G Joulun viinat

• Viestiketjun aloittaja nautiskelija
  • Ensimmäinen viesti
zum wohl
ketjun nopsasti lukaiseena totean taas kerran, että ne jotka kaikki jyrkimmin alkoa vastustaa, heillä on itsellään jonkin sortin alkoholi ongelma. He eivät ymmärrä, että sitä voi tosiaan juoda siten ettei ole tinttalallaa koko joulua.

vieras
Meillä ei käytetä jouluna oikeestaan ollenkaan alkoholia, mies voi pari saunaolutta juoda.
Mä en tykkää esim. viinistä, joten miksi sitä sit joisin.
Ja ite oisin kyllä aika hiprakassa, jos joisin terästettyä glögiä lasin-pari, ruualla viiniä ja saunan päälle vielä parit siiderit.. Mut kukin tyylillään, mulle se on ihan sama kuinka paljon muut jouluna juo =)
Eikä mulla tietääkseni minkään sortin alkoholiongelmaa tämän mielipiteeni johdosta ole =)

swiisii
Käymme jouluna sekä omillani, että avokkini vanhemmilla. Meillä ei oteta mitään, avokin vanhempian luona luultavasti joku lämmin juoma kuten terästetty glögi taikka konjakit kahvin kanssa, ehkä vähän punkkua ruualla. Illalla omassa kotona luultavasti parit saunasiiderit ja ehkä shotin verran kissanminttua tms minulle ja viskiä avokille.

Vieras
Ei meillä oteta alkoholia jouluna, muuten kuin että mies juo ehkä muutaman saunaoluen, mutta minä en mitään ( niinkuin en muullonkaan).

Joulu on lasten juhla, eikä siloin tarvitse viinan kanssa läträtä, vaikka moni niin tekeekin, jopa omassa lähipiirissä.

Maamikki
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä samanlainen politiikka alkoholin suhteen kun mun ja miehen lapsuudenkodeissakin on ollut; lasi tai kaksikin on lasten seurassa OK. Musta ei ole tullut alkoholistia vaikka omat vanhempani ovat ruoan kanssa viiniä nauttineetkin, tai saunassa pullon olutta. Viimeksi olen ollut humalassa ylioppilasjuhlissani vuonna 2000 :) Mieskin todella rauhallinen ottamaan, aletaan kai olemaan liian vanhoja jaksaaksemme krapulaa.

Musta sekin on tavallaan karhunpalvelus lapselle, että jos alkoholia juodaan, se tehdään ''salaa''. Silloin lapsi ei saa esimerkkiä fiksusta tavasta juoda, vaan monella on käsitys että juominen ei ole lapsen silmille sopivaa ja yhdistää sen moneen muuhun lapsille soveltumattomaan tekemiseen.
olen samaa mieltä. mitä pahaa siinä on, jos juo YHDEN lasillisen esim. viiniä lapsen läsnä ollessa?

Peesi tähän. Siinä käy sit murrosiässä niin, että kielletty alkaa kiinnostamaan. Mut ymmärrän toki näitä jotka kauhuissaan siitä jos lasten aikaan juo yhden viinilasin; heillä on varmaan kärsitty lapsena kotona alkoholismista ja yhdistävät sitten sen niin, että alkoholi on paha asia. Ehkä he eivät itse ole koskaan elämässään näheet kohtuullista alkoholin käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
olen samaa mieltä. mitä pahaa siinä on, jos juo YHDEN lasillisen esim. viiniä lapsen läsnä ollessa?

Peesi tähän. Siinä käy sit murrosiässä niin, että kielletty alkaa kiinnostamaan. Mut ymmärrän toki näitä jotka kauhuissaan siitä jos lasten aikaan juo yhden viinilasin; heillä on varmaan kärsitty lapsena kotona alkoholismista ja yhdistävät sitten sen niin, että alkoholi on paha asia. Ehkä he eivät itse ole koskaan elämässään näheet kohtuullista alkoholin käyttöä.
[/quote]

Tai mitä pahaa vaikka juo viisi lasillista viiniä?

oho
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä samanlainen politiikka alkoholin suhteen kun mun ja miehen lapsuudenkodeissakin on ollut; lasi tai kaksikin on lasten seurassa OK. Musta ei ole tullut alkoholistia vaikka omat vanhempani ovat ruoan kanssa viiniä nauttineetkin, tai saunassa pullon olutta. Viimeksi olen ollut humalassa ylioppilasjuhlissani vuonna 2000 :) Mieskin todella rauhallinen ottamaan, aletaan kai olemaan liian vanhoja jaksaaksemme krapulaa.

Musta sekin on tavallaan karhunpalvelus lapselle, että jos alkoholia juodaan, se tehdään ''salaa''. Silloin lapsi ei saa esimerkkiä fiksusta tavasta juoda, vaan monella on käsitys että juominen ei ole lapsen silmille sopivaa ja yhdistää sen moneen muuhun lapsille soveltumattomaan tekemiseen.

Mun perheessä on osattu käyttää alkoholia oikein, vaikkei jouluna alkoa käytetäkään..
Alkaa tuntua siltä, että näillä jouluna ryyppäävillä on jokin ongelma asian kanssa kun se tuntuu olevan niin kamalan paha asia jollei joku sitä alkoa halua jouluna käyttää =)
Toivottavasti lapsistani ei nyt tule alkoholisteja, kun vanhemmat ei vedä viiniä ruuan kanssa..

Kauheesti täällä toitotetaan että "alkoholi ei kuulu jouluun", "juhlia voi ilman viinaakin" jne. Mutta mun mielestä hyvä viini kuuluu hyvän aterian kanssa, oli sit joulu tai ihan mikä tahansa muu juhla-ateria. Suomalaiset on juntteja!! |O

Meille ei kukaan saa tulla jouluna kännissä, eikä täällä ollessaan saa juoda kännejä. Viiniä silti juodaan aterialla. Mun perhe ja suku on onneksi sen verran sivistynyttä porukkaa, ettei tarvi edes pelätä, et joku jois liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja zum wohl:
ketjun nopsasti lukaiseena totean taas kerran, että ne jotka kaikki jyrkimmin alkoa vastustaa, heillä on itsellään jonkin sortin alkoholi ongelma. He eivät ymmärrä, että sitä voi tosiaan juoda siten ettei ole tinttalallaa koko joulua.
Itselleni tuli myös jossain kohtaa mieleen, että rankimmin ruokaviinejäkin vastustavilla saattaa olla jotain häikkää suhteessaan alkoholiin, tai sitten ihan lähipiiristä löytynee jollain tapaa alkoholiongelmainen.

joo
Joulurauhajulistusta katsellessa juodaan glögit.
Ruuan kanssa viiniä ja tietysti vettä ja lapsille maitoa.

Siinä se. Nukkumaan mennään klo 20.00 koko porukka, koska meillä lapset herättää jo ennen kuutta. Rauhallista joulua siis.

Tai sitten
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja zum wohl:
Itselleni tuli myös jossain kohtaa mieleen, että rankimmin ruokaviinejäkin vastustavilla saattaa olla jotain häikkää suhteessaan alkoholiin, tai sitten ihan lähipiiristä löytynee jollain tapaa alkoholiongelmainen.
vastaukset on silkkaa paskapuhetta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellicat:
Kauheesti täällä toitotetaan että "alkoholi ei kuulu jouluun", "juhlia voi ilman viinaakin" jne. Mutta mun mielestä hyvä viini kuuluu hyvän aterian kanssa, oli sit joulu tai ihan mikä tahansa muu juhla-ateria. Suomalaiset on juntteja!! |O

Meille ei kukaan saa tulla jouluna kännissä, eikä täällä ollessaan saa juoda kännejä. Viiniä silti juodaan aterialla. Mun perhe ja suku on onneksi sen verran sivistynyttä porukkaa, ettei tarvi edes pelätä, et joku jois liikaa.
Viinihän sopii "hirvittävän" hyvin perinteiseen suomalaiseen jouluruokapöytään... ns. kruunaa lanttulaatikon jälkimaun :D

Yhteistyössä