\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.08.2005 klo 13:04 Gluteus maximus kirjoitti:
Suosittelen, että ammatti on ennen kuin suunnittelee!
En voi ihan allekirjoittaa tätä. Mutta suunnitella kyllä kannattaa. Kaikki ei elämässä ikinä mene suunnitelmien mukaan mutta valmiit suunnitelmat lisäävät todennäköisyyttä, että elämä kulkee suunnilleen niitä polkuja, joita haluaa tallata. Kun on selvät suunnitelmat, se myös helpottaa reagoimista, jos tapahtuu jotain radikaalisti suunnitelmista poikkeavaa. Hyvin suunniteltu on tosiaan puoliksi tehty - ei se tarkoita, ettei olisi valmis siihen, että elämä yllättää (positiivisesti tai negatiivisesti).
Itse teimme päätöksen siitä, että lapset ovat tervetulleita, kun mies opiskeli ammattikorkeassa (yliopisto ja toisen amk linja kokeilun jälkeen oman alansa löytäneenä) ja minä hoidin abi-vuotta tulevien opiskelujen alta pois (myös tehtyäni työhön ja opiskeluun liittyviä harharetkiä lukiovuosien välissä). Kun kirjoitin ylioppilaaksi 22 vuotiaana oli 2 viikkoa vanha esikoisemme mukana lakkiaisissa.
Äitiyslomavuoden aikana luin pääsykokeisiin ja yliopistossa aloitin esikosen ollessa 1v4kk. Poika on ollut kotihoidossa isovanhempien avulla ja minun opintojani on sumplittu sen mukaan, että hoidon tarvetta on ollut mahdollisimman vähän(meillä ei laiteta lapsia vieraalle hoitoon ennen 3v ikää - jos ihanaa isovanhemmat korttia ei olisi olisimme suunnitelleet lasten teos toisin tai/ja minä olisin viettänyt välivuosia opiskeluista). Toinen lapsemme syntyi keväällä ja mies saa päättötyönsä valmiiksi ensi viikonloppuna (on tosin työskennellyt jo yli vuoden samassa työssä, joka muuttui vakituiseksi vuoden alussa). Tämän meidän kuopuksemme johdosta tulleen äippälomavuoden aikana olen suorittanut/suoritan opintoja tenttien 15 ov verran, joten opinnot etenevät tänäkin vuonna. Sitten jäljellä onkin enää 2 vuotta maisterin papruihin (tai 3 riippuen miten lastenhoitojärjestelyt lutviutuvat). Valmistun siis todennäköisesti siinä valtiovallan ideaalissa 5 vuodessa (tai 6, joka yhä on nopeammin kuin humanistisen tdk keskiarvo) ja mielihyväkseni myös varsin mainiolla opintomenestyksellä.
Taloudellisesti olemme pärjänneet kaiken aikaa mainiosti (myös silloin, kun olimme molemmat vain opiskelijoita - eikä kumpikaan edes käynyt opintojen ohella töissä. Ei ne suuret tulot vaan se taito kuluttaa järkevästi) Kitsaamminkin olisimme voineet toki elää, jos olisimme halunneet - silloin säästössä omaa kotia varten olisi enemmän. Tai olisimme voineet muuttaa kaksiosta isompaan perhekoon kasvaessa mutta silloin ei olisi säästöön riittänyt sitä, mikä nyt on sukan varteen saatu. Lapsilta ei tietenkään ole puuttunut mitään ja koko perheellä on ollut varaa harrastaa myös maksullisiakin harrastuksia.
Harharetkistä huolimatta (tai oikeastaan pitkälti niiden ansiosta) minä ja mieheni valmistumme aloille, jotka todella koemme omiksemme (emmekä edes mitenkään epänormaalissa valmistumis iässä johtuen siitä, että alamme löydettyämme olemme edenneet opinnoissa jouheasti). Siinä vaiheessa, kun minä siirryn työelämään ovat lapsemme jo isompia ja minä voin keskittyä (myös) työhön ilman äitiysloma/hoitovapaa keskeytyksiä. Opiskelu ja pienten lasten kotihoito on kuitenkin ollut varmasti helpompi yhdistää kuin minkään valtakunnan työ ja lasten kotihoito
Oma mielipiteeni on, että lasten hankkiminen tilanteeseen, kun kaikki on "valmista" eli on vakityö, asunto- ja muut lainat jne. on paljon vähemmän joustavaa elämän suunnittelua kuin tämä tie, jonka me olemme valinneet. Näin me olemme saaneet elämän laadullisesti ja tulevan elämämme laatua ajatellen sen, mikä vastaa meidän perheemme käsitystä hyvästä elmästä. Tekemämme suunnitelmat ovat onneksemme (Ja pitkälti oman määrätietoisen työskentelyn tuloksena) toteutuneet niin hyvin, että voisin sanoa tämän vastaavan käsitystämme todella hyvästä elämästä B)
Oma elämä pitää nähdä kokonaisuutena - mikä sopii yhdelle on toiselle huono vaihtoehto. Ei missään nimessä kannata yhteiskunnan, sosiaalisen ilmapiirin, oman lähiympäristön tai minkään muunkaan oman perheen ulkopuolisen voiman sanella kyseenalaistamatta itselle sitä, mikä on itselle parasta ja oikeaa elämää.
Rohkeutta ja määrätietoisuutta kaikille toteuttaa niitä vaihtoehtoja, jotka omilta tuntuvat - silloin asiat sujuvat kuitenkiin aina paremmin. Toisille sopii tämä valmiiksi tarjottu ensin opiskelu, vakityö, omistusasunto (yleensä siis myös laina) ja sitten vasta lapset malli. Toisille - kuten meille - sopii toisenlainen tie