G: Antaisitko lapsesi pitää lukion jälkeen välivuoden ilman, että lapsi tekisi töitä?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Siis elättäisitkö täysi-ikäistä lastasi välivuoden ajan, jos hän ei pääse ekalla yrittämällä opiskelemaan? Vai pitäisikö hänen mennä töihin tai ainakin osa-aikatöihin? Tunnetteko nuoria, jotka ovat vain kotona välivuoden ajan?
 
jeps
tunnnen sellasia, eivät tarvii juuri edes kotitöitä teehdä, sit taas myös sellaisia jotka käy työssä ja antaa vanhemmilleen rahaa ruokaan ym kuluihin omasta palkastaan.. se on mun mielestä hienoa. oppivat ettei elämä ihan iisiä ookkaan.. mun lapset jos jää kotiin niin kyllä saavat töitä hankkia itelleen..
 
No siis jos ei menis töihin (aikuinen) lapsi ja asuisi kotona niin toki hänelle ruuat antisin, mutta en kustantaisi mitään muita aikuisten menoja vaikka bensat, leffat, ravintelit. Jos ei töitä ei ei huveja :D
Jos asuisi omillaan niin en alkaisi vuoria yms. maksamaan - sossunluukulle vaan.
Näin tekisin minä.
 
En elättäisi. Jos opiskelisi, niin kyllä elättäisin perusjutut (katto pään päällä, ruokaa ja käytössä mm. pyykkikone jne ja avustaisin esim. koulukirjahankinnoissa), mutta omat huvituksensa saisi minusta opiskelijakin maksaa itse.

Tyhjäntoimittamiseen en kannustaisi elättämällä, ellei sitten ole vaikkapa burn out tai muu syy.
Jos ei mitään tee, niin turha haahuilla nurkissa. Laskuttaisin kotona oleskelusta ja mukavuuksista jonkun pienen maksun joka kuukausi joka pakottaisi nuoren tekemään ainakin jonkun verran töitä.
 
vieras
jos siihen taloudellist mahdollisuudet olisi minulla (en ole varma, ei siihen enää niin kauan ole, että esikoinen on jo iso täysi-ikäinen, aika kiitää) niin aivan varmasti saisi levätä kirjoitusten jälkeen ja alkaa hyvissä ajoin lukea pääsykokeisiin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos siihen taloudellist mahdollisuudet olisi minulla (en ole varma, ei siihen enää niin kauan ole, että esikoinen on jo iso täysi-ikäinen, aika kiitää) niin aivan varmasti saisi levätä kirjoitusten jälkeen ja alkaa hyvissä ajoin lukea pääsykokeisiin.
Tuo on kyllä totta, että välivuoden aikana on hyvä lukea tuleviin pääsykokeisiin. Myös hieno tilaisuus matkustella tai tehdä asioita, joita ei muuten ehtisi tekemään. Se on kuitenkin vain vuosi.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Riittääkö mielestäsi osa-aikatyö välivuoden aikana vai pitäisikö olla töissä 5krt/viikko?
onhan se hyvä tienata omat menot ja ehkä säästää opiskeluja varten. tuo riippuu siis nuoren rahankäyttötavoista. jos osa-aikatyöllä elättää itsensä (omat henkkohtaiset menot) ja vähän säästää opiskelua varten, niin kyllä se riittää.
jos taas tykkää tuhlata, ja jatkuvasti ostelee jotain, niin saa kyllä tehdä sitten töitäkin, etsiä kokopäivätyötä.
 
Kaikki ei pääse opiskelemaan ekalla yrittämällä ja voi tulla pakon sanelema välivuosi. Itse pääsin ekalla, mutta sisko teki töitä vuoden. Jos töitä haluaa niitä kyllä saa, eri asia sitten millaista. Jos on varaa, voi opiskella samalla avoimessa tai mennä vuodeksi tai puoleksi opistoon.
 
Mun
Mun kaveri jämähti peruskoulun jälkeen välivuodelle ja sillä tiellä on yhä. Ei kylläkään edes yrittänyt hakea kouluun. Nyt 4 vuotta kulunut eikä ole vieläkään tehnyt mitään. Kotona makaa. Koulunkäynti ei kiinnosta, töitä yrittänyt muutamaan kertaan hakea mutta hän ei mitään ns. roskahommia suostu tekemään, vähintään H&M:n myyjä voisi olla.

Ei ole tajunnut että jos ei ole muuta pohjaa kuin peruskoulu (joka sekin suoritettu heikonlaisesti) , ei oikein voi muuta kuin aloittaa sieltä ns. pohjalta jos ei kouluunkaan halua.
 
En antaisi jäädä kotiin löhöilemään.
En toki varmastikkaan vuokraan ym. pyytäisi jos siis meille taloudellisesti mahdollista olisi elättää ilman, vaan kehoittaisin säästämään opiskeluja varten.
Jos haluaa maksaa vaikka ei pyytäiskään niin laittasin säästöön ja antaisin takaisin kun suunnittelee oman asunnon ostoa tai vastaavaa.

Itse olin opiskeluaikana töissä ja halusin maksaa vanhemmilleni osan vuokrasta ja ruoasta mutta he eivät sitä rahaa huolineet.
 
uo
En elättäisi löhöilevää nuorta. Jotakin hyödyllistä pitäisi tehdä. Välivuonna on hyvä kerryttää työkokemusta tai sitten kartuttaa vaikka kileitaitoa tai opiskella muuten vapaasti.
Itse tein koko välivuoden töitä.
 
antaisin
Mä pidin 2 välivuotta. Ekan olin töissä/en ollut töissä. Sain vähäksi aikaa työllistämisvaroin kouluavustajan paikan. Tokan vuoden opiskelin.

Mistä te kuvittelette lukion käyneen tässä maassa saavan töitä?
 
muut tehkööt mitä haluavat
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis elättäisitkö täysi-ikäistä lastasi välivuoden ajan, jos hän ei pääse ekalla yrittämällä opiskelemaan? Vai pitäisikö hänen mennä töihin tai ainakin osa-aikatöihin? Tunnetteko nuoria, jotka ovat vain kotona välivuoden ajan?
Tottakai annan. Minun lapseni on minun eikä mikään elättäminen ole oikea sana. Minun rakkauteni lastani kohtaan ei lopu koskaan. Minä rakastan lastani maailman loppuun asti ja piste.

 
Vähän riippuu. Jos lapsi käyttäisi osan vuodesta vaikka pääsykokeisiin lukemiseen, niin sitten voisin antaa hänen keskittyä siihen ihan huoletta. Jos tuollaista tilannetta ei olisi, niin toivoisin, että hän tekisi sitten edes jonkunlaista työtä.
 

Yhteistyössä