G: Käytätkö(/käyttäisitkö jos olisi vaippaikäinen) nature babycare-vaippoja?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
lr
On olemassa toinenkin biohajoavaksi mainostettu vaippa Moltex öko (saksalainen?).

Luin juuri artikkelin jonka mukaan britit ovat tehneet vertailututkimuksen kertavaippojen ja kestovaippojen luontoa säästävistä ominaisuuksista (Sunday Times). Sen mukaan kestovaippailun hiilidioksidipäästöt jäävät kertavaippaa pienemmäksi jos vaipat kuivataan ulkona (ei siis kuivausrummussa), vaippoja ei pestäisi yli 60 asteessa ja niitä tulisi käyttää vuosia muös nuoremmilla lapsilla. 2,5 vuoden käyttö aiheuttaa kertavaipoilla 550 kg:n hiilidioksidipäästöt ja kestoilla keskimäärin 570 kg. Aiheesta on artikkelin mukaan tilattu jatkotutkimus...

Asioilla on aina niin monta puolta. Tässä menee pieni ihminen sekaisin, että mikä nyt olisi sitten parasta. Mutta henk.koht. yritän yhä pysyä erossa ainakin Liberoista, Pamperseista ja muista norm. vaipoista. Moltex öko on kiva vaippa. Saa nähdä löytyykö niitä meidän kompostista ensi kesänä. Vertailussa on myös Nature Babycare :).
 
kestoja päivisin
Joo, kyllä kiinnostais nuo uudet Nature-vaipat ja muutkin kertikset, mitkä olis ympäristöystävällisempiä ku tavalliset muoviläiskät. Tuo mitä oli tuossa kirjoituksessa et kestovaipoista tulee enemmän hiilidioksipäästöjä ku kertiksillä niin joo ehkä kyllä näinkin, mut kestovaipoista ei tule sitä muovisaastetta sinne kaatikselle, et eipäs nyt kuitenkaan unohdeta sitä asiaa.
Meillä kestoillaan päivisin ja kuivataan vaipat narulla. Pissavaippakuoret voi huuhtaista uudestaan käyttöön ja muuteskin pestään täysiä koneellisia. Nyt käytetään poikaa jo jatkuvasti potalla et vaippailut vähenisi. Öisin poika pissaa ihan kauheasti, meillä menee silloin aina Libero (jonka päällä vielä tehokas Bummies-kestovaippakuori) ja silti ohivuotoja tulee aika useinkin. Ei siis mahdollisuutta täyskestoiluun (meillä on kokeiltu jos jonkun näköistä kestovaippaa ja yökäyttöön ei sovi meillä yksikään). Mut 1-2 kertavaippaa/päivä on parempi mun mielestä kuin 6-8 kertavaippaa/päivä.
Mut olis se ihanaa jos ei tarttis tuottaa tuota jätettä.
 
Ansku
Katja on aivan oikeassa siinä, että jokainen voisi omalta kohdaltaan miettiä miten voisi jättää lapsilleen paremman maailman. Minua surettaa se, että meidän veroeuroilla Kela ostaa 4 kpl kestovaippoja äitiyspakkaukseen ja mitä tekee suurin osa äideistä? Myy ne sitten huuto.netissä pois, jotta saavat parikymppiä. Kokeilisivat edes.

Ystäväni perustelevat kertakäyttöisten vaippojen käytön vaivattomammaksi. Kertakäyttöinen pitää viedä roskikseen, kestovaippa ämpäriin. Roskis pitää viedä ulos, ämpärillinen vaippoja pestä. Kuulostaapa tosi vaivalloiselta... ARGH! Niin, ja joutuuhan niitä kestovaippoja huuhtelemaan kakasta. Onpa kamalaa. Pitääkö kertakäyttöisten vaippojen käyttäjät sitten kumihanskoja käsissään, kun pesevät lapsensa peppua...? Ettei vaan tule kakkaa sormiin...? Etikkaa kun kaataa ämpäriin, niin ei kukaan pääse edes sanomaan, että kestovaipat haisisivat. Itse olen laskenut, että kestovaipat ovat maksaneet itsensä takaisin 8 kk:n käytön jälkeen. Tulevat siis HUOMATTAVASTI edullisemmaksi kuin kertakäyttöiset.

 
Elvira Kippurahäntä
Noista äitiyspakkauksen kestovaipoista sen verran, että kuinka moni niitä kokeili ja kuinka monella falskasi? Meillä kokeiltiin kertiksien rinnalla, oltiin kovinkin kiinnostuneita kestoilusta. Poikamme vaan sattui olemaan niin kova pissaamaan, että lisäimuista huolimatta tuli läpi. Meni sitten monta kuukautta kertiksien kanssa, kunnes ystäväni hieman valisti ja lainasi meille muutaman taskuvaipan lainaan. Minä tykästyin, ei falskannut lainkaan ja mielestäni suht helppoa... Mies vaan oli jo siinä vaiheessa vastaan. Sanoi ettei halua niitä käyttää, tulevat kuitenkin läpi. :( Kai siinä oli jotenkin jo tottunut niihin kertiksiin... :( Nyt sitten kokeilemme nature babycare-kertiksiä. Ihan uteliaisuudesta... Minä menin siihen lankaan, että ois 100% luontoystävällistä. Olen kuitenkin samaa mieltä, että jostain se on aloitettava. Pitäisi painostaa vaippavalmistajia oikeaan suuntaan. :)

Ei ne varmaankaan maailmaa pelasta, nuo ekokertikset, mutta ehköpä nyt päästäis oikeaan suuntaan. Mun mielestä on laadultaan ja käyttömukavuudeltaan ihan yhtä hyviä kuin pampersit tai liberot. :)

Jos meille suodaan toinen lapsi joskus, aion aivopestä miehen uudestaan noihin kestoihin... ;)

Vielä tohon äippiksen kestoihin palatakseni, mun mielestä on todella sääli, että ne on noin kökkölaatuisia ja että on vain yhtä tyyppiä. Sanon kökkölatuisia siksi, että monet kestoilijat ovat näin sanoneet ja itse olin ihan samaa mieltä. Monikaan ei ole niiden jälkeen enää viitsinyt kokeilla kestoilua, koska on jäänyt kuvitelma, että kaikki kestot on yhtä huonoja... miksi äippiksessä ei voisi olla vaikka muutama tommonen imsevimse mitä nytkin on, muutama AIO-vaippa ja muutama taskuvaippa vaikkapa? Voisi olla sen jälkeen muutama ketoilija taas enemmän. :)
 
Pettynyt
Ehdin jo heittää Nature Babycare -vaipan kompostoriin (ekan), kun kävin vielä -sattumalta- heidän nettisivuillaan. Jos et jaksa lukea koko lainausta, lue se tärkein, eli viimeinen lause.

Miten kompostointiprosessi toimii?
Kompostoinnissa orgaaninen jäte muuttuu kompostimullaksi.

Orgaaninen jäte houkuttelee luokseen luonnossa esiintyviä mikro-organismeja. Jos vettä on tarpeeksi, mikro-organismit alkavat kuluttaa ravintoainesta. Ne hajottavat orgaaniset molekyylit ja tuottavat hiilidioksidia, vettä ja lämpöä. Tätä kutsutaan biohajoamiseksi. Lopulta alkuperäinen jäteaines muuttuu kompostimullaksi.

Kompostointilaitoksissa prosessia optimoidaan siten, että aineksen muutosvauhti kasvaa ja jätteen sekä lopullisen kompostituotteen laatua pystytään tarkkailemaan.

Voinko laittaa Nature Babycare -vaipat oman kotini kompostiin tai roskasäiliöön?
Muiden kertakäyttövaippojen tavoin myöskään Nature Babycare -vaipat eivät sovi kotikompostoitaviksi.
 
Tane
Joo tuota minäkin viestiketjua lukiessani, että nimenomaan Nature Babycaren omilla nettisivuilla sanotaan, että ei kompostiin. Homman nimi vaan on se, että kaatopaikalla se on ympäristöystävällisempi kuin nuo muut (muovivaipat).

Ja äitiyspakkauksen imsevimset ei todellakaa oo mitää hyviä kestoja (imo). En kyllä tiedä ketään kestoilijaa, joka niitä käyttäisi, tai edes joka niistä tykkäisi. Meillä käytetään harsoja ja jonkin verran taskuvaippoja (käytettäisiin enemmänkin, ei vaan oo ollut vielä rahaa panostaa). Mutta typerää sinänsä että kestoilusta annetaan sellainen kuva äitiyspakkauksen mukana, vaikka se oikeasti on paljon toimivampaa :p Höh. Tekevät oikein karhunpalveluksen, moni äitiyspakkauksen kestoilla testanneena on jättänyt leikin sikseen :p
 

Yhteistyössä