G: Ikäsi; nyt ja kun sait vauvan

Olin 16 kun esikoinen syntyi. Toinen lapsi syntyi kun olin 19. Nyt olen 30 ja odotan kolmatta.
Tiedän että paljon löytyy ihmisiä jotka moittivat teiniäitejä. Itse koin äitiyden siinä vaiheessa luonnolliseksi ja oikeaksi ratkaisuksi. Nyt jännittää paljon enemmän jaksaminen ym. kuin silloin aikoinaan. Itselläni ei juurikaan ollut tukiverkkoa silloin ja vaikeuksien läpi oli kahlattava itse, mutta se kasvatti. Vanhemmat lapseni ovat jo varttuneet ihaniksi pikku teineiksi. Perheessämme käydään varmasti läpi samat ongelmat vaikka olisin ollut esim. 25 kun ensimmäisen pyöräytin.
Päivääkään en ole katunut silloisia ratkaisujani...ne olivat minulle oikeat. Muistetaan että jokainen tietää parhaiten mihin on kypsä.
Tärkeänä asiana pitäisin, ettei nuorenakaan lumoudu niin vauva puuhiin, ettei muista ympäristöään, vaikeina hetkinä tarvitsee toisen aikuisen olkapäätä.
Hengissä ollaan selvitty siinä missä moni muukin. Pahemmalta tuntuisi jos olisin joutunut kasvattamaan lapseni riitaisassa kulissi perheessä.
Aitous, ystävyys ja rakkaus ovat olleet tärkeimmät asiat joita lasten kanssa ollaan vaalittu ja vaalitaan nykyäänkin joka päivä.

Pömppö+iskä+masuvaavi ja onnelliset tulevat isosiarukset
:hug:
 
Olin 19v kun poikamme syntyi, täytin kyllä siitä parin viikon päästä 20v. Tyttömme syntyi kun olin 22v ja kolmas syntyy ensi vuonna :) olen silloin 24v. Ja meillä niin päin että meijän isi minua nuorempi... Mutta eipä ole kumpaakaan haitannut missään vaiheessa :)
 
Kysymyksiä teineille
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?

 
aitikka
olin 22v kun sain ihanan poitsun ja nyt 24-vuotiaana hirveä vauvakuume!
Miten teitä nuoria äitejä ollaan kohdeltu esim. neuvoloissa, onko teitä katsottu nenän vartta pitkin ja arvostelevasti. Tuntui sillon odotusaikana että jotkut ihmiset katsoivat paheksuvasti että noin nuori odottaa vaikka olin jo yli 20v.
 
ArtStaanRuupSas
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
Sain 16 vuotiaana ensimmäisen tyttöni ja nyt 18 vuotiaana helmikuussa syntyi toinen..Omistamme mieheni (21v) kanssa omakotitalon, johon ihan itse olemme lainan hakeneet ja sitä maksamme..Ei ole tarvinnut mummojen eikä ukkien auttaa enempää mitä itse haluavat..Ja elatusta emme sen enempää heiltä, kuin myöskään sossusta ole tarvinneet..Mutta voihan vanhemmallakin ihmisellä tulla tilanne, jolloin sosiaalietuuksiin on turvauduttava..Sen takia sosiaalitoimisto on olemassa.Koska hoidan tyttöjä kotona, saan tietenkin kelalta rahaa..
niin ja alkoholiahan käyttää myös vanhemmat äidit ja isät..Kohtuus kuitenkin kaikessa ja jokaisella ikän katsomatta..Itse olen nyt lasten saannin jälkeen käynyt 2 kertaa ravintolassa, kerran selvin päin ja toisen kerran humalassa..Luulen kuitenkin lasteni selvinneen näisytä kerroista traumoitta hyvässä hoidossa =) Vaikka olenkin nuori äiti, olen kuitenkin sitä mieltä, ettei lapsia tietenkään pidä mennä hankkimaan hetken vauvakuumeessa tai alkuseurustelun huumassa. Oikeastaan minullekkin on vasta nyt alkanut muotoutua ajatus siitä, että ei sitä ehkä silloin lapsia haaveillessa miettinyt kuinka suuri vastuu heistä on. LOPPUELÄMÄKSI. eli mielestäni ei ole vastuuntuntoista hankkia lapsia jos ei ole varma pystyykö ottamaan sen kaiken vastuun.. Minulla on se hyvä tilanne että mies on töissä...Jos hän olisi minun ikäiseni ja vasta opiskelemassa, ei lasten hankinta varmasti olisi tullut mieleenkään näin nuorena...

Tässäpä kaikki, hyvää juhannuksen jatkoa kaikille äideille :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
IHME PÄSSI!!!!!!
 
Sain ensimmäisen lapseni alle 18 vuotiaana, toisen lapseni 21 vuotiaana ja kolmannen yli 30 vuotiaana. Lapset kannattaa tehdä ajoissa, sillä kyllä nuorena jaksaa paremmin kaikki yövalvomiset jne. Onnea kaikille nuorille perheille! Ja jättäkää muiden iäkkäimpien äitien voivottelut omaan arvoon!! Elämässä on paljon muitakin arvoja kuin maallinen mammona!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
-kesät töissä, opintolainaakin löytyy, eli omilla rahoilla elellään
-mummo ja pappa hoitaa ehkä noin kerran kuussa poikaa
-itse käyn melkein joka viikonloppu kaupungilla, alkoholi harvoin on mukana. Poika on kotona isänsä tai maksetun tätinsä kanssa.
-asutaan vuokralla kerrostalo kolmiossa. Kulut katetaan näillä:eek:pintotuki, opintolaina, kesätyörahat, asumistuki, lapsilisä.

että näin. Toivottavasti olet nyt vähän viisaampi
:wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
en viitsi edes alentua vastailee näin typeriin yleistyksiin et ihan teinix kielellä *LOL* :xmas: :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.06.2006 klo 11:50 Kysymyksiä teineille kirjoitti:
Kysymyksiä teiniäideille!

Sossuko teidät elättää vai isovanhemmat? Hoitavatko mummot ja vaarit jatkuvasti lapsianne? Käyttekö viihteellä joka viikonloppu? Vaikea kuvitella, että alle 20-vuotias nuori viettäisi kotona seesteistä perhe-elämää lapsiaan ja kotiaan hoitaen!

Miten ja missä asutte? Ovatko isovanhemmat tarjonneet teille säälistä pari huonetta omakotitalonsa vintiltä? Vai saitteko vuokra-asunnon sossun kautta? Millä rahoilla maksatte asumiskulut, ruoat, omat ja lapsenne menot? Ihmetyttää, miten työtön, ammattitaidoton ja perheellinen 16-20-vuotias nuori elättää Suomessa itsensä ja lapsensa?
nyt mua alko iha naurattaan:)
muistettakoon et kaikki saa samat tuet ...
mäkin yh...asutaan isossa kolmiossa ja rahaa ei haeta sossusta.vaan eletään kotihoidontuella tosi hyvin...eli ihan niin kuin kuka tahansa äiti...
btw olen vm 83...töihin en ole menossa vaan teen lapset nyt ensin(poika nyt 1,5v)
ja nyt uuden miehen kanssa ei viellä asuta yhdessä mut hällä vakipaikka.
eikö muka alle 20vuotiaalla perheen isällä vois olla työpaikkaa?kyl mua nyt huvittaa tämmöset jutut...
kattokaa hieman peiliin ja miettikää mitä sanotte.. :x
mä kannustan ns teiniäitejä(itse olisin saanut ensimmäisen jo 17vuotiaana eillei olisi mennyt kesken...saman miehen kanssa kuin poikani..),ei ne eroa mitenkään vanhemmista...
kyl mäkin hyppään viihteellä lähes joka viikko kun mulla on vapaata->poika isällään...eikä siin oo mitään väärää...ja juhliihan ne kolmekymppiset ja jopa neljäkymppisetkin :D

teille kaikille äiteille
:hug:
 
ja niin...mun vanhemmat asuu yli 200km päässä meistä-> mutsilla hoidossa vain joka juhannus 3 päivää.
Eli en syysää lasta niille.toiset isovanhemmat -> ei ole koskaan ollut heillä hoidossa...vain isänsä kanssa käymässä....
 

Yhteistyössä