G: Kuinka monen perheestä/suvusta löytyy ainakin yksi alkoholisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juopon lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Löytyy joo, isä ja hänen isänsä olivat.
Mä olen aikoinaan vannonut että omat lapseni eivät koskaan joudu alkoholin takia kärsimään, itse käytän kohtuudella, mies ei käytä ollenkaan.

Mä en sanoisi että alkoholisteja, mutta isän puolen suvussa alkon ottaminen on ollut monelle ongelmallista. Yksi sedistäni on jo kuollut ja yksi syy oli liika alkoholin käyttö. Kaikki kyllä ovat mukana ja menestyvät työelämässä, mutta vapaa-ajalla tämä on ongelma. Huomaan, että lähiperheessäkin käydään samaa taistelua välillä :( Uskon siihen, että alkoholin ongelmakäyttö kulkee geeneissä.

Kyllähän noita suvusta löytyy jokunen. Itse en ole koskaan kokenut tarvetta tarkkailla omaa alkonkäyttöä, koska minulla ei ole ollut sen isompaa tarvetta juomiseen. Silloin kun olen halunnut ottaa olen voinut tehdä sen ihan ilman ongelmia. Opiskeluaikanakaan tuo ei tarkoittanut niin montaa kertaa vuodessa, en vaan ole ksokaan viihtynyt baareissa tms.

Nyt en viimeisen... 7-8v aikana ole harrastanut humalajuomista lainkaan. Tai no juu, itseasiassa kerran. Mutta siis sen yhden, ehkä kaksi voin ottaa illalla jos siltä tuntuu, enempään en oikeastaan koe tarvetta

Setä on ainoa. Ei koskaan mokaile ja on ns. suoraryhtinen piilojuoppo. Virkansa ja kotinsa on hoitanut käsittääkseni hyvin. Arvostustaan on kuitenkin suvussa juomisellaan menettänyt. Ei ole vaikuttanut omaan (vähäiseen) alkoholinkäyttööni.

mulla on äiti,äidin-isä,äidin veljet, äidin-äii kaikki alkoholin suurkuluttajia ja suurin osa ihan alkkiksiakin.
isänpuoli: isä, isänisä,isänäiti,isän sisko, sama homma kuin äidin puolella.

itse käytän alkoholia känniin asti ehkä 4kertaa vuodessa, ja otan joskus sen saunasiiderinkin.
en koe alkoholia itselleni ongelmaksi, tiedän kyllä että perimät on suuret, mutta loppujen lopuksi se on ihmisestä itsestään kiinni.

Miehen puolelta kaikki sisarukset (paitsi mieheni) ovat alkkiksia. Minun sisaruksista ja vanhemmista ei kukaan. Mutta tädit ja enot ainakin ovat suurin osa alkkiksia. :(

Kieltämättä vähän tulee katsottua miehen alkoholinkulutusta. Itse olen kohtuukäyttäjä, eikä ole ongelmia olla kuukausia ottamatta tippaakaan.

mun isän veli ja hänen vaimonsa, isän sisko (rasvamaksa ym), isän siskoon tytär kovaa vautia menossa huononpaan suuntan :(

mieheni täti nyt ainakin sukuun ei juur yhteyksiä.

omaan juomiseen on vaikuttanut todella palkon, aloitin maistelun n.17,5v ja juhlissa en juur ota, et pääsen pois jos nämä juojat rupee rettelöimään ym. juon todella harvoin

mun isän veli ja hänen vaimonsa, isän sisko (rasvamaksa ym), isän siskoon tytär kovaa vautia menossa huononpaan suuntan :(

mieheni täti nyt ainakin sukuun ei juur yhteyksiä.

omaan juomiseen on vaikuttanut todella palkon, aloitin maistelun n.17,5v ja juhlissa en juur ota, et pääsen pois jos nämä juojat rupee rettelöimään ym. juon todella harvoin

Meillä äidin suvussa on ongelmallista alkon käyttöä enemmänkin. Yksi äidin veljistä on kuollut suoraan alkoholin käytön aiheuttamiin haittoihin, toinen veli menehtyi myös verrattain nuorena - ja oli kova ottamaan viinaa. Isän sisko oli tuurijuoppo l. saattoi mennä vuosia ottamatta, mutta sitten oli taas pitkiä juomisjaksoja. Hänkin kuoli pian 50v täytettyään. Isälleni on aina viina maistunut reilusti ja hän käyttää alkoa humalaan asti joka viikonloppu. Ihmeellisesti käyttö ei näy terveyshaittoina, vaikka muita ongelmia on kyllä terveysrintamalla (tuki- ja liikuntaelinjuttuja) roppakaupalla. Itse olen kyllä ihan nuoresta asti tiedostanut mahdolliset riskit alkon käytön suhteen ja aika varovainen olen aina ollut. Opiskeluaikana oli jakso, jossa oli enemmän juhlimista, mutta se loppui nopeasti eikä silloinkaan haitannut muuta elämää ollenkaan. Nykyään juomiseni on tositosi vähäistä enkä halua olla humalassa, kun en pidä siitä olotilasta. Ehkä joka toinen kuukausi saatan juoda lasillisen tai kaksi punaviiniä. Siinä kaikki.

Yhteistyössä