G: Ärsyttävin/omituisin lastenhoitoon liittyvä tapa mitä olet joutunut sivusta seuraamaan voimatta puuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marketta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja udaLinx:
Mua ärsyttää äidit ja kaikki jotka HYSSYTTÄÄ ja HYTKYTTÄÄ vauvaa ihan hermona. Vaikkei sillä hätää oiskaan - niin varmasti tulee. Meneekai mahasta kaikki suoletki aivan sekasi ja päässä varmaan aivot hytkyy. :headwall:

Mutta, en oo kenellekään sanonut!! *annnnteeksi* :D

Joo mä en myöskään tajua miksi pitää vatkata koko ajan :o

Älä mitään meillä mies eilen illalla hyssytti ja hytkytti vaunuja (ne on meillä sisällä) varmaan 10 min samalla kun katto telkkaria, vaikka vauva oli omassa sängyssä nukkumassa.. :)

se jää päälle. Olen useamman kuin kerran hytkytellyt ostoskärryjä kaupassa,
kun olen kuullut jossain lapsen itkevän :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja udaLinx:
Mua ärsyttää äidit ja kaikki jotka HYSSYTTÄÄ ja HYTKYTTÄÄ vauvaa ihan hermona. Vaikkei sillä hätää oiskaan - niin varmasti tulee. Meneekai mahasta kaikki suoletki aivan sekasi ja päässä varmaan aivot hytkyy. :headwall:

Mutta, en oo kenellekään sanonut!! *annnnteeksi* :D

Joo mä en myöskään tajua miksi pitää vatkata koko ajan :o

Älä mitään meillä mies eilen illalla hyssytti ja hytkytti vaunuja (ne on meillä sisällä) varmaan 10 min samalla kun katto telkkaria, vaikka vauva oli omassa sängyssä nukkumassa.. :)

Tuo oli hyvä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Unforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja MaRLaSingeR:
kuumana kesäpäivänä junassa kuin keltasta jaffaa ja SIPSEJÄ vielä eväänä!Lapsen posket kuin tulipallot!Silloin hain tavaravaunusta vesitetroja ja jakelin janoisille ja kerroin vanhemmiille että vettä pitää antaa,kun lapset ahnaasti ryystivät.Toiinen juttu on LAPSET TÄYSISSÄ PUKEISSA TALVELLA KAUPASSA,TUSKISSAAN!

No kauheeta....

Toivottavasti et osu samaan junaan

Niin, mä ainakin syötän lapsille helteellä sipsejä, jotta saavat suoloja, kun ruoka ei kuumalla maistu. Jaffasta taas saa sokeria. Pelkällä vedellä ei pärjää, mistä tiedät, ettei ne lapset juonu vaikka kotona pelkkää vettä, mutta se jaffa oli matkaherrkua?
En ole väittänyt että pelkällä vedellä pärjäisi,mutta sitä täytyy olla saatavilla,kesällä varsinkin.Ja selvästi olivat janoisia.Muuten pähkinät,mantelit,siemenet ja hedelmät ovat terveellisempiä välipaloja,kuin sipsit!

Onko se sun asia tuomita ja puuttua, jos joku haluaa silloin tällöin antaa lapsille sipsejä ja limpparia?? Meillä syödään kotona terveellisesti, mutta annetaan kylässä herkutella ja joskus matkoilla, varsinkin pitkällä junamatkalla, jotta saisin taaperoni edes hetken olemaan paikoillaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kuumana kesäpäivänä junassa kuin keltasta jaffaa ja SIPSEJÄ vielä eväänä!Lapsen posket kuin tulipallot!Silloin hain tavaravaunusta vesitetroja ja jakelin janoisille ja kerroin vanhemmiille että vettä pitää antaa,kun lapset ahnaasti ryystivät.Toiinen juttu on LAPSET TÄYSISSÄ PUKEISSA TALVELLA KAUPASSA,TUSKISSAAN!

No kauheeta....

Niin, mä ainakin syötän lapsille helteellä sipsejä, jotta saavat suoloja, kun ruoka ei kuumalla maistu. Jaffasta taas saa sokeria. Pelkällä vedellä ei pärjää, mistä tiedät, ettei ne lapset juonu vaikka kotona pelkkää vettä, mutta se jaffa oli matkaherrkua?
En ole väittänyt että pelkällä vedellä pärjäisi,mutta sitä täytyy olla saatavilla,kesällä varsinkin.Ja selvästi olivat janoisia.Muuten pähkinät,mantelit,siemenet ja hedelmät ovat terveellisempiä välipaloja,kuin sipsit!

Onko se sun asia tuomita ja puuttua, jos joku haluaa silloin tällöin antaa lapsille sipsejä ja limpparia?? Meillä syödään kotona terveellisesti, mutta annetaan kylässä herkutella ja joskus matkoilla, varsinkin pitkällä junamatkalla, jotta saisin taaperoni edes hetken olemaan paikoillaan.

Ei millään pahalla,mutta RUNSAAN SOKERIANNOKSEN jälkeen tuskin kukaan lapsi on paikallaan.

- Kun kahvipöydässä sotketaan, joka sortista haukataan pala ja loput jää murenina pöydälle, pöydän alle, ties minne. Olisiko opetus ensin syöt tämän ja sitten saat lisää jos jaksat paikallaan?
- Vessan pöntön reunalle ja lattialle jää pissatippoja eikä toimituksen jälkeen pestä käsiä tai vedetä pönttöä.
- Kiusataan eläimiä, sekä omia että kyläpaikan lemmikkejä eikä vanhemmat kiellä.
- Annetaan 3v muksulle oma mehulasi tietenkin täyteen kaadettuna ja kun se sitten kaatuu kyläpaikan matolle niin... Voisiko laittaa vähän kerrallaan sinne kuppiin tai pitää nokkamukia mukana?
- Käpälöidään kalliita lasihepeniä eikä taaskaan vanhemmat puhu mitään. Lapsettomien perheen ei mielestäni tarvitse järjestää kämppää uudestaan muiden muksujen takia. Tietty voi sitten kieltää lapsiperheiltä vierailut :/
- Tämä nyt ei kasvatukseen liity mutta mua jotenkin ärsyttää suunnattomasti kun puhutaan meidän neidistä tai herrasta. Ihan niin kuin se lapsi olisi perheen pää jota kumarretaan.
- Just se että kielloilla ei ole mitään vaikutusta. Eräskin tapaus noin 5v pojalle autossa: Nyt laitat sen turvavyön kiinni tai äiti pysähtyy. Lopputulos: Lapsi seisoo koko matkan takapenkillä ja äidillä vauhtia 100km/h.
- Lapsi saa esim karkkihyllyllä pähkäillä 15 min että mitähän mahtaa haluta. Ei mun hermot vaan kestäis.

En tiä mut meidän kakarasta tulee ainakin täydellisen kasvatuksen tulos :saint:

No kauheeta....

Ei millään pahalla,mutta RUNSAAN SOKERIANNOKSEN jälkeen tuskin kukaan lapsi on paikallaan.

En puhunut sokerista. Mun lapsi on niin pieni ettei vielä limun päälle ymmärrä, mutta esim. suolakeksejä syötin junamatkalla Hki-Oulu ja saattaa olla että tuoremehuakin. Ja lähinnä tarkoitin että pysyi sen ajan rattaissa kun sai napostella. 8h junan leikkipaikalla ja juostessa junaa ympäri ei ole ihanaa, joten pieni lahjonta sallittakoon..

.

Siis eikö tästä just ollu joku juttu jossain, että koko väite on aikuisten mielikuvitusta? Eli lapset meni juhliin ja vanhemmat luuli että ne saa paljon makeaa ja väitti jälkeen että lapset oli levottomia, toiselle ryhmälle väitettiin, että saavat dipattavia kasviksia yms. ja heidän vanhempiensa mielestä ei ollumitään eroa ja todellisuudessa ne tarjoilut oli tasan tarkkaan toisin päin :D
Kyllä meillä ainakin karkkipussi hiljentää ja rauhottaa takapenkin kummasti, verensokeri nousee ja jaksaa perille/ruokaan asti tai sitten nuorin voi nukahtaa.

.

Siis eikö tästä just ollu joku juttu jossain, että koko väite on aikuisten mielikuvitusta? Eli lapset meni juhliin ja vanhemmat luuli että ne saa paljon makeaa ja väitti jälkeen että lapset oli levottomia, toiselle ryhmälle väitettiin, että saavat dipattavia kasviksia yms. ja heidän vanhempiensa mielestä ei ollumitään eroa ja todellisuudessa ne tarjoilut oli tasan tarkkaan toisin päin :D
Kyllä meillä ainakin karkkipussi hiljentää ja rauhottaa takapenkin kummasti, verensokeri nousee ja jaksaa perille/ruokaan asti tai sitten nuorin voi nukahtaa.

Näin saman dokumentin ja näin tosiaan oli. Sokeri ei saanut lapsia levottomaksi vaan ympäristön ärsykkeet.

.

Näin saman dokumentin ja näin tosiaan oli. Sokeri ei saanut lapsia levottomaksi vaan ympäristön ärsykkeet.

Meillä tyttö on nukahtanut unillekin ihan hyvin, vaikka olisi juonut mehua tai syönyt hedelmää ennen nukkumaanmenoa, vaikka jossain palstalla sanottiin ettei hedelmää iltapalaksi tai lapsi on nukkumaan mennessä levoton sen sokerin takia.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Se, kun annetaan lasten syödä kylässä ollessa tahmeita ruokia muualla kuin ruokapöydässä.

Ja se, kun tahmatassujen nassua tai tassuja ei pestä syömisen jälkeen :ashamed: .

Näin on. Ja isäntäperheen lapsetkin vois opetella vähän käytöstapoja kun on vieraita. Ei aina rohmuta pöydästä etukäteen, ei juoksennella ympäriinsä kakkupalojen kanssa. Onko jonkun lapset oikeasti niin kärsimättömiä, etteivät usko, että pöydästä otetaan vasta kun annetaan lupa, ja ruoka syödään pöydässä ja sit sen jälkeen leikitään.

Mua ärsyttää ihmiset, jotka eivät vaihda lapsensa märkää vaippaa! Olkoonkin, että vaipat imee älyttömän paljon, mutta näyttää kauhealta, kun lapsella roikkuu märkä vaippapallo polvissa asti. Ja siltikään ei vaihdeta! Kuka aikuinen muka haluaa olla omassa k.usessaan???

mua ärsyttää jos tyyliin 2v poikaa kielletään itkemästä,koska isot pojat ei itke!

ja se että eräs tuttuni huudatti 8kk lastaan kun itse siivosi(siis pyyhki jotain puoli olemattomia sormen jälkiä pitki huushollia ja tää lapsi vaan itki hysteerisenä 30min), kun asiat voi hoitaa toisinkin. varsinkin kun hällä oli kämppä ihan siisti oikeesti- samainen henkilö ei ikinä helli esikko tyttöä(ainakaan ollessamme siellä,mutta nuorempaa kyllä) ja mua vähän säälittää vanhempi tyttö kun hänkin on vasta 4v :(

SE että 1.5V tyttö saa kotonaan ja kylässä kohdella muita miten haluaa ja komentaa ei saa(kuulemma),esim.mun tytär oli 2kk kun lähdimme maalle ja samainen tyttö(sillon 1V) tuli sinne myös yöksi isänsä kanssa ja miehet alotti tietenkin autojen korjaamisen joten 1V hoitaminen jäi mummulle ja vaikka lapsi huusi nälkäänsä oli sääntönä että vasta ruoka-aikana saa antaa ruokaa ja jos ei ollut nukkunut päiväunia klo 13.30 mennessä sai valvoa ja voi sitä huutoa illemmalla.Itse joutu vahtiin kokoajan pikkuneitiä kun tämä serkkutyttö olisi heti mennyt hakkaan ja istuun päälle jos oisin jättänyt yksin joten sen viikonlopun aikana ei paljoa syöty,ei huilattu eikä käyty vessassa.Ja jos mummu otti meidän pikkuneidin syliin niin tämä isompi tyttö tuli heti viereen huutaan ja hakkaan sitä mutta aina sanottiin vaan että "älä viitti",ja kun neiti vihdoin saatiin nukkua koko kämpän piti hiljentyä ja olla pimeenä ja lapsen isä sano että jos pikkuneiti herää yöllä niin pitää nopeasti se hiljentää ettei isompi neiti herää.MRRRRR että otti päähän mutta hillitsin itteni.

Toinen tapaus joka sai verenpaineen noisemaan oli viime tapaaminen tämän ison neidin kanssa ikää hänellä on nyt 1.8kk mutta tälläkin kertaa piti meidän neitiä pahoinpidellä.Meidän neiti kävelee jo tukien ja aina isompi neiti meni tönäämään meidän neidin alas ja nauro päälle kun toinen alko itkeen.

Tähän samaiseen perheeseen syntyi pikkupoika 2kk sitten ja kuulemma kun mulla kerran oli pikkuinen kanssa olisi minun pitänyt antaa heille vauvan vaatteita ja tarvikkeita jotka olin itte joutunut hankkiin ja vielä ilmaiseksi mutta eihän sieltä tullut meillekkään päin mitään vaikka heillä oli isompi tyttö ja meillekkin syntyi tyttö(tiedettiin sukupuoli jo varhain).

Mua ärsyttää myös tämän ison neidin äiti joka arvostelee lapselleen lahjaksi saatuja vaatteita.

Mua ärsyttää, että lapsia lyödään. Ärsyttää semmoinen rajattomuus ja kaiken salliminen, mutta myös tuollaiset väkivaltaiset keinot asioiden kieltämiseksi. Lässytys ärsyttää kanssa ja se, että lapsia pitäisi "ohjelmoida" koko ajan. Siis että täytyis olla miljoona harrastusta jo 3-vuotiaana. Harmittaa myös silloin, kun kuulee aikuisten selittävän omia ongelmiaan tai muita juttuja, joita lasten ei välttämättä tarttis tietää. Esim. ikäviä asioita kaverin vanhemmista tms. Ne on kuitenkin aina vain osatotuuksia, vanhemman tulkinnan mukaan selvitettyjä ja kaiken lisäksi asioita, joiden ei tarvitsisi kuulua lasten maailmaan.

Sit ärsyttää kaikki muiden kasvatustapojen, ruokavalion ja elämäntyylin arvostelijat :D

Ja mulla ei siis ole vielä niitä lapsia :laugh:

Muoks. Tosiaan vielä suuresti hermostuttaa sellainen ylenpalttinen sukupuolittaminen. Että jo vauvalle höpötetään tyttöjen tai poikien juttuja.

Mä olisin varmaan sanonut sulle kiukkuisella äänellä, että kiitos vain, mutta hoidan itse lapseni ja heidän juomiset. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
SE että 1.5V tyttö saa kotonaan ja kylässä kohdella muita miten haluaa ja komentaa ei saa(kuulemma),esim.mun tytär oli 2kk kun lähdimme maalle ja samainen tyttö(sillon 1V) tuli sinne myös yöksi isänsä kanssa ja miehet alotti tietenkin autojen korjaamisen joten 1V hoitaminen jäi mummulle ja vaikka lapsi huusi nälkäänsä oli sääntönä että vasta ruoka-aikana saa antaa ruokaa ja jos ei ollut nukkunut päiväunia klo 13.30 mennessä sai valvoa ja voi sitä huutoa illemmalla.Itse joutu vahtiin kokoajan pikkuneitiä kun tämä serkkutyttö olisi heti mennyt hakkaan ja istuun päälle jos oisin jättänyt yksin joten sen viikonlopun aikana ei paljoa syöty,ei huilattu eikä käyty vessassa.Ja jos mummu otti meidän pikkuneidin syliin niin tämä isompi tyttö tuli heti viereen huutaan ja hakkaan sitä mutta aina sanottiin vaan että "älä viitti",ja kun neiti vihdoin saatiin nukkua koko kämpän piti hiljentyä ja olla pimeenä ja lapsen isä sano että jos pikkuneiti herää yöllä niin pitää nopeasti se hiljentää ettei isompi neiti herää.MRRRRR että otti päähän mutta hillitsin itteni.

Toinen tapaus joka sai verenpaineen noisemaan oli viime tapaaminen tämän ison neidin kanssa ikää hänellä on nyt 1.8kk mutta tälläkin kertaa piti meidän neitiä pahoinpidellä.Meidän neiti kävelee jo tukien ja aina isompi neiti meni tönäämään meidän neidin alas ja nauro päälle kun toinen alko itkeen.

Tähän samaiseen perheeseen syntyi pikkupoika 2kk sitten ja kuulemma kun mulla kerran oli pikkuinen kanssa olisi minun pitänyt antaa heille vauvan vaatteita ja tarvikkeita jotka olin itte joutunut hankkiin ja vielä ilmaiseksi mutta eihän sieltä tullut meillekkään päin mitään vaikka heillä oli isompi tyttö ja meillekkin syntyi tyttö(tiedettiin sukupuoli jo varhain).

Mua ärsyttää myös tämän ison neidin äiti joka arvostelee lapselleen lahjaksi saatuja vaatteita.

Siis sua ärsytti tämä lapsi vai? Tiedätkö, hän on myös ihan pieni vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:

Aika pienestä lapsesta tosiaan puhut. Sulla ei taida olla kokemusta pikkulapsista, pidät tuollaista taaperoa isompana kuin se onkaan. Vanhemmat vois jossain tilanteessa tietysti toimia napakammin, ehkä, mutta ei tuollaiselta alle 2v:ltä voi vaatia mitään ihmeitä.

On itsellä vielä 9V tyttö jolla on kyllä ollut rajat enkä olisi sallinut hänen lyövän ketään.Vanhemmat siis eivät puutu vaikka hän hakkaa ja tönii eikä häntä kielletä mistään,meillekkin kun he tulevat kylään menee mulla 2h heidän lähtemisen jälkeen jälkien siivoamiseen kun vanhemmat eivät suostu siivoamaan jälkiä.

Tiedän että sillä neidillä on nyt uhmaa mutta tuota pahoinpitelyä on jatkunut siittä lähtien kun meidän neiti synty ja veljeänsäkkin se kohtelee samoin.

Oudoin juttu mitä oon nähnyt on varmaan tähän mennessä kun käytiin koti-ideassa avomiehen kanssa. Kaksi lasta, tyttö ja poika leikkivät hippaa tällaisten mattopöytien päällä! Ja kuraiset kengät jalassa! Ikää oli kaiketi siinä kuuden ja kymmenen välillä, vanhemmat koittivat välillä kopata kiinni, mutta jatkoivat sitten muina miehinä shoppailua huomattuaan tämän turhaksi.

Odottelen tässä para-aikaa esikoista, avomies katteli touhuja suoni otsalla jyskyttäen, tuumasi sitten autossa että meidän lapset kyllä sitten kasvatetaan KURILLA :D

Alkuperäinen kirjoittaja kasvihuoneilmiö:
Mua ärsyttää, että lapsia lyödään. Ärsyttää semmoinen rajattomuus ja kaiken salliminen, mutta myös tuollaiset väkivaltaiset keinot asioiden kieltämiseksi. .

Joo, kun "mikään ei tehoa" |O . Kauankohan se väkivaltaisuus sitten tehoaa ennen kuin pitää lisätä voimaa?

Sit ärsyttää kaikki muiden kasvatustapojen, ruokavalion ja elämäntyylin arvostelijat :D .

Mua ei haittaa niin kauan, kun niitä ei selitetä mulle ääneen vaan puhutaan selän takana. Teen sitä itsekin tässä ketjussa :ashamed: .

Muoks. Tosiaan vielä suuresti hermostuttaa sellainen ylenpalttinen sukupuolittaminen. Että jo vauvalle höpötetään tyttöjen tai poikien juttuja.

Mä inhoan sitä, kun lapsilla noudatetaan värikoodia. Jos kerta aikuiset miehetkin käyttävät vaaleanpunaista niin miksi sitten pienet pojat eivät saisi? Leikkien ohjaaminen sukupuolen mukaan on myös ärsyttävää. Varsinkin, kun nykyajan pojille olisi tulevaisuutta ajatellen hyödyllistä oppia hoitamaan vauvaa :D :heart: .

En pidä myöskään siitä, kun lapsille sälytetään vastuuta. Lapsilta voi ja pitää pyytää tekemään ja huolehtimaan asioista, mutta lopullinen vastuu on AINA vanhemmilla.

Veljen perheessä hälytetään palokunta aina kun tulee kakka vaippaan. Silloin hälytyskellot soi, ihmiset juoksee ympäri taloa paniikissa ja huutavat ohjeita ja käskyjä toisilleen.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Tätä ketjua lukemalla saa itsensä todella ärsyyntyneeksi, mutta tämä oli kertakaikkiaan hulvaton. Voin ihan kuvitella tilanteen. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mua ärsyttää tavattomasti, kun pienille, parin kuukauden ikäisille vauvoille syötetään jäätelöä, suklaata, ihan mitä vaan. Ja nää vapaan kasvatuksen hedelmät... Ei voi ymmärtää vanhempia.

Yhdyn! Sitten porataan kun jo taaperona pieni on niin makeen perään et kahvipöydässäkin huutaa ku hyeena kunnes saa jotain nannaa vaik ikää senverran ettei tarvis ees tietää mitä herkut ovat.
Tänään oltiin kahvilassa perheen kera. Tyttö 9kk imi nauraen vesinokkamukiaan ja puhuin miehen kaa et kuihan moni tossakin lapselleen tunkis munkkia suuhun ja mehuja jne jotka on TÄYSIN tarpeettomia ja joita VAUVA EI ITE KAIPAA ennenkuin niihin opetetaan. Ni! ;) :attn:

Aina joskus annoin makeaa tuossa iässä... Nyt 9 v ei syö karkkia juuri ollenkaan ja 4 v maistaa, mutta ei tykkää kuin lakusta,muut sylkee usein pois. Isompaa varjelimme pidempään makealta, pienemmälle tuli annettua enemmän. Kumpikaan ei välitä mistään makeasta erityisen paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi tällainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Syömisestä puheen ollen niin mua ärsyttää sellaiset vieraat jotka tyhjentävät koko kahvipöydän. Tottakai ne mitkä laitan pöytään on syötäväksi tarkoitettu, mutta jos yksi ja sama lapsi tyhjentää koko keksi kipan niin sillon aina tulee mieleen,että eikö jotkut saa kotona mitään herkkuja kun "sekoavat" kun pääsevät keksi kipon tai muun herkun ääreen. Olen ainakin yrittänyt opettaa omille lapsille että yksi kutakin kylässä...kotona enemmän(mutta ei kotonakaan paketti kaupalla)

Meidän lapset varmasti ärsyttää sua. Ne on herkkujen perään niin vieraisilla kuin kotonakin. Meillä on karkkipäivä eikä koskaan muulloin kuin synttäreillä tai vieraiden tullessa keksejä tai karkkia tarjolla. Olen yrittänyt opettaa, että ottakaa vain pari, mutta eihän ne sitä sitten muista. Tietenkin vahdin tai muistuttelen, etteivät kaikkea söisi. Itse laitan herkut tarjolle siksi, että vieraat ne söisivät, enkä ole pahoillani vaikka lapset söisivät kaiken.

Sen olen huomannut, että ne lapset jotka saa usein karkkia tai joilla on arkenakin aina keksejä ym. kotona ottavat kahvipöydän herkkuja hillitymmin. En tiedä kumpi sitten olisi parempi tapa.

Meillä ei ole kovin tarkkaa - eikä makeanhimoakaan. Karkkipäiväkarkit jää usein syömättä. Liiallinen varjelu kasvattaa himon makeaan.

Yhteistyössä