G:Kuka kommunikoi sujuvasti Kelan tätien kanssa? Ja osaa täyttää laput?

Mies vei tänään, reilusti myöhässä, Kelaan nipun papereita, joilla minun pitäisi saada äitiyspakkauksen korvaava rahasumma, äitiysrahaa yms. etuuksia. Nyt odottelen puheluja, joissa joku vaatii lisää todisteita, papereita ja herra ties mitä, mikä todistaa olemassa oloni, raskauteni ja työntekoni ja ansaitsemani eurosummat.

Sanon suoraan, että olisin tehnyt mieluummin kaksivuotisen LEADER-hankesuunnitelman kuin täyttänyt ne laput, ja itseasiassa mieshän ne täytti loppuun. En vaan ymmärrä miksi niiden papereiden täyttäminen on niin helvetin vaikeaa, jotenkin en hahmota ja tajua niitä, ja kuitenkin työkseni kierrätän tietoa ja sanoja.

Pärjäättekö te muut niiden papereiden kanssa? Millä tavalla? Onko siihen Kela-kielen ymmärtämiseen joku kurssi? Vai joku intensiiviviikonloppu, jonka aikana asenteet muokataan sopuisimmiksi?

Piika-äiti
 
Mä en ymmärrä niitä, on just kaikki muuttuneet. Oon tässä kevään ja kesän aikana vieny asumistuen vuositarkastuslapun ja yksityisenhoidon tarkistuksen, enkä ite osannu edes täyttää niitä. Menin Kelaan ja pyysin apua, ja kyllä sitä sit sainkin. Mut ihan hepreaa ne suurrimaks osaks mulle on..
 
Yleensä täyttäminen onnistuu, mutt liitteet onkin sitten ihan eri asia! Nillä kun ei koskaan kelpaa mikään |O
Mä en inhoo mitään muuta niin paljon kun kelassa käymistä ja syksyllä tarttis taas mennä :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
pärjään loistavasti :D

nimim. ex-täti kelalta
Arvasinhan minä: esoteerista, vierailta salattua sisäpiiritietoa!

Alan konsultoida sinua jatkossa, varo vaan! Yv ympäröi sinua oitis, kun meillä on joku paperi täytettävänä ja paperin aiheuttama perhekriisi vallitsee.

Piika-äiti

 
jemi
Mulla on hirveästi ongelmia ollut kelan kanssa eri asioihin liittyen. Mutta nyt oon pari kertaa päässyt perille niiden ajatuksen juoksusta. Kun niiden systeemin jossain jutussa oivaltaa niin ne ei pystykään kieltämään tukia, vieläkun kirjottaa hakemuksen "heidän kielellään" eli esim. kopioi niiden lähettämän kirjeen ja lisää vaan omat tiedot siihen. Niiden kanssa pitää olla yhtä kiero kun mitä ne on meidän kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Mies vei tänään, reilusti myöhässä, Kelaan nipun papereita, joilla minun pitäisi saada äitiyspakkauksen korvaava rahasumma, äitiysrahaa yms. etuuksia. Nyt odottelen puheluja, joissa joku vaatii lisää todisteita, papereita ja herra ties mitä, mikä todistaa olemassa oloni, raskauteni ja työntekoni ja ansaitsemani eurosummat.

Sanon suoraan, että olisin tehnyt mieluummin kaksivuotisen LEADER-hankesuunnitelman kuin täyttänyt ne laput, ja itseasiassa mieshän ne täytti loppuun. En vaan ymmärrä miksi niiden papereiden täyttäminen on niin helvetin vaikeaa, jotenkin en hahmota ja tajua niitä, ja kuitenkin työkseni kierrätän tietoa ja sanoja.

Pärjäättekö te muut niiden papereiden kanssa? Millä tavalla? Onko siihen Kela-kielen ymmärtämiseen joku kurssi? Vai joku intensiiviviikonloppu, jonka aikana asenteet muokataan sopuisimmiksi?

Piika-äiti
tokihan ne vaatii ne alkuperäset tositteet palkoista kuitit yms..
 
vieras
En pärjää. Oon huono niissä. Nyt meillä muuttu tilanne ja pistin asumistuen hakuun/tarkastukseen toukokuun 28 päivä. Kesäkuussa tuli kirje, jossa sanottiin, että asumistukenne on lakkautettu, koska ette ole toimittaneet vuositarkastushakemusta 2.6 mennessä. LOL
 
Itse olen opiskelujeni kautta perehtynyt kyseisiin asioihin, ja ainakin viimeksi asioidessani olin enemmän perillä asioista kuin täti Kelalla itse. Siellä kun kaikilta oli hukassa miten vanhenpainvapaat ja rahat menevät kun syntyy kaksoset. Sain itse kaivella niille tekstit esiin niiden omista kirjoista :kieh: Pieni kaupunki, mutta kyllä täälläkin kaksosia syntyy monet vuoteen.
 
Olen ihan hukassa niiden kanssa, suorastaan vetuttaa kun tulee jotain lippua ja lappua mitä pitäis täytellä :kieh: Nytkin oottais paperia tuolla mihin pitäis perehtyä mutta ei kiinnosta nyt kun ei mitään kumminkaan ymmärrä. :headwall:
 
Joskus on ollut hankala tietää, mitä ne haluaa mihinkin kohtaan kirjoitettavan, kun ne lomakkeet ei läheskään aina ole yksiselitteisiä. Tosi hyvin olen kyllä aina saanut neuvoja ja tietoa, kun olen puheissa ollut.
 

Yhteistyössä