mutta tuolle museolle pitäis varata varmaan ainakin se yks kokonainen päivä.

Tuolla Topkapissa oon käynyt, mutta minuun se ei tehny oikein vaikutusta...Olin vaan, että taas yks ylisuuri palatsi, hohhoijaa :D. Mutta museoiden ja taiteen tehtävähän onkin herättää keskustelua ja erilaisia mielipiteitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pyykkivuoren Kuningatar:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Ai niin, ja Hämeenlinnan vankilamuseo on LOISTAVA. Pari selliä säilytetty niiltä ajoilta kun vangit siellä asuivat, ja muuallakin alkuperäisiä seinäkirjoituksia "Arska täällä rosiksessa 1986-88" ja muuta autenttista :D.
Kakolassa oli seinällä Nikitan terkut kaverille :LOL:
Oliko? :D
Millaista siellä muuten oli? Tekisi mieli käydä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Pyykkivuoren Kuningatar:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Ai niin, ja Hämeenlinnan vankilamuseo on LOISTAVA. Pari selliä säilytetty niiltä ajoilta kun vangit siellä asuivat, ja muuallakin alkuperäisiä seinäkirjoituksia "Arska täällä rosiksessa 1986-88" ja muuta autenttista :D.
Kakolassa oli seinällä Nikitan terkut kaverille :LOL:
Oliko? :D
Millaista siellä muuten oli? Tekisi mieli käydä.
Oli oli, otettiin kuvakin siitä! Se on vielä siinä kunnossa kuin missä oli silloin kun sieltä on lähdetty. Haisi ja pahalle :x Mutta sinne ei enää tehdä niitä opastettuja kierroksia, me olimme viimeisenä mahdollisena päivänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No all time favourite on tietysti luonnontieteellinen. :heart: Olen pitänyt siitä aina, lapsena, nuorena ja aikuisena.
On kiva paikka!

En ole museoita kauheasti kiertelevä ihminen ja kokemuksia on hyvin vähän.

Ateneumissa oli myös kiva kierrellä ja katsella kun pidän Gallen-Kallelan teoksista tosi paljon.
 
Varsovassa kansannousunmuseo on ollut mieleenpainuvin. Unkarissa Gödöllössä Grassalkovich Kastélyssa (yksi Sissin suosikkipaikoista) on olleet kauneimmat esineet ja Prahan Loretossa upeat jalokivet.

Mä olen joskus aikoja sitten käynyt Eremitaasissa ja se on UPEA. Harmi että yksityiskohtaisimmat muistot ovat haalistuneet :/

Kotimaisista Päivälehdenmuseo Helsingissä on kiva :) Hämeenlinnan linnassa mä tykkään käydä. Joka vuosi siellä ei tule käytyä, mutta tuo varmaan on kotimaisista museoista se jossa mä olen useimmin käynyt.
 
Kotimaassa Kiasma on suosikkini taidemuseoista. Kulttuurihistoriallisista museoista parhaita ovat Joensuun Carelicum, Amurin työläiskorttelimuseo Tamperereella ja Turun Aboa vetus.

Ulkomaiset suosikin löytyvät USA:sta. New Yorkissa Metropolitan ja MoMA, sekä Washingtonissa National Air and Space museum joka on uskomattoman hieno ja ilmainen!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:
Turun Aboa vetus.

New Yorkissa Metropolitan
Arvasin, että jotain unohtui!
Metropolitanin museokauppa on myös makea.

Ja tuo Aboa Vetus; tämä, kuten kaikki muutkin museot jotka on ns. alkuperäisellä paikallaan, on yleensä kiinnostavia. Kuten juuri tuo vanhaan vankilaan rakennettu vankilamuseo, ja vaikka Rembrandtin kotitalo Amsterdamissa (nykyinen museo, hänen vanha kotinsa).



 
Museot ovat vaan niin hienoja paikkoja. En ymmärrä miksi ihmisillä on niin negatiivinen kuva museoista? Ehkä heitä on pienenä raahattu pölyisiin kotiseutumuseoihin katsomaan aina niitä samoja talikkoja :D

Seuravaksi on pakko päästä Helsingissä Hakasalmen museoon katsomaan Signe Branderin 1900-luvun alussa ottamia kuvia.
 

Yhteistyössä