G: Ensisynnyttäjien ikä nousussa? onko se huolestuttavaa?

• Viestiketjun aloittaja mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
miksi sen pitäisi huolestuttaa?
niinpä,mun mielestä maailmassa monta muuta huolestuttavampaa asiaa kuin se minkäikäsenä lapsensa tekee
Ikä lisää suoraan riskiä downin syndroomaan melkeinpä lineaarisesti. Tiedän, että tämä on väärä seura puhua asiasta, mutta kyllä näillä asioilla on ihan yhteiskunnallisia vaikutuksia. Mutta kuten sanoin, on oikeastaan aivan väärä seura keskustella näillä perustella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
niinpä,mun mielestä maailmassa monta muuta huolestuttavampaa asiaa kuin se minkäikäsenä lapsensa tekee
Ikä lisää suoraan riskiä downin syndroomaan melkeinpä lineaarisesti. Tiedän, että tämä on väärä seura puhua asiasta, mutta kyllä näillä asioilla on ihan yhteiskunnallisia vaikutuksia. Mutta kuten sanoin, on oikeastaan aivan väärä seura keskustella näillä perustella.
Toivotko siis, että keskusteluun osallistuvat vain he, jotka ovat kanssasi samaa mieltä? =)

Olisi pikemminkin outoa, jos kaikki 2000-luvun naiset saisivat lapsensa alle 30-vuotiaina. Ensisynnyttäjien iän nouseminen on vastaus nyky-yhteiskunnan asettamiin vaatimuksiin kouluttautumisesta ja työssä käymisestä. Lisäksi seurustelusuhteet ja avo-/avioliitot on nykyään paljon ailahtelevimpia, ja vapaa-aika, elämykset ja hemmottelu menee uraorientoituneen ihmisen elämässä helposti perhesuunnittelun edelle. Jotkut haluavat harkita lapsia vasta sitten, kun "se oikea" on löytynyt ja elämä kunnolla vakiintunut. Ehkäisyllä on kovin helppo säännellä näitä asioita.

Ja huom. lapsettomuudesta kärsivät myös monet nuoremmat äideiksi ja isiksi haluavat. Enemmän huolehtisin heidän puolestaan.

PS. Eikä äitiyttä voi kieltää nelikymppisiltä naisilta sen perusteella, että riski esimerkiksi Downiin nousee. Ei vaan voi!!

Annu
Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä?:
Tällainen Gallup!
MInusta tärkeintä on, että äidit ovat siinä iässä, että ovat vastuullisia vanhempia. Ovat taloudellisesti siinä asemassa, sekä henkisesti, että pystyvät lapset kasvattamaan.

Enemmän olen huolissani muista asioista, kuten lasten syrjäytymisestä, vanhempien alkoholisoitumisesta, huostaanottojen määrän lisääntymisestä yms.

Alkuperäinen kirjoittaja kiitos ja hei:
Selvä, suokaa anteeksi. Täällä on tärkeämpiä aloituksia, kuten nuo kaikki Savannan aloitukset hiuksista
ja milloin mistäkin. Tai hakkaamisketjut. Onhan ne mielenkiintoisempia.

T. ap
no voi elämä...tarkoitin ihan tämän palstan ulkopuolista elämää

no minkä ikänen on sitten vanha? mä sain tokan 33v en ole edes vanha ja eikä tässä iässä viälä ole riskejä....

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Toivotko siis, että keskusteluun osallistuvat vain he, jotka ovat kanssasi samaa mieltä? =)
Itseasiassa minä ajattelen, että minä en sovi keskusteluun. Ja kyse ei ole siitä, onko kukaan kanssani samaa mieltä. Noita lukuja ei voi sivuuttaa ja ne toimivat viitteellisinä arvoina sille, pitäisikö huolestua vahvalla osa-alueella kokonaiskuvaa katsoen.

Mainitsin vain, että näille asioille on oikeat perusteet, miksi pitäisi huolestua aiheesta. Kuitenkin kokemukseni perusteella tiedän, että nämä ovat heppoisia perusteita kun keskustellaan keskustelupalstalla. Siellä menee edelle tunneperäiset syyt.

vieras
no minkä ikänen on sitten vanha? mä sain tokan 33v en ole edes vanha ja eikä tässä iässä viälä ole riskejä....
Riski suurenee iän mukana. Sinun riskisi 33v. synnyttäjänä on suurempi kuin 20v. synnyttäjän. Riski kuitenkin kasvaa 35v. iän ylitettyä suurimmalla harppauksella.

Itseasiassa minä ajattelen, että minä en sovi keskusteluun. Ja kyse ei ole siitä, onko kukaan kanssani samaa mieltä. Noita lukuja ei voi sivuuttaa ja ne toimivat viitteellisinä arvoina sille, pitäisikö huolestua vahvalla osa-alueella kokonaiskuvaa katsoen.

Mainitsin vain, että näille asioille on oikeat perusteet, miksi pitäisi huolestua aiheesta. Kuitenkin kokemukseni perusteella tiedän, että nämä ovat heppoisia perusteita kun keskustellaan keskustelupalstalla. Siellä menee edelle tunneperäiset syyt.
Ymmärrän. Mutta en silti itse ole huolestunut, ymmärrän että tarkoitat sitä onko tämä asia yleisellä tasolla huolestumista aiheuttava. Me muut varmaan ajattelimme vain, että huolestuttaako omalta kohdalta tai kuten minä, ettei minua huolestuta muitten puolesta, kun en itse enää ole siinä vaiheessa elämääni, että asia olisi minulle ajankohtainen.

Minä itse olisin (jos olisin ) huolestuneempi kovin nuorista vanhemmista, alaikäisinä lapsia saavista.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mielipiteitä?:
Tällainen Gallup!
Noh, kun katsoo nuorten äitien keskimääräistä kypsyysastetta, niin ei ole huono vaan hyvä asia.

Varsinkin, kun siihen liittyy se, että nuorten äitien 'miehet' ovat kypsyydeltään vielä huomattavasti äiteja heikompia tapauksia, niin parempi, että lapsia tehdään, kun on hiukka viisastuttu.

Riski suurenee iän mukana. Sinun riskisi 33v. synnyttäjänä on suurempi kuin 20v. synnyttäjän. Riski kuitenkin kasvaa 35v. iän ylitettyä suurimmalla harppauksella.
kas kun ei sanottu riskeistä edes neuvolassa :whistle: kyllä ne riskit on suurempia yli 40v.....

Ei teiniäiti itse.
Miksi pitäisi huolestua jos naiset haluavat ensin elää,hankkia koulutuksen ja vakiinnuttaa parisuhteen. Täällä valitetaan että pitää maksaa hedelmöityshoidot..jos ikä pysyy alle 30 vee niin tuskin kovin monelle niitä hoitoja tarvitsee. Samalla voisi verrata,että teiniäitiä joutuu kuitenkin elättämään yhteiskunnan rahoilla vuosia kun hänellä ei ole koultusta yms. Asioissa on aina monta puolta.

No eipä mua sinänsä kiinnosta missä iässä toiset muksunsa pyöräyttää, mutta jostain syystä toki soisin että ei odotettaisi liian pitkään. Toki sekin on kaikki ihan ihmisestä itsestään kiinni.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Ymmärrän. Mutta en silti itse ole huolestunut, ymmärrän että tarkoitat sitä onko tämä asia yleisellä tasolla huolestumista aiheuttava. Me muut varmaan ajattelimme vain, että huolestuttaako omalta kohdalta tai kuten minä, ettei minua huolestuta muitten puolesta, kun en itse enää ole siinä vaiheessa elämääni, että asia olisi minulle ajankohtainen.

Minä itse olisin (jos olisin ) huolestuneempi kovin nuorista vanhemmista, alaikäisinä lapsia saavista.
Niin, nämä luvut ovat oikeastaan aika mitäänsanomattomia kun eletään oikeaa elämää. Ne tulevat todeksi monelle vasta kun eletään itse tilannetta.

En väitä, että hysteeriseksi täytyy alkaa ja että on parempi alkaa vanhemmaksi epäkypsänä, peläten numeraalisia riskejä.

Mutta teoriassa voisi ajatella niin, että jos on samanlaiset henkiset yms. valmiudet niin kannattaisi harkita lapsen tekoa nuorempana.

Ja mitä tarkoitan yhteiskunnallisilla perusteilla, niin down-syndrooma vie enemmän yhteiskunnan varoja, kuin terve vastasyntynyt. Toki voi ajatella vastaväitteeksi tähän, että mielenterveysongelmat vievät enemmän rahaa kuin downien hoito, joten periaatteessa ei siis myöskään tämä väite ole niin suoraan luvuista katsottavissa. On niin monia tekijöitä. Sen takia myöskin minä uskon, että faktat on hyvä sisällyttää yleissivistykseen ja miettiä niitä omalla kohdallaan JA huolestua omalla kohdallaan. Maallikkona ei sitten voi oikeastaan mitään muuta tehdäkään kun huolestua omalta kohdaltaan.

Mutta nykyaikana täytyy sanoa, että hyvin moni tiedostaa juuri tämän downin riskin erittäin hyvin. Se jää vain jokaisen omaksi valinnaksi toimiiko näiden ajatusten mukaan, mitä tietää.

Yhteistyössä