G: kuulutko kirkkoon ja uskotko jumalaan?

  • Viestiketjun aloittaja puolueeton
  • Ensimmäinen viesti
Kuulun kirkkoon, ja omalla tavallani uskon kyllä. Silloin, kun poika oli vakavasti sairas, niin meidän seurakunnan yksi pappi soitti mulle, että jos me halutaan apua. Olisi voinut tulla kotiimme kuuntelemaan ja keskustelemaan. Lisäsi poikamme esirukoukseen, joka luetaan jumalanpalveluksissa. Se oli mun mielestä ihana teko.
 
mie
En ja en. Erosin kirkosta vuonna 1997, ollessani 17v (vanhempien luvalla). Lapsiani ei ole kastettu ja naimisiinkin menimme mieheni kanssa maistraatissa. Lapsille on löytynyt mukavampiakin ajanviettopaikkoja kuin pyhäkoulu.
 
uskomaton isä
Ensiksi vastaukset: en usko ja en kuulu. Omalle lapselleni järjestin hiljattain uskonnottomat nimiäiset, ja juhlat olivat paljon vapaammat kuin uskonnolliset ristiäiset. Pidin itse puheen jossa paljastin lapsen nimen, myös kummi sai pitää puheen. Ei uskonnollisia riittejä, joissa osa väestä kuitenkin tuntee olonsa vaivaantuneeksi kun pitää rukoilla jumalia, joihin ei kukaan kuitenkaan usko. Uskonnottomat juhlat on paljon "vierasystävällisemmät", kuin ristiäiset.
 
juuri eronnut
Erosin juuri kirkosta netin kautta: http://www.eroakirkosta.fi. Vastaukset siis kysymykseen: en usko ja en kuulu enää. Lapseni saavat päättää itse haluavatko uskoa johonkin isoina. Jos joutuvat koulussa uskonnonopetukseen, tulee heille uskonnon "pakkosyöttöä" vähintään yhdeksän vuotta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja uskomaton isä:
Ensiksi vastaukset: en usko ja en kuulu. Omalle lapselleni järjestin hiljattain uskonnottomat nimiäiset, ja juhlat olivat paljon vapaammat kuin uskonnolliset ristiäiset. Pidin itse puheen jossa paljastin lapsen nimen, myös kummi sai pitää puheen. Ei uskonnollisia riittejä, joissa osa väestä kuitenkin tuntee olonsa vaivaantuneeksi kun pitää rukoilla jumalia, joihin ei kukaan kuitenkaan usko. Uskonnottomat juhlat on paljon "vierasystävällisemmät", kuin ristiäiset.
Me emme koskaan pitäneet "ristiäisiä". Kirkossa kastettiin ja tuttavapari oli kummina. Meillä juotiin ihan vaan kahvit sitten. (Kuulun ja uskon, ap:n kysymykseen).

 
Kuulun kirkkoon, koska miuu ei kiinnosta koko asia niin paljon että vaivautuisin ees eroamaan. Kuulostaa ehkä tosi typerältä kun sen eroamisen saisi netissäkin hoidettua, mutta asia on minulle aivan se ja sama, kirkoon kuuluminen siis. Se mitä uskomisen suhteen tulee, olen tieteen puolella.
 
kirkkoon kuulumaton
En kuulu, enkä usko. Täälläkin sivustolla tulee muuten mielenkiintoisia uskonnollisia mainoksia. Ovat kyllä google-mainoksia (vaihtuvat varmaan jokaisella sivun latauskerralla)
* Radioraamattikoulu antaa...
* Kirkkoon Jumalanpalvelusten lisäksi myös...
* Inkerin kirkon vuodenajat...

On tietysti ymmärrettävää, että löytyy paljon uskovaisia ihmisiä, kun joissain kodeissa, päiväkodeissa, koulun uskontotunnilla, sekä netissäkin tuputetaan ihmisille "Ainoaa Oikeaa Uskontoa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Kuulun kirkkoon, ja omalla tavallani uskon kyllä. Silloin, kun poika oli vakavasti sairas, niin meidän seurakunnan yksi pappi soitti mulle, että jos me halutaan apua. Olisi voinut tulla kotiimme kuuntelemaan ja keskustelemaan. Lisäsi poikamme esirukoukseen, joka luetaan jumalanpalveluksissa. Se oli mun mielestä ihana teko.
peesi tolle!

ja lisään et kyseessä ort.kirkko
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen lapsen isä:
En ja En. Ja en itseasiassa ole koskaan kuulunutkaan. Kaikki kolme lasta on elämänkatsomustiedon opetuksessa, ja tykkäävät paljon. ET:stä on muuten reilu kuukausi sitten avattu hyvä sivusto: http://www.et-opetus.fi/ Siellä voi itse kukin käydä vertailemassa uskonnon ja ET:n opetussuunnitelmien eroja sekä saada tietoa ET:n oppikirjoista.
Kiitos linkistä!

Meilläkään ei kukaan kirkkoon kuulu, mutta lapsille ei pienellä ala-asteella ollut kuulemma mahdollista järjestää et-opetusta. Ens syksynä tyttö siirtyy yläasteelle (vai mitä yläkouluja ne nykyään on), ja aion vaatia, että siellä pitää et-opetuksen järjestyä. Tuolla sivuilla oli paljon hyvää tietoa!
 

Yhteistyössä