G: Kestoilusta - Kuinka moni kestoilee ja miten?

Onko kyseessä:

a) Osakestoilu
b) Kokokestoilu

Mitä vaippoja teillä on ja kommentteja niistä?

Osakestoilijoille oma kysymys: Mitkä kertikset rinnalla?
---------------------------------------------------------------------------------

Omat vastaukseni:

a) Osakestoilemme ainakin toistaiseksi

Omistan harsoja, nauhavaippoja, tarrallisia ja nepillisiä sisävaippoja, näpsyllä kiinnitettäviä sisävaippoja, Taskuvaippoja, pul-kuoria ja fleece-kuoria sekä tarralliset kudotut villakuoret että pöksymalliset. Sitten tietysti erilaisia imuja ja muutama kuivaliina.

Rinnalla on nyt Pampersit vaikka en pidä siitä geelistä ollenkaan, mutta Liberot taas eivät ole meillä ainakaan kunnolla imeneet ja haisevat.....

Meillä kestoillaan melko täyspainoisesti :wave:

Yöllä käytän kertistä ja sellaisilla matkoilla missä ollaan yötä tai jos ollaan tosi pitkällä automatkalla. Mutta siis päivän kestävät reissut mennään kestoilla.

Käytössä on omatekoisia sisätaskuja ja PULtaskuja. Kaupan hienouksia omistan vain yhden Popoliinin (sellaisen mikä oli 2006 äitiyspakkauksessa) eikä sekään nyt niin hieno ole. :)

Ja yövaippoina yleensä Libero. Ja kestoilija on meillä kohta 4kk ikäinen poika.

Paras yhdistelmä mielestäni on villikset ja sisätasku.

Kerttu-Kyllikki
Meilläkin osakestoillaan, öisin on käytössä kertavaippa.
Käytämme kaikilla reissuillakin kestoja, "reissuvaippoina" meillä on yleensä aina Fuzzeja. Niiden lisäksi käytössä on lähinnä itse ompelemiani sisätaskuja. Muutama Kooshies AIOkin löytyy...

pollerolle
Meilläkin osakestoillaan.Olen vasta aloittelija enkä vielä ole yöksi rohjennut kestovaippaa kokeilla.Eli yöllä pampersin vaippa muuten kestot.Minulla on käytössä teetettyjä sisävaippoja sekä huutiksesta huudettuja sisätaskuja ja sisävaippoja sekä kuorivaipat päällä.Olen kyllä hyvin innostunut kestoilusta ja kyllä minä meinaan kokokestoiluakin kokeilla.
pollerolle ja neiti 7vko

Kyseessä kokokestoilu, eli vaihtoehto b =) viiden viikon ikäisestä,
nyt tyttö 8kk.

Käytetään harsoa + lisäimua (itseommeltuja vanhoista pyyhkeistä) ja vaippakuorta (villainen imse vimsen on paras). Toimii!
Kertavaippaa ei ole käytetty kuukausiin, vaikka mökkeiltiinkin kesällä ahkerasti. Harsot voi esim. viikonloppureissulla vaan huuhdella huolellisesti, kuivattaa ja käyttää uudestaan. Ne kannattaa pestä kuumassa, 90 asteessa silloin tällöin, ehkä joka toinen viikko.

Me kaiketi kokokestoillaan =) Matkalla ollaan toisinaan laitettu kertiksiä mut vielä on pärjätty niiden osalta ilmaisnäytteillä ;)

Vauva on 7 vkoa ja ollaan käytetty lähinnä harsoja ja naruvaippoja sekä muutamia kappaleita muotoonommeltuja on ollut käytössä. Ja lisäimuina kotoa ja kirppiksiltä löytyneitä vanhoja pikkupyyhkeitä. Olen myös itse ommellut muutaman taskuvaipan. Villiksiä olen itse neulonut, se oli kivaa odotusaikana ja jemmassa on valmiina jo isojakin kokoja. Lisäksi on parit Popolini-kuoret. Ei ole ollut "läpivuoto-ongelmia" vaikka vauva nukkuu 6 tunnin unia. Peppu on ollut hyvässä kunnossa. Minusta ja miehestä tää on kyllä ollut oikein toimiva homma eikä olla pidetty mitenkään hankalana. Ikävä olisi kantaa vaippakasoja roskikseen ja kalliita kertiksiä kotiin kaupasta.

Täyskestoillaan. Käytössä Fuzzi Bunzeja, Lillataskuja ja omatekoisia taskuvaippoja. Varalla on myös muutama sisätasku, pari Bumpyn kuorta ja pari Thirstiesin kuorta. Taskuissa imuina käytetään harsoja, pieniä käsipyyhkeitä, muotoonommeltuja ostettuja ja omatekoisia imuja.

Vaipoista parhaat on meillä Fuzzit ja Lillataskut, ja imuina harsot ja Fuzzin omat microinsertit. Paljon on ehditty erilaisia systeemejä ja vaippamerkkejä testata, nämä ovat valikoituneet parhaiksi. Poika on nyt 8,5 kk.

Osakestoillaan.

Kestoina on taskuvaippoja, sisävaippoja villapöksyillä sekä pul-kuoria. Kestoillaan lähinnä kotosalla ollessa, joskus saatetaan kylään lähteä kestoilla. Olen tykästynyt noihin taskuvaippoihin, kätevä laittaa tuon ikiliikkujan päälle. Myös pul-kuoret on mukavia käytössä. Sisävaipat saatiin perintönä ystäväpariskunnalta eikä niitä käyttämättä viisti jättää, joten välillä niitäkin harrastetaan vaikkeivat kuulu suosikkeihini.

Kertavaippana käytössä pampersit.

Meillä täyskestoillaan, alusta asti ollaan kestoilla menty joten kertiksistä ei silleen kokemusta olekaan, kun meíllä nyt vasta eka lapsi; tosin äitiyspakkauksen kertiksistä pienimmät tuli käytettyä alussa.

Meillä on vähän jos jonkinlaisia vaippoja... harsojen taittelusta en juurikaan innostunut. Sisävaipoista meillä on Ronjia ja Cuddlebunseja, sitten yövaippoina HH extroja ja Baby beehindseja... ja sitten sekalaisia muitakin. Meillä yöt villistellään ja päivät taskuillaan. On PUL-kuoriakin, Imse Orcanic, mutta nykyään niitä ei oikeastaan käytetä.

Taskuvaipoista tähän asti on käytössä ollut fuzzit, mutta ovat nyt niin matalanmallisia että harkitaan merkin vaihtoa. Kokeiluun tuli tänään bumgenius koko vaippaiän tasku, jos on hyvä, niin hankin sitten niitä ja myyn fuzzit pois =)

ira
Meillä osittain kestoillaan. Edellisen lapsen kanssa oli täyskestoilua popolinin aio-vaipoilla sekä sisävaippa-villahousuyhdistelmällä. Vauvalle (kohta 2kk) en ole vielä päättänyt, mitä alan käyttää. Kokeilen nyt harsoja ja villahousuja.. Sisävaivaipat aion myydä pois. meidän sisävaipat ovat liian paksuja ja jäykkiä. Yöllä libero.

Meillä myös osakestoillaan. On taskuja ja erilaisia sisävaippoja + kuoria ja villiksiä. Kun ei kestoilla käytetään pampersia. Lisää vaippoja pitäisi vaan hankkia niin jäisi tuo kertisten käyttö vähemmälle!

Meillä ollaan melkein täyskestoilijoita.
Meiltä löytyy seuraavia vaippoja:

* Fuzzeja, jotka eivät aina pelitä 100% mutta ne on helppo ottaa mukaan piuistoon, muskariin jne.

* Igun ja Tirsokkaan sisätaskuvaippoja joita käytän villahousujen kanssa sekä yöllä että päivällä ja ne on lähes pomminvarmat.

* Igun, Ronjan ja Nupsukan sisävaippoja imuläpällä. Näitä käytän myös villisten kanssa. Muuten ihan hyviä, mutta kuivuvat hitaammin kuin täyttikset ja imuja on vaikeampi varioida.

* Wonderoos yhden koon taskuja, joita en saa pojalle istumaan hyvin ja ne on myytävänä.

* Harsoja joita käytän nyt lähinnä taskuissa imuina, enää en saa taiteltua niitä kivasti pojalle.

* Itse leikeltyjä fleecelärpyköitä käytän kuivaimuina.

* On meillä myös muovikuoria esikoisen vaippa-ajalta, mutta ne falskaa niin paljon ettei tule enää käytettyä villahoust on parhaat kuoret, niitä meillä on myös kohta ihan mukava kasa.

* Erilaisia imuja löytyy tietty myös, ohuet hamppuimut ja Joey Bunz on parhaita, bambuja tuli just postissa kokeiltavaksi.

Kertiksiä löytyy tällä hetkeää aika vähän ja ne on kotimaisia Muumi-vaippoja.

Kestoilusta kiinnostuneiden kannattaa suunnata kestovaippainfon kotisivuille. Sieltä saa tietoa, ohjeita kestoilusta ja voi myös ostaa vaippoja kirpparilta. Kestovaippayhdistyksen sivut on myös hyvät ja sieltä löytää tietoja mm. kestovaippalainaamosta, josta voi saada lainaan kestovaippapaketin jossa voi kokeilla kestoilua kotona viikon ajan.

Yökestoilua kannattaa kokeilla huopuneilla villahousuilla. ;)

Osakestoillaan, eli yöllä kertikset ja pidemmillä reissuilla. Mutta esim neuvolassa ja kauppareissuilla taskuvaipat käytössä. Kotona itsetehdyt flanellepötköt PUL-kuoren kera(muumi) ja kuivaliinana fleecepalanen. Harsoja käytetään myös jonkin verran.

Öisin meillä Pampers ja muutoin yleensä kestot. Montaa on kokeiltu, mutta meidän poitsulla pelittää parhaiten Dream Nappyn PUL-taskut, ne istuvat tosi hyvin. Muuten löytyy Ronjaa ja Makeet Muksut-taskuja. Imuina omatekoisia frotee- ja fleeceimuja, kestovaippakirpparilta ostettuja puuvilla-, frotee- ja hamppuimuja. AIO:t tuntuivat ensin hyviltä, mutta ovat jotenkin paksuja. Kuivaliinana meillä riisipaperi. Mieskin innostui kestovaipoista pienen harjoittelun jälkeen ja minä itse varovaisen alun jälkeen suorastaan hurahdin. NE ON NIIN NÄTTEJÄKIN!

Esikoisen kanssa kestoilin yhdeksän vuotta sitten ensimmäisen vuotensa Vekkuli-kuori ja harso tai pumpulivaippa. Kun hän oli vuoden oli harjoitushousuina vähän aikaa kertis-housuvaipat. Nyt puolen vuoden ikäisen kanssa aloitettiin osakestoiluna. Yöllä oli liberon vaippa ja reissuilla. Viikko viikolta sitten siirryttiin koko kestoiluun. Seuraavaksi käytetään kertiksiä kun mennään etelään. Vaavilla on esikoisen vanhat Vekkuli-kuoret harso/flanelli/frotee pötköjen kanssa päivällä kotona. Reisuun, päikkäreille ja muihin pikku menoihin laitan Myllymuksujen taskuvaipan täyteen pötköimuja. Pestävät riisipaperit on kuivaliinana. Yöllä on ehdoton Popoliinin aio flanelli-imun kanssa. Kuivuu muuten nopeasti pesun jälkeen ja imee meillä koko yön pissat. Olen myös kokeilluterillaisia ja eri merkkisiä systeemeitä, mutta edellä mainitut ovat mielestäni PARHAAT! =)

Onko kyseessä:

a) Osakestoilu
b) Kokokestoilu

meillä osakestoillaan

Mitä vaippoja teillä on ja kommentteja niistä?
Ollaan kokeiltu monenlaisia vaippoja, joita olen koekäyttöön ostanut käytettynä kestovaippainfon kirppikseltä.
Alussa parhaita oli harsot, sekä harsosta tehdyt, Lempin sisävaipat villahousujen tai bumpyn kuoren kanssa.
Nyttemmin käytetään joko taskutirsokkaita, kushies all-in-oneja tai tirsokkaan sisävaippoja lempin br-pul- kuoren kanssa. Yövaipaksi ostin citymarketista popoliinin sisävaippapaketin ja kuoren sekä ronjan paksun sisävaipan. Popoliini on kyllä meidän käyttöön liian paksu.

Pyrin suosimaan suomalaisia vaippoja. Sisävaipat ja imut ostan käytettyinä, sillä niissä imukiyky vain paranee ajan myötä. Vaipat, joissa on kosteutta pitävä kerros valmiina, oon ostanut käytettynä ihan vain välttääkseni sitä risiä, että joku olisi pessyt ne pilalle tai olisivat käytössä kuluneet.

Osakestoilijoille oma kysymys: Mitkä kertikset rinnalla?
joko muumit (suomalaisia) tai Dailyt (ympäristömerkki, ja pehmeys!).

Yhteistyössä