G: Kalju vai tukkaa päässä vauvalla syntyessään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja penkkis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

penkkis

Vieras
Tuli mieleen kysellä tällaista, kun meille syntyi oikein kunnon mustatukkainen peikkopoika ja vasta viime aikoina oon alkanut miettiin kuinka yleistä on, että suomalaisella vauvalla on tuuhea tukka kun niin monet on vauvamme tukkaa ihmetellyt. Eli, oliko vauvallasi syntyessään tukkaa, minkä väriset jos oli, lähtikö vauvahiukset pois sekä muuttuiko hiusten väri myöhemmin? Jos oli kalju syntyessään, koska hiukset alkoivat kunnolla kasvamaan ja minkä väriset?

Molemmilla syntyessä paljon tummaa tukkaa. Esikoisella nyt paksut vaalean ruskeat hiukset (ei lähtenyt koskaan vauvatukka pois vain kasvoi ja vahvistui ja vaaleni). Toisesta vaikea vielä sanoa, kun ikää on 2kk.

Ei vauvaa vielä. Mutta itselläni oli syntyessä paksut tummat hiukset ja minua kutsuttiinkin eskimoksi. 1,5-vuotiaana hiukset leikattiin ensimmäisen kerran polkkatukaksi, jottei tarvinut niin harjailla. Kyllähän nuo hiukset vaaleni iän myötä, mutta tummat kuitenkin aina olleet.

mä tykkään että vauvalla on tukkaa :) Toki kaljutkin vauvat on sulosia..Mulla itellä oli paksu musta tukka syntyessäni, vahvistui vain ja tummanruskea on ollut koko ajan. sisaruksillani on myös ollut paksu tummahko tukka, mutta heille tuli sitten vaaleamman ruskeat...

Tytöllä oli syntyessään tummanruskea peikkotukka, etutukka varsinkin oli jo syntyessä melkein silmille yltävä, sivuilta vähän lyhyemmät.

Vauvatukka ei lähtenyt koskaan kokonaan pois, mutta takaraivolta vähän kaljuuntui, etutukka kasvanut aina nopeammin kuin muu tukka ja jo 3kk iässä piti ensimmäisen kerran pois silmiltä leikata. Tukka tummentunut iän myötä (tyttö siis nyt 1v9kk) ja on tosi tumman/lähes mustanruskea nyk.
Isän kanssa ollaan molemmat tosi tummatukkaisia, vaikkakin täysin suomalaisia, meillä molemmilla ollut syntyessä myös isot pehkot.

Jos kavereiden/sukulaisten/tuttujen lapsia/vauvoja mietin, niin minusta yleisempää on että lapsilla on tukka syntyessään, en muista ketään lähipiiristä kuka olisi kaljuna tai lähes kaljuna syntynyt. Monella tosin vauvatukka lähtenyt ja vaalentunut. Isolla osalla ollut tumma tukka syntyessään, mutta osalla o hyvin varhain vaalentunut mutta isolla osalla vasta vuoden iässä yhtäkkiä muuttunut tummasta lähes vaaleaksi.

Oman näkemykseni myötä hiukset päässä syntyvä lapsi "yleisempi" kuin kaljuna syntyvä, mutta faktatietoa ei ole. :)
Kiinnostuneena jään vastauksia lukemaan, musta varsinkin tuo on tosi jännää että hyvin monella vasta n vuoden iässä on tukka yhtäkkiä vaalentunut ja muutenkin muskarissa/perhekerhoissa ym on tosi vähän tummatukkaisia pieniä lapsia? Siis jotain 1-4vuotiaita ? Vaaleneeko se tukka siis pienenä ja sitten tummenee taas vanhempana ?

Esikoisella oli paksut ja pitkät vaaleat, ehkä vähän punertavat hiukset syntyessään. Nyt kohta 2 vuotiaana on tosi paksut ihan blondit hiukset. Alta vuoden ikäisenäkin sai leikata kolmeen kertaan lyhyiksi kun tuli silmille asti. Aika outoa kun kummallakaan vanhemmista ei ole mitenkään erityisen paksut hiukset. Molemmilla on kyllä ollut tukka päässä syntyessään.
Mun pienemmällä vauvalla on tummaa tukkaa jonkin verran, mutta paljon lyhyemmät kuin esikoisella. Niistä tulee varmaankn blondit myös. Mulla oli samanlaiset pienenä ja ihan vitivalkoiseksi se vaaleni.

Jonnin verraan tummanruskeaa (lähes mustaa) tukkaa syntyessään. Ei kylläkään johdu minun suomalaisista geeneistäni. Silmät olivat myös (sini-)mustat. Molemmat vaalentuneet tähän lähes kahden vuoden ikään mennessä vaaleampaan ruskeeseen. Ei lähtenyt vauvatukka kokonaan pois, vaan harveni takaraivolta ja sitten alkoi kasvaa vaaleampaa tukkaa.

Esikoisella ja kolmosella musta runsas tukka joka vaalenee ihan vaaleaksi ja aikaa myöden tummuu aikuisiässä.
Kakkonen kalju, vaalea tukka kasvoi hiljalleen kahden vuode ikään mennessä.

Osa odottaa kovasti että meidän tukallisilta syntymätukka irtois, mutta niin ei ole käynyt. :-)

Tyttelillä oli tosi paksu ja tuuhea tummanruskea tukka, joka siitä sitten vaaleni ja nyt 1-vuotiaana on tuollainen kikkaratukka pellavapää ja saa jos minkämoista kampausta laitettua :)

Pitkä punainen tukka jota joutui kampaamaan jo laitoksella. Nykyään, 3v, kiharapehko ylettyy takapuolen päälle. En tiedä mistä on tuollaisen perinyt, itellä ekat karvat päähän tuli 2,5-vuotiaana... Sama juttu hänen iskällä.

Lapsilla on ollut syntyessään mustat,paksut hiukset samoin kuin minulla. Samoin yhdellä pikkuserkuistani oli. Hiukset sitten vaalenivat kohti ensimmäistä syntymäpäivää. Silloin kun lapsi opetteli itse syömään, olisi ollut helpompaa vain pyyhkiä kalju puhtaaksi kuin pestä koko tukka. Ekan kerran lyhennettiin hiuksia vauvan/vauvojen ollessa kaksi kuukautta vanhoja.

Meillä molemmilla on ollut vähän tukkaa. Silleen vielä että sivuilla ei yhtään ja keskellä päätä on sitten mennyt sellainen mohikaanikampaus kun se tukka on kasvanut.

Mun tytöllä oli syntyessään todella paksu ja lähes musta tukka. Nyt lähes vuoden iässä on lähes blondi. Jossain vaiheessa hiukset olivat tosi punertavat ja siitä vaalenivat sitten. Kokonaan ei lähteneet vaan ohenivat vain hiukan. Yleensä kaikki meidän suvun vauvat on olleet kaljuja lähes kaksivuotiaaksi :)

Molemmilla syntyessään tummanruskea tukka. Ei kovin paksu, mutta tukka kuitenkin. Vauvatukka ei lähtenyt missään vaiheessa, mutta muutti väriään ja kuopuksella hiukan oheni. Esikoisella väri haaleni vaaleanruskeaksi, kuopuksella tukasta tuli punertava vauva-ajaksi. Nyt hänellä on ikää 2 vuotta ja tukka on vaaleanruskea.

Yhteistyössä