G: Ärsyttävin/omituisin lastenhoitoon liittyvä tapa mitä olet joutunut sivusta seuraamaan voimatta puuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marketta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuli vaan mieleen noista kellontarkoista rutiineista, kun täällä niistä on pariin otteeseen mainittu... Että joillakin ne on vaan OLTAVA, esim. meillä. Tytyn nukkuminen on niin konstikas homma, että asiat on oikeasti aikataulutettava sen mukaan. Muksun nukkuminen sanelee mm. sen, milloin aamulla herätään, mihin aikaan päivästä käydään kaupassa ja muutenkin istutaan autossa, seitsemältä on illalla viimeistään oltava kotona jne. Ei ole minustakaan mukavaa, kun joutuu kellon kanssa aina kulkemaan, mutta se on vähän pakko, jos ei halua taistella unen kanssa aamuyön puolelle. Eiköhän tuo homma helpotu jahka mukula tuosta varttuu viel vähän.

Mua ärsyttää et ainokainen saa just tehdä mitä vaan ja pompottaa vanhempiaan. Sohvalla hypitää ja isä ei saa lasta kuriin ei kyl yritäkään ja hakee äidin käskemää olla hyppimättä, ei usko. Kahvipöydästä hypitään pois ja takaisin ja käydään välillä juomas mehua jne. Kaikkea annetaan pöydästä vaik entisiä ei ois syönytkään..jne.............Lapsi kylään tullessa vaatii koko ajan äiti ja isää tulemaan mukaan leikkimään ja sitten ei siinä pysty kunnolla keskustelemaan mitään aikuisten juttuja.
Ja se mua ottaa päähän kans et lapselle ei anneta omaa huonetta, kun pitää olla pelaamista varten isällä oma huone.
Listahan ois vaik kuin pitkä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Ärsyttävintä on se että yhden perheen lapset puuhailevat wc asiat ihan itekseen.. kyse 2.5 ja 4 vuotiaista jotka kaataa potan pönttöön, pyyhkii pyllynsä niin että kädet kakissa ja pönttö kakassa...
Myös vessan lattialla saattaa olla kakkaa ja lavuaarin reunalla.

Ja tää on taivahan tosi ja mua oksettaa tuollain.. Sitte samoilla käsillä tullaan johku pipariastialle kahvipöytään :x :x :x :x

Miten itse ehdit ja jaksat joka välissä vessaan?

Vieras ... et kai ny sentäs tosissaan kysyny moista? :o

No sepäse kun kaikille ei ole hygienia-asiat kunnossa .... muakin oksettaa moinen toiminta ja meijän muksut komentaa naapurinki muksuja meillä ollessaan että vedä vessa ja pese kädet :D

Meillä edetty niin että tuo 6,5 vee hoitaa vessa-asiat itse ja 4,5 vee käy pissalla ite + pyyhkii + pesee kädet mutta isommalla asialla huutelee pyyhkijää :D

Mua kuvotti entisen naapurin muksujen tapa käydä vessassa pyyhkimättä :| olipa kiva ottaa naapurin tyttö syliin kun hää halus ... oli niin voimakas pissan haju että :x no eihän se lapsen vika ollut vaan vanhempien kun ei opetettu kuinka vessassa käydään ja että pitää pyyhkiä ja pestä kädet ....

Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
Tuli vaan mieleen noista kellontarkoista rutiineista, kun täällä niistä on pariin otteeseen mainittu... Että joillakin ne on vaan OLTAVA, esim. meillä. Tytyn nukkuminen on niin konstikas homma, että asiat on oikeasti aikataulutettava sen mukaan. Muksun nukkuminen sanelee mm. sen, milloin aamulla herätään, mihin aikaan päivästä käydään kaupassa ja muutenkin istutaan autossa, seitsemältä on illalla viimeistään oltava kotona jne. Ei ole minustakaan mukavaa, kun joutuu kellon kanssa aina kulkemaan, mutta se on vähän pakko, jos ei halua taistella unen kanssa aamuyön puolelle. Eiköhän tuo homma helpotu jahka mukula tuosta varttuu viel vähän.

Kuulostaapa rankalta! En tykkää itse kovin tarkoista rutiineista lapsilla, joustavuus antaa itsellekin enemmän vapautta. Mutta ymmärrän, ettei kaikki ole samanlaisia.

Olin 15 kesäisenä lapsenvahtina.lapsi oli päälle 2 vuotias.omassa huoneessa nukkui.huoneessa ei ollut muuta,kuin pinnasänky ja muutama lelu nurkassa.
ei siinä mitään,mutta yö-unille oli opetettu menemään klo 5!!!eli iltapuurot syötiin kauniina kesäpäivänä jo 4 jälkeen.... :(
hällä oli mustat paperiverhot huoneessa,joten huone oli pimeä.
vaikka kuinka koitti pitää lasta hereillä,ei onnistunut.oli niin rytmitetty tuohon 5 aikaan.
äitinsä tuli 8 illalla töistä kotiin.ja leluja ei saanut viedä sieltä huoneesta pois.eli huushollin piti olla tiptop ,kun äiti tuli kotiin.pesin kontaten lattiat joka päivä ja pyyhkeilin pölyjä..
nuorena sitä ei niin osannut ihmetellä ,sitä touhua,mutta myöhemmin kyllä surettanut hirveästi.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Melisa:
Ärsyttävintä on se että yhden perheen lapset puuhailevat wc asiat ihan itekseen.. kyse 2.5 ja 4 vuotiaista jotka kaataa potan pönttöön, pyyhkii pyllynsä niin että kädet kakissa ja pönttö kakassa...

Ja tää on taivahan tosi ja mua oksettaa tuollain.. Sitte samoilla käsillä tullaan johku pipariastialle kahvipöytään :x :x :x :x

Vieras ... et kai ny sentäs tosissaan kysyny moista? :o

No sepäse kun kaikille ei ole hygienia-asiat kunnossa .... muakin oksettaa moinen toiminta ja meijän muksut komentaa naapurinki muksuja meillä ollessaan että vedä vessa ja pese kädet :D

Meillä edetty niin että tuo 6,5 vee hoitaa vessa-asiat itse ja 4,5 vee käy pissalla ite + pyyhkii + pesee kädet mutta isommalla asialla huutelee pyyhkijää :D

Mua kuvotti entisen naapurin muksujen tapa käydä vessassa pyyhkimättä :| olipa kiva ottaa naapurin tyttö syliin kun hää halus ... oli niin voimakas pissan haju että :x no eihän se lapsen vika ollut vaan vanhempien kun ei opetettu kuinka vessassa käydään ja että pitää pyyhkiä ja pestä kädet ....

vessa-asioista... meillä ravaa naapuruston muksuja (3-7 -vuotiaita ) harva se päivä kylässä ja olen pistänyt merkille, että suurin osa jättää pöntön vetämättä (paperista päätellen sentään pyyhkivät ), kädet pesemättä ja vessaan valot päälle ja oven levälleen. :O kivaa on sitten juosta joka välissä hakemaan 1-vuotiasta vessasta pois, kun heittelee pönttöön pissojen päälle pehmolelujaan ym. kivaa... eikö lapsille enää opeteta vessakäyttäytymistä ollenkaan??

Kaikista eniten ärsyttää vanhemmat, jotka raahaavat kipeää lastansa hoitoon tai kerhoon! "Viime yönä vielä oksensi, mutta ei nyt oo enää aamulla, niin tultiin sitten kerhoon..." Tai lapsella valuu sitkeä vihreä räkä pitkin poskia ja aivastelee solkenaan, mutta kyllähän se jo hoidossa jaksaa... Kiitos, juuri halusinkin nämä taudit! :x

Syömisestä puheen ollen niin mua ärsyttää sellaiset vieraat jotka tyhjentävät koko kahvipöydän. Tottakai ne mitkä laitan pöytään on syötäväksi tarkoitettu, mutta jos yksi ja sama lapsi tyhjentää koko keksi kipan niin sillon aina tulee mieleen,että eikö jotkut saa kotona mitään herkkuja kun "sekoavat" kun pääsevät keksi kipon tai muun herkun ääreen. Olen ainakin yrittänyt opettaa omille lapsille että yksi kutakin kylässä...kotona enemmän(mutta ei kotonakaan paketti kaupalla)

Häh, kyllä mä ehdin.. Ei meillä kyllä pienet ole pottiein kanssa sohlannu ja tuo 4 v huutelee vielä pyyhkimään. Isommat osaa hoitaa jo asiat siististi. Kädet pestään AINA kun on käyty veskissä ja meillä on vielä käsidesi pullokin altaan reunalla...

Ja meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Syömisestä puheen ollen niin mua ärsyttää sellaiset vieraat jotka tyhjentävät koko kahvipöydän. Tottakai ne mitkä laitan pöytään on syötäväksi tarkoitettu, mutta jos yksi ja sama lapsi tyhjentää koko keksi kipan niin sillon aina tulee mieleen,että eikö jotkut saa kotona mitään herkkuja kun "sekoavat" kun pääsevät keksi kipon tai muun herkun ääreen. Olen ainakin yrittänyt opettaa omille lapsille että yksi kutakin kylässä...kotona enemmän(mutta ei kotonakaan paketti kaupalla)

Meidän lapset varmasti ärsyttää sua. Ne on herkkujen perään niin vieraisilla kuin kotonakin. Meillä on karkkipäivä eikä koskaan muulloin kuin synttäreillä tai vieraiden tullessa keksejä tai karkkia tarjolla. Olen yrittänyt opettaa, että ottakaa vain pari, mutta eihän ne sitä sitten muista. Tietenkin vahdin tai muistuttelen, etteivät kaikkea söisi. Itse laitan herkut tarjolle siksi, että vieraat ne söisivät, enkä ole pahoillani vaikka lapset söisivät kaiken.

Sen olen huomannut, että ne lapset jotka saa usein karkkia tai joilla on arkenakin aina keksejä ym. kotona ottavat kahvipöydän herkkuja hillitymmin. En tiedä kumpi sitten olisi parempi tapa.

mua ärsyttää vanhemmat jotka lässyttää lapselleen vaikka lapsi olis jo koululainen,sen ymmärrän että vauvalle lässytetään mutta isommille |O
sitten ne paskan tärkeet super äidit ja vastaavat jotka saa halvauksen jos lapsi kattookin vaikka tikkariin päin ja muut samanlaiset asiat...
ja sellaste vanhemmat jotka pönkittää omaa egoaan lapsella,"meidän Riina oppi puhumaan jo 10kk"onkos teidän Lauralla jokin vika kun ei puhu,onha sillä ikää jo 9,5kk" :|

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
se että jumankauta tullaan kyläileen varsinkin lapsiperheeseen kipeitten kakaroitten kanssa |O

Tää ärsyttää muakin. Tullaan kipeen lapsen kanssa meille, eikä ajatella, että meillä on kaksi lasta ja vauva (ja mäkin raskaana). Eikä oikeesti haluta yhtään oksennustautia/räkätautia lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Heddy-79:
Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
se että jumankauta tullaan kyläileen varsinkin lapsiperheeseen kipeitten kakaroitten kanssa |O

Tää ärsyttää muakin. Tullaan kipeen lapsen kanssa meille, eikä ajatella, että meillä on kaksi lasta ja vauva (ja mäkin raskaana). Eikä oikeesti haluta yhtään oksennustautia/räkätautia lisää.

Jep. Ja sanotaan sit ku ovat jo kaks tuntia istuneet kylässä et "ai niin, meidän lapsella oli muutes oksennustauti, oksenti vielä eilenkin. Ihme ku ei oo vielä minuun tai mieheen tarttunut!!!" Tai sit se et kutsutaan kylään ja sit ku siellä ollaan jo oltu vähän aikaa niin huomataan et siellä ollaan sairaita....

Alkuperäinen kirjoittaja monen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:

Kuulostaapa rankalta! En tykkää itse kovin tarkoista rutiineista lapsilla, joustavuus antaa itsellekin enemmän vapautta. Mutta ymmärrän, ettei kaikki ole samanlaisia.

Eikös se riippune ihan lapsesta ei vanhemmista!!
meillä kyllä kahden vanhimman kanssa pystyi sooloilemaan miten vaan nukkumisten ja syömisten kanssa mutta tämä kolmas vaatii aika tarkat ajat.
Nukkumaan on laitettava sillä sekunnilla kun laps väsyy ja se on tietty kellonaika lähes joka päivä...muuten koko päivä ja tuleva yö menevät päin arsea!!

Alkuperäinen kirjoittaja yksi tällainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:

Meidän lapset varmasti ärsyttää sua. Ne on herkkujen perään niin vieraisilla kuin kotonakin. Meillä on karkkipäivä eikä koskaan muulloin kuin synttäreillä tai vieraiden tullessa keksejä tai karkkia tarjolla. Olen yrittänyt opettaa, että ottakaa vain pari, mutta eihän ne sitä sitten muista. Tietenkin vahdin tai muistuttelen, etteivät kaikkea söisi. Itse laitan herkut tarjolle siksi, että vieraat ne söisivät, enkä ole pahoillani vaikka lapset söisivät kaiken.

Sen olen huomannut, että ne lapset jotka saa usein karkkia tai joilla on arkenakin aina keksejä ym. kotona ottavat kahvipöydän herkkuja hillitymmin. En tiedä kumpi sitten olisi parempi tapa.

Meilläkin on tapana, että saa syödä kaiken, mitä on tarjolla, enkä tykkää nipottaa turhista asioista. Myös lapsuudessa kotona oli periaate, että jos ei voi syödä kunnolla, on turha tarjota sellaista, mitä on varaa antaa vaan maistaa. Eli silloin kun meillä syötiin herkkuja, jäätelöä ym. syötiin kunnolla, lisää saa ottaa ja napa saa paukkua.

karkin syöttämisestä tuli mieleen, että meillä ne oli isovanhemmat jotka oli tyrkyttämässä jo tytölle 4kk ikäisenä karkkia. Voinpahan sanoa, että onneks tytölle tuli niin paha allergia, ettei voinu syödä herkkuja ennen kun täytti 2 vuotta. Isovanhemmat ei nimittäin ottanu minun mielipidettä ollenkaan huomioon

Ottaa järjettömästi päähän kun ei olla johdonmukaisia! |O

"Et saa karkkia ennen kuin olet syönyt kolme lusikallista"
"Eikä"

Ja tätä jankataan ikuisuus kunnes lapsi ei ole syönyt yhtään ja saa pussillisen karkkeja :headwall: Tämä siis esimerkki...

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:
Ottaa järjettömästi päähän kun ei olla johdonmukaisia! |O

"Et saa karkkia ennen kuin olet syönyt kolme lusikallista"
"Eikä"

Ja tätä jankataan ikuisuus kunnes lapsi ei ole syönyt yhtään ja saa pussillisen karkkeja :headwall: Tämä siis esimerkki...

Joo toi on totta! Jos jotain sanoo niin sen takana on myös oltava eikä annettava periksi!!

no tää nyt ei ihmeemmin ole ärsyttänyt niin että en öisin saisi unta, mut silti jäi mieleen, kun kaveri muutama vuos sitte esikoisensa ollessa pieni, aina laittoi sen vauvan tutin omaan suuhunsa ja "putsasi" sen sillai ( jos tutti esim.tippu lattialle ). sen mies harrasti samaa. musta se oli jotenkin.. "vastenmielistä"

"älä hypi sohvalla"
hyppii.
"älä hypi sohvalla"
hyppii.
"älä hypi sohvalla"
hyppii.
"älä hypi sohvalla"
hyppii.
"ÄLÄ HYPI SOHVALLA"
hyppii.
"et saa karkkia jos hypit sohvalla"
hyppii.

Lopulta syö karkkia ja hyppii edelleen sohvalla.
Mun tekis aina tommosessa tapauksessa mennä repimään se kersa ite sieltä sohvalta.

Yhteistyössä