G: Juotko alkoholia raskausaikana?

En ekassa enkä tässä tokassakaan raskaudessa! Kun hyvin tässä jaksaa odottaa siihen saakka et vauva ulkona ja ikää sen verran että voi jättää isille hoitoon.
En tosin pitkään aikaan uskaltanut ottaa paria siideriä enempää kun piti kuitenkin "selvitä" aamupäivällä imettämään. Muutenkin oli koko ajan huoli et kuinkahan ne kotona pärjäävät ja ois tuntunut pahalta olla itse humaltuneena jos vauva ois itkenyt :snotty:

Saas nähdä milloin tän toisen jälkeen uskallaudun pyörähtämään yöelämässä. Menee se pari kk ainakin, näkyy sitten!

Eli kyllä imetysaikana otin, mut en sit myöskään imettänyt vaan mies antoi pullosta. Aamupäivällä joskus otin jo rinnalle, oli vähäiset alkot siihen mennessä hyvinkin ennättäneet haihtua =)

en. meillä mennään ihan 0-linjalla. Ennen plussaamista ehdin juoda lasin viiniä ja jokusen siiderin, eri kerroilla. Lekuri oli sitä mieltä ettei niistä kannata olla huolissaan.

Mä lisään nyt tähän vielä kysymyksen. Mulla on semmonen "kutina" että tupakka on jotenkin "hyväksyttävämpää" raskausaikana kuin juominen. Siis toki on äitejä jotka tekevät molempia, ihan vain pakon (alkoholistit yms.) vuoksi odotusaikanakin, mutta jos on se vaihtoehto olla polttamatta niin miksi polttaa. Se tekee kuitenkin niin paljon hallaa. Tiedän ainakin muutaman jotka ovat odotusaikana polttaneet ja kyllä se aika pahaa tekee katsoa. sori,meni vähän ot.

teppana: joo, itse kanssa olen ihan äimänä, kun näen raskaana olevia naisia, jotka tupakoivat. Itse asiassa olen ihan raivona, kun näen naisia pienten lasten kanssa tupakka suussa :kieh: Tupakka on paljon haitallisempaa/vaarallisempaa sekä raskausaikana kuin muuten kuin satunnainen lasillinen viiniä. Joka, kute jo aiemmin kirjoitin, ei ole lainkaan haitallinen viinikulttuurimaissa kuten Italiassa, Ranskassa jne. ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen. Mutta itseäni tupakan lemu häiritsee todella paljon varsinkin nyt raskausaikana, ja ärtyynnyn aina, kun näen tupakoivia naisia. Itse asiassa Italiassa joutuu maksamaan isot sakot, jos polttaa raskaana olevan naisen läsnäollessa! :D

Tupakointi on mun mielestä ehdottomasti tyhmempää raskausaikana ja muutenkin kuin alkon käyttö. Jos nyt jotain päihteitä haluaisi käyttää niin lehtikirjoitusten mukaan huumeet taitaa olla turvallisin juttu, ei pitäis aiheuttaa lapselle kuin syntyessä vierotusoireita...

Alkuperäinen kirjoittaja samppa77:
huumeet taitaa olla turvallisin juttu, ei pitäis aiheuttaa lapselle kuin syntyessä vierotusoireita...
Tää ei kyllä pidä paikkaansa. http://www.a-klinikka.fi/vinkki/tp_raskaus_ja_huumeet.htm -lähteen mukaan mm.

- Kannabistuotteissa on viisinkertaisesti enemmän tervaa ja hiilimonoksidia kuin tavallisessa tupakassa. Hiilimonoksidi heikentää sikiön ravinnonsaantia supistamalla napanuoran verenvirtausta. Tämä saattaa osaltaan aiheuttaa sikiön pienikokoisuutta.

- Stimulanttien käyttö raskauden aikana supistaa sekä äidin että sikiön verisuonia ja saattaa näin aiheuttaa istukan ennenaikaisen irtoamisen, keskossynnytyksen ja mahdollisesti sikiön aivo- tai munuaisinfarktin.

- Amfetamiini käyttö raskauden aikana saattaa lisätä keskenmenon riskiä sekä aiheuttaa sikiön sydänvikaisuutta. Ravinnon- ja hapensaannin heikentyminen vaikuttaa sikiöön aiheuttaen sikiön kasvun hidastumista ja pienipäisyyttä.

-Vastasyntyneellä lapsella äidin kokaiininkäyttö saattaa ilmetä kouristeluna sekä sydämen rytmihäiriöinä ja vakavimmillaan sydämenpysähdyksenä.

- Opiaattien käyttö raskauden aikana saattaa aiheuttaa muun muassa enemmän raskaudenaikaisia verenvuotoja sekä lisätä keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen vaaraa. Sikiön kasvu hidastuu käytöstä johtuen ja myös sikiön virtsateiden ja aivojen kehityshäiriöt ja erilaiset sydänviat saattavat kehittyä opiaattien käytön seurauksena. Kätkytkuoleman riski myös lisääntyy.

- Opiaateille altistuneella vastasyntyneellä on usein vieroitusoireita, jotka ilmenevät 24-74 tuntia synnytyksen jälkeen. Tyypillisiä vastasyntyneen vieroitusoireita ovat levottomuus ja tuskaisuus sekä sydämen rytmihäiriöt. Vastasyntyneellä saattaa ilmetä myös vapinaa ja liiallista valveilla oloa sekä tavallista kimeämpää itkua.

Vieroitusoireet voivat pitkittyä jopa 6 viikon mittaisiksi ja ne voivat sisältää hengitysvaikeuksia, etenkin jos raskausaikana on käytetty myös bentsodiatsepiineja.

ihan nollalinjaa menin nyt ja viimeksikin. minulle on aina myös neuvolasa sanottu , että nollalinjaa pitäisi noudattaa.
en millään pysty vaarantamaan lasteni terveyttä eikä kyllä maistuisi pisaraakaan. jos on ollut jotku juhlat ravintolassa olen pyytänyt lasin alkoholitonta olutta ja sekin on oltava 0,0% kun niitä on esim 0,5% myös

Jaa. en juo alkoholia raskaana.... sanotaan kuitenkin niin että jos olen juhlapäivällisellä ravintolassa niin saatan juoda 12 senttiä punaviiniä. Mutta ei missään nimessä sen enempää. Niin, ja tuotakaan en aio harrastaa ennen kuin jossain puolenvälin hujakoilla. :) Ehkä. En tiedä. Mutta en tee mitään vahingoittaakseni lasta.

Nii ja toi alkoholiton olut on ihan ok janojuomana. :) Mutta ne alkoholittomat siiderit on ihan kamalan makusia litkuja... :x

Tupakointihan aiheuttaa sen että lapsista tulee pienikokosia ja mahdollisia käyttäytymishäiriöitä, jotka yleensä selviää vasta vanhempana. Tupakan häkä korvaa veressä hapen, ja silloin aiheuttaa sen että lapsi elää koko sikiöaikansa liian vähällä hapella. Nikotiinilla on riippuvuutta aiheuttava vaikutus. En näe mitään syytä tai oikeutusta sille että polttaa raskaana ollessaan. :$

Ja ennen ekaa raskautta poltin 10 tupakkaa päivässä....olin polttanut noin 5 vuotta yhtä paljon. Kun viiva tuli testiin loppui siihen kuin seinään enkä ole sen jälkeen tupakkaa polttanut. :) Nyt on itseasiassa menossa 11 kk savuttomana. :D Jei!

Hei,
ei ole tarkoitus rajoittaa keskusteluoikeutta :whistle: mutta toivomukseni oli jo ketjua aloittaessani että pidetään tuo tupakka-keskustelu erikseen. Ohessa alla on esim. yksi ketju jossa raskautta ja tupakointia on käsitelty. Itse ihan mielenkiinnosta halusin tietää kannan tähän alkoholiin kun kuitenkin useammin on tuosta tupakasta keskusteltu.

Mielenkiintoisia kyllä nämä kommentit sinänsä alkoholiin. Koska riskejä ei ole todistetusti kumottu eli ns. turvallista rajaa ei ole, niin kukaan ei kai voi väittää, että nollalinjassa olisi jotain vikaa. Se on varmasti se oikea linja. Tosin, tarviiko ihminen ylipäätänsä KOSKAAN sitä alkoholia, sitäkin voisi miettiä. Neuvoloiden linja on varmasti tuo nollalinjan suosittelu mutta esim. edellisessä raskaudessa neuvolassa lääkäri kehoitti minua juomaan punaviiniä (!) kun olin iltaisin levoton. Ihan omaksi rentoutukseksi olen itse tuon lasillisen voinut juoda - en usko, että siitä on mitään hyötyä vauvalle mutta itse en usko, että haittaakaan. Varmaan kun äiti rentoutuu, välittyy hyvän olon hormonit myös vauvaan. Alkoholilla sinänsä ei varmasti ole mitään positiivista vauvalle, se on varmasti myönnettävä.

Imetyksen aikainen juominenhan on sitten asia ihan erikseen ja siihen voi tutustua esim. imetystukilistan sivuilla. Silloin nollalinja on ainoastaan suositeltua siksi, että alkoholin vaikutuksen alaisena ei todellakaan ole hyväksyttävää käsitellä vauvaa - vahinkoja voi sattua. Sinänsä voi imettää vaikka parin drinkin jälkeen per heti - se määrä, mikä vauvalle siitä tulee, ei vaikuta yhtään mitään. Ja tietenkin esim. jatkuva juominen muuttaa maidon makua ja määrää ja sitä kautta tulee imetykseen ongelmia. Hyväksyttävää ei siis tosiaankaan ole joka päiväinen juominen mutta ihan turha on silloin tällöin tapahtuvan juomisen takia laskea tunteja, milloin voi imettää esim. saunasiiderin jälkeen. Tosin tässäkin on ihan sama, nollalinjassa ei sinänsä ole mitään tuomittavaa - kuten ei absolutismissa ylipäätänsäkään.

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1137261

olen juonut pienen lasin viiniä ruuan kanssa, ja alkoholiton olut on kyllä hyvä keksintö, mies kuitenkin ottaa sen saunaoluen, vaikka muuten hänkin on lähes lopettanut juomisen, kun ei yksinään viitsi juoda.

Jive-: ja laittamassasi lähteessä ei olut yhtään referenssiä. tosin en ole mäkään varsinaisia tutkimuksia lukenut huumeista ja raskaudesta ainakaan ihan vähään aikaan. jonkun telkkariohjelman vain näin pari vk sitten.

Yhteistyössä