G: Kotiäidit ja lasten ulkoilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja villahousu:
Mä oon huono ulkoilija, varsinkin talvisaikaan, joten hyvä jos saadaan tunti kulutettua pihalla. Varmaan jos olis itelle juttuseuraa ulkoilun ajaksi niin viihtyisi pidempäänkin, mutta kun yksin tuon taaperon kanssa tossa pihassa pörrää ilman mitään kummempaa tekemistä niin jo vartin jälkeen sitä alkaa kytätä kelloa, että joko tää ny riittäs :ashamed:

Ihan totta! Minäkin viihdyn sen pari tuntia mukavasti, kun pihalla on yleensä aina muitakin äitejä/isiä lapsineen. Lapsetkin viihtyy paremmin, kun on ikäistä seuraa (4v ja 1,5v, kahdestaan vähemmän kivaa).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mun on vaikea saada itseäni ulos lasten kanssa, olen aina ollut sisällä nyhjääjä. Mutta meillä on välillä päiviä, jolloin ei ulkoilla (siis saatetaan esim. kyläillä). Yleensä kuitenkin pyrin siihen, että ainakin kerran päivässä käydään ulkona, mieluiten kaksi. Ja ollaan kyllä aika vaihtelevasti aina ½ tunnista 2 tuntiin. Miten sitä oppis arvostamaan ulkoilua ja sais omankin ajan siellä kulumaan? (Lapset kuitenkin niin pieniä, että pelit yms. ovat liian vaikeita. Ennemminkin mönkivät maassa ja tutkivat omiaan.)

miksi kaikkien ihmisten tulisi olla ulkona joka pv monta tuntia?

Minä en kestä sisällä puolta päivää pitemmälle vaikka lapset kestäisivätkin. Pakko on lähteä ulos, vaikka kauppaan ellei pihaleikit innosta.

Huonolla säällä ja väsyneinä päivinä saattaa jäädä puoleentoista tuntiin per päivä. Erityisesti valoisaan aikaan kun on hyviä säitä, saatetaan ulkoilla yli seitsemän tuntia päivässä.

Miten sitä oppis arvostamaan ulkoilua ja sais omankin ajan siellä kulumaan? (Lapset kuitenkin niin pieniä, että pelit yms. ovat liian vaikeita. Ennemminkin mönkivät maassa ja tutkivat omiaan.)

Just toi on munkin "ongelma" kun varsinkaan näin talvella ei oo itellä mitään tekemistä pihalla. Seistä jökötä siinä sitten tuntikin pihalla ja vahdi taaperoa joka köpöttelee ja tutkii omiansa, tylsää! Olis edes joku naapuri kenen kanssa puhella vaikka edes säästä samalla kun ulkoilee niin aika kuluis ihan toisella lailla.

Mun on vaikea saada itseäni ulos lasten kanssa, olen aina ollut sisällä nyhjääjä. Mutta meillä on välillä päiviä, jolloin ei ulkoilla (siis saatetaan esim. kyläillä). Yleensä kuitenkin pyrin siihen, että ainakin kerran päivässä käydään ulkona, mieluiten kaksi. Ja ollaan kyllä aika vaihtelevasti aina ½ tunnista 2 tuntiin. Miten sitä oppis arvostamaan ulkoilua ja sais omankin ajan siellä kulumaan? (Lapset kuitenkin niin pieniä, että pelit yms. ovat liian vaikeita. Ennemminkin mönkivät maassa ja tutkivat omiaan.)

Mulla oli ihan sama tilanne silloin, kun kaksi vanhinta olivat pieniä. Kesällä se aika kului pihalla paremmin. Nopeesti se aika kuluu ja pihalla olokin muuttuu ! Muistelisin, että kun olivat 4v ja 2 v onnistuivat helpot palloleikit, "hiihto" ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Mä oon huono ulkoilija, varsinkin talvisaikaan, joten hyvä jos saadaan tunti kulutettua pihalla. Varmaan jos olis itelle juttuseuraa ulkoilun ajaksi niin viihtyisi pidempäänkin, mutta kun yksin tuon taaperon kanssa tossa pihassa pörrää ilman mitään kummempaa tekemistä niin jo vartin jälkeen sitä alkaa kytätä kelloa, että joko tää ny riittäs :ashamed:

Ihan totta! Minäkin viihdyn sen pari tuntia mukavasti, kun pihalla on yleensä aina muitakin öitejä/isiä lapsineen. Lapsetkin viihtyy paremmin, kun on ikäistä seuraa (4v ja 1,5v, kahdestaan vähemmän kivaa).

Toi oliskin niin ihanaa kun olis ulkoiluseuraa! Mistähän sitä keksis mullekin...

Ihan totta! Minäkin viihdyn sen pari tuntia mukavasti, kun pihalla on yleensä aina muitakin öitejä/isiä lapsineen. Lapsetkin viihtyy paremmin, kun on ikäistä seuraa (4v ja 1,5v, kahdestaan vähemmän kivaa).

Toi oliskin niin ihanaa kun olis ulkoiluseuraa! Mistähän sitä keksis mullekin...
Kerrostalossa & kaupungissa on ihana asua :saint:

No höh, me asutaan Helsingissä kerrostalossa, ja silti koskaan ei oo ketään SAMAAN AIKAAN tuossa pihassa. Pitäis olla joku summerisysteemi, et tietäis koska muita lapsia on leikkimässä... meidän ikkunoista ei näe leikkipaikalle.

Ja sit taas kun siitä leikkipaikasta menee ohi vaikka matkalla kauppaan ja yrittää hakea katsekontaktia leikkipaikalla oleviin äiteihin, niin ei, ei ne edes katso, että vois tervehtiä... Vaikka itsellä 1,5 v rattaissa, että luulis olevan kiinnostusta tietää muut talon lapsiperheet, mutta ilmeisesti ei... Ollaan vasta pari kuukautta asuttu tässä.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:

miksi kaikkien ihmisten tulisi olla ulkona joka pv monta tuntia?

Joka tuutista kuulee, kuinka ulkoilu on niin ja niin tärkeetä lapsen kehitykselle, jne. Ja sitten kun tuo esikoinen tykkäis aivan valtavasti olla ulkona, niin itsellä syyllisyys painaa... Kun äiti on aina se ilonpilaaja, joka haluaa jo lähteä sisälle :(

Alkuperäinen kirjoittaja Yhden äiti vasta:

No höh, me asutaan Helsingissä kerrostalossa, ja silti koskaan ei oo ketään SAMAAN AIKAAN tuossa pihassa. Pitäis olla joku summerisysteemi, et tietäis koska muita lapsia on leikkimässä... meidän ikkunoista ei näe leikkipaikalle.

Ja sit taas kun siitä leikkipaikasta menee ohi vaikka matkalla kauppaan ja yrittää hakea katsekontaktia leikkipaikalla oleviin äiteihin, niin ei, ei ne edes katso, että vois tervehtiä... Vaikka itsellä 1,5 v rattaissa, että luulis olevan kiinnostusta tietää muut talon lapsiperheet, mutta ilmeisesti ei... Ollaan vasta pari kuukautta asuttu tässä.

Aika hyvä sauma tavata muita on ulkoilla klo 10-11 ja klo 15-17. Näin ainakin meidän leikkipaikalla, koskaan en ole yksin. Sateessakin siellä yksi perhe ulkoilee (ja mä seuraan laiskana ikkunasta :whistle: ) Ja menee hetki ennen kuin muihin tutustuu, mene rohkeesti vaan! Kerro että olette vasta muuttaneet, lapsen nimi ja oliskos seuraa... Jne.

Yhteistyössä