G: Ikäsi ja YHDYSSANAVIRHEET???

  • Viestiketjun aloittaja Yhdys-sana-virheet, grr
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllö:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Alkuperäinen kirjoittaja niiku:
mitä sillä ijällä on tän kanssa tekemistä?
millä ijällä? B)
Se on ikällä!
No ei ole, vaan iällä.
No höpönpöppö!
"mitäkä sillälöiselle ikjälöisellä ompi tämähänpä kanssansa tekemistilöitä"

Tollot.
 
niimpä
Enään en lie teekkään yhdyssanavirheitä joten empä väitäkkään että olisin parenpi kuin kukaan muukaan. Ompahan taas yksi ihminen ei ulkolainen ketä ei teekkään enään yhdyssanavirheitä. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viime Vuosikymmenen Melonit:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Pöllö:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Alkuperäinen kirjoittaja niiku:
mitä sillä ijällä on tän kanssa tekemistä?
millä ijällä? B)
Se on ikällä!
No ei ole, vaan iällä.
No höpönpöppö!
"mitäkä sillälöiselle ikjälöisellä ompi tämähänpä kanssansa tekemistilöitä"

Tollot.
Ihanan positiivinen asenne sulla :D
 
millätavalla ikä korre-loi yhdyssana virheiden kanssa?? Minä olen palstalla vain vapaa-aikaa viettämässä eikä minun tarvitse enää päteä sillä, että osaan kirjoittaa suomea oikein, jos jaksan kaikki näppisvirheet korjata. Äidinkielen kokeet koulussa oli eri asia tai sitten asiatekstin kirjoittaminen nyt jonnekin, varsinkin silloin kun minä siinä esiinnyn asiantuntijan roolissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
millätavalla ikä korre-loi yhdyssana virheiden kanssa?? Minä olen palstalla vain vapaa-aikaa viettämässä eikä minun tarvitse enää päteä sillä, että osaan kirjoittaa suomea oikein, jos jaksan kaikki näppisvirheet korjata. Äidinkielen kokeet koulussa oli eri asia tai sitten asiatekstin kirjoittaminen nyt jonnekin, varsinkin silloin kun minä siinä esiinnyn asiantuntijan roolissa.
Iän ja yhdyssanavirheiden välistä korrelaatiota tuskin voidaan tällaisen otannan perusteella selvittää, mutta äkkiseltään tulisi mieleen, että JOS jostaki laajasta otannasta merkittäviä eroja löytyisi, muutos selittyisi kaiketi äidinkielen opetuksen muutoksella (oppilasaines tuskin on viisastunut tai tyhmentynyt näin lyhyessä ajassa). Esim. 60-luvulla syntyneille opetetun äidinkieli-nimisen oppiaineen sisällöt ovat olleet huomattavan erilaista kuin nykyisin. Silloin EHKÄ opetuksessa on ehditty paneutua esimerkiksi yhdyssanoihin tarkemmin kuin nykyisin; toisaalta taas nykyopetuksessa painotetaan tekstitaitoja aiempaa laajemmin; nykykoululaiset siis ovat huomattavasti laajemman tekstimassan kanssa tekemisissä kuin vanhemmat sukupolvet. Mutta kattavaa selitystä ja korrelaatiota ei tämän otannan perusteella voida mitenkään löytää.

Sitten tuohon tekstisi loppuosaan. Mielestäni nettikirjoittelu kaikkineen on omanlaisensa tekstimaailma, ja toki sellaisena vapaamuotoisempi kuin esimerkiksi viralliset asiakirjat tai äidinkielen kokeet koulussa. Silti minusta tämän käyttäminen tekosyynä esim. yhdyssanojen oikein- tai väärinkirjoitukselle on naurettava. Lumiukon kirjoittaminen oikein yhteen ei vie sen enempää aikaa kuin lumi ukonkaan (väärä muoto) kirjoittaminen, joten jos yhteen ja erikseen kirjoittamisen hallitsee, sen tekee automaattisesti myös esimerkiksi tällä palstalla.
 
Mä sit jäin koukkuun tohon yhdyssanatestiin. Varmaan puoli tuntia niitä tahkoin, onneks sit kyllästyin ja aloin heitellä rasteja mihin vaan, ihan vaan piruillakseni testin tekijälle :kieh:

Hitsi, koko ajan tuli 80-85% ja sellasta, oisin halunnu ees kerran sata!!! Aargh, ja sitä paitsi (onko tuo yhdyssana? aargh) onkohan tuo testin tekijä yhdyssana, aargh.

Apua, vaikka äidinkielestä tykkäänki, niin nyt tulin hetkellisesti pahalle päälle. Hiivattiin y h dy s san at!!!!!! :D
 
Cycadeen
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
millätavalla ikä korre-loi yhdyssana virheiden kanssa?? Minä olen palstalla vain vapaa-aikaa viettämässä eikä minun tarvitse enää päteä sillä, että osaan kirjoittaa suomea oikein, jos jaksan kaikki näppisvirheet korjata. Äidinkielen kokeet koulussa oli eri asia tai sitten asiatekstin kirjoittaminen nyt jonnekin, varsinkin silloin kun minä siinä esiinnyn asiantuntijan roolissa.
Iän ja yhdyssanavirheiden välistä korrelaatiota tuskin voidaan tällaisen otannan perusteella selvittää, mutta äkkiseltään tulisi mieleen, että JOS jostaki laajasta otannasta merkittäviä eroja löytyisi, muutos selittyisi kaiketi äidinkielen opetuksen muutoksella (oppilasaines tuskin on viisastunut tai tyhmentynyt näin lyhyessä ajassa). Esim. 60-luvulla syntyneille opetetun äidinkieli-nimisen oppiaineen sisällöt ovat olleet huomattavan erilaista kuin nykyisin. Silloin EHKÄ opetuksessa on ehditty paneutua esimerkiksi yhdyssanoihin tarkemmin kuin nykyisin; toisaalta taas nykyopetuksessa painotetaan tekstitaitoja aiempaa laajemmin; nykykoululaiset siis ovat huomattavasti laajemman tekstimassan kanssa tekemisissä kuin vanhemmat sukupolvet. Mutta kattavaa selitystä ja korrelaatiota ei tämän otannan perusteella voida mitenkään löytää.

Sitten tuohon tekstisi loppuosaan. Mielestäni nettikirjoittelu kaikkineen on omanlaisensa tekstimaailma, ja toki sellaisena vapaamuotoisempi kuin esimerkiksi viralliset asiakirjat tai äidinkielen kokeet koulussa. Silti minusta tämän käyttäminen tekosyynä esim. yhdyssanojen oikein- tai väärinkirjoitukselle on naurettava. Lumiukon kirjoittaminen oikein yhteen ei vie sen enempää aikaa kuin lumi ukonkaan (väärä muoto) kirjoittaminen, joten jos yhteen ja erikseen kirjoittamisen hallitsee, sen tekee automaattisesti myös esimerkiksi tällä palstalla.
Nyt rupes kyllä jo ihan kurkkua kuivaamaan. Pitääpä juoda lasi vettä..
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
millätavalla ikä korre-loi yhdyssana virheiden kanssa?? Minä olen palstalla vain vapaa-aikaa viettämässä eikä minun tarvitse enää päteä sillä, että osaan kirjoittaa suomea oikein, jos jaksan kaikki näppisvirheet korjata. Äidinkielen kokeet koulussa oli eri asia tai sitten asiatekstin kirjoittaminen nyt jonnekin, varsinkin silloin kun minä siinä esiinnyn asiantuntijan roolissa.
Iän ja yhdyssanavirheiden välistä korrelaatiota tuskin voidaan tällaisen otannan perusteella selvittää, mutta äkkiseltään tulisi mieleen, että JOS jostaki laajasta otannasta merkittäviä eroja löytyisi, muutos selittyisi kaiketi äidinkielen opetuksen muutoksella (oppilasaines tuskin on viisastunut tai tyhmentynyt näin lyhyessä ajassa). Esim. 60-luvulla syntyneille opetetun äidinkieli-nimisen oppiaineen sisällöt ovat olleet huomattavan erilaista kuin nykyisin. Silloin EHKÄ opetuksessa on ehditty paneutua esimerkiksi yhdyssanoihin tarkemmin kuin nykyisin; toisaalta taas nykyopetuksessa painotetaan tekstitaitoja aiempaa laajemmin; nykykoululaiset siis ovat huomattavasti laajemman tekstimassan kanssa tekemisissä kuin vanhemmat sukupolvet. Mutta kattavaa selitystä ja korrelaatiota ei tämän otannan perusteella voida mitenkään löytää.

Sitten tuohon tekstisi loppuosaan. Mielestäni nettikirjoittelu kaikkineen on omanlaisensa tekstimaailma, ja toki sellaisena vapaamuotoisempi kuin esimerkiksi viralliset asiakirjat tai äidinkielen kokeet koulussa. Silti minusta tämän käyttäminen tekosyynä esim. yhdyssanojen oikein- tai väärinkirjoitukselle on naurettava. Lumiukon kirjoittaminen oikein yhteen ei vie sen enempää aikaa kuin lumi ukonkaan (väärä muoto) kirjoittaminen, joten jos yhteen ja erikseen kirjoittamisen hallitsee, sen tekee automaattisesti myös esimerkiksi tällä palstalla.
Mäkin ihmettelen, että miksei sitten voi kirjoittaa samalla sanaa yhteen tai erikseen niin kuin se kuuluu, jos sen kerran osaa...

Mä arvelisin muuten vielä, että tekstarit ovat yksi syy yhdyssanavirheiden lisääntymiseen :eek:
 
38 ikää, testistä 100 % oikein. Päivittäin työssäni olen tekemisissä oikeinkirjoitusasioiden kanssa.
Selkeät kielivirheet ottavat pattiin vallan vietävästi. Kirjoittelen siitä huolimatta ns. puhekieltä, mutta en sorru yhdyssanavirheisiin :D
 
27 v ja 95 % oikein. Mua häiritsee kamalasti ihmisten tekemät yhdyssanavirheet, todella monet tekee niitä niin paljon. Eikä mulla ainakaan kirjoittamisen nopeus kärsi yhtään siitä että kirjotan yhdyssanat oikein, lyöntivirheiden korjaamatta jättäminen on eri asia.
 

Yhteistyössä