G: kauanko kotona, jos raha ei ratkaise

Mielenkiinnosta kyselen siis tällaista, että kauanko tahtoisit kotona lapsen/lapsien kanssa olla, jos ei tarvitse miettiä taloudellisia asioita? Kun on ihmisiä, jotka tahtoo lähteä töihin heti kun äitiysloma loppuu ja sitten ihmisiä, jotka eivät tahdo ja heitä, joiden on pakko taloudellisten asioiden takia mennä töihin. Kun itsellä ei töihin mitään kiirettä ole, ja lapsi nyt reilun vuoden, mutta kun eihän se raha puussakaan kasva.

Menin töihin äitiysloman loputtua, neiti oli 10 kk. En taloudellisista syistä, vaan lähinnä sen takia kun lapsi kaipasi leikkitovereita ja tekemistä, enemmän kuin kykenin järjestämään. Olen toki osahoitovapaalla. Eli teen 4 pv viikko.

´Meillä kaksi tyttöä ja kummankin kanssa ollaan nyt tehty niin, että heti äippäloman jälkeen palasin osa-aikaiseen työhön ja teen iltoja ja viikonloppuja, jolloin isukki hoitaa lapsia. Jos rahasta ei tarvisi huolehtia, niin olisin kotona kokonaan siihen että nuorin on täyttänyt 3v ja sen jälkeenkin mieluusti lyhennettyä päivää, vaikka kuusi tuntista. Esikoinen täyttää kesällä kolme ja alkaa jo tarvita harrastusten ja tuttavaperheiden tapaamisten lisäksi omaa toimintaa - tarkoitus onkin viedä tyttö johonkin kerhoon 1-2xvko syksystä alkaen. Nuoremmalle riittää vielä kotitouhut (reilu 1v) ja kolmonen onkin sitten tulossa tossa heinäkuussa :)

No jos oikeesti ois niin paljon rahaa että pystyis eleleen mukavasti koko loppuelämänsä, niin en kyllä menis koskaan töihin :D

Mut nyt meen sitten kun tyttö 1,5 vuotta. Kuiteski toivottavasti vielä myöhemmin lisää lapsia, mut en kuitenkaan halua heti perään niitä lisää vaan välillä töihin, joten tuossa vaiheessa tuntuu olevan jo "pakko" palata (vakipaikkaan).

Marcon äiti
Poika on nyt melkein 18 kk, olen yhä kotona. Eikä ole mikäân henkinen kiire töihin. On ruennut mietityttâân että jos sitä pikkusiskoa koetettas rueta tekemâän :whistle: vaikka olinkin aina 'vannonut' yhden lapsen nimeen .... =)

Rahallisesti ei siis töihin menon kanssa kiire, katsotaan nyt ettâ miten tässâ käy. Olen nauttinut kotona olemisesta ja siitä että olen saanut nähdâ lapseni kasvavan ! Ja sanottakoon että ennen lasta en olisi voinut KUVITELLAKAAN olevani kotona, enkä töissâ ... niin se mieli muuttuu vaan.

Mukavaa vappua teille sinne koti-suomehen ! :flower: =)

Olisin kotona siihen saakka kun lapsi olisi 2-3v.
Mutta tämän hetkisen kuopuksen kohdalla menin töihin kun tyttö oli vuoden ikäinen. Ensimmäisen kesän isovanhemmat hoitivat aika paljon, lisäksi isä hoiti kesäloman. Ensimmäisinä kuukausina tyttö oli keskimäärin 3pv/viikko 8h/pv
Meillä molemmilla miehen kanssa on suht hyvät tulot, mutta en voinut olla vain miehen elätettävänä senkään takia, että itsellä erikoistuminen kesken (ja kun valmistun niin tulot nousee) sekä rakensimme omakotitalon, jota myöskin on maksettavana.
Nyt odotan lasta, joka syntyy kesällä ja luultavasti olen hänen kanssaan kotona 2007 loppuun.
Ja sitten taas erikoistumaan... Halusin olla kotona, mutta haluan myös tehdä uraa... Mutta se on aika vaikeaa pian viiden lapsen kanssa... :whistle:

EX-SAVONLINNA
Tuomas kanssa olin kotona kaksi vuotta, sitten syntyi pikkuveli Aapo (ikäeroa 2v 6kk) ja olin kahden lapsen kotona täyspäiväsesti siihen saakka kunnes kolmonen syntyi, paitsi Tuomas meni osa-aikaseen hoitoon nelivuotiaana.
Venla syntyi 3v ikäerolla edelliseen ja olimme Venlan ja Aapon kanssa kotona kun tyttö täytti 1,5v.

Aapo meni puolihoitoon (5 päivää viikossa, 4 tuntia kerrallaan) kolme vuotiaana.

Tämän neljännen pojan kanssa olisi tarkoitus olla kotona ainakin pari vuotta eli suurinpiirtein 2007 syksyllä-talvella.

Miili harmaana
Ekan kanssa olin päättänyt olla kotona niin kauan, että ehtii täyttää kaks vuotta. Se tulis syksyllä, mutta pikkusisarus päättikin tulla aiemmin kun oli suunniteltu, la kolmen viikon päästä. En oikein vielä osaa sanoa, miten kahden kanssa viihdyn kotona, yhden kanssa kyllä usein kaipasin töihin.
Mutta jokatapauksessa pienikin saa olla kotona yli puolitoistavuotiaaksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 22:32 vieras kirjoitti:
ne lapset jotka eivät ole olleet ikinä hoidossa ovat aivan ihania kultamussukoita :kieh: :kieh: :kieh: :LOL: :LOL: :LOL:
Eihän se sitä tarkoita,jos äiti on kotona,ettei lapsi menisi koskaan hoitoon kodin ulkopuolelle.Suurimmalla osalla vanhemmat lapset käy ainakin puolipäivähoidossa viikottain,määrät varmasti vaihtelevat.

Mä ilmoitin mun miehelle,että kun lapset on vähän isompia,niin saavat kyllä mennä tarhaan tms.,jotta oppivat ryhmäkuria ja sosiaalisia taitoja.Mutta se ei tarkoita,että minä menisin töihin.Suunnittelen pitäväni ainakin muutaman kuukauden sapattivapaata ja annan aikaa itselleni.Ts. pidän kaikki pitämättä jääneet kahvitauot,vapaat,arkipyhät jne. pois.Käyn jumpassa päivisin,shoppailen,nautin omasta seurasta ja ISTUN WC:ssa OVI KIINNI YKSIN! :LOL: :LOL: :LOL:

Mies taisi unohtaa tapansa mukaan kuunnella,koska totesi vain,muka-kiinnostuneena "-aha,ok".Toivo siis elää.Ukko voi tarvittaessa ottaa vaikka toisen duunin,jotta akka saa lakkailla päivisin kynsiä ja juoda kahvin lämpimänä =)

Meillä on yksi lapsi ja jos ei toista tule niin kai se on mentävä kun poika on 3v eli -07 maaliskuussa. Toiveissa(ja työn alla) on toinen ja toivottavasti tulee ennen kun esikko on 3v. Sitten saisin 3v lisäaikaa..

Jos ei olisi rahasta kiinni ni lapsi menis vasta eskariin. Mutta kun varmasti tulee olemaan rahasta kiinni hoitovapaan jälkeen jos toista lasta ei tule niin kolmevuotiaana on kait hoitoon vietävä.

A-M
Kahdesta vanhemmasta olen ollut sen maksimin sallitun määrän eli kolme vuotta, typyt nyt 15 ja 11 vuotiaat,nuorimmainen täytti äsken 2 vuotta ja vielä olen sen vuoden kotona ja viihdyn hyvin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2006 klo 00:16 Pipsa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 22:32 vieras kirjoitti:
ne lapset jotka eivät ole olleet ikinä hoidossa ovat aivan ihania kultamussukoita :kieh: :kieh: :kieh: :LOL: :LOL: :LOL:
Eihän se sitä tarkoita,jos äiti on kotona,ettei lapsi menisi koskaan hoitoon kodin ulkopuolelle.Suurimmalla osalla vanhemmat lapset käy ainakin puolipäivähoidossa viikottain,määrät varmasti vaihtelevat.

Mä ilmoitin mun miehelle,että kun lapset on vähän isompia,niin saavat kyllä mennä tarhaan tms.,jotta oppivat ryhmäkuria ja sosiaalisia taitoja.Mutta se ei tarkoita,että minä menisin töihin.Suunnittelen pitäväni ainakin muutaman kuukauden sapattivapaata ja annan aikaa itselleni.Ts. pidän kaikki pitämättä jääneet kahvitauot,vapaat,arkipyhät jne. pois.Käyn jumpassa päivisin,shoppailen,nautin omasta seurasta ja ISTUN WC:ssa OVI KIINNI YKSIN! :LOL: :LOL: :LOL:

Mies taisi unohtaa tapansa mukaan kuunnella,koska totesi vain,muka-kiinnostuneena "-aha,ok".Toivo siis elää.Ukko voi tarvittaessa ottaa vaikka toisen duunin,jotta akka saa lakkailla päivisin kynsiä ja juoda kahvin lämpimänä =)

On jollain näköään sitä rahaakin.

Yhteistyössä