G:Arvostatteko kotiäitejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalluppia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalluppia

Vieras
Tarkoitan oikeita kotiäitejä (ei hoitovapaalaisia) joilla ei ole työpaikkaa odottamassa.Itse olen ollut kotona lasten kanssa (hoitovapaalla) ja välillä käynyt töissä,kokemusta on kummastakin.

En voisi kuvitellakaan että olisin pelkästään kotiäitinä! Minusta kotiäitiys ei ole varsinaisesti työtä,väliaikaisesti ok kun on pieniä lapsia.Tuntemani kotiäidit elävät pelkästään lasten kautta,eikä heillä ole oikeastaan muuta elämää...En tiedä,onko lapsille hyväksi jos äiti on aina kotona paapomassa.En voi sille mitään mutta jotenkin tulee sellainen fiilis kotiäideistä,että valitsevat helpoimman tien....ollaan kotona kun ei muutakaan keksitä.

No en nyt sano että en arvosta, koska se ei ole totta. Mutta en ihan ymmärrä, miksi joku ei mene töihin, vaan "hoitaa kotia" täyspäiväisesti vielä sittenkin, kun lapset on jo koululaisia. Eri asia jos on työtön, eli ei saa töitä, mutta jos nimenomaan haluaa elää kotirouvana...?

Arvostan. Ihan niitä hoitovaapalaisiakin.
Mielestäni lasten hoito on ehkä arvokkainta työtä mitä ihminen voi tehdä. Siinä ihan konkreettisesti luotsaa tulevaisuuteen uusia veronmaksajia ja niitä ketkä huolehtii meistä kun me olemme vanhoja ja raihnaisia. On hienoa että nyky yhteiskunnassa joku ylipäätä viitsii vaivautua oman elintasonsa ksutannuksella jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan sen sijaan että sen kolmen kotonaolleen vuoden jälkeen laittaisi lapset hoitoon ja lähtisi kotiin.

Minua hieman ihmetyttää, että miten esim. sellainen "oikea" kotiäiti, jolla on vaikkapa 5 muksua ei tee ns. oikeaa työtä hoitaessaan OMIA lapsiaan kun taas perhepäivähoitaja tekee kun hoitaa vieraidenmukuloita.

(mikäs se sellainen äiti on joka on hoitovapaalla mutta työpaikka ei odota?)

Arvostan. ite olen ollut nyt 10v kotiäitinä ilman työssä käyntiä. Mutta ei kaikkia kotiäitejä voi laittaa samaan lokeroon. akikilla on kuitenkin se oma tilanteensa. Meillä ei olisi mitään järkeä minun lähteä töihin kun palkka menisi lasten hoitomaksuihin. Pitää tilanne kattoa uudestaan kun nuorin täytää sen 3v. T. kuudennen la ens viikolla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 16:48 kookosta kirjoitti:
Arvostan. Ihan niitä hoitovaapalaisiakin.
Mielestäni lasten hoito on ehkä arvokkainta työtä mitä ihminen voi tehdä. Siinä ihan konkreettisesti luotsaa tulevaisuuteen uusia veronmaksajia ja niitä ketkä huolehtii meistä kun me olemme vanhoja ja raihnaisia. On hienoa että nyky yhteiskunnassa joku ylipäätä viitsii vaivautua oman elintasonsa ksutannuksella jäämään kotiin hoitamaan lapsiaan sen sijaan että sen kolmen kotonaolleen vuoden jälkeen laittaisi lapset hoitoon ja lähtisi kotiin.

Lapsille tekee hyvää mennä päivähoitoon 3v lähtien.Siellä opitaan sosiaalisia taitoja.Tiedän kotiäitejä joiden lapsilla on ollut vaikeuksia sopeutua eskariin/kouluun.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 16:57 kalluppia kirjoitti:
Lapsille tekee hyvää mennä päivähoitoon 3v lähtien.Siellä opitaan sosiaalisia taitoja.Tiedän kotiäitejä joiden lapsilla on ollut vaikeuksia sopeutua eskariin/kouluun.
Sosiaalisia taitoja varmasti voi oppia muuallakin kun sielä hoidossa, esimerkiksi kerhoissa ja leikkimällä muiden lasten kanssa muualla kun hoidossa. Kyllähän sitä lapsillakin voi olla sosiaalisia kontakteja muualtakin kun pelkän hoitopaikan kautta.

En arvosta yli 3-vuotiaitten lasten kotiäitejä. Siinä vaiheessa pitäs jo alkaa miettimään muutakin kuin kotona oloa.

Parempaa esimerkkiä nainen näyttää lapsilleen, käymällä työssä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:01 kookosta kirjoitti:
\
Sosiaalisia taitoja varmasti voi oppia muuallakin kun sielä hoidossa, esimerkiksi kerhoissa ja leikkimällä muiden lasten kanssa muualla kun hoidossa. Kyllähän sitä lapsillakin voi olla sosiaalisia kontakteja muualtakin kun pelkän hoitopaikan kautta.

Päiväkodissa on pakko tulla toimeen erilaisten lasten kanssa.Esim. pelkästään kotihoidossa oleva saattaa leikkiä pelkästään sisarusten tai oman pihan lasten kanssa.Päiväkodissa on paljon erilaista toimintaa,mikä on kiva juttu jo yli 3-vuotiaalle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:07 kalluppia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:01 kookosta kirjoitti:
\

Päiväkodissa on pakko tulla toimeen erilaisten lasten kanssa.Esim. pelkästään kotihoidossa oleva saattaa leikkiä pelkästään sisarusten tai oman pihan lasten kanssa.Päiväkodissa on paljon erilaista toimintaa,mikä on kiva juttu jo yli 3-vuotiaalle.
Pitäähän niissä kerhoissakin tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Ja sisaruksetkin ovat erilaisia. Ja myös siinä omassa pihassa varmasti voi olla erilaisia lapsia.
Ja eiköhän se äitikin voi keksiä lapsilleen paljon erilaista toimintaa ettei joka päivä mennä sman kaavan mukaan mikä varmasti myös on lapsen kannalta ihan kiva asia.

En ymmärrä mitä sellaista päivähoito voi tarjota mitä äiti/isä ei voi (pois lukien vieraan hoitajan).

Äidit tahtovat sählätä niissä sosiaalisissa kontakteissa liikaa oman lapsensa puolella, kun´ovat paikalla. Monasti ei mun kullan muru vaannaapurin ville.

Eli se vieras hoitaja on kyllä ihan eri juttu kun oma äiti näihin piireihin.

Mä arvostan ihmisiä ihan eri perusteilla kun sillä ovatko he missä ansiotyössä vai jäävätkö lastensa kanssa kotiin. Tietenkin on hieno homma jos joku jaksaa hoitaa lapsensa kouluikään asti kotona, varsinkin kun se ei tuo talouteen senttiäkään. Mutta ei se kotiäiteys sinänsä kerro ihmisestä mitään. Arvostukseen tarvitaan pieniä palasia elämästä, joten kenenkään kruunu ei kiillotu sillä menikö työhön vaiko ei.
Enneminkin en arvosta ihmisiä jotka arvostavat muita heidän valinnoistaan johtuvista seikoista. Ihminen on yksilö ja jokainen valitsee omaan elämäänsä sopivimmat vaihtoehdot.

Arvostan. Minusta on perheelle hieno valinta, että äiti tai isä on kotona hoitamassa kotia ja lapsia. Kallis valinta tosin, sillä silloin toisen puolison tulojen on riitettävä kaikkeen elämiseen.

\

Sosiaalisia taitoja voi opetella myös kerhoissa ja leikkipuistossa. Siitä olen kanssasi samaan mieltä, että sosiaaliset taidot ovat tärkeitä ja niitä on syytä opetella.

[/quote]
Pitäähän niissä kerhoissakin tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Ja sisaruksetkin ovat erilaisia. Ja myös siinä omassa pihassa varmasti voi olla erilaisia lapsia.
Ja eiköhän se äitikin voi keksiä lapsilleen paljon erilaista toimintaa ettei joka päivä mennä sman kaavan mukaan mikä varmasti myös on lapsen kannalta ihan kiva asia.

En ymmärrä mitä sellaista päivähoito voi tarjota mitä äiti/isä ei voi (pois lukien vieraan hoitajan).
[/quote]

Jos on useampia lapsia (eri ikäisiä) niin aika heikosti niitä virikkeitä jaksaa keksiä.Itseäni harmittaa etten laittanut lapsia jo aikaisemmin hoitoon (olivat 3v ja 4v),he nauttivat uintiretkistä,askarteluista,kavereista jne.Muuttuivat omatoimisiksi jne.

Kotiäitinä oleminen ei välttämättä tarkoita sitä,että lapsilla olisi toimintaa.Jos äiti on kotona nyhjäävää tyyppiä niin ne lapset pyörii vain kotona ja katsovat videoita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:18 kalluppia kirjoitti:
Kotiäitinä oleminen ei välttämättä tarkoita sitä,että lapsilla olisi toimintaa.Jos äiti on kotona nyhjäävää tyyppiä niin ne lapset pyörii vain kotona ja katsovat videoita.

Tässäpä se avainsana onkin: Kaikki ei ole samanlaisia ja se, että Sinä et ole jaksanut mielestäsi lapsillesi tarpeeksi virikkeitä tarjota ei tarkoita etteikö joku muu siihen kykenisi.

Meitä on moneen junaan, toinen nauttii suunnattomasti siitä että pääsee takaisin työelämään ja saa laittaa lapset hoitoon, toinen taas siitä että saa hoitaa lapsensa kotona ja tarjota näille virikkeitä ja sosiaalisia tilanteita =)

kyllä mä arvostan. Itse olin kotiäitinä 5,5 vuotta. nuorin oli 3,5 vuotias kun menin töihin. Pakko kuitenkin tunnustaa että suuresti kyllä nautin kun silloin sitten sain ekan työpaikkani lasten syntymän jälkeen. Koulutus oli ja töitäkin tehtynä ennen lasten syntymää, mutta silti oli selvyys että jään kotiin hoitamaan lapsia itse siihen saakka kun on mahdollista.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:18 kalluppia kirjoitti:
Jos on useampia lapsia (eri ikäisiä) niin aika heikosti niitä virikkeitä jaksaa keksiä.Itseäni harmittaa etten laittanut lapsia jo aikaisemmin hoitoon (olivat 3v ja 4v),he nauttivat uintiretkistä,askarteluista,kavereista jne.Muuttuivat omatoimisiksi jne.

Enemmän lapsilla on aikaa retkeillä, askarrella, leikkiä ym jos he ovat kotona. Eri-ikäiset lapset hiovat toisiaan ja kun vanhemmilla ei ole aikaa passata valmiiksi, lapset oppivat omaan tahtiinsa omatoimisiksi.

\
Tässäpä se avainsana onkin: Kaikki ei ole samanlaisia ja se, että Sinä et ole jaksanut mielestäsi lapsillesi tarpeeksi virikkeitä tarjota ei tarkoita etteikö joku muu siihen kykenisi.

Meitä on moneen junaan, toinen nauttii suunnattomasti siitä että pääsee takaisin työelämään ja saa laittaa lapset hoitoon, toinen taas siitä että saa hoitaa lapsensa kotona ja tarjota näille virikkeitä ja sosiaalisia tilanteita =)

[/quote]

Eikös sulla oo pieni vauva. Palataan asiaan parin vuoden päästä. :whistle:

Arvostan toki siinä missä muitakin ihmisiä.

Minun mielestä jokainen perhe tekee itse valinnat ja jos taloudellisesti mahdollista että toinen kotona useita vuosia niin mikäs siinä.
Itse en kotiin jaksaisi vuosikausiksi jäädä..jokaisen lapsen olen hoitanut kaksivuotiaaksi kotona ja siinä ollut ihan tarpeeksi mulle kotiäitiyttä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:26 Lunatic kirjoitti:
Ai että kun miula on pieni lapsi meinaa sitä, että kukaan muu koko maailmassa ei voisi tykätä olla kotiäiti ja pystyisi tarjoamaan lapsilleen tarpeeksi virikkeitä ja sosiaalisia tarpeita :o :o

Herranjumala, sanallakaan koko ketjussa en ole väittänyt itse olevani sellainen "super mamma" joka jaksaa hyysätä lapsiaan joka päivä jonekin ja askarrella kehittäviä asioita yms.
Mutta se ei todellakaan meinaa etteikö JOKU MUU sellaiseen pystyisi :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:31 kookosta kirjoitti:
\
Ai että kun miula on pieni lapsi meinaa sitä, että kukaan muu koko maailmassa ei voisi tykätä olla kotiäiti ja pystyisi tarjoamaan lapsilleen tarpeeksi virikkeitä ja sosiaalisia tarpeita :o :o

Herranjumala, sanallakaan koko ketjussa en ole väittänyt itse olevani sellainen "super mamma" joka jaksaa hyysätä lapsiaan joka päivä jonekin ja askarrella kehittäviä asioita yms.

No anteeksi jos ymmärsin väärin. Sain vaan sellasen kuvan ja vaikutelman, että luulet että haluat olla kotona vaikka lapsesi täysi-ikäisyyteen asti. B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.05.2007 klo 17:31 kookosta kirjoitti:
\

Yhden kanssa sitä voi tehdä vaikka mitä! Mutta jos on 3 lasta tullut 4 vuoden sisällä niin tilanne on aika erilainen.Palataan asiaan muutaman vuoden päästä kun itselläsi on useampia lapsia B)

Yhteistyössä