G: Leikkivätkö lapsesi mamujen ja/tai mustalaisten kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Meinasin sanoa, ettei meidän pihapiirissä ole samanikäisiä mamuja mutta onhan meillä yksi venäläisperhe siinä ja yksi jostain päin afrikkaa kotoisin oleva äiti pienen tyttönsä kanssa. Enpä vissiin vaa osannu ajatella heitä "mamuina" vaan ovat ihan tavallisia naapureita siinä missä ne suomessa syntyneet suomenkieliset suomalaisetkin.

Romaniperheisiin emme ole tutustuneet, ei asu pihapiirissä tms. Itse en pidä sellaisesta röyhkeydestä ja aggressiivisuudesta mitä joskus liittyy romanikulttuuriin, olen tämmöinen hiljainen hissukka, mutta tietääkseni ihmiset ovat yksilöitä enkä etukäteen ala rajaamaan, että lapseni ei saisi leikkiä jonkun tietyn ihmisryhmän kanssa.
Te hurrithan olette itse mamuja.
Ihan yhtä paljon ku suomalaisetkin ;) Suomi takasin Saamelaisille, jookos?
Tarkistapa tietosi tyttö hyvä. Suomalaiset ovat alkuperäisiä asukkaita eteläisessä Suomessa. Saamelaiset tulivat nykyisen Suomen alueelle pohjoisesta käsin eivätkä ehtineet etelärannikolle ennen suomalaisia.
Ahaa :p No, voin myös kertoa, että Espoo oli aika tyhjä ennen ku suomenruotsalaiset sen asutti. Sukuni on asunu 600 vuotta porvoon seudulla (siis se puoli suvusta, suomenkielinen puolisko on täynnä saksalaisia, ruotsalaisia ja joku sveitsiläinenkin siellä oli) mutta mamujahan me ollaan, joopajoo.
"Aika tyhjä" :D Eikö ole ihmeellistä kun rannikon on ollut "tyhjä" suomalaisista juuri siellä minne rantahurrit rantautuivat? Muualla sitten kyllä on vanhaa suomalaista asutusta rannikolla.
 
JONSERED Karhunkantaja
En ole katsonut tarpeelliseksi vaatia todistusta etnisestä alkuperästä, en omilta tuttaviltani enkä lasteni kavereilta. Jos perheessä on maahanmuuttajia ja romaneja, ei kait ole järkeä rajoittaa pelkän alkuperän vuoksi. Ja tarpeeksi jauas kun tutkitaan, kaikilta löytyy "mamu"-verta.

Ihminen on ihminen.
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Annatko leikkiä? Miten leikit sujuvat?

Itse ollaan juuri muutettu alueelle, jossa on paljon mamuja ja mustalaisia siis pihapiirin lapsista 50% on ulkomaalaistaustaisia. Tähän asti olen ajatellut, että ihan ok, mutta nyt olen suoraan sanottuna järkyttynyt esim. noiden lasten kielenkäytöstä ja röyhkeydestä viedä vaikkapa toisten lasten leluja ja tavaroita. En oikein tiedä miten suhtautua :/
Meidän alueella ei ole mamuja tai romaaneja. Olen tästä onnellinen. Anteeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Aika tyhjä" :D Eikö ole ihmeellistä kun rannikon on ollut "tyhjä" suomalaisista juuri siellä minne rantahurrit rantautuivat? Muualla sitten kyllä on vanhaa suomalaista asutusta rannikolla.
Suomi oli aika tyhjä silloin, ihan kokonaisuudessaan... Mun tietääkseni suomenruotsalaiset eivät mitenkään ryövänneet suomalaisten maita vaa tänne tultiin asumaan ihan omille paikoilleen. Suomi ei katsos silloin ollut valtio. Ei ollut maahanmuuttoa ku ei ollu maata, ei ollu samanlaisia rajoja tms kun sitten myöhemmin. Joo? Ymmärrätkö?

Suomen itsenäistyessä ruotsinkieliset olivat osa suomalaista yhteiskuntaa ja innoikkaimmat fennomaanit taisivat olla taustaltaan suomenruotsalaisia. Osasta tulikin sitten kielenvaihtajia.

On se tosiaan kumma ku hurrit ovat maahanmuuttajia eivätkä oikeita suomalaisia paitsi silloin ku tulee puhe esim Sibeliuksesta, Linuxista tai Muumeista, mun vakioesimerkit...
 
JONSERED Karhunkantaja
Minun isoisäni isä tuli Ruotsista ja isoisäni vaihtoi sukunimen suomalaistyyppiseksi. Äidin vanhempien suku on Viipurin takaa ja Ruotsista. Olenko mamu? :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Aika tyhjä" :D Eikö ole ihmeellistä kun rannikon on ollut "tyhjä" suomalaisista juuri siellä minne rantahurrit rantautuivat? Muualla sitten kyllä on vanhaa suomalaista asutusta rannikolla.
Suomi oli aika tyhjä silloin, ihan kokonaisuudessaan... Mun tietääkseni suomenruotsalaiset eivät mitenkään ryövänneet suomalaisten maita vaa tänne tultiin asumaan ihan omille paikoilleen. Suomi ei katsos silloin ollut valtio. Ei ollut maahanmuuttoa ku ei ollu maata, ei ollu samanlaisia rajoja tms kun sitten myöhemmin. Joo? Ymmärrätkö?

Suomen itsenäistyessä ruotsinkieliset olivat osa suomalaista yhteiskuntaa ja innoikkaimmat fennomaanit taisivat olla taustaltaan suomenruotsalaisia. Osasta tulikin sitten kielenvaihtajia.

On se tosiaan kumma ku hurrit ovat maahanmuuttajia eivätkä oikeita suomalaisia paitsi silloin ku tulee puhe esim Sibeliuksesta, Linuxista tai Muumeista, mun vakioesimerkit...
Niin oli Ruotsikin tyhjä, olisitte pysyneet siellä. Vaikka Suomi ei ollut valtio, niin silti maat oli jaettu eri heimojen asuin- ja nautinta-alueisiin ja ne te ryöstitte meiltä. Miten te muka pystyitte tulemaan "ihan omille paikoille" ? :D Ymmärrätkö?=)

Eivät tietenkään sun tietääkseen ruotsalaiset ryövänneet suomalaisia:D, eivätkä varmaan pakottaneet suomalaisia kristinuskoonkaan?

Useimmat kielenvaihtajat olivat alunperin suomalaisia. Olivat vain joutuneet aiemmin vaihtamaan suomen ruotsin kieleen, teidän pakottamina, ja aikanaan ottivat takaisin alkuperäisen kielensä.

Itsehän te pidätte itseänne suomenruotsalaisina, ette suomalaisina.
 
Mustalaislapsia ei täällä oo, mamulasten/mokulasten kanssa leikkivät.

Ainoastaan kolme lasta on ei-toivottujen kavereiden listalla, kaikki ihan supisuomalaisia. Niin ja lisäksi oli muutama supisuomalainen lapsi myös, joita en olisi omilleni seuraksi halunnut, mutta ne on otettu huostaan eivätkä enää täälläpäin pyöri.
 
ooh
Täällä on vähän pakko antaa leikkiä kaikkien kanssa, kun lähitalossa asuu lähes vain ulkomaalaistaustaisia. Muutama lapsi on sellainen, joiden kanssa en anna lasteni leikkiä juuri tuon kiroilun, kummallisten leikkien ja väkivaltaisen käytöksen takia. Jos kyseessä olisi suomalainen lapsi, joka käyttäytyy samoin niin ei myöskään saisi leikkiä. Kansallisuus ei meinaa mitään vaan lapsi itsessään.
 
ei tiedä
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Mustalaislapsia ei täällä oo, mamulasten/mokulasten kanssa leikkivät.

Ainoastaan kolme lasta on ei-toivottujen kavereiden listalla, kaikki ihan supisuomalaisia. Niin ja lisäksi oli muutama supisuomalainen lapsi myös, joita en olisi omilleni seuraksi halunnut, mutta ne on otettu huostaan eivätkä enää täälläpäin pyöri.
Mikä on mokulapsi?
 
Tre
Kyllä leikkii mamujen kanssa tarhassa, tuvalla, puistossa ja joskus omassa pihassamme. Tosin tää tyttö on syntynyt suomessa, et ei nyt enää oikein mamusta käy. Romaaneitten kanssa leikkinyt puistossa joskus, muistaakseni.
 
kielinero
Alkuperäinen kirjoittaja Fooortti harmaana:
Esikoisella on luokalla romani, joten leikkii.
(Menevät kolmannelle)

Lisäksi koulussa on adobtoitu tummaihoinen, leikkii kuulemma senkin kanssa, eri luokalla tosin.
(käykö se ns "mamusta"?)
korjaus: se on adoptoitu :D
 
Enpä ole tullut ajatelleeksi koskaan minkä rotuisia kavereita lapsilla on, tosin meillä ei ole yhtään romaniperhettä tässä lähellä tai päiväkerhossa tms. Eikä lapsenikaan ole kavereitaan erotellut. Jos jotain välttelen, niin huonosti käyttäytyviä lapsia vanhempineen
 
Jaa, mikä luetaan mamuksi?

Erään lasten kaverin isä kyllä on maahanmuuttaja ja musta tän perheen lapset on kyllä aivan mahtavia ja meidän esikoinen tykkää leikkiä kovasti heidän perheen saman ikäisen pojan kanssa.
entäpä ulkomailta adoptoitu lapsi? Sellainenkin löytyy ja hänkin on mainio ipana.
Ja taitaa tuolla puistossa käydä ihan maahanmuuttaja perhekin, siinä samassa porukassa kaikki vipeltää. Onneksi kukaan noista pienistä (tai niiden vanhemmista) ei ole niin nurkkakuntainen että kieltäisi lasten yhteiset laikit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
"Aika tyhjä" :D Eikö ole ihmeellistä kun rannikon on ollut "tyhjä" suomalaisista juuri siellä minne rantahurrit rantautuivat? Muualla sitten kyllä on vanhaa suomalaista asutusta rannikolla.
Suomi oli aika tyhjä silloin, ihan kokonaisuudessaan... Mun tietääkseni suomenruotsalaiset eivät mitenkään ryövänneet suomalaisten maita vaa tänne tultiin asumaan ihan omille paikoilleen. Suomi ei katsos silloin ollut valtio. Ei ollut maahanmuuttoa ku ei ollu maata, ei ollu samanlaisia rajoja tms kun sitten myöhemmin. Joo? Ymmärrätkö?

Suomen itsenäistyessä ruotsinkieliset olivat osa suomalaista yhteiskuntaa ja innoikkaimmat fennomaanit taisivat olla taustaltaan suomenruotsalaisia. Osasta tulikin sitten kielenvaihtajia.

On se tosiaan kumma ku hurrit ovat maahanmuuttajia eivätkä oikeita suomalaisia paitsi silloin ku tulee puhe esim Sibeliuksesta, Linuxista tai Muumeista, mun vakioesimerkit...
Niin oli Ruotsikin tyhjä, olisitte pysyneet siellä. Vaikka Suomi ei ollut valtio, niin silti maat oli jaettu eri heimojen asuin- ja nautinta-alueisiin ja ne te ryöstitte meiltä. Miten te muka pystyitte tulemaan "ihan omille paikoille" ? :D Ymmärrätkö?=)

Eivät tietenkään sun tietääkseen ruotsalaiset ryövänneet suomalaisia:D, eivätkä varmaan pakottaneet suomalaisia kristinuskoonkaan?

Useimmat kielenvaihtajat olivat alunperin suomalaisia. Olivat vain joutuneet aiemmin vaihtamaan suomen ruotsin kieleen, teidän pakottamina, ja aikanaan ottivat takaisin alkuperäisen kielensä.

Itsehän te pidätte itseänne suomenruotsalaisina, ette suomalaisina.
Ensinnäkin mun ruotsinkielinen suku ei edes ole Ruotsista kotoisin vaa Virosta.

Toiseksi kielenvaihtajiksi päätyivät just usein hienoista ruotsalaissuvuista olevia.

Kolmanneksi heimojen keskenkin oli vaikka mitä konflikteja mutta eikö niitä lasketa ku kaikki puhu samaa kieltä? Että vain erikieliset olis ryöväreitä, samankieliset saa kyllä ryövätä ja tulla ottamaan toisten maita? :D

Mutta mamujahan tässä ollaan, vain 20 sukupolvea täällä asunut B) Mun suomenkielisen suvun puolelta niitä mamuja löytyy, ei ruotsinkieliseltä :LOL: Suomeksi tuo sana suomenruotsalainen ei toimi. Ruotsiksi se kuulostaa enemmän kieliasialta, siis ruotsinkielinen suomalainen, mutta suomeksi ruotsalainen kuulostaa just ruotsin kansalaiselta. Vänkää. Suomalainen mä oon vaikka ruotsia osaan ja käytän. Se on yksi suomen virallisista kielistä jos et ole huomannut.
 
toki leikkii jos muutenkin tulevat toimeen, mikä ei ole aina ihan itsestäänselvää tietystä maankolkasta kotoisin olevien mamu-lasten kanssa...romanien kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia :)
ja isomman tyttöni paras kaveri on muuten puoliksi vietnamilainen :)
 
kyssäKaali
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mun lapsi leikkii mielellään kaikkien kanssa. Kyseli juuri yhtä pientä venäläistä tyttöä leikkimään, mutta sen isoäiti ei laske... :/
Miksi isoäidin tarvii laskea? Jos ei se osaa..?
 

Yhteistyössä