Mul on kokemusta sekä käynnistetystä synnytyksestä, että luonnollisesti alkaneesta ja oksitosiinitipalla vauhditetusta (supistuksia haluttiin voimistaa), eikä mun mielestä sillä kivulla niissä supistuksissa mitään eroa ole. Voimakkaammat supistukset avaavat kohdunsuuta tehokkaammin. Jos liian heikkoja supistuksia, niin mitään ei edes tapahdu.
Mun käynnistetty synnytys oli ehkä se kaikkein "helpoin", 7h40min. Toka synnytys, jossa supistukset alkoivat itestään ja heti aivan hirmu rajuina oli melkoinen järkytys, kun ne supistukset olivat NIIN rajuja. Kokonaiskesto siinä synnytyksessä olikin vaan 1h50min. Ehdin jopa saada epiduraalin, mutta ei auttanut kipuun sekään... toisin kuin ekassa synnytyksessä. Eikä kyllä haitannu ponnistustakaan, oikeaastaan ne supistukset oli niin rajuja, ettei ees tarvinnu ponnistaa kun supistukset työnsi vauvan ulos, (kaksi "ponnistusta", lapsi oli kuitenkin melkein neljä kiloa, että ei mikään pikkukirppu.
Kolmas synnytys meni ilokaasulla ja musta ne supistukset siinä tietyssä vaiheessa (vähän ennen kuin kohdunsuu on ihan kokonaan auki) sattuu aina yhtä paljon

Ja sillä kertaa sainkin tehdä töitä ihan kauheesti, että sain vauvan ulos, oli lähellä hätäsektio, kun ei millään meinannu tulla. Kesto 6h ja vähän päälle.
Ei niitä synnytyksiä voi mitenkään ennustaa, ovat kaikki niin ainutlaatuisia tapauksia. Ainakin mulla on olleeet täysin erilaisia kaikki kolme. Saa nähdä kuinka neljännellä kerralla käy

Otan kyllä kivunlievitystä, jos siltä tuntuu ja sitä saa