G: Kuinka usein lapsenne saavat herkkuja 1-4 v.

  • Viestiketjun aloittaja kk
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Antaako joku 1-vuotiaalle karkkia?
Mitä ihmettä 1-vuotias tekee millään herkuilla?
Jep, suklaata.

Ja tekee sillä ihan sitä samaa kuin minäkin, 3v tai 7 vuotiaskin, eli nauttii näistä herkuista, eihän niitä kukaan elääkseen tarvitsemalla tarvitse missään iässä.
 
Karkkipäivä on kerran viikossa lauantaina, silloin saavat karkkia, sipsejä ja limsaa (lapset iältään melkein 2v, melkein 4v ja 6v) jos niistä jää jotain jäljelle saattavat saada vielä sunnuntaina vähän. Vielä jos jää niin pistetään piiloon seuraavaa lauantaita odottamaan. Viikolla saattavat saada pullaa, jätskiä, keksejä sun muuta, mutta niitäkään ei joka päivä ole tarjolla. Tosin nyt kesälomalla jäätelöä tai mehujäitä on kyllä melkein aina saatavilla. ;)
 
=
Meillä ei kolme vuotias ole saanut mitään muuta kuin pillimehua reissussa ja mehua ja pullaa kylässä. Mehua saa saunan jälkeen kerran viikossa ja rannalla hellepäivänä. Karkkia on saanut maistaa esim. synttärikakun päältä, mutta ei tykkää karkeista, joten jättää ne syömättä juhlissakin. Ennemmin syö hedelmiä, niistä tykkää ja maitoa joisi niin paljon kuin antaisi. Jos itse leivon kotona, saa syödä leivonnaisen ja keksiä saa jos on vieraita kylässä, eli korkeintaan kerran viikossa, yleensä harvemmin. Jäätelöä saa jos ostetaan tötteröt jostain kioskista, esim. muumimaailmassa sai.

Esikoinen on nyt viisi vuotias ja hän on kyllä makealle persompi, kylässä syö aivan varmasti karkit jos tarjotaan, toki toppuutellaan ettei kamalasti makeaa ahmi. Kotona ei juurikaan herkkuja saa, saa joskus itse ostaa isin kanssa reissussa pienen karkkiaskin tms. Leivonnaisia syö silloin kun niitä on tarjolla ja keksejä saa kahvipöydässä kun käy vieraita. Esikoisenkin ykkösherkku on silti vesimeloni, ananas, mansikka sekä päärynä. Juomana mieluiten pelkkä vesi, maidosta ei välitä. Limpparia ei ole ikinä saanut, mehu maistuu. Mehua saa saunapäivinä ja rannalla, kuten nuorempikin. Jäätelöä saa kiskasta kesällä kun ostetaan jos ollaan reissussa.

Varmaan aika pian tulee ajankohtaiseksi esikoisen kohdalla tuo limun juonti kun alkaa kaverisynttäreitä sun muita kiertää. Sittenkin luulen, että limua ostetaan kotiin vain jos on joku erityistilanne, esim. juhannus/joulusauna, synttärit, vappu tms. juhlapäivä tms. Sinänsä helpot lapset tämän asian suhteen, että tosiaan on aina maistuneet hedelmät ja herkkua ei ole suuremmin kinuttu eikä se meidän vanhempienkaan ruokavalioon kuulu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Antaako joku 1-vuotiaalle karkkia?
Mitä ihmettä 1-vuotias tekee millään herkuilla?
Jep, suklaata.

Ja tekee sillä ihan sitä samaa kuin minäkin, 3v tai 7 vuotiaskin, eli nauttii näistä herkuista, eihän niitä kukaan elääkseen tarvitsemalla tarvitse missään iässä.
Eikös ne kaksi ensimmäistä vuotta ole kriittisemmät hampaille. Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä. Hammaslääkäri sanoi, että on tapauksia, jossa alle pari vuotiaan hampaat on olleet ihan mätiä.


 
poikien äiti
meilläl 1v6kk ei karkkia syö. välillä saa keksiä, jos kotoo löytyy ja isommat ja isi niillä herkuttelee. isommat 3v ja 4v pitävät karkkipäivän kerran viikossa.muuten ei yleensä karkkia syö, toki juhllat ym kyläily reissut on eri asia. keksiä saavat kun isi niitä napostelee kahvin kanssa välillä. jätskiä syövät sillon tällön
 
anni
meillä herkutellaan usein, lauantaisin on karkkipäivä, tarkoittaa nallekarkkeja per tenava esim. 4-5 kpl, suklaata saavat maistaa välillä kun itse syön, jätskiä helteillä/lomalla jne. liian usein, mehua päivittäin (kotitekoista ja pillimehuja sitten saunajuomana/retkillä) ja periaatteella että ensin kunnon ruoka ja sitten vasta herkut. me vanhemmat herkutellaan usein joten lapset saavat myös maistaa herkkuja usein, ja koska tietävät että niitä saa halutessaan eivät välttämättä halua ollenkaan :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Antaako joku 1-vuotiaalle karkkia?
Mitä ihmettä 1-vuotias tekee millään herkuilla?
Jep, suklaata.

Ja tekee sillä ihan sitä samaa kuin minäkin, 3v tai 7 vuotiaskin, eli nauttii näistä herkuista, eihän niitä kukaan elääkseen tarvitsemalla tarvitse missään iässä.
Eikös ne kaksi ensimmäistä vuotta ole kriittisemmät hampaille. Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä. Hammaslääkäri sanoi, että on tapauksia, jossa alle pari vuotiaan hampaat on olleet ihan mätiä.
No mutta meidän lasten hampaat eivät ole mätiä vieläkään kaikesta huolimatta. =)

Ja mitä tulee tuohon, ettei lapsi tiedä herkuista, mutta meilläpä tietää :) Mulle on aivan sama miten askeettisesti kukin haluaa lapsensa kasvattaa, mutta meillä nautitaan tästä maallisesta ajastakin ja siihen sisältyy kaikenlainen hauska ja kiva ja herkullinen :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä.
Vaan entäs kun lapsi näkee muiden, kuten isosisarusten, syövän herkkuja? Ei meidän keskimmäistä kovin pitkään hämätty maissinaksuilla ja hedelmillä kun isoveli söi sipsejä ja karkkia. Sama homma kuopuksen kohdalla. Ihan pieninä annoimme yleensä xylitol-karkkeja mutta sekään hämäys ei pitkään tehoa.
 
Ooh la laa
Meillä on 2,5 vuotias lapsi. Karkkia en anna koskaan, mutta pari kertaa saanut kyläpaikassa, kun ilkeä äiti ei ehtinyt väliin sanomaan, että ei saa antaa. :D Suklaata ei myöskään saa, mutta on sitäkin pari kertaa maistanut. Talvella kyllä tein muutaman kerran ulkoilun jälkeen kaakaota. Jäätelöä ei talvella syöty, nyt kesällä on kuumina päivinä saanut jätskiannoksen silloin tällöin. Juhlissa saa kakkua, pullaa tai mitä hyvää nyt on tarjolla. Kotona saa myös pullaa ja keksiä noin 4 krt viikossa. Isänsä on perso kahvipullalle, joten hankkii pullaa kotiin usein, niin lapsi saa sitten kanssa kahvihetken aikana aika monta kertaa viikossa, mutta ei ihan joka päivä. Aina ei edes halua. Sipsejä en anna, on maistanut pari kertaa. Limskaa en anna, mehua annan muutaman kerran viikossa.

Itse syön karkkia kerran pari viikossa, mutta silloin, kun lapsi nukkuu tai olen "hajuetäisyyden" päässä. :D
 
pipi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Antaako joku 1-vuotiaalle karkkia?
Mitä ihmettä 1-vuotias tekee millään herkuilla?
Jep, suklaata.

Ja tekee sillä ihan sitä samaa kuin minäkin, 3v tai 7 vuotiaskin, eli nauttii näistä herkuista, eihän niitä kukaan elääkseen tarvitsemalla tarvitse missään iässä.
Eikös ne kaksi ensimmäistä vuotta ole kriittisemmät hampaille. Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä. Hammaslääkäri sanoi, että on tapauksia, jossa alle pari vuotiaan hampaat on olleet ihan mätiä.
No mutta meidän lasten hampaat eivät ole mätiä vieläkään kaikesta huolimatta. =)

Ja mitä tulee tuohon, ettei lapsi tiedä herkuista, mutta meilläpä tietää :) Mulle on aivan sama miten askeettisesti kukin haluaa lapsensa kasvattaa, mutta meillä nautitaan tästä maallisesta ajastakin ja siihen sisältyy kaikenlainen hauska ja kiva ja herkullinen :p
No huh entä kun lapsesi on 120 kg niin sittenkö vieläkin saa nauttia sokerimössöä niin paljon kuin sielu sietää?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vekotiitus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä.
Vaan entäs kun lapsi näkee muiden, kuten isosisarusten, syövän herkkuja? Ei meidän keskimmäistä kovin pitkään hämätty maissinaksuilla ja hedelmillä kun isoveli söi sipsejä ja karkkia. Sama homma kuopuksen kohdalla. Ihan pieninä annoimme yleensä xylitol-karkkeja mutta sekään hämäys ei pitkään tehoa.
Minä ainakin aion sanoa, että olet sen verran pieni vielä, että et saa. Saa sitten, kun on isompi. Kyllä ne lapset ymmärtää.

Eihän sille lapselle (yleensä) anneta kaikkea mitä se haluaa. Mielestäni yksinkertaista... Ei anneta ja piste.
 
liikaa
Meiltä kerran viikossa, yleensä jäätelöä. Karkkia, suklaata &limsaa eivät saa ollenkaan keltää koska ne me on kielletty.
Mutta melkein joka päivä saavat herkkuja kun muuten pitäisi olla koko ajan kieltämässä kun käydään molemmissa mummoloissa pari kertaa viikossa ja kavereilla paljon kylässä. Harmittaa kyllä kun yritin pitää tiukempaa linjaa kyläillessä mutta aina saa niin pahat haukut tiukkapipoisuudesta että oon lipsunut =(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pipi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Antaako joku 1-vuotiaalle karkkia?
Mitä ihmettä 1-vuotias tekee millään herkuilla?
Jep, suklaata.

Ja tekee sillä ihan sitä samaa kuin minäkin, 3v tai 7 vuotiaskin, eli nauttii näistä herkuista, eihän niitä kukaan elääkseen tarvitsemalla tarvitse missään iässä.
Eikös ne kaksi ensimmäistä vuotta ole kriittisemmät hampaille. Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä. Hammaslääkäri sanoi, että on tapauksia, jossa alle pari vuotiaan hampaat on olleet ihan mätiä.
No mutta meidän lasten hampaat eivät ole mätiä vieläkään kaikesta huolimatta. =)

Ja mitä tulee tuohon, ettei lapsi tiedä herkuista, mutta meilläpä tietää :) Mulle on aivan sama miten askeettisesti kukin haluaa lapsensa kasvattaa, mutta meillä nautitaan tästä maallisesta ajastakin ja siihen sisältyy kaikenlainen hauska ja kiva ja herkullinen :p
No huh entä kun lapsesi on 120 kg niin sittenkö vieläkin saa nauttia sokerimössöä niin paljon kuin sielu sietää?!
No joudun kuule tuottamaan taas pettymyksen, mutta mun lapset kasvavat hoikkana :=) Kuten myös minä, joka olen ikäni nauttinut herkuista - tosin " niin paljon kuin sielu sietää" -käsitys on ihan sinun oman pääsi tuotetta, niinhän en ole sanonut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Alkuperäinen kirjoittaja Vekotiitus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä.
Vaan entäs kun lapsi näkee muiden, kuten isosisarusten, syövän herkkuja? Ei meidän keskimmäistä kovin pitkään hämätty maissinaksuilla ja hedelmillä kun isoveli söi sipsejä ja karkkia. Sama homma kuopuksen kohdalla. Ihan pieninä annoimme yleensä xylitol-karkkeja mutta sekään hämäys ei pitkään tehoa.
Minä ainakin aion sanoa, että olet sen verran pieni vielä, että et saa. Saa sitten, kun on isompi. Kyllä ne lapset ymmärtää.

Eihän sille lapselle (yleensä) anneta kaikkea mitä se haluaa. Mielestäni yksinkertaista... Ei anneta ja piste.
No huh huh, jos antaa vuoden ikäiselle lapselle suklaata =lapsi saa kaiken mitä haluaa elämässä? Hmm, ehkä sitä vaan haluaa pitää lapset tasa-arvoisina. Minusta ainakin tuntui pahalta jos sisarukset vaikka pääsi jonnekin ja minä en kun "olin liian pieni" Mä en halua omia lapsiani kohdella sillätavoin :) PISTE.
 
liian usein
Se on muuten jännä, että vaikka itse yritän pitää tiukkaa linjaa niin olen huomannut että usein sellaiset joilla ei itse ole paino-ongelmia eikä herkutteluongelmia, ottavat lastenkin kanssa asian rennommin eikä siitä myöhemminkään näytä tulevan ongelmia. Nimittäin lapset oppivat oikeasti vanhemmiltaan sen kohtuus kaikessa. Siis vaikka saisivat suklaata ja karkkia puoli vuotiaasta eteenpäin niin olennaista on se että määrät ja tiheys pysyy kohtuudessa. Kun oikea tapa omaksutaan niin siinä on helppo aikuisenakin pysyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No huh huh, jos antaa vuoden ikäiselle lapselle suklaata =lapsi saa kaiken mitä haluaa elämässä? Hmm, ehkä sitä vaan haluaa pitää lapset tasa-arvoisina. Minusta ainakin tuntui pahalta jos sisarukset vaikka pääsi jonnekin ja minä en kun "olin liian pieni" Mä en halua omia lapsiani kohdella sillätavoin :) PISTE.
Siellä toinen pikkusisarus ymmärtää heti! :LOL:

Liikaa joutuu muutenkin tuottamaan mielipahaa nuoremmille lapsille kun esikoinen saa aina kaiken ensin, ei viitsi jonkun karkin takia alkaa itkettämään.
 
jepsis
miksi pitää antaa herkkuja alle 3vuotiaalle? vasta sen ikäinen osaa vaatia..
ja jos vaativat niin pitääkö syödä niiden edessä makeaa?
en ymmärrä???
tottakai kun on juhlat tai vieraita,mutta muuten?
 
jepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Alkuperäinen kirjoittaja Vekotiitus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Eikä lapsi niitä herkkuja osaa pyytää, jos se ei tiedä niistä.
Vaan entäs kun lapsi näkee muiden, kuten isosisarusten, syövän herkkuja? Ei meidän keskimmäistä kovin pitkään hämätty maissinaksuilla ja hedelmillä kun isoveli söi sipsejä ja karkkia. Sama homma kuopuksen kohdalla. Ihan pieninä annoimme yleensä xylitol-karkkeja mutta sekään hämäys ei pitkään tehoa.
Minä ainakin aion sanoa, että olet sen verran pieni vielä, että et saa. Saa sitten, kun on isompi. Kyllä ne lapset ymmärtää.

Eihän sille lapselle (yleensä) anneta kaikkea mitä se haluaa. Mielestäni yksinkertaista... Ei anneta ja piste.
Näin just, eli lapsi ymmärtää kyllä kun sanotaan että olet liian pieni.
Te jotka annatte kaiken olette vaan laiskoja! Kyllä sitä itkua voi välillä sietää. Mielummin niin kuin että lapsi saa kaiken mitä haluaa.sitäpaitsi itkulla ei saisi saada tahtoa läpi,se on kyllä väärin!sori mammat!
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Minä ainakin aion sanoa, että olet sen verran pieni vielä, että et saa. Saa sitten, kun on isompi. Kyllä ne lapset ymmärtää.

Eihän sille lapselle (yleensä) anneta kaikkea mitä se haluaa. Mielestäni yksinkertaista... Ei anneta ja piste.
Anteeksi nyt, mutta "aiot" sanoa - sulla ei siis ole kokemusta aiheesta? Nämä on niitä juttuja, joissa mieli tahtoo muuttua esim. ekan ja tokan lapsen välillä aika lailla ;)

Hammaslääkärisikin varmasti tietää, että herkut ovat vähiten haitallisia jälkiruokana syötynä, eli menevät samalla happohyökkäyksellä kuin muukin ruoka. Eri asia tietysti, jos makeita välipaloja napostellaan jatkuvasti, mutta siihen syyllistyvät käsittääkseni yleensä aikuiset... Meillä saavat lapset jotain pientä makeaa silloin kun muutkin saavat. Veikkaan että on aika lailla terveellisempää näin kuin että vedetään kupu täyteen "herkkupäivänä" ja muuten vedetään tiukkaa linjaa.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja jepsis:
miksi pitää antaa herkkuja alle 3vuotiaalle? vasta sen ikäinen osaa vaatia..
ja jos vaativat niin pitääkö syödä niiden edessä makeaa?
en ymmärrä???
tottakai kun on juhlat tai vieraita,mutta muuten?
Miksi antaa makeaa kellekään? Ei siitä kukaan hyödy millään tavalla.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhinna:
Minä ainakin aion sanoa, että olet sen verran pieni vielä, että et saa. Saa sitten, kun on isompi. Kyllä ne lapset ymmärtää.

Eihän sille lapselle (yleensä) anneta kaikkea mitä se haluaa. Mielestäni yksinkertaista... Ei anneta ja piste.
Anteeksi nyt, mutta "aiot" sanoa - sulla ei siis ole kokemusta aiheesta? Nämä on niitä juttuja, joissa mieli tahtoo muuttua esim. ekan ja tokan lapsen välillä aika lailla ;)

Hammaslääkärisikin varmasti tietää, että herkut ovat vähiten haitallisia jälkiruokana syötynä, eli menevät samalla happohyökkäyksellä kuin muukin ruoka. Eri asia tietysti, jos makeita välipaloja napostellaan jatkuvasti, mutta siihen syyllistyvät käsittääkseni yleensä aikuiset... Meillä saavat lapset jotain pientä makeaa silloin kun muutkin saavat. Veikkaan että on aika lailla terveellisempää näin kuin että vedetään kupu täyteen "herkkupäivänä" ja muuten vedetään tiukkaa linjaa.
samaa mieltä. Kun se herkku syödään ruokailun yhteydessä, eikä tosiaan napostella koko ajan, niin mikä ihmeen ongelma asiassa on. 2v syö usein välipalaksi tyyliin omenaa ja ruisleipää ja helteillä annan monesti vielä Ville Vallattoman, kun itsekin syödään jotain kahvin kanssa. Perään saa xylitol-pastillin. Mä olen sen verran vajavainen äiti, etten näe asiassa mitään ongelmaa.
 

Yhteistyössä