Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
millätavalla ikä korre-loi yhdyssana virheiden kanssa?? Minä olen palstalla vain vapaa-aikaa viettämässä eikä minun tarvitse enää päteä sillä, että osaan kirjoittaa suomea oikein, jos jaksan kaikki näppisvirheet korjata. Äidinkielen kokeet koulussa oli eri asia tai sitten asiatekstin kirjoittaminen nyt jonnekin, varsinkin silloin kun minä siinä esiinnyn asiantuntijan roolissa.
Iän ja yhdyssanavirheiden välistä korrelaatiota tuskin voidaan tällaisen otannan perusteella selvittää, mutta äkkiseltään tulisi mieleen, että JOS jostaki laajasta otannasta merkittäviä eroja löytyisi, muutos selittyisi kaiketi äidinkielen opetuksen muutoksella (oppilasaines tuskin on viisastunut tai tyhmentynyt näin lyhyessä ajassa). Esim. 60-luvulla syntyneille opetetun äidinkieli-nimisen oppiaineen sisällöt ovat olleet huomattavan erilaista kuin nykyisin. Silloin EHKÄ opetuksessa on ehditty paneutua esimerkiksi yhdyssanoihin tarkemmin kuin nykyisin; toisaalta taas nykyopetuksessa painotetaan tekstitaitoja aiempaa laajemmin; nykykoululaiset siis ovat huomattavasti laajemman tekstimassan kanssa tekemisissä kuin vanhemmat sukupolvet. Mutta kattavaa selitystä ja korrelaatiota ei tämän otannan perusteella voida mitenkään löytää.
Sitten tuohon tekstisi loppuosaan. Mielestäni nettikirjoittelu kaikkineen on omanlaisensa tekstimaailma, ja toki sellaisena vapaamuotoisempi kuin esimerkiksi viralliset asiakirjat tai äidinkielen kokeet koulussa. Silti minusta tämän käyttäminen tekosyynä esim. yhdyssanojen oikein- tai väärinkirjoitukselle on naurettava. Lumiukon kirjoittaminen oikein yhteen ei vie sen enempää aikaa kuin lumi ukonkaan (väärä muoto) kirjoittaminen, joten jos yhteen ja erikseen kirjoittamisen hallitsee, sen tekee automaattisesti myös esimerkiksi tällä palstalla.