G: Influenssarokotteesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Influenssarokote vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiköhän tässäkin ole lapsikohtaisia eroja, toisilla on parempi vastustuskyky kuin toisilla ja jos lapseni olisivat helposti sairauksille alttiita, otattaisin minäkin kuopukselle kyseisen rokotteen.
Meillä ei ole ollut norm. nuhakuumeita ja vesirokkoja kummoisempia sairauksia, kuten korvatulehduksia jne... siksi siis koen rokotteen meillä tarpeettomaksi:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti´:
Me otimme 2v. pojalle rokotteen, joka on päiväkodissa hoidossa. Mielummin rokote kuin influenssa.

Aika mielenkiintoisia ja jopa huvittavia osa noista perusteluista, miksi jätetään ottamatta... Mitkä ovat "pakolliset" rokotteet? Eihän Suomessa ole pakko ottaa mitään rokotteita jos vanhemmat niin haluavat. Jos influenssarokotteen sanottaisi kuuluvan alle 3-vuotiaden yleiseen rokotusohjelmaan, niin olisiko se silloin pakollinen.???

Influenssarokotteenhan on tutkittu ehkäisevän nimenomaan myös välikorvantulehduksia. Kun joku kirjoitti, ettei ota kun nuo nuhakuumeet ja korvatulehdukset tulevat kuitenkin. En usko kansanterveyslaitoksen suosittavan näin suuren ryhmän rokotusta, jollei katsoisi rokotteen olevan toimiva ja siitä olevan hyötyö niin lapsille kuin kansantaloudellisestikkin sairaalakulujen, lääkekulujen ja sairaspoissaoloje vähentämisenä. KTL:n ihmiset ovat kuitenkin myös alansa asiantuntijoita.

Anteeksi sanavalintani oli siis väärä. Pakolllisilla rokotteilla tarkotin yleiseen rokotusohjelmaan kuuluvia rokotteita. Enkä ottaisi tätä vaikka kuuluisi yleiseen rokotusohjelmaan, koska edelleenkin koen ko rokotteen turhaksi ja ehkä jopa haitalliseksi. Mielestäni on 'huvittavaa' tuollaiset ylimieliset vastaukset missä morkataan toisten mielipiteitä, eihän se ole sinulta pois, että jätän lapseni rokottamatta influenssaa vastaan.

Ystäväni oli hiukan epävarma saako kaksostytöille influenssarokotuksen, täyttävät kolme vuotta ensi torstaina.
Kyllä hän sitten sai ja kävikin ottamassa molemmille. Ovat kyllä sairastaneet hirmu paljon, sairaalassakin olivat jo 4:kk ikäisinä kovan flunssan takia.

Me otimme juuri melkein 3-v lapsellemme ko. rokotteen. Ei tullut mitään oireita rokotteesta. Yksi syy miksi otimme rokotteen lapsellemme oli myös se, että jos vaikka mahdollisesti myös minä ja lapsen isä säästyisimme näin influenssalta, koska yleensä sairastamme vuoronperään kaikki taudit mitä lapsi hoitopaikasta tuo.

Meillä olisi myös edessä se rokotus ja hoidan taaperoa kotona. Pähkäilen kahden vaiheilla otanko vai en?Ilmeisesti aion ottaa, kun korvatulehduksia en haluaisi mistään hinnasta..

Meinaan käydä ottamassa rokotteen 2,5 vuotiaalle esikoiselle. Oli tarkotus mennä jo lauantaina, mutta tulikin flunssa. Onneks ens lauantaina on vielä joukkorokotus. Lapsi on kotihoidossa, mutta pitkän pähkäilyn jälkeen meillä syitä on muunmuassa:
- astma
- rokote suojaa jollain tapaa myös korvatulehduksilta, joita viime vuonna meillä oli neljästi
- se on vielä maksuton
- Miehen kanssa sairastettiin muutama vuosi sitte yhessä se. Miehellä kuume oli kolme päivää 40 astetta ja mulla kaks päivää vähä yli 39. Veto oli koko viikon pois ja se ei todellakaan ollu mitään kivaa.

Voisin panna pääni pantiksi,että osa äideistä jotka nyt puhuvat rokotteen puolesta (sanoohan ktl:kin niin), olivat tuolla tubi-rokotekeskustelussa myös rokottamassa lastaan...vaikkakin ktl ei sitä enää suosittele. Jos ymmärrätte pointtini...
Itse en otattanut lapselleni tubi-rokotetta,tämän aion ottaa. Luotan siis ktl:ään.

Emme ota. Tyttö on 1,5v eikä ole ollut koskaan edes nuhassa. Itse sairastamme n. kerran kolmessa vuodessa. En pelkää korvatulehdusta eenkä muutakaan. Tulkoon jos on tullakseen. Ehkäpä sairastamme tänä vuonna influenssan ja olen ensi vuonna eri mieltä rokotteesta. En itseasiassa tunne ketään joka olisi pahan influenssan sairastanut puhumattakaan jälkitaudeista. Olen ollut siinä luulossa, että influenssan kaltaiset taudit iskevät yleensä niihin, joilla on huono vastustuskyky. Meillä ei ole huono vastustuskyky, pyrimme pitämään siitä huolen siinä määrin kun se on mahdollista. Rokotusohjelman rokotukset otamme, mutta emme yhtään ylimääräistä.

"...koska mielestäni pikku sairastelut kuuluvat elämään."
Kyseessä ei ole pikkusairastelu: usein pienten lasten influenssat vaativat sairaalahoitoa, etenkin jälkitaudit (esim. keuhkokuume). Ja Asutraliassa on jo VIISI LASTA KUOLLUT tämän vuotiseen influenssaan! Ja lähteenä HS (oli uutinen viime viikolla).

Eipä ole meilläkään huono vastustuskyky, mutta se kuitenki tuli sairastettua. Lapsilla on vielä heikko vastustuskyky meihin aikuisiin verrattuna. Ja jep, kuulumpa myös niihin, joka olisi voinu lapselle calmeten ottaa, vaikkei sitä enää anneta. Nää on näitä juttuja, joissa jokainen vanhempi tekee omat ratkasunsa ja valitsipa miten vaan, se on varmasti paras ratkasu omalle lapselle. Ite olin alkuun tota influenssa rokotetta vastaan, mutta ku monelta taholta kuulin, että varsinkin astmaa sairastavien olis se hyvä hommata, päätin uskoa lukemaani ja kuulemaani. Pojalla tosin vaan infektioastma.

Yhteistyössä