G: Ärsyttävin/omituisin lastenhoitoon liittyvä tapa mitä olet joutunut sivusta seuraamaan voimatta puuttua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marketta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ärsyttää kun 3 lapsen äiti makaa itse kotona. Lasten isä tulee aamulla hakemaan lapset ja vie tarhaan 6.30, ja menee sen jälkeen töihin. Äidin uus poikaystävä hakee lapset 16.30 tarhasta. Äiti valittaa ja valittaa kun JOUTUU hurjat 2-3 tuntia päivässä olemaan lastensa kanssa :headwall: :headwall:

esikoinen 2.v 8h tarhassa "virike" toiminnassa. äiti ja vauva kotona, samoin äidin äiti, joka hoitaa tytön. lapset joka viikonloppu hoidossa ja äiti kehuu kovasti miten tekee kaikkensa lasten eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Mua ärsyttää tavattomasti, kun pienille, parin kuukauden ikäisille vauvoille syötetään jäätelöä, suklaata, ihan mitä vaan. Ja nää vapaan kasvatuksen hedelmät... Ei voi ymmärtää vanhempia.

Yhdyn! Sitten porataan kun jo taaperona pieni on niin makeen perään et kahvipöydässäkin huutaa ku hyeena kunnes saa jotain nannaa vaik ikää senverran ettei tarvis ees tietää mitä herkut ovat.
Tänään oltiin kahvilassa perheen kera. Tyttö 9kk imi nauraen vesinokkamukiaan ja puhuin miehen kaa et kuihan moni tossakin lapselleen tunkis munkkia suuhun ja mehuja jne jotka on TÄYSIN tarpeettomia ja joita VAUVA EI ITE KAIPAA ennenkuin niihin opetetaan. Ni! ;) :attn:

Me asutaan omakotitalossa ja tässä aluella 10 taloa, tuolta lähialueen rivitaloista käy 2 tyttöä aina taluttamassa koiriaan meidän ohi! ( olisko jotain 9-10v)
Siinä ei sinänsä mitään, mutta tytöt tahallaan haukuttavat ja leikittävät koiriaan meidän talon kohdilla ja itse kiljuvat kaupan päälle!
Meillä on vauva joka ei nuku kuin ulkona vaunuissa ja silloinkin herää pienimpään ääneen eli unet n. 30 min -max 1.5 tuntia! Ja sillon tytöt yleensä menee mein ohi ku vauva yrittää nukkua edes sen ½ tuntia!
Mä voin sanoo, että mä olen siis itse ärsyttävä ihminen, koska olen kerran sanonut tytöille, että voisko mitenkään mennä edes tästä meidän ohi niinku kiljumatta ja haukuttamatta koiria!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me asutaan omakotitalossa ja tässä aluella 10 taloa, tuolta lähialueen rivitaloista käy 2 tyttöä aina taluttamassa koiriaan meidän ohi! ( olisko jotain 9-10v)
Siinä ei sinänsä mitään, mutta tytöt tahallaan haukuttavat ja leikittävät koiriaan meidän talon kohdilla ja itse kiljuvat kaupan päälle!
Meillä on vauva joka ei nuku kuin ulkona vaunuissa ja silloinkin herää pienimpään ääneen eli unet n. 30 min -max 1.5 tuntia! Ja sillon tytöt yleensä menee mein ohi ku vauva yrittää nukkua edes sen ½ tuntia!
Mä voin sanoo, että mä olen siis itse ärsyttävä ihminen, koska olen kerran sanonut tytöille, että voisko mitenkään mennä edes tästä meidän ohi niinku kiljumatta ja haukuttamatta koiria!

kyllä. tosi ärsyttävää tuollainen, että totuttaa lapsensa hiljaisuuteen ja määrää ja pomottaa muita.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mua ärsyttää tavattomasti, kun pienille, parin kuukauden ikäisille vauvoille syötetään jäätelöä, suklaata, ihan mitä vaan. Ja nää vapaan kasvatuksen hedelmät... Ei voi ymmärtää vanhempia.

Yhdyn! Sitten porataan kun jo taaperona pieni on niin makeen perään et kahvipöydässäkin huutaa ku hyeena kunnes saa jotain nannaa vaik ikää senverran ettei tarvis ees tietää mitä herkut ovat.
Tänään oltiin kahvilassa perheen kera. Tyttö 9kk imi nauraen vesinokkamukiaan ja puhuin miehen kaa et kuihan moni tossakin lapselleen tunkis munkkia suuhun ja mehuja jne jotka on TÄYSIN tarpeettomia ja joita VAUVA EI ITE KAIPAA ennenkuin niihin opetetaan. Ni! ;) :attn:

Me vietetään kesäsin paljon aikaa tossa pihalla naapureiden kanssa (asutaan siis kerrostalossa). Mua pidettiin ihan omituisena tiukkiksena, kun kuopus ei saanut vielä yli vuoden ikäisenäkään syödä karkkia, keksiä, pullaa tms. Voivoteltiin että kato nyt kun se katsoo niin murheellisena. No, kaveri ois kattonu vaikka muut söis pahvia ja ite mutustanu tyytyväisenä jotain terveellisempää vaihtoehtoa.

Naapurin lapset on aina märissä vaipoissa, kai ne aina joskus vaihdetaankin, viimestään sitten, kun kakka haisee, mutta tunteja saattavat olla meilläkin, eikä vaippaa vaihdeta, vaikka selkeästi pullottaa märkänä jo tullessaan.
Ja toinen, samoilla lapsilla, nenät pyyhkimättä, vaikka millainen räkä valuis, lapset sitte itse pyyhkii ja samoilla käsillä tarraavat meidän vauvan leluihin tai jopa huitaisevat sen nenän alusen puhtaaksi johonkin pehmoleluun...
Tuohon olen kyllä puuttunutkin ja pyyhkinyt niitä nenän alusia ja vienyt käsipesulle.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Me vietetään kesäsin paljon aikaa tossa pihalla naapureiden kanssa (asutaan siis kerrostalossa). Mua pidettiin ihan omituisena tiukkiksena, kun kuopus ei saanut vielä yli vuoden ikäisenäkään syödä karkkia, keksiä, pullaa tms. Voivoteltiin että kato nyt kun se katsoo niin murheellisena. No, kaveri ois kattonu vaikka muut söis pahvia ja ite mutustanu tyytyväisenä jotain terveellisempää vaihtoehtoa.

Tämä on yksi minun ja mieheni kasvatusperiaatteista jota usein vähätellään :( . Minusta jokainen saa syöttää lapselleen niin paljon karkkia ja pullaa kuin huvittaa. se ei ole minulta pois eikä kuulu minulle. Mutta se että me emme anna karkkia ja jäätelöä yms. omalle lapsellemme on muista ihmisistä kommentoimisen arvoinen asia. Se ärsyttää.

Ärsyttävintä on se, että vanhemmat on sitä mieltä,että kaikki se, mitä heidän lapset saa tehdä kotona, saa tehdä myös kylässä. Ja kun asiaan puutut, ja sanot, ettei näin meillä tehdä, saat vastauksen, no mitä haittaa siitä on ja kyllä meillä lapset saa näin sa kotonakin tehdä tms.. :o

en nyt tiedä ärsyttäkö tää mua suoranaisesti, mutta ainakin ihmetyttää. Se, että lapset isketään sänkyyn 18-19 aikaa, että jää aikaa itselle. Ja sit samaan hengenvetoon valitetaan kun ne omat kullanuput taas heräs aamulla 5.30 eikä saanu nukkua. Ihmekkös tuo. Mulla on kuiteskin vielä elämä, vierailen muiden luona ja harvemmin ollaan kotona vielä 20 aikaankaan. 21 lapset nukkumaan, ja aamulla 9 heräävät. Kelpaa mulle, saa itekin nukuttua tarpeeksi. Ja mä ihan mielelläni vietäs sitä aikaa illalla lasteni kanssa, vaikka oltaskin ihan vaan kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Ei ninkään ärsyttävää mutta kuitenkin = täys imettää 10kk:ta vaikka lapsi huutaa (nälkäänsä??) lähes koko 10kk:ta.... Tai se että ei anneta (imetyksessä/pullolla ) olevalle vettä, edes kesällä...

Taysimetetty vauva, alle 6kk, EI tarvitse vetta mihinkaan, jos imetetaan lapsen tahtisesti!!! Arsyttaa tommoset jotka selantakana arvostelee muttei pysty pain naamaa sanomaan..

Lapsi saa tarvittavan veden äidinmaidosta. Eli helteellä pitää imettää tiheämmin. Korvikevauvoille suositellaan edelleenkin vettä kuumalla ilmalla. Tuskin on silti mitään estettä antaa myös täysimetetylle vauvalle vettä jos haluaa. Jos rintaruokinnassa olevalta vauvalta tulee tarpeeksi/normaalisti pissaa vaikka olisikin kuuma niin sitä vettä ei pakosti tarvitse antaa. Mutta ei ainakaan neuvolassa ole koskaan kiellettykään antamasta.

Mulle ei kukaan nla:sta neuvonut tuota. Kesällä neiti oli 2-4 kk ikäinen ja pelkästään rintamaidolla ja korvikkeella mentiin, eli osittaisimetin.

Alkuperäinen kirjoittaja entinen osittain imettäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Ei ninkään ärsyttävää mutta kuitenkin = täys imettää 10kk:ta vaikka lapsi huutaa (nälkäänsä??) lähes koko 10kk:ta.... Tai se että ei anneta (imetyksessä/pullolla ) olevalle vettä, edes kesällä...

Taysimetetty vauva, alle 6kk, EI tarvitse vetta mihinkaan, jos imetetaan lapsen tahtisesti!!! Arsyttaa tommoset jotka selantakana arvostelee muttei pysty pain naamaa sanomaan..

Lapsi saa tarvittavan veden äidinmaidosta. Eli helteellä pitää imettää tiheämmin. Korvikevauvoille suositellaan edelleenkin vettä kuumalla ilmalla. Tuskin on silti mitään estettä antaa myös täysimetetylle vauvalle vettä jos haluaa. Jos rintaruokinnassa olevalta vauvalta tulee tarpeeksi/normaalisti pissaa vaikka olisikin kuuma niin sitä vettä ei pakosti tarvitse antaa. Mutta ei ainakaan neuvolassa ole koskaan kiellettykään antamasta.

Mulle ei kukaan nla:sta neuvonut tuota. Kesällä neiti oli 2-4 kk ikäinen ja pelkästään rintamaidolla ja korvikkeella mentiin, eli osittaisimetin.
Meillä oli tyttö myös tuon ikäinen edelliskesänä kun oli kauheat heltet. Kysyin neuvolasta tuota vesijuttua ja sanoi että voi ihan hyvin antaa. Tyttö oli muuten täysimetyksellä ja söi rintaa usein ja hartaasti. Ja sen huomasi, paino reilusti plussalla. Ettei siitä vedestä ainakaan haittaa ollut...

Kaverini syötti pojalleen jo ihan vuoden-parin ikäsenä ihan aikuisten annoksia ruokaa. Iso lautanen ja vähintään 4perunaa yms.. Vähän ihmettelin että eikö yhtään raksuta että aikuiset ja taaperot ei syö samankokosia annoksia... Silläkin sentään jo toinen lapsi.
sit rääky siinä mukulan vieressä kun toinen oli jo täynnä mutta ruokaa oli viel isot kukkurat jäljellä ja muka syötävä oli.
Ja samanlainen se on edelleen.
Muutenkin huutaa kokoajan kuin palalaikka ja kakara on juossut pitkin pihoja jo kolme vuotiaasta asti (ainakin) ilman valvomatta..
Kaikenhuipuksi luulee kai olevansa joku äideistä parhain.. ja marttyyrin viitan on ottanut harteilleen.

Muutama ärsyttävyys: äiti, joka antaa lapsikullan terrorisoida toisia lapsia mielin määrin, ei kiellä, eikä puutu mihinkään tekemiseen. Tää jatkuu koulussa, kun opettaja yrittää opettaa samat säännöt kaikille, "meidän kullan ei tarvitse opetella tätä tai tehdä noin", äidin mielestä omaa lasta ei myöskään saa turhasta kieltää, eikä latistaa sen yksilöllisyyttä ja erinomaisuutta. Tämä lapsi näyttäytyy vanhemman silmissä erityislahjakkaana ja suorastaan jumalallisena, oman egon jatkeena. Lapsi voi osata olla vanhemman edessä mielin kielin, mutta toisia lapsia kohtaan tai jopa toisia vanhempia kohtaan on nenäkäs, huonokäytöksinen ja ylimielinen. Äidin mielestä usein "suora, avoin, nokkela, sanavalmis".

Toinen esimerkki, edellistä vaarallisempi: vanhempi ei osaa asettua lapsen asemaan, huutaa, riehuu, tukistaa, nippaa, lyö, koska "näin on mullekin aikoinaan tehty ja ihan on kunnon ihmisiä tullu". Samaan sarjaan liittyvät myös ne, jotka jättävät lapset keskenään, kun lähtevät baariin tai sietävät puolisoltaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa ja hyväksikäyttöä. Eivätkä eroa, koska se olis paha lapsille tai "mä kuitenkin rakastan tuota penaa".
Kolmas ja ehkä vaarattomin esimerkki: vanhempien elämän keskipiste on lapsi. Kun on lapsi hankittu eletään lapsiperheen elämää. Tämä tarkoittaa sitä, että koko elämä pyörii lapsen tai lasten ympärillä koko ajan. Tämän kuvion pystyssä pysymiseen tarvitaan kellontarkat rutiinit, joita noudatetaan pilkulleen. Aamupuuro klo 8.00 oli arki tai juhla, päiväunet tiettynä aikana, ei voida vierailla missään tai kutsua vieraita päiväunien vuoksi, iltarutiinit alkavat hyvin varhain, joten silloinkaan ei voida tavata ketään. Illalla ja päiväunien aikaan ei liikahdeta, ettei lapsen uni vain häiriintyisi. Matkustaminen on miltei mahdotonta tarkan päiväohjelman vuoksi, harrastukset eivät sovi aikatauluun. Ystävät jäävät ja kaikki hauskuus puuttuu elämästä. Vaikka vanhemmat ovat kiistämättä lapsilleen omistautuvia ja tunnollisia, he eivät tunnu iloitsevan lapsistaan, vaan vanhemmuus on velvollisuus.

Sellainen rasittaa, että tullaan kylään ja annetaan lasten olla kuin pellossa.
Oon joutunut korottamaan ääntäni toisten lasten kanssa, kun omat vanhemmat ei kiellä ja mua eivät ensin meinanneet uskoa. Täällä repivät tavarat hyllyistä ja joka huoneeseen olis pitänyt päästä penkomaan. Ja vanhemmat vaan istuvat perseellään eeivätkä sanallakaan komenna penskojaan.
Samat lapset yrittivät kiusata myös meidän eläimiä, mutta sen jälkeen olen kyllä selväksi tehnyt, että lasten kanssa ei meille ole enää mitään asiaa. kamalia penikoita jos suoraan sanotaan...
Enkä mä tykkää siitäkään, että lasten annetaan juoksennella toisten pihoilla ja sitten suututaan, jos me ajetaan ne tosta pihasta pois.

Pakko kirjoittaa: eräs mamma ärsyttää jonka lapsi on jo nuori! Tekee kaiken valmiiksi ja eteen kantaa. Esim. meidän pari vuotias osaa syödä itse paremmin kuin tämä täysin autettu terve lapsi. Kun tällä ko. nuorelle ei ole oma äiti kyläreissulla mukana, menee homma ihan hyvin. Mutta jos äiti on mukana nuori läpsii äitiään ja kerää huomiota. Plääh niin turhauttavaa ja jotenkin persiistä kun äiti on passannut piloille tämän kakaran.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
koko puiston täytyy pysähtyä jos pikku mussukka haluaa tutkia vaikka pulkkamäen ala osaa. kukaan ei saa laskea vaan neiti saa tutkia. tekis mieli huutaa AJAKAA SEN YLI PERKELE

tästä tuli mieleen... yksi äiti tästä naapurustosta sattui tenavineen puistoon yhtäaikaa meidän kanssa. kymmenkunta muksua temmelsi ympäri puistoa ja liukumäkeen kertyi oikein jono. tämän äitin n. 5-vuotias poika oli liukumäkijonon etunenässä ja keksi alkaa voimistelemaan siinä tangossa, mikä on liukumäen yläpäässä. kieppejä pyöri siinä niin, että jalat viuhui sentin päästä takana jonottaneen 2-vuotiaan nenästä. mä olin jo menossa koppaamaan sitä pienempää muksua kauemmaksi ja huulilla pyöri kommentti tälle voimistelijalle, kun äitinsä sitten itse selvitti tilanteen kovaäänisellä karjaisulla: "hei, nyt kaikki siellä liukumäen jonossa menette taaksepäin, kun ville tekee kieppejä!" :O :O ja mainittakoon, että tämä EI ollut perheen yksinvaltias ainokainen, vaan 6-lapsisen perheen järjestyksessä kolmas mukula...

Alkuperäinen kirjoittaja vieraas:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
koko puiston täytyy pysähtyä jos pikku mussukka haluaa tutkia vaikka pulkkamäen ala osaa. kukaan ei saa laskea vaan neiti saa tutkia. tekis mieli huutaa AJAKAA SEN YLI PERKELE

tästä tuli mieleen... yksi äiti tästä naapurustosta sattui tenavineen puistoon yhtäaikaa meidän kanssa. kymmenkunta muksua temmelsi ympäri puistoa ja liukumäkeen kertyi oikein jono. tämän äitin n. 5-vuotias poika oli liukumäkijonon etunenässä ja keksi alkaa voimistelemaan siinä tangossa, mikä on liukumäen yläpäässä. kieppejä pyöri siinä niin, että jalat viuhui sentin päästä takana jonottaneen 2-vuotiaan nenästä. mä olin jo menossa koppaamaan sitä pienempää muksua kauemmaksi ja huulilla pyöri kommentti tälle voimistelijalle, kun äitinsä sitten itse selvitti tilanteen kovaäänisellä karjaisulla: "hei, nyt kaikki siellä liukumäen jonossa menette taaksepäin, kun ville tekee kieppejä!" :O :O ja mainittakoon, että tämä EI ollut perheen yksinvaltias ainokainen, vaan 6-lapsisen perheen järjestyksessä kolmas mukula...

:o :o :laugh:

Ei oikeesti!!

Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Sellainen rasittaa, että tullaan kylään ja annetaan lasten olla kuin pellossa.
Oon joutunut korottamaan ääntäni toisten lasten kanssa, kun omat vanhemmat ei kiellä ja mua eivät ensin meinanneet uskoa. Täällä repivät tavarat hyllyistä ja joka huoneeseen olis pitänyt päästä penkomaan. Ja vanhemmat vaan istuvat perseellään eeivätkä sanallakaan komenna penskojaan.
Samat lapset yrittivät kiusata myös meidän eläimiä, mutta sen jälkeen olen kyllä selväksi tehnyt, että lasten kanssa ei meille ole enää mitään asiaa. kamalia penikoita jos suoraan sanotaan...
Enkä mä tykkää siitäkään, että lasten annetaan juoksennella toisten pihoilla ja sitten suututaan, jos me ajetaan ne tosta pihasta pois.

Meillä ollaan just niinkun minä sanon tai mennään pihalle =) Ja mun kersa ei kylässä myöskään roiku verhoissa vaikka naapurin Ville saa roikkua =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Kaverini syötti pojalleen jo ihan vuoden-parin ikäsenä ihan aikuisten annoksia ruokaa. Iso lautanen ja vähintään 4perunaa yms.. Vähän ihmettelin että eikö yhtään raksuta että aikuiset ja taaperot ei syö samankokosia annoksia... Silläkin sentään jo toinen lapsi.
sit rääky siinä mukulan vieressä kun toinen oli jo täynnä mutta ruokaa oli viel isot kukkurat jäljellä ja muka syötävä oli.
Ja samanlainen se on edelleen.
Muutenkin huutaa kokoajan kuin palalaikka ja kakara on juossut pitkin pihoja jo kolme vuotiaasta asti (ainakin) ilman valvomatta..
Kaikenhuipuksi luulee kai olevansa joku äideistä parhain.. ja marttyyrin viitan on ottanut harteilleen.

Aijaa, meidän taapero kyllä syö välillä melkein aikuisten annoksia, aamupuuroakin pitää keittää reilu 1 annos :D

Mä en jaksa edes listata mitkä kaikki asiat ärsyttää. Jonkun mainitsema herkkujen mättö jo vauvaikäisille on yksi niitä asioita :/

Minä nyt ihan OT löpisen, mutta minusta on ihana käydä lapsiperheissä kylässä, etenkin jos on suurinpiirtein saman ikäisiä lapsia heilläkin. Itellä kun on pikkuinen 2 v utelias ja vilkas uhmis niin olen kyllä helisemässä paikoissa missä kristallit on pöydillä ja kaikki ihanuuslasijutut käsien ulottuvilla. Muuta ehdi tekemään kuin lapsen perässä kulkemaan. Lapsiperheissä kaikki tärkeimmät (ainakin näissä minun tuttavapiirin perheissä) tavarat on nosteltu pois, joten lapsi saa rauhassa katella eikä tarvi olla heti kieltämässä jos johonki koskee. Ehtii äitikin jotain jutella :)

No pikkasen oudoksutti kummipojan äidin käytös; poika oli silloin jotain 4-5 vuotias (muistaakseni) ja olivat meillä käymässä, pojalle ei sit ruoka maistunut ruoka-aikaan mut hetken kuluttua oli jääkaapista vailla makkaraa niin eikös tää pojan äiti ottanut ja lämmittänyt niitä mikrossa pojalle. Siis tolleenhan lapsi just oppii et voi nirsoilla ruuan suhteen. Ko. poika on jo 11v ja vähän aikaa sitten oltiin kylässä heillä ruoka-aikaan, kaikki muut syötiin sitä ruokaa mitä oli tarjolla mut tälle herralle piti olla pitzaa!!!! Sain onneksi hillittyä itseni etten sanonut mitään.

Yhteistyössä